Junior - uusi pieni SUV (2024)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jiitee kirjoitti:
26 Marras 2025, 22:15
^ valitan rajoittuneisuuttani, mutta noillako korstuilla pitäisi Velocella talvella jyristellä Suomen routamonttuihin
ja polanteisiin :? ? Eikö noihin saa kunnon mukavalla profiililla ( 45- plus) mitään?
Juurikin näin :wink: .

Talvirenkaiksi maahantuoja löysi Alfa Romeon rengaskumppanilta kätevästi lähimpänä 225/40 R20 -vakiokesärengasta Goodyearin UltraGripit 235/35 R20 -koossa. Samaa rengasta ja vannetta tarjotaan Ruotsissakin Veloceen talvikäyttöön.
Harvemmin talvirenkaissa mennään kesärenkaita leveämpään ja matalampaan kokoon :-D .

Olisi löytynyt myös orkkiskesärenkaita vastaavalla koolla kitkarenkaita Pirelliltä ja Hankookilta. Muttei mitään järkevää korkeammalla profiililla.
Ja sitten olisi pitänyt kaivaa myös omia taskuja keväällä myytyjen, alle sopimattomien nastarenkaiden korvaajien hankkimiseksi virallisten rengaskumppaneiden ulkopuolelta.

Joten mennään nyt näillä pari talvea.
Ekat kokemukset jäällä ja lumella oli ihan positiivisen suuntaiset. Tosin ne polanteet ja routamontut puuttuvat teiltä vielä.

Todennäköisesti markkina hoitaa lisää sopivampia talvirengaskokoja tarjolle tulevina vuosina, kun pitää itse omilla taskurahoilla ostaa seuraava talvirengaskierros.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 12062
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Myös vannevalikoima saattaa parantua myös orggis-, mutta etenkin tarvikepuolella ajan mittaan ja lompakosta riippuen. 2" pienempi vanne niin kumiin saa ihmeesti lisää profiilia, kunhan mahtuu pyörimään. Ne Cotzyn auton mukana ostamathan otti kiinni jarrusatulan etupintaan, eli ongelma oli vanteen muoto ja ulkonevuus eikä halkaisija.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5951
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kovin kummoista routareikää ei noiden kiekkojen kanssa tarvita, kun pääseekin taas vanneostoksille.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

mutt kirjoitti:
27 Marras 2025, 09:06
Kovin kummoista routareikää ei noiden kiekkojen kanssa tarvita, kun pääseekin taas vanneostoksille.
Riski vannerikkoihin on olemassa ja aiheellinen.
Eikä noiden orkkisvanteiden saatavuus Alfa Romeolta varaosana ole mitenkään ripeää.

Yhtä vastapuolen liikennevakuutusyhtiön piikkiin tilattua, rotvallin reunaan hieman kolhittua, vannetta on nyt odoteltu 6 viikkoa tulevaksi. Ei ole näkynyt, eikä tietoa vielä saapumisesta :? .
Tosin, mitenköhän sen vähän reunastaan kolhiintuneen vanteen voisi lunastaa itselle vakuutusyhtiöltä ja välttää romutus?
Yleensä ovat ehdottomia, että korjauksesssa vaihdetut osat tuhotaan, riippumatta kunnosta.

Mutta nyt on kyllä pitävällä pinnalla harvinaisen tarkasti ohjautuva talvirengastus alla :-D . Ja lumisella pinnallakin ohjautuu herkästi.
Voi kiertää hyvin routamontut. Jos ne vain pimeässä tai lumen seasta näkisi :wink: .

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 4763
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: E-Pohojammaa, välillä ESavo ja Manse

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cotzy kirjoitti:
28 Marras 2025, 20:56
mutt kirjoitti:
27 Marras 2025, 09:06
Kovin kummoista routareikää ei noiden kiekkojen kanssa tarvita, kun pääseekin taas vanneostoksille.
Riski vannerikkoihin on olemassa ja aiheellinen.
Eikä noiden orkkisvanteiden saatavuus Alfa Romeolta varaosana ole mitenkään ripeää.

Yhtä vastapuolen liikennevakuutusyhtiön piikkiin tilattua, rotvallin reunaan hieman kolhittua, vannetta on nyt odoteltu 6 viikkoa tulevaksi. Ei ole näkynyt, eikä tietoa vielä saapumisesta :? .
Tosin, mitenköhän sen vähän reunastaan kolhiintuneen vanteen voisi lunastaa itselle vakuutusyhtiöltä ja välttää romutus?
Yleensä ovat ehdottomia, että korjauksesssa vaihdetut osat tuhotaan, riippumatta kunnosta.

Mutta nyt on kyllä pitävällä pinnalla harvinaisen tarkasti ohjautuva talvirengastus alla :-D . Ja lumisella pinnallakin ohjautuu herkästi.
Voi kiertää hyvin routamontut. Jos ne vain pimeässä tai lumen seasta näkisi :wink: .

Cotzy
Niin jos näkee. Meikä ei nähnyt sivutieltä pimeälle päätielle kääntyessä asfaltin reunassa ollutta n. 30 cm:n
droppia… no siinä tuli sitten Lexuksen toiseen takavaimentimeen isku tiestä… ja se irtosi… :roll:

Korjaus onnistui hyvällä hitsarilla, koska pöntön liitoskohta putkeen oli ruosteeton.
Pienen nopeuden takia vanne ja rengas jäivät ehjäksi.

Mutta tarkkana saa olla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Eilen tuli Junnu haettua Tampereelta Kuopioon. Olikin jo sitten kiire pikkujouluihin, niin en kovin suuresti ehtinyt autoon perehtyä. Mukava ajettava se on, vaan se että melkeinpä kaikki on kosketusnäytön takana tulee vaatimaan paljon opettelua. Tampereen Bassadonella oli kokoajan loistava palvelu.

Kesärenkaisiin tulee vanteet vasta jälkitoimituksena ja olin hieman yllättynyt, että vanteet on samat molempiin sarjoihin.

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Noniin, ehti 500km ajaa, kun ilmestyi näyttöön teksti ja varoitusvalo ettei matkustajan turvatyynyt ole toiminnassa.

insinörtti
Viestit: 2734
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ :(

2 autoa kilpiin marraskuussa. Jaxuhali maahantuonnille, on siellä kiirettä pitänyt ja tekevälle sattuu. Minun autostani oli jäänyt talvirenkaat (Contin kitkat) Turkuun, joten tulikin sitten misukat. Mukana myös ylimääräinen latausjohto (konepellin alla olevan lisäksi) ynnä moottorin suojamuovi siltä varalta, että haluaisin heittää latausjohtokotelolla kuikkaa. Eli ne kotelot asennetaan Suomessa, mutta niitä ei silti voi tilata kuin tehdasvarusteena :roll:

BTW ei todellakaan ole "kaikki" kosketusnäytön takana. Normaalissa ajossa keskinäyttöä tarvii tökkiä ainoastaan penkinlämmittimen kytkennän osalta. Pimputtimet saa pois yhdellä napinpainalluksella (tämä on uutta vrt. keväällä koeajamani autot). Vrt. XC40 ylinopeuspimputusta ei saa lainkaan pois päältä (edes valikkoja räpeltäen) ja monessa uudessa autossa on vakionopeussäätimessä piilotettuja toimintoja (esim. XC40 nopeudenrajoitin on oletusarvoisesti AINA päällä, vaikka vakionnopeussäädin ja nopeudenrajoitin on ratin nappuloista poiskytkettunä TAI Yariksen satunnaiset -10 km/h jarrutukset kaarteissa) joiden savustaminen pois edellyttää sukellusta syvälle valikoihin.

Pimeällä ajon jälkeen jäin kaipaamaan mittarivalaistuksen säätöä ihan nupilla. Tämä on syvällä valikoissa eikä oikotietä saa aikaan. Myös tihkupyyhinnän säätö olisi kiva. Automaatin säätöalue (viiksen kytkimellä) on hysteerinen....hysteerinen eli säädöstä huolimatta pyyhkimet viipottaa tihkusateessa ihan tauotta ja hetkittäin "turbovauhdilla".

Kännykkäappi? Sen latasin ja tuntee vain Giuluan ja Stelvion. Autoon saa asettua latauksen aloitusajan, mutta lataustason rajoitusta ei ole :bad-words:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 995
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^Enpä ole kokeillut, enkä tiedä siis, ovatko Citroenin ja Alfan infotainmentit kuinka liki toisiaan (sama alustarakennehan Juniorissa ja e-C4X:ssä on), mutta ei se mikään unelma hipelöitäväksi ole. Eilen tuli tarvetta saada ilmansuuntauksia muutettua enempi tuulilasille (kaikki muu onkin mallikkaasti nupein väänneltävissä), mutta se on "jossain" ruudun syövereissä. Auto on ollut minulle kaksi kuukautta, ja kerran olen ne suuntauskuvat nähnyt... :oops: Nyt siis tarpeessa en löytänyt ollenkaan. Sitikassa on mm. "koti"- ja "auto"-valikot pikanapein, mutta kumpikaan ei tee sitä mitä luulisi. Kun ko- yksilö oli koeajossa, en löytänyt radiota puolen tunnin ajossa/etsimisen lomassa. Että ei se ihme ole, jos vähän turhauttaa valaistuksen säätämisen haaste. Se taitaa kuitenkin löytyä "auto" -valikosta kohtuu helpolla.. tai sitten olen vain löytänyt sen vahingossa.

Mut hei, posin kautta: On siinä kivat värit ja terävät grafiikat!

insinörtti
Viestit: 2734
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Kylmästöinnin asetukset saa esille yhden napin painalluksella, suuntauksen joutuu kyllä tökkimään sen jälkeen kosketusnäytöltä. Mutta akuutimpaan hätään Juniorissa taitaa olla myös huurteenpoiston "paniikkinappi". Tätä ei tullutkaan vielä testattua, mutta Giulietassa se pisti puhalluksen ja lämmön täysille, suuntaus tuulilasiin ja lisäbonuksena vielä takalasin ja peilienkin lämmitys päälle. Käytevä esim. ajettaessa pakkassäästä kosteaan pysäköintihalliin. Vastaavaa olisin kaivannut muihinkin autoihin.

Radio toimii ratin napeilla. Jotka löytää helposti. 500X kanssa ajelin varmaan puoli vuotta ennen kuin kekkasin, mikä tarkoitus olikaan ratin puolien takapuolelle (kuskin näkökulmasta) sijoitetuilla pikku kohoumilla - nehän olikin radion käyttökytkimet. :oops:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Maunu
Viestit: 3708
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kun keskinäytöstä vetää sormella ylhäältä alas, niin aukeaa nopea käyttö valikko. Siinä on ainakin himmennys toiminto. Muita en muista kun tulee ajettu Junioria niin vähän. Sivusuuntaan pyyhkäisyllä löytyy sitten penkinlämmittimet.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Jyväskylän Hedinille kuukauden jono ja ensi vuonna loppuu edustus kokonaan. Kuinkahan kusessa sitä tämän auton kanssa tulee olemaan kun ei tällä suunnalla kohta ole merkkihuoltoja ollenkaan :crazyeyes:

peksu
Viestit: 645
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
Alfa Romeo Junior Ibrida Edizione -25
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja peksu »

Käyttöohjekirjaa odotellessa on joutunut turvautumaan YouTubeen.

Näyttöjen näkymiä saa muokattua, kun painaa keskinäytön aloitusnäyttöä (navi ainakin minulla) yhdellä sormella muutaman sekunnin. Sitten avautuu kaksi kuvaketta, joissa tehdään muokkaukset kuljettajan edessä olevaan ja keskinäyttöön.
Sieltä löytyy jäähdytysnesteen lämpömittari ja saa näkyville kuskin näyttöön. Toisaalta ihmettelen, että mihin hävisi hybridiakun varaustilan näyttö; ei löydy mistään.

Netistä löytämäni englanninkielisen käyttöohjeen mukaan autossa on aktiivinen pysäköintiavustin, vaan en ole onnistunut löytämään sen käyttövalikkoa uudestaan. Se näkyi sattumalta kerran, kun auto oli minulla ensimmäistä päivää...

Se on kivaa, että pyyhkijät toimivat juuri odotetulla "normaalilla" tavalla oikeasta viiksestä ja vasemmassa on valotoiminnot.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kosketusnäytön painaminen kolmella sormella samanaikaisesti tuo aina näkyviin sen päävalikon, missä on kaikki ominaisuusryhmät omina kuvakkeinaan.

Keskinäytön räätälöintikin toimi ihan mukavasti, kun vähän syventyy.
Itse tosin annoin ensin diginatiivi-juniorin tehdä oman käyttäjätilinsä Junioriin.
Ja ihmettelin sitten hänen räätälöintejään ja kysyin, miten hän oli laittanut ominaisuudet eri sivuille ihan omaan tärkeysjärjestykseensä :-D .
Sitten vain kopioimaan näppärämmältä.

Toimii hyvin, kun ottaa henkilökohtaiset käyttäjätilit käyttöön.
Auto tunnistaa puhelimen perusteella käyttäjän oikein. Jos on moniluuritilanne autossa, sitten pitää valita käyttäjäprofiili käsin.

Cotzy

insinörtti
Viestit: 2734
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

peksu kirjoitti:
01 Joulu 2025, 17:05
> ihmettelen, että mihin hävisi hybridiakun varaustilan näyttö; ei löydy mistään.
Ellei kyseessä ole ero ohjelmistoissa, niin varaustila pitäisi näkyä värillisinä palkkeina "energiavirta" animaatiossa, jonka saa loihdittua mittaristoon.

Minulla olisi suomenkielinen manuaali (pdf), mutta se on reilun 21 MB järkäle, mikä ei kaikkiin sähköpostilaatikkoihin mahdu.

Pysäköintiavustimesta ei löydy mitään mainintaa. Sen sijaan vähän yllärinä, että elettricassa on mahdollisuus virran ulosottoon. Pitäisi vain olla V2L -adapteri, joka tökätään latausporttiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

peksu
Viestit: 645
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
Alfa Romeo Junior Ibrida Edizione -25
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja peksu »

insinörtti kirjoitti:
01 Joulu 2025, 20:39
peksu kirjoitti:
01 Joulu 2025, 17:05
Minulla olisi suomenkielinen manuaali (pdf), mutta se on reilun 21 MB järkäle, mikä ei kaikkiin sähköpostilaatikkoihin mahdu.
Laitoin yv:n.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 995
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

:drinking: Huh. Pitää sormeilla sitä ylhäältä alas ja kolmella sormella sitten... Nyt, jos koskaan tarttis sen infotainment-ohjeen. Katselin eilen opastus videoita ja tulin vähän viisaammaksi. Johki Fiat 500L: ään tuli oma kirja, vaikka sen systeemi toimi kuin ihmisen mieli. Tämä Stellaniksen systeemi on todella huono.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 995
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

[quote=Kivijärvi post_id=715851 time=1764658589 user_id=1365]
:drinking: Huh. Pitää sormeilla sitä ylhäältä alas ja kolmella sormella sitten... Nyt, jos koskaan tarttis sen infotainment-ohjeen. Katselin eilen opastus videoita ja tulin vähän viisaammaksi. Johki Fiat 500L: ään tuli oma kirja, vaikka sen systeemi toimi kuin ihmisen mieli. Tämä Stellaniksen systeemi on todella huono.
[/quote]

Edit: kolmen sormen valikkotiedosta isot kiitokset! Toimii...

Avatar
155156
Viestit: 2264
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kertsu kirjoitti:
01 Joulu 2025, 15:22
Jyväskylän Hedinille kuukauden jono ja ensi vuonna loppuu edustus kokonaan.
Fuk.

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

155156 kirjoitti:
02 Joulu 2025, 16:16
Kertsu kirjoitti:
01 Joulu 2025, 15:22
Jyväskylän Hedinille kuukauden jono ja ensi vuonna loppuu edustus kokonaan.
Fuk.
Vituttaa, kun päädyin Junioriin Mazdan sijasta siksikin, kun ajattelin Jyväskylän vielä olevan mukavan lähellä. Hivenen myös ihmettelen jos on kuukauden jono, eli siis kysyntää on, niin luovutaan edustuksesta.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kivijärvi kirjoitti:
02 Joulu 2025, 12:39

Edit: kolmen sormen valikkotiedosta isot kiitokset! Toimii...
Olkaa hyvät.
Itselläni meni DS3:lla sellaiset 2,5 vuotta, ennenkuin huollon yhteydessä huoltomies näytti tuon kolmen sormen tekniikan ominaisuusvalikkoon pääsemiseksi näppärästi :wink: . Luovutuksen yhteydessä tuo opetetaan yleensä. Mutta jos manuaalia ei vain ole tai lukee pintapuolisesti, ei tuota hoksaa. Toimii kaikilla nykyisillä Stellantissisaruksilla myös.

Olen nyt aika montaa erilaista sähkärien digihärpäkekäyttöliittymää tänä vuonna kokeillut.

Ei kuulu Juniorin esitys siihen parhaaseen kolmannekseen, kun äppi on ominaisuuksiltaan sangen rajoitettu ja tuo kosketusnäyttö ei ole nopeudeltaan eikä intuitiivisuudeltaan parhaimpien joukossa. Ja Juniorin puheohjaus ei onnistu suomenkielisellä softalla.

Mutta ei kuulu Juniorin esitys siihen huonoimpaankaan kolmannekseen, kun peruskäyttö on sangen sujuvaa, kiitos mekaanisten lämppärin ja ilmastoinnin painikkeiden. Ja kosketusnäytön yläpuolella olevan näppäinklusterin koti- ja ajoavustinnappuloiden, joista pääsee aina kotinäyttöön tai poistamaan/säätämään ajoavustimia yhdellä napinpainalluksella. Myös hanskat kädessä. Jos ei juuri muuta ajossa tartte, noilla nappuloilla ja navilla pärjää oikein hyvin.
Ja kun kompaktimpaan kosketusnäyttöön ei mahdu kovin paljon tavaraa, se on mukavan selkeä. Vähän kun opettelee joltain 2000-luvulla syntyneeltä noiden sivujen muokkausta omaan profiiliinsa, saa halutut ominaisuudet melko hyvin siihen ekaan kotinäyttöön, myös persgrillit ja musiikit. Muut harvemmin tarvittavat jutut sitten niihin kahteen muuhun. Ja Applen CarPlaylle ja Android Autolle on yläpalkissa aina oma painikkeensa.

Huonoimmassa kolmanneksessa ovat kaikki toiminnot, jopa valojen, lämppärin ja pyyhkijöiden asetukset, tahmean kosketusnäytön takana, vielä sotkuisasti järjesteltynä. Jostain syystä Geely-johdannaiset ovat jääneet tässä runsaassa sekavuudessa mieleen, varsinkin EX30. Kai senkin saa viriteltyä paremmaksi.
Mutta ei talvella tai hanskat kädessä ole fyysisten nappuloiden tai vipujen voittanutta käyttöliittymää. Volvollakin tuo tiedettiin jo 70-luvulla.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 12062
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kertsu kirjoitti:
02 Joulu 2025, 16:31
Hivenen myös ihmettelen jos on kuukauden jono, eli siis kysyntää on, niin luovutaan edustuksesta.
Se jono voi olla useiden merkkien yhteinen jono. Jos jonossa on 50 muuta ja yksi Alfa, niin sitä merkkikysyntää ei välttämättä kauheasti ole.

Hedin Automotiven sivut listaa Jyväskylään Stellantis-merkeistä pelkän Peugeotin, liekö se kuitenkin jäämässä? Jos, niin testeri ja tietotaito ei välttämättä karkaa talosta ihan kokonaan ja monimerkkitiskin kautta saattaa saada vielä huoltoa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Polforea kirjoitti:
02 Joulu 2025, 19:29
Kertsu kirjoitti:
02 Joulu 2025, 16:31
Hivenen myös ihmettelen jos on kuukauden jono, eli siis kysyntää on, niin luovutaan edustuksesta.
Se jono voi olla useiden merkkien yhteinen jono. Jos jonossa on 50 muuta ja yksi Alfa, niin sitä merkkikysyntää ei välttämättä kauheasti ole.

Hedin Automotiven sivut listaa Jyväskylään Stellantis-merkeistä pelkän Peugeotin, liekö se kuitenkin jäämässä? Jos, niin testeri ja tietotaito ei välttämättä karkaa talosta ihan kokonaan ja monimerkkitiskin kautta saattaa saada vielä huoltoa.
Juu, huoltoneuvoja sanoikin että vain 1 huoltomies löytyy talosta, jolla Alfa osaamista mutta jonossa myös Fiateja ja matkailuautoja.

Kysyin Kuopion Hediniltä josko täällä onnistuisi, kun Stellantiksen merkkejä löytyy, mutta en ole kovin toiveikas. Mietin vaan mitäs sitten jos auto todellakin hajoaa eikä voi ajaa, ja lähin merkkihuolto on 300km päässä.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ Kannattaa tsekata vielä sen Auto Bassadonen Juniorille tarjoaman huoltosopimuksen ja lisätakuun ehdot. Voi olla järkevää sellainen lunastaa, jos merkkari muuttaa kauemmaksi.

Autoliiton Plus-jäsenyys tai parempi on enemmän kuin paikallaan, jos matkaa merkkiliikkeeseen on runsaammin, takuu loppu, eikä kaskovakuutuskaan kata kuljetuksia.
https://www.autoliitto.fi/jasenyys/plus-jasenyys/

Breran akku kun sanoi itsensä lopullisesti irti työpaikan pihalla, soitto vaan ja ajeltiin hinurilla valitsemaani huoltoliikkeeseen.
Sijaisautoa en tarvinnut.

Toisen kerran korkkasi camperista suomalaisessa liikkeessä väärin asennettu polttoainesuodin Virossa. Hinurilla huoltikselta Tallinnaan Fiat-liikkeeseen ja sijaisauto kolmeksi päiväksi Pärnun turneelle. Yövyttiin tosin yksi yö camperissa, mutta muuallakin olisi voinut.

Huoltokulut maksaa tietty itse, jollei autolla ole takuuta jäljellä.

Cotzy

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

No niin, kun työkiireiltä nyt ehdin papereihin tutustumaan, niin olihan siellä maininta Tiepalvelusta, jonka mukaan on oikeus vaatia hinaus tarvittaessa merkkiliikkeeseen.

Huomenna sitten taas Tampereelle, tutkivat matkustajan turvatyynyn vian. Ensiapuna neuvoivat kääntämään avaimella tyynyt pois päältä, tämä auttoi hetkeksi ennen kuin vika palasi. Nyt ei häviä enää ollenkaan.

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Kontaktihäiriö liittimessä syy oli. Olisihan tuon itsekin osannut korjata jos ei olisi takuuasia ollut.

Ruostesuojaukseen ensi viikolla. Olisin ottanut Finikor Tuplaturvan mutta pajalla oltiin sitä mieltä, että Lisäturva riittää. Vähän epäilen.

peksu
Viestit: 645
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
Alfa Romeo Junior Ibrida Edizione -25
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja peksu »

Kertsu kirjoitti:
09 Joulu 2025, 19:42
Ruostesuojaukseen ensi viikolla. Olisin ottanut Finikor Tuplaturvan mutta pajalla oltiin sitä mieltä, että Lisäturva riittää. Vähän epäilen.
Minä teetin omaani nimenomaan tuon Tuplaturvan. Lisäturvassa ei käsitellä luukkuja lainkaan ja kun tutkin Junioria ennen suojausta, niin eipä ovissa ja luukuissa ole tehtaan jäljiltä nähtävissä minkäänlaista suojaa (vahaa tmv.). Eli suosittelen kyllä vähintään sellaista suojausta, jossa myös luukut saa käsittelyn.
Tulee myös 12 vuoden takuu ja ensimmäinen tarkistus teetettävä 4 vuoden kuluttua. Mikäli vaatii silloin lisäsuojausta, se kuuluu tarkistuksen hintaan (alle 400e tällä hetkellä). Ja tulee alusta- ja päällipesut samaan hintaan.

Itse laskin niin, että Tuplaturva on pitkään autoa pitäessä kaikkein halvin ja paras vaihtoehto Finikorin suojauksista. Ei lisäkäsittelyjä 2-4 vuoden päästä ja ne luukutkin on suojattu tällä.

Aikoinaan Fiat Unostani ruostui takaluukku ja takaovi puhki alareunasta 5 vuoden ikäisenä... Seuraavan Unon suojautin ja näin kyseisen yksilön n. 15 vuoden ikäisenä Turussa ja sehän oli täysin ruosteeton joka paikasta.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Junior Veloce sai Finikor Täysturvan ja äänevaimennusmassausta Salon Ruosteenestolla.
Siisti paikka ja osaavaa porukkaa, ruosteuojanneet Giulioita ja Stelvioita, Junior oli uusi tuttavuus.
Työjono vain on se 4-5 kk, kun Varsinais-Suomen alueelta on ruosteenestoyrityksiä lopettanut 2020-luvulla.

Laitan ennen ja jälkeen -kuvia tuonne Junior Veloce -projektiosiooni. Aika paljon oli pelkkää pohjamaalia estämässä suolahiekan ruostuttavaa vaikutusta tuolla suojamuovien alla.
Ja varsinkin tuo ajoakun takapuolinen alue ja takaripustus jäykempine kallistuksen vakaajineen ja muine Velocen versiokohtaisine alustan osineen on aika avoimena suolahiekkapuhallukselle.

Siistiä työtä Salossa korin suojauksessa. Ei näy ovista tai takaluukusta tulleita valumia. Konepellin suojauksesta vähän valumia muoveille, mutta suoja-aine lähti tuoreena hyvin pois.

Äänenvaimennus pyöränkaariin ja melulähteiden läheisyyteen muutti nyt ainakin hieman rengasmelun taajuusaluetta.
Matalammat, kumisevat äänet vaimenivat ainakin omissa korvissani. Mutta ripustuksesta mekaanisesti koriin välittyvä korkeampitaajuinen melu pysyi aika samana.

Cotzy

insinörtti
Viestit: 2734
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Cotzy kirjoitti:
02 Joulu 2025, 18:05
Mutta ei talvella tai hanskat kädessä ole fyysisten nappuloiden tai vipujen voittanutta käyttöliittymää. Volvollakin tuo tiedettiin jo 70-luvulla.
Volvo on myynyt periaatteensa. Nykymalleissa kuljettajaa hämmentäviä = suorastaan vaarallisia toimintoja. Kuten "adaptiivinen kaasupoljin" = nopeudenrajoitintoiminto, joka on päällä silloinkin kun nopeudenrajoitin on poiskytettynä. Jos rajoitin on kytkettynä päälle, kuski saa itse asettaa rajanopeuden. Kun rajoitin on poiskytkettynä, se toimii täysin automaattisesti kartta-aineiston ja liikennemerkkien tunnistuksen varassa. Lopputuloksen voitte arvata...

Saahan tuonkin pois - valikoista, mutta näin hämäävää toimintoa ei ikinä olisi pitänyt keksiä. Myös XC40 kaistapäävahti on epäluotettava. Moottoritiellä OK, mutta kapealla ja mutkaisella seututuellä (230) se pariin otteeseen ohjasi auton puoliksi vastaantulijan kaistalle ja sen jälkeen nosti kädet pystyyn "jatka sinä tästä". Toimiessaankin ohjausliikkeet äkkinäisempiä ja automaatio halusi pitää auton tarkalleen keskellä kaistaa = renkaanurissa.

Muutoin XC40 olisi ihan OK auto, kompaktit ulkomitat, mutta reilut sisätilat, kulutus kaupungissakin maltillinen. Mutta täysin pilattu näillä ajohaittajärjestelmillä, kuten ylinopeuspimputuksella, jota ei saa pois päältä.

Junior suoritti eilen saman testipätkän kaikki ajoavustimet päällä moitteetta, vaikka keli haastavampi - tiellä paikoitellen vähän lunta vs. keskikesä. Kaistallapito avustin tippui välillä pois päältä, kun kastaviivat kuluneet pois, mutta tästä ei seurannut sen kummempaa dramatiikkaa eikä härveli yritä estää tien reunassa ajoa tai poteroiden väistelyä.

BTW XC40 valtavan kokoinen pystyyn käännettyä näyttö google mapsilla höystettynä on kyllä taivaan lahja navigoinnin kannalta. Muutoin taas... ei ainakaan hybiridissä ole loppujen lopuksi kovin montaa asetusta tehtäväksi, mutta silti pitää näyttöä rullailla. Saatu vähäinen valinnanvara näyttämään runsaalta näin?

Ei sen puoleen Juniorissakaan kovin paljoa asetuksia räpellettäväksi. Navigootti on kuin tuulahdus vuosikymmenien takaa. Ei löydy kohteita nimellä (esim. Tapiolan uimahalli -> navigootti tarjoaa satunnaisia kohteita 250 km säteellä) ja jos poikkean navigootin tyrkyttämältä reitiltä, seuraavat 10 km se ehdottaa joka risteyksessä U-käännöstä ennen kuin suostuu reitittämään uudelleen. Google maps arpoo uuden reitin oitis.

Juniorin navigaattori edustaa laiskuutta. Etenkin pohjois/eteläsuuntaisilla matkoilla reitti esitetään postimerkin kokoisena ja leveän näytön reunat tyhjää täynnä. Olisi kiva saada sinne reunaan ennustettua saapumisaikaa, jäljellä olevaa matkaa, matkan kestoa, keskinopeutta yms. Näitähän oli jo irtonaveissa 15 vuotta sitten! Ao. tietoja saa onneksi mittaristonäyttöön, muttei suurempaan ruutuun...? Myös epämääräinen energiankulutusgrafi ihmetyttää - en saa siitä mitään tolkkua. Tosin yhtä kehnoja on tullut muissakin autoissa vastaan.

Toisaalta autosta sentään löytyy A ja B tripit, joissa myös keskikulutus ja jotka saa myös ajon aikana näkyviin ja joiden nollaamisesta päättää kuski eikä jokin himmeä logiikka. Pimputukset saa pois (nykyään yhdellä napin painalluksella), avustimet saa pois. Eikä nämä avustimet päällä ollessaankaan koko ajan kiusaa kuljettajaa. Sivupeileistä näkee takavistoon ja tien reunan. Samanaikaisesti. Ei muuten tahdo onnistua monessakaan autossa. Takaikkunasta sen sijaan näkee ei-mitään, mutta peruutuskameran kuva on terävä, vaikka valaistuskin olisi heikompi. Vrt V60 kamerakuva suttua päivänvalossakin ja käyttökelvoton hämärässä. Kura tosin tekee tehtävänsä - pesuri puuttuu.

Ratin lämmitintä ei ole. Tämä puute olikin päässyt unohtumaan. Tosin sähköautossa vaiva ei ole kovin suuri, koska lämpöä saa heti eikä vasta 5 min ajelun jälkeen. Vielä jos saisi esilämmityksen käyttöön kännykkäapilla...

Kaapelijumppaa riittää. Minulla ei auto ole ajossa päivittäin ja latauskaapelia ei sovi pitää koko ajan kiinni (jos lataus ei päällä - moinen ilmeisesti kuormittaa 12 V akkua koko ajan). Tästä jo yksi omakohtainenkin havainto kaapelin unohduttua kiinni pariksi päiväksi -> auto poltteli akun varoitusvaloa hetken. Eli pitää joko latada auto ajoreissun jälkeen ja sitten naru irti TAI naru kiinni edellisenä iltana ja lataukseen sopivasti valittu aloitusaika, jos haluan välttää tarpeetonta latausta 100 % asti. Kesämökilläkään en saa latausta ohjailtua latausaseman kautta, kun sen hallintayhteys ei toimi lainkaan. Täytyy tästä kirjoittaa vielä oma tarinansa... Käsittämätön puute, ettei lataukselle voi autosta asettaa ylärajaa. Pitää aina kikkailla latauksen aloitusajan kanssa tai katkaista lataus kesken.

Luonnollisesti kotilataukseen piti vielä erikseen hommata shukolaturi, mikä on kaapeleineen melkonen jötikkä verrattuna normi lohkolämppärin johtoon. Tämä + pari työkalulaukkia + kusipojan nesteet nippa nappa sopivat tavaratilan välipohjan alle -> pysyy kontti siistimpänä kuin ex autoissa. Hyvin on Alfan suunnittelutiimi ollut perillä vaatimukistani (kelvollisen kokoinen tavaratila, ajettavuus, käyttöliittymä...), pakkohan tämä juuri siitä syystä oli ostaa. :-D
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 8857
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
14 Joulu 2025, 12:02
Volvo on myynyt periaatteensa.
Ne myi koko firman Kiinaan.

Periaatteet on ilmeisesti jätetty kaupan ulkopuolelle.

Avatar
Cotzy
Viestit: 1365
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Cotzy kirjoitti:
28 Marras 2025, 20:56
mutt kirjoitti:
27 Marras 2025, 09:06
Kovin kummoista routareikää ei noiden kiekkojen kanssa tarvita, kun pääseekin taas vanneostoksille.
Riski vannerikkoihin on olemassa ja aiheellinen.
Eikä noiden orkkisvanteiden saatavuus Alfa Romeolta varaosana ole mitenkään ripeää.

Yhtä vastapuolen liikennevakuutusyhtiön piikkiin tilattua, rotvallin reunaan hieman kolhittua, vannetta on nyt odoteltu 6 viikkoa tulevaksi. Ei ole näkynyt, eikä tietoa vielä saapumisesta :? .
Tosin, mitenköhän sen vähän reunastaan kolhiintuneen vanteen voisi lunastaa itselle vakuutusyhtiöltä ja välttää romutus?
Yleensä ovat ehdottomia, että korjauksesssa vaihdetut osat tuhotaan, riippumatta kunnosta.

Mutta nyt on kyllä pitävällä pinnalla harvinaisen tarkasti ohjautuva talvirengastus alla :-D . Ja lumisella pinnallakin ohjautuu herkästi.
Voi kiertää hyvin routamontut. Jos ne vain pimeässä tai lumen seasta näkisi :wink: .

Cotzy
Joulupukki lähetti Stellantis Europe S.p.A.:lta, Torinosta, uuden 20-tuuman Venti-vanteen Velocen kyljen skraidutuksessa kolhiintuneen vanteen tilalle :-D .
Lähti Torinosta 2.12., Vantaalla 9.12. ja Turussa InCarilla 16.12. lähetysmerkintöjen mukaan. Rekkaogistiikkaa kuluva aika suht normaalia, mutta se 6-8 -viikkoa kului jossain johonkin ennen lähetystä.

No, nyt on uusi vastapuolen vakuutusyhtiön hankkima Venti-vanne autotallissa.

InCarilta antoivat ohjeet käydä vaihdattamassa hieman kolhiintunut vanne uuteen heidän rengastyökumppanillaan heidän/vastapuolen liikennevakuutuksen piikkiin.

Taidan tosin odotella talven yli ja tehdä tuosta ja lasilevystä vaikka tarjoilupöydän joulunpyhiksi :wink: .

Jos nyt kävisi niin kurjasti, ettei sitä kunnon routamonttua näkisi tai pystyisi väistämään ja vanne oikeasti menisi ajokelvottomaksi, on kiva olla yksi ehjä vanne varalla. Muuten voi auton ajokuntoon saattamista joutua odottelemaan sen pari kuukautta.

No toivottavasti saavat noita myös maahantuojalle varastoon. Ja myös luvatun toisen vannesarjan kesäkumeille ennen kevättä.
Nyt myynnissä olevat Junior Velocet ovat kyllä kaksilla renkailla, mutta ilmeisesti yksillä vanteilla.

Cotzy
Liitteet
Venti_vanne_2_20251217.jpg
Venti_vanne_2_20251217.jpg (93.24 KiB) Katsottu 679 kertaa

Kertsu
Viestit: 933
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Junior - uusi pieni SUV (2024)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Nyt on Junnussa Täysturva-suojaus sekä keraaminen pinnoite. Nopeasti tekivät, keskiviikkoaamuna vein ja perjantaiaamuna sain pois. Alkuperäinen suunnitelma oli, että lauantaina vasta haku.

Aiemmin oli puhetta liian innokkaista pyyhkimistä, no minulla puskurin alaosassa oleva tutka, tai mikä lie virallisesti onkaan nimeltään, on aika herkkä lialle. Siinä oli vähän, siis tosiaan vähän, kuraa niin iski silti kaikki ajoavustimet pois päältä ja valot mittaristoon.

Vastaa Viestiin