Takajarrujen herkistys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Takajarrujen herkistys

Viesti Kirjoittaja puuha »

Entinen omistaja kehoitti herkistelemään takajarruja pari kertaa vuodessa, ennen talvea ja talven jälkeen. On kuulemman hieman taipumusta jumia ja jäätyillä muuten.
Miten ko. operaatio tehdään kaiken taiteen sääntöjen mukaan?

Onko teillä Alfoissa vastaavaa esiintynyt?
Makaroonia jo vuodesta -98

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Takajarrujen herkistys

Viesti Kirjoittaja V6 »

puuha kirjoitti:Entinen omistaja kehoitti herkistelemään takajarruja pari kertaa vuodessa, ennen talvea ja talven jälkeen. On kuulemman hieman taipumusta jumia ja jäätyillä muuten.
Miten ko. operaatio tehdään kaiken taiteen sääntöjen mukaan?

Onko teillä Alfoissa vastaavaa esiintynyt?
kutosessa on ainakin EBD eli jarruvoiman tasain eli se jarruttelee myös takaa ei ole ollut tarvetta herkistellä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Tarkoitti varmaan käsijarrua, on ainakin mulla joskus hiukan juminut talvella. Huomaa siitä, että alkaa takavanne lämpenemään. Huollossa sanoivat että kannattaa aina välillä hiukan nykiä känkkää päälle, niin ei mene niin helposti jumiin. Ja saahan siinä samalla tehtyä näyttäviä kuvioita talvella 8)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sassicaia kirjoitti:Tarkoitti varmaan käsijarrua, on ainakin mulla joskus hiukan juminut talvella. Huomaa siitä, että alkaa takavanne lämpenemään. Huollossa sanoivat että kannattaa aina välillä hiukan nykiä känkkää päälle, niin ei mene niin helposti jumiin. Ja saahan siinä samalla tehtyä näyttäviä kuvioita talvella 8)
kyllä niitä kesälläki saa 8) 8)

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jarski kirjoitti: kyllä niitä kesälläki saa 8) 8)
jeps...niin saa.... :-D meikäläiseltä meni vaihdelaatikon tyynyt edellisten kuvioden jäljiltä... :(
ja ei ollut yhtään kiva vaihtaa uusia...

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

90 kirjoitti:
jeps...niin saa.... :-D meikäläiseltä meni vaihdelaatikon tyynyt edellisten kuvioden jäljiltä... :(
ja ei ollut yhtään kiva vaihtaa uusia...
nooh.. ny kelpaa uusilla tyynyillä pallottaa kahta kauheemmin :shock: :mrgreen:

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Minulla oli edellisessä 156:ssa takajarrujen männät ihan jumissa kun vaihdoin paloja taakse. Niissä on sellainen kierresysteemi joka pitää automaattisesti käsijarrun säädössään (kai?) ja se tuntuu vanhemmiten jumittavan iloisesti. Periaatteessa männät pitäisi saada kierrettyä (ei painettua) sisään, kun laittaa uusia paloja, mutta ainakin minulla se vaati ruuvipenkin ja raakaa vääntöä. Tuohon kiertämiseen on kai joku erikoistyökalu, mutta hikipäässä pihdeillä vääntökin tehosi :crazyeyes:
(Tuo oli muuten V6:nen, joten kyllä niissäkin jarrut jumiin pääsee).

Tuo herkistely-neuvo (joka kuulostaa ihan fiksulta) tarkoittanee sitä, että takajarrusatula käteen ja sopivia voimasanoja painokkaasti lausuen kierretään mäntiä sopiva määrä edes takas. :roll: Onnistuneen suorituksen jälkeen voi juoda yhden oluen :mrgreen:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

GTA kirjoitti:Minulla oli edellisessä 156:ssa takajarrujen männät ihan jumissa kun vaihdoin paloja taakse. Niissä on sellainen kierresysteemi joka pitää automaattisesti käsijarrun säädössään (kai?) ja se tuntuu vanhemmiten jumittavan iloisesti. Periaatteessa männät pitäisi saada kierrettyä (ei painettua) sisään, kun laittaa uusia paloja, mutta ainakin minulla se vaati ruuvipenkin ja raakaa vääntöä. Tuohon kiertämiseen on kai joku erikoistyökalu, mutta hikipäässä pihdeillä vääntökin tehosi :crazyeyes:
(Tuo oli muuten V6:nen, joten kyllä niissäkin jarrut jumiin pääsee).

Tuo herkistely-neuvo (joka kuulostaa ihan fiksulta) tarkoittanee sitä, että takajarrusatula käteen ja sopivia voimasanoja painokkaasti lausuen kierretään mäntiä sopiva määrä edes takas. :roll: Onnistuneen suorituksen jälkeen voi juoda yhden oluen :mrgreen:


yleensä jos niissä joku jumittaa se on liukupinnat (siinä satulassa olevat tapit). männät saa sisään painamalla ja kiertämällä samaan aikaan esim
tuollaisella puristimella mitä käytetään puutöissä voi puristaa ja samalla kiertää sisään jos männät alkaa jumimaan noin uudessa niin ihme on.
itse käytän käsijarrua aina parkissa eikä ole jumittanut vaikka suojakuori on ollut rikki yli 2 vuotta vaijerista.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kuparitahnaa kehiin vaan, mut ei kitkapinnoille :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11251
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

V6 kirjoitti:yleensä jos niissä joku jumittaa se on liukupinnat (siinä satulassa olevat tapit). männät saa sisään painamalla ja kiertämällä samaan aikaan esim tuollaisella puristimella mitä käytetään puutöissä voi puristaa ja samalla kiertää sisään jos männät alkaa jumimaan noin uudessa niin ihme on.
Samaa mieltä. Ei niiden mäntien sisään kiertämisessä ongelma ole voiman määrä, vaan se, että mäntiä pitää painaa tasaisesti sisään päin samalla kuin niitä pyörittää. Onnistuu tosiaan näppärästi pienillä ruuvipuristimilla eikä vaadi voimaa kuin nimeksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Voi vitsi. En tiedä mikä minulla nakkisormella meni pieleen mutta ne männät ei vaan pyöriny muuten kun voimalla. Eli koko satula piti laittaa ruuvipuristimeen ja päästä siinä painamaan ja samalla kääntämään. En ainakaan itte kuvailisi voimantarvetta sanoilla "kuin nimeksi" - mutta kai se on suhteellista :), punttisalivuosista kun alkaa olla aikaa.

Käsijarruvaijerin kanssa hommalla ei ollu mitään tekemistä - sen jumittuminen kuuluu enempi sinne suolamaan ongelmiin :mrgreen:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Jees, asia hieman selvempi.
Täytyy kattella mitä jarruista löytyy. Jos sais aikaiseksi vielä enne talvea...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kerran vuodessa, kun irrottaa takajarrupalat ja putsaa uran, jossa ne liikkuu niin näyttää pelittävän - muuten alkaa pikkasen öaahaamaan ja kitiseen. Käsijarru ei ankaan vielä 3,5 vuodessa oo juuttunut paitsi nollakelin jälkeen pakkasalla. Loskakelillä ei sen takia tuu käytettyä käsijarrua.

jarrusatula irti kahdella pultilla + tarvit pikku puristimen jarrusylinterin työntämiseksi sisään + ankkapihdit.
MP

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Löysinpä tämmöisen threadin...

Deltassa kävi auto, jossa vaihdettiin mm. termari, etupään ylätukivarret ja "herkisteltiin" noita takajarruja kun viikonloppuna ilmeisesti känkkä oli vähän jumittanut kun toinen takavanne oli selkeästi lämmin.

En tiedä mitä kaikkea tehtiin, mutta ensimmäisellä jarrutuksella meinasin ajaa suoraan rekan eteen kun poljin painuikin melkein lattiaan asti ennenkuin mitään tapahtui. Edelleen ensimmäinen jarrutus ottaa vasta n. puolessa välissä siitä missä ennen. Jos polkee paikallaan jarrua seuraavilla polkasuilla ottaa kiinni heti?
Varmaan jotain tekemistä tällä on ilmauksen kanssa, mutta jeesatkaa nyt ens hätään! Ei jaksais taas ajaa deltaan vinkumaan miten hyvin homma taas meni.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Oisko siihen sutoosi vaihdettu jarrunesteet - ne taitaa olla huolto-ohjelman mukaan 2 vuoden välein vaihdetava. Jos näin niin ilmaus todennäköisesti on tehtyy persiilleen. Eli jos tuo jarrupolkimen liian syvälle painuminen jatkuu (mokäli ymmärsin kommenttisi oikein niin vie Alfasi Deltaan jarrujen uudelleen ilmaukseen. Voihan ne tietty itsekin ilmata, mutta tarvit siihen apumiehen eli ei tahdo onnistua kunnolla yksin.

Yleensä aina, kun tekee jarruille jotain niin pari ekaa jarrutusta menee siihen, että jarrupalat liikkuu riittävän lähelle levyjä, että alkavat yleensä toimia.

Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)
MP

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

MP kirjoitti:Oisko siihen sutoosi vaihdettu jarrunesteet - ne taitaa olla huolto-ohjelman mukaan 2 vuoden välein vaihdetava. Jos näin niin ilmaus todennäköisesti on tehtyy persiilleen. Eli jos tuo jarrupolkimen liian syvälle painuminen jatkuu (mokäli ymmärsin kommenttisi oikein niin vie Alfasi Deltaan jarrujen uudelleen ilmaukseen. Voihan ne tietty itsekin ilmata, mutta tarvit siihen apumiehen eli ei tahdo onnistua kunnolla yksin.

Yleensä aina, kun tekee jarruille jotain niin pari ekaa jarrutusta menee siihen, että jarrupalat liikkuu riittävän lähelle levyjä, että alkavat yleensä toimia.

Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)
Edelleen poljetaan lähes lattiaan asti ennenkuin auto pysähtyy.. mukava ettei ne viitsi edes deltassa testata tuommoisen operaation jälkeen toimiiko jarrut vai ei. Kuten sanoin meinasin ajaa rekan alle kun auto ei meinannutkaan pysähtyä.. Kenenköhän olisi syy ollut jos kuskin ovesta olisi tullut maansiirtorekka sisään :crazyeyes:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

MP kirjoitti:...ilmaus... Voihan ne tietty itsekin ilmata, mutta tarvit siihen apumiehen eli ei tahdo onnistua kunnolla yksin.
Tarvikeliikkeissä näkee silloin tällöin sellaisia Brake Bleeder Kittejä, käytännössä letkuhässäköitä joilla voi ainakin yrittää ilmata yksinäänkin. Mutta eikös se ole miehekästä komentaa auton alta eukkoa pumppaamaan? :)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11271
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

MP kirjoitti:Se takajarrujen laahaminen/vanteen lämpiäminen on johtuut todennäköisesti siitä, mistä tuossa jossain vanhassa kommentissa kirjoitinkin eli paskaa talven jäljiltä jarrustulan urassa, jossa jarrupalan pitäsi päästä liikkumaan (näin ollut aina ainakin omassa 156sessa)
Omassa autossanikin on tuota vinkuilua aina joskus. Kevättalvella se äityi niin pahaksi, että vein auton Deltaan. "Herkistelyn" seurauksena vikinä pysyi pois noin 30 minsaa, jonka jälkeen se aina silloin on palannut takaisin. Siinähän sitten vinkuvat, -kele.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Vastaa Viestiin