Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Coltti
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Öljynpaineanturi on siellä etummaisen pakosarjan alla, kompuran vieressä.

Sen saa vaihdettua ja nähtyä yläkautta, kun ottaa lämpösuojan pois.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

Avatar
palkus
Viestit: 5571
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ei ole tuo, tarkistin heti. Suodattimen kotelon tiiviste alkoi kiinnostamaan
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Jäi leima käsijarrun tehon takia saamatta ja nyt sitä ihmettelen, niin millainen operaatio on 159 käkkärin säätö? Koetin keskikonsolista kiristää mutta vieläkin jää teho vajaaksi. Onko satulan päässä kiristys mahdollisuutta koska palat, levyt yms on suht tuoreet eli pintaa pitäisi olla

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 451
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Tarkista ekana että jos kässärivipu on alhaalla että satuloissakin mekanismi palautuu rajoittimen saakka.
Joissakin automaattisäätö ei toimi jos käsijarru jää vähänkään kantamaan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
karila
Viestit: 1332
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja karila »

Eikös tämä 159 kässäri ajan mittaan vaadi vaijerin vaihdon jos ei muu auta.
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaijerin tai satulan. Jos vaijeri liikkuu hyvin niin vika on satulassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Vaijeri liikkuu niin nähtävästi satulat vaihtoon, meinaa molemmat puolet olla heikot niin samalla kärsimyksellä laittaa sitten molemmat

Werneri
Viestit: 613
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Turpokiisseli kirjoitti:
23 Kesä 2025, 19:35
Jäi leima käsijarrun tehon takia saamatta ja nyt sitä ihmettelen, niin millainen operaatio on 159 käkkärin säätö? Koetin keskikonsolista kiristää mutta vieläkin jää teho vajaaksi. Onko satulan päässä kiristys mahdollisuutta koska palat, levyt yms on suht tuoreet eli pintaa pitäisi olla
Tämä on se mitä aina yritetään. Mutta kun ongelma ei ole siellä vaijerin säädössä, vaan lähes 100% siellä pyörän päässä.Sen käsijarru linkun pitää palautua täysin takaisin nolla-asentoon, muuten palat ei säädy riittävän lähelle levyä. Onko syy vaijeri vai satula se pitää sitten selvittää. Tekohengittää voi, kun toinen kääntää linkkua ja toinen nykii käsijarru kahvaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuon käsijarrun säätöhän ei tapahdu pelkästään kiristämällä vaijeria.

https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... 0JTD%2020V
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Vaijeria kiristämällä tulee aina aloitettua koska se ohje löytyy ensimmäisenä etsiessä ja vie aikaa arviolta 1min. Vaijeri ei ole uusi mutta uudehko ja liikkuu hyvin kun satuloista irti. Satulat on taas minimissään toista kymmentä vuotta vanhat ellei alkuperäiset ja melko jäykät kokeiltaessa joten niistä varmaan aloitan.

Mukava ajatusvirhe kävi purkaessa kun innoissaan kokeilin uutta induktio lämmitintä ja sen suurempaa ajattelematta lämmitin jarruletkun liitosta satulasta irti niin nähtävästi ei ole parhain idea kun jarruletku mossahtaa naamalle. Siinä ajattelin jo lähes puolenyön aikaan että ehkäpä tämä riittää tälle iltaa.. No uusi pätkä letkua vielä tilaukseen ja kohti uutta nousua :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oonkohan minä 3 vai 4 satulaa pistänyt samoilta oireilta vaihtoon ja saanut sillä kuntoon, kyllä ne automaattisäädöt siellä osaa tosiaan hajota.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Maunu kirjoitti:
25 Kesä 2025, 07:15
Tuon käsijarrun säätöhän ei tapahdu pelkästään kiristämällä vaijeria.

https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... 0JTD%2020V
Juuri tuolla ohjeella koetin ensin vaijeria säätää muttei auttanut tarpeeksi

Avatar
Aquatica
Viestit: 15183
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan mulla jokaisessa 159:ssä on käsijarru alkanut ottamaan vasta 2. tai 3. kliksulta; myös uusilla vaijereilla tai satuloilla.
Oon huomannut, että kireämmälle laittamalla jostain syystä etenkin tarvikevaijerit jää kantamaan -> automaattisäädön vipu ei palaudu täysin satulan stoppariin -> automaagikiristys ei toimi -> käsijarru ei pidä.

Se linkku voi olla tosi jäykkä - siellä onm vahvat jouset - mutta sen pitäisi vapauttaessa "napsahtaa" stoppariin todella kiivaasti, jos ei sitä tee niin takuulla on vikaa satulan päässä. Itse ottanut yleensä papukaijapihdeillä siitä, vvetänyt ja "lipsauttanut" pihdit pois linkulta ja kuunnellut, kuinka se napsahtaa voimalla stoppariin.

Ja siis kokemuksella se, että se linkku vain koskettaa stopparia, ei välttämättä riitä. Sen täytyy painaa sitä vasten ihan kunnolla, jotta automaagisäädön ruuvi kiristyy sitten seuraavalla käytöllä, jos tarvetta on :silly:

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

Nyt on uudet satulat jotka käteen tuntuu paljon herkemmiltä (käsijarrun käyttö vivun osalta) kuin vanhat mutta pihassa mäessä kun käkkärin vetää pikku vauhdista renkaat laahaa ennen kuin pysähtyy eikä mene heti lukkoon. Pysyy kyllä mäessä mutta heilutellessa auto meinaa valua. Kiristys on tehty myös käsinojasta mutta pitääkö käsijarrua jotenkin esikiristää satuloista niiden uusimisen jälkeen vai enteileekö tämä vaijerista?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15183
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Esikiristys jätetty niin, että kahva alhaalla vapautuu ja vähänkin vetäessä alkaa kiristämään?
Jos ei tuolla & usealla kiskaisulla & käytöllä herää, vaijerit.

Avatar
Turpokiisseli
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Turpokiisseli »

No meni se katsastuksesta kumminkin läpi mutta voi olla että vaijeritkin pistää hieman vastaan vaikkei ole paljoa käytetyt kylläkin näin ajateltuna varmaan jo 5-6 vuoden ikäiset, paha kun pihassa on vain sähkökäyttöisiä käsijarruja muissa vekottimissa niin ei saa kunnon vertailu kohdetta

Ohjekirja muistaakseni sanoo että pitää painaa ensin jalkajarrua ja se pohjassa vasta vetää käkkäri ja se itse asiassa vaikuttaa aika paljon pitämiseen verrattuna että kylmiltään paikoillaan kiskaisee sen päälle

No pitää pohtia tilaisiko vaijerit odottamaan inspiraatiota mutta ainakin on nyt leima niin se on sitten ensi vuoden murhe

Dfin
Viestit: 457
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Dfin kirjoitti:
23 Huhti 2025, 10:58

Samalla kysäisen myös vinkkejä, että mitä asioita kannattaa tarkastaa 2.4jtdm "turbocharger overboost" koodiin liittyen. Vetää limp-modeen kun täyskaasukiihdyttää 3-vaihteelta eteenpäin. Pienemmillä vaihteilla kestää täyskaasukiihdytyksen ilman ongelmia.
Itse itseäni lainaten: vian ei tartte olla iso kun se on diagnoosia tekevän päässä. Kerkesin ahtopaineensäätimen vaihtamaan ilman tuloksia, kunnes tuli mieleen kurkata ilmanputsarin kunto. No sieltähän paljastui kaikkien aikojen likaisin näkemäni suodatin ja kaiken lisäksi kosteana. Uusi suodatin paikalleen, koppa kunnolla kiinni ja kovaa ajoa. Nyt pelaa.

Jos ei auton kanssa olisi ollut leimaremontti ajanut huollon ohi etusijalle, niin tämä olisi selvinnyt jo aikapäiviä sitten :-D

Pigeonhill_Customs
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Heinä 2022, 13:11
Car(s): 159 TI 1750TBI SW
+Muun merkkisiä harrasteita
@pigeonhill_customs

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Pigeonhill_Customs »

Omassa oli kans ihan vettynyt ja muutenkin karmeen näköinen kun joskus vaihdoin. TBI ei tuntunut olevan kovin tarkka siitä, mutta tuli selkeästi vetoja lisää uudella suodattimella. Monia oikeasti kauan vaihtamatta olleita suodattimia olen nähnyt mutta se vei kyllä voiton.

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Taas Q4 aiheuttaa päänvaivaa ennen katsastusta. Eli takajousi on taas vaihteeksi mennyt poikki.
Muutama vuosi sitten laitoin poliisi version jouset taakse, jolla sai vähän mukavammaksi autoa isommalla kuormalla ajettaessa.
Nyt täytyisi taas löytää jostain jousi katsastukseen ja jos tuo vielä läpi menee niin sitten pidemmäksi aikaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 451
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Muistaakseni eibahchia saa vakiomittaisena 159:Iin
Madallusjousina ne ainakin kestäneet aika hyvin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kaipa mikä tahansa merkki tuolla kestää tämän auton loput kilometrit, jos ei ole alkuperäinen osa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15183
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miten sieltä taas on jousi mennyt poikki?

Ymmärtäisin jos iskari olis pettänyt parissa vuodessa....
T. monta vuotta 159:ejä, eikä yhtäkään jousta poikki, iskareita sit senkin edestä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muistaako/näkeekö joku, kummassa asennossa ylhäältä katsottuna 2.4 JTDm:n imusarjan pyörreläpät ovat auki ja kummassa kiinni?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15183
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
19 Elo 2025, 15:07
Muistaako/näkeekö joku, kummassa asennossa ylhäältä katsottuna 2.4 JTDm:n imusarjan pyörreläpät ovat auki ja kummassa kiinni?
Edestäpäin katsottuna läpät on oletusarvoisesti kone sammuksissa n. klo 16-asennossa (tai jos silmät pahasti haritti, niin tasan vastakkaisesti). Se, oliko se kiinni vai auki on mulle epäselvää, muisti ei enää pelitä. Väittäisin, että kiinni ne sammuksissa on?

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Puolalaisesta nettikaupasta löysin takajouset q4:seen. 140€ pari posteineen. Poliisi mallin jousiakin löytyi, mutta alkuperäinen jousi noin 150€ kpl + postit ei oikein innostanut. Ei tuohon enää viitsi rahaa kaataa muuta kuin tankkiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jouset meni paikoilleen eilen. Positiivista jousissa oli niiden muoto, joka poikkeaa alkuperäisestä eli ovat huomattavasti kapeammat kuin oem jouset.
Näin ollen ala- ja yläpään jousilautas taite on huomattavasti maltillisempi ja toivottavasti kestävät pidempään. Vanhat jouset olivat sen verran tuoreet, että vanhat katkenneet jouset löytyivät vielä romuperävaunusta viime viikolla kun kävin sen tyhjäämässä kierrätyskeskukseen.

Vaihto meni rutiinilla eli takapenkin sivuverhoilua sen verran auki, että sai iskarin yläpään ensimmäisen mutterin irti. Auto ylös, rengas pois, iskarin alapään pultti mutterimopolla auki ja pois. Rautakanki pyörän navan päältä rungon alle, istumaan kangen päälle, jolloin iskari irtoaa yläpään kupistaan. Vevorista hankitulla hydraulisella jousipuristimella jousipaketti kasaan ja iskari irti. Uusi jousi paikoilleen ja takaisin käänteisessä järjestyksessä. Ilman puristinta homma ei onnistu turvallisesti ja nopeasti.

https://eur.vevor.com/strut-spring-comp ... 0965229806
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5072
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuolle puristimelle siis iso suositus?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

On sillä tullut useampi jousi vaihdettua. Mukana tuli kahdet "käpälät" erikokoisia jousia varten.
Omassa yksi käpälä on vähän huonosti valettu ja käytössä on jo vähän halkeillut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5072
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse vääntelen irtopuristimilla. Osaanhan nuo menee aika ok mutta osassa sitten kyl hirvittää. Ja puristus tulee turhan lyhyelle matkalle jousta.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tiige
Viestit: 3007
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Maunu kirjoitti:
12 Syys 2025, 21:17
Omassa yksi käpälä on vähän huonosti valettu ja käytössä on jo vähän halkeillut.
Tässä kohtaa itseä kyllä pelottaisi. :shock:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vielä kuitenkin vähemmän pelottaa kuin kierrevikaiset 20 euron motonet puristimet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Cromahdus
Viestit: 118
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Olisiko jollakulla tietoa mistä löytyisi 2.4 JTDm moottorin EGR:n jäähdyttimen tiivisteet. Siis ne jotka tulevat jäähdyttimen ja siitä lähtevien pannalla kiinnitettyjen metalliputkien väliin? 1.9 Jtdm koneessa on samanlaiset metalliset tiivisterenkaat. Olen metsästänyt noita mutta ei ole löytynyt. Tuota putkiosaa löytyy tiivisteellä joten kai niitä tiivisteitäkin nyt jossakin on. Tuossa kasatessani huomasin, että pantaliitokset olivat vuotaneet pakokaasuja, kun nuo tiivisteet eivät ole ihan täydessä hapessa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 451
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Onko kenelläkään mahdollista mitata 159:n lämppärin puhaltimen hiilien kokoa?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 451
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Se ei ollutkaan ihan yksinkertainen konstruktio koska ne hiilet on siellä propellin puoli päässä eikä ne ollu ulkomuotonsa puolestakaan ihan tasapaksut.
Lisäksi kollektori oli ko aika urille.
Eli ei kannatusta.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

jtdpower
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Heinä 2024, 19:22
Car(s): 159 2.4 q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jtdpower »

Onks kellään hajua mikä voi olla ongelmana kun lämmitys tai jopa itse AC ei toimi kolmosesta eteenpäin? Eli siis kolmostasoon asti toimii suht normaalisti, mut sitkun laittaa kovemmalle niin lakkaa toimimasta. Luulin eka että kylmäaineet ois loppu ku pitää outoa sirkkelimäistä ääntä kun laittaa ACn päälle.

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Etuvastus ongelmalta vähän vaikuttaisi, toisaalta yleensä puhallus täysillä toimii aina.

Osa on sama kuin Renault Laguna II:ssa, joten niitä saa halvalla purkamoista.

https://ovoko.fi/haku?q=52485218&exact=1
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jtdpower
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Heinä 2024, 19:22
Car(s): 159 2.4 q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jtdpower »

Maunu kirjoitti:
19 Syys 2025, 07:30
Etuvastus ongelmalta vähän vaikuttaisi, toisaalta yleensä puhallus täysillä toimii aina.

Osa on sama kuin Renault Laguna II:ssa, joten niitä saa halvalla purkamoista.

https://ovoko.fi/haku?q=52485218&exact=1
Kiitos, lähti tilaukseen saa nähdä hoituuko tolla. Q4 saa laatuhoitoa kun peräöljyt vaihettu, samalla jakoloota, ens viikolla levyt/palat/moottoriöljyt/ja 2 kpl iskaria eteen.

Silti ihme ulina on aina 50kmh vauhdissa vapaalla tai vaihteella ihan sama, kardaanin laakerit tarkistettu ja niveletkin. Ja tää kyseinen ominaisuus häviää aina kylmillä keleillä (alle +5c).

Avatar
Maunu
Viestit: 3670
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pyöränlaakerit yleensä noista pettää. Merkistä riippumatta kestää 30-100tkm. Nyt omassa autossa gsp merkkiset laakerit käytössä ja yllättävän pitkään ovat kestäneet
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jtdpower
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Heinä 2024, 19:22
Car(s): 159 2.4 q4

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jtdpower »

Maunu kirjoitti:
20 Syys 2025, 07:22
Pyöränlaakerit yleensä noista pettää. Merkistä riippumatta kestää 30-100tkm. Nyt omassa autossa gsp merkkiset laakerit käytössä ja yllättävän pitkään ovat kestäneet
Koko alusta tarkistettiin 3 eri pajassa ei mistään löydetty vikaa. Tää viimeinen suositteli öljyjen vaihtoja jakolootaan ja samalla kattois tuleeks sieltä mitään metallimössöö mukana. No ei tullu, oli kyllä suht mustaa mutta ei mitään vakavaa. Eli ei pitäis olla itse jakolaatikkokaan paskana, tai menossa paskaksi(?)

Mistäs oot hankkinu nää GSP laakerit? Autodocista ei löytyny kyseistä merkkiä kun rekkarin annoin.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 451
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

https://www.ak24.fi/fi/alfa-romeo-varao ... an-laakeri

Tuon on luultasti halvin paikka tilata.
Joskus aikaisemmin oli puhetta että vetoakselin mutterin kiristäminen alkuperäisen ohjeen mukaisesti vitun tiukalle heikentäisi laakerin kestoa.
Voihan se olla et sisäkooli jotenkin muuttaa muotoaan koska se alkupeärinen kiristysmomentti oli kyllä todella kova.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kaveri joskus jutteli, että oli laakeritehtaan toverilta kuullut (jep, eli kolmannen käden tietoa) että nämä pitäisi kiristää järjenvastaisen tuntuisesti pyörä ilmassa. En ole yhdelläkään itse vaihtamallani ajanut niin pitkään, että olisin päässyt vaihtamaan toista kertaa niin en ole päässyt kokeilemaan onko tällä vaikutusta kestoikään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Cromahdus
Viestit: 118
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Ex Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Olen kiristänyt tuon vetoakselin mutterin aina ilmassa (Croma ja 159) tarvitsee työkalun joka pultataan pyörän pulttien reikiin ja toinen pää ottaa maahan ja estää pyörimisen. Autodocin opetusvideolla asentaja kiristi 159:n vetoakselin mutterin 110Nm momenttiin, johon olen vetänyt Alfan mutterin. Cromaan vähän enemmän kun mutterissa ei ole lisälukitusta niin kuin alfassa on.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Noin kevyellä momentilla toimii myös perinteinen rukari jarrusatulaa vasten jäähdytysripojen väliin. Jossain kohtaa voiman lisääntyessä se voi alkaa taipumaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos pyöränlaakerin saa hajoamaan liian suurella kiristysmomentilla, on laakeri ollut sellaista meltorautaa, että se olisi hajonnut muutenkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15183
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Napamutterit itsekin laittanut Alfoissa kiinni aina mallia "kiinni kunnolla". Eli mitä tahansa 100-250Nm, mitä pyssy nyt on kyennyt.

Kestoikä on ollut suoraan suhteutettuna laatuun:
GSP, Fortuneline ja muut halpikset: täyttä *paskaa* (voi lukea mun projektiketjuista). Kestää vaihtelevasti 8-15tkm. SNR, SKF ei ole hajonneet sitten sinä aikana kun auto on ollut. Todistettavasti ainakin yli 30tkm kesti SNR, kun sellainen vaihdettiin myyjän piikkiin ja auto oli mulla yli 30tkm matkan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

30tkm pyöränlaakerin kestoikänä on sellainen, jolle pitäisi voida nauraa paskaista röhönaurua. 150tklm olisi siedettävä, 200-300tkm olisi jo hyvä.

Mun ekasta 159:stä meni tiettävästi alkuperäiset etupyöränlaakerit vaihtoon muistaakseni luokkaa 105 ja 120tkm nurkilla ja minä siinä kohtaa mietin että turhan lyhytikäisiä ovat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 451
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mulla on snr:ät pyörinyt nyt 70tkm, eikä ainakaan vielä oo vikaa.
Tuossa ak24 verkkokaupassa niiden hinta tais olla jotain reilu 69euroo, ettei enää niin kalliitakaan.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
palkus
Viestit: 5571
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mulla holdenissa ( vajaa 160tkm mittarissa) takalaakerit ensiasennukset mutta molemmat etulaakerit on ensimmäisen omistaja aikana vaihdettu pienillä kilometreillä (60-70 tkm). En tiedä mitkä sinne eteen on silloin laitettu, mutta taitaa toi n. 6v sitten varalle ostamani snr ruostua tonne varastoon. Nelikko on siitä kiva, että sama laakeri käypi molempiin päihin.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin