Cotzy kirjoitti: ↑02 Joulu 2025, 18:05
Mutta ei talvella tai hanskat kädessä ole fyysisten nappuloiden tai vipujen voittanutta käyttöliittymää. Volvollakin tuo tiedettiin jo 70-luvulla.
Volvo on myynyt periaatteensa. Nykymalleissa kuljettajaa hämmentäviä = suorastaan vaarallisia toimintoja. Kuten "adaptiivinen kaasupoljin" = nopeudenrajoitintoiminto, joka on päällä silloinkin kun nopeudenrajoitin on poiskytettynä. Jos rajoitin on kytkettynä päälle, kuski saa itse asettaa rajanopeuden. Kun rajoitin on poiskytkettynä, se toimii täysin automaattisesti kartta-aineiston ja liikennemerkkien tunnistuksen varassa. Lopputuloksen voitte arvata...
Saahan tuonkin pois - valikoista, mutta näin hämäävää toimintoa ei ikinä olisi pitänyt keksiä. Myös XC40 kaistapäävahti on epäluotettava. Moottoritiellä OK, mutta kapealla ja mutkaisella seututuellä (230) se pariin otteeseen ohjasi auton puoliksi vastaantulijan kaistalle ja sen jälkeen nosti kädet pystyyn "jatka sinä tästä". Toimiessaankin ohjausliikkeet äkkinäisempiä ja automaatio halusi pitää auton tarkalleen keskellä kaistaa = renkaanurissa.
Muutoin XC40 olisi ihan OK auto, kompaktit ulkomitat, mutta reilut sisätilat, kulutus kaupungissakin maltillinen. Mutta täysin pilattu näillä ajohaittajärjestelmillä, kuten ylinopeuspimputuksella, jota ei saa pois päältä.
Junior suoritti eilen saman testipätkän kaikki ajoavustimet päällä moitteetta, vaikka keli haastavampi - tiellä paikoitellen vähän lunta vs. keskikesä. Kaistallapito avustin tippui välillä pois päältä, kun kastaviivat kuluneet pois, mutta tästä ei seurannut sen kummempaa dramatiikkaa eikä härveli yritä estää tien reunassa ajoa tai poteroiden väistelyä.
BTW XC40 valtavan kokoinen pystyyn käännettyä näyttö google mapsilla höystettynä on kyllä taivaan lahja navigoinnin kannalta. Muutoin taas... ei ainakaan hybiridissä ole loppujen lopuksi kovin montaa asetusta tehtäväksi, mutta silti pitää näyttöä rullailla. Saatu vähäinen valinnanvara näyttämään runsaalta näin?
Ei sen puoleen Juniorissakaan kovin paljoa asetuksia räpellettäväksi. Navigootti on kuin tuulahdus vuosikymmenien takaa. Ei löydy kohteita nimellä (esim. Tapiolan uimahalli -> navigootti tarjoaa satunnaisia kohteita 250 km säteellä) ja jos poikkean navigootin tyrkyttämältä reitiltä, seuraavat 10 km se ehdottaa joka risteyksessä U-käännöstä ennen kuin suostuu reitittämään uudelleen. Google maps arpoo uuden reitin oitis.
Juniorin navigaattori edustaa laiskuutta. Etenkin pohjois/eteläsuuntaisilla matkoilla reitti esitetään postimerkin kokoisena ja leveän näytön reunat tyhjää täynnä. Olisi kiva saada sinne reunaan ennustettua saapumisaikaa, jäljellä olevaa matkaa, matkan kestoa, keskinopeutta yms. Näitähän oli jo irtonaveissa 15 vuotta sitten! Ao. tietoja saa onneksi mittaristonäyttöön, muttei suurempaan ruutuun...? Myös epämääräinen energiankulutusgrafi ihmetyttää - en saa siitä mitään tolkkua. Tosin yhtä kehnoja on tullut muissakin autoissa vastaan.
Toisaalta autosta sentään löytyy A ja B tripit, joissa myös keskikulutus ja jotka saa myös ajon aikana näkyviin ja joiden nollaamisesta päättää kuski eikä jokin himmeä logiikka. Pimputukset saa pois (nykyään yhdellä napin painalluksella), avustimet saa pois. Eikä nämä avustimet päällä ollessaankaan koko ajan kiusaa kuljettajaa. Sivupeileistä näkee takavistoon ja tien reunan. Samanaikaisesti. Ei muuten tahdo onnistua monessakaan autossa. Takaikkunasta sen sijaan näkee ei-mitään, mutta peruutuskameran kuva on terävä, vaikka valaistuskin olisi heikompi. Vrt V60 kamerakuva suttua päivänvalossakin ja käyttökelvoton hämärässä. Kura tosin tekee tehtävänsä - pesuri puuttuu.
Ratin lämmitintä ei ole. Tämä puute olikin päässyt unohtumaan. Tosin sähköautossa vaiva ei ole kovin suuri, koska lämpöä saa heti eikä vasta 5 min ajelun jälkeen. Vielä jos saisi esilämmityksen käyttöön kännykkäapilla...
Kaapelijumppaa riittää. Minulla ei auto ole ajossa päivittäin ja latauskaapelia ei sovi pitää koko ajan kiinni (jos lataus ei päällä - moinen ilmeisesti kuormittaa 12 V akkua koko ajan). Tästä jo yksi omakohtainenkin havainto kaapelin unohduttua kiinni pariksi päiväksi -> auto poltteli akun varoitusvaloa hetken. Eli pitää joko latada auto ajoreissun jälkeen ja sitten naru irti TAI naru kiinni edellisenä iltana ja lataukseen sopivasti valittu aloitusaika, jos haluan välttää tarpeetonta latausta 100 % asti. Kesämökilläkään en saa latausta ohjailtua latausaseman kautta, kun sen hallintayhteys ei toimi lainkaan. Täytyy tästä kirjoittaa vielä oma tarinansa... Käsittämätön puute, ettei lataukselle voi autosta asettaa ylärajaa. Pitää aina kikkailla latauksen aloitusajan kanssa tai katkaista lataus kesken.
Luonnollisesti kotilataukseen piti vielä erikseen hommata shukolaturi, mikä on kaapeleineen melkonen jötikkä verrattuna normi lohkolämppärin johtoon. Tämä + pari työkalulaukkia + kusipojan nesteet nippa nappa sopivat tavaratilan välipohjan alle -> pysyy kontti siistimpänä kuin ex autoissa. Hyvin on Alfan suunnittelutiimi ollut perillä vaatimukistani (kelvollisen kokoinen tavaratila, ajettavuus, käyttöliittymä...), pakkohan tämä juuri siitä syystä oli ostaa.

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.