- multiair koneita on Tonalessa
Itselläni vain hyviä kokemuksia, 14v ajelin edellisellä versiolla kerran vuodessa öljyt vaihtaen ja ajallaan tulpat&jakohihnahuollot. Kulutus 7,8 litraasadalla pääasiassa oli kaupunkia ja motariajoa, nyt uudempi sähköavustettu multiair ollut 5,9-6,1 litraasadalla. Luonteeltaan samanlainen kuin edellisen sukupolven multiair (hyvissä muistoissa vanhemmat twinspark ja busso v6 myös, ekan jts GTeen joskus koeajoin sekin tuntui hyvältä, muttä onneksi jäi kauppaan)
Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Spider TS '03
Lancia k Busso '99
Dodge Aspen L6 '80 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV
Kiitos vastauksesta. Ovatkohan 1.4 MA -jalosteita, vai kokonaan uusia sovelluksia? Minkähän vuoksi MHEV on 1,5 -litrainen ja PHEV 1,3-litrainen?
- mutt
- Viestit: 5804
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV
Firefly-koneitahan nuo on, eli kokonaan uutta sukupolvea.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV
Kyllähän Stellantiksen PR materiaali väittää että Tonalessa käytetty FCA Global Small Engine (GSE) moottori olisi tehty puhtaalta pöydältä eikä olisi FIRE koneiden jatkojaloste. Lähes uskottavaa kun katsoo lohkojen ja kansien materiaaleja ja mitoituksia.
MHEV on Miller Cycle laite ja PHEV taas perinteinen Otto joten arvaisin että MHEV koneen halutaan toimivan matalammalla kuormituksella koska Miller cyclen hyötysuhde ei ole parhaimmillaan kovan kuormituksen alla. Ja onhan PHEV sähkömoottorit GSE virityksissä luokka 6-8 kertaa tehokkaampia joten MHEV:ssä täytyy nojata enemmän ICE koneeseen.
Disclaimer, en ole koneinsinööri joten ylläoleva spekulaatiota perustuen Googlen tarjoamaan dataan.