Jakopään hihnan kestosta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Jakopään hihnan kestosta

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

tietääkö kukaan / onko kokemuksia?

kuinka tarkkaan se hihna kestää ne 60tkm, vai onko se ihan tuurista kiinni..

alfalla olisi hihnan vaihto ensi keskiviikkona ja kilometreja tulisi 120tkm päälle n parisataa ennen sitä, uskaltaako ottaa riskin ja ajaa ne parisataa vai kannattaisko pelata varman päälle ja ottaa julkiset alle??

ajan nyt jo sydän kurkussa että koska napsahtaa :)

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

En tiedä, mutta eiköhän tuo ole aika yksilöllistä ja kiinni aika monesta tekijästä. Näin ollen on varmasti mahdotonta sanoa, että kestääkö vai eikö.

Tuliko riittävän diplomaattinen vastaus :-D?

Jos tuntuu liian suurelta riskiltä, niin jätä seisomaan. Toisaalta sehän voi katketa matkalla sinne vaihtoonkin heti seisonnan jälkeenkin?

Inhottavia tuollaiset hihnaongelmat, ei ole tosiaan nasta "ominaisuus". Tukivarsien ongelmat ovat pala kakkua tuohon verrattuna. :evil:

Miksi kaikessa hyvässä pitää olla aina huonoa mukana? I want it perfect!
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Kyllä sillä sen parisataa kärsii ylimääräistä ajaa. Mulla oli Uunolla ajettu samalla remmillä 100tkm eikä remmissä vielä mitään vikaa ollut. :mrgreen:

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

SPO kirjoitti:Kyllä sillä sen parisataa kärsii ylimääräistä ajaa. Mulla oli Uunolla ajettu samalla remmillä 100tkm eikä remmissä vielä mitään vikaa ollut. :mrgreen:
mä pistän laskun sit tulee paluu postissa jos menee poikki :mrgreen:

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Omassa siirsin ensi kevääseen hihnanvaihdon, vaikka mittariin ehti tulla ennen talviunia 123 tkm.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Takuunkaan kannalta ei luulisi olevan parista sadasta kilsasta kiinni, parista tuhannesta voi kylläkin.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Nii-in..taitaa olla väärä paikka säästää..

Kuten tiedossa on, myös V6:n hihnanvaihtosuositus on 60 tkm entisen 120 tkm sijaan. Tosin hyvin monet kokeneet Alfa-asentajat (sekä Muukkosella että Deltalla) ovat sanoneet, että V6:n kohdalla tuo 60 tkm on varmuuden maksimointia. :?

Itse vaihdatan remmin enivei 60 tkm välein, jottei vain porsi..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Niin, eikös näitä pahempia hihnaongelmia ole lähinnä ollut noilla TS-koneilla? Vai onko olemassa tapauksia, joissa V6:ssa olisi hihna mennyt poikki alle 60tkm ajoilla?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

kutsukaa vainoharhaiseksi jos haluatte mutta omastani vaihdoin ~45tkm jälkeen :lol:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Eihän tuossa ole mitään vainoharhaista :) . Viime viikolla laitettiin 155 tessuun uudet henkselit 48 tkm pyörineiden tilalle. Tasapainoremmi näytti vielä ihan terveeltä, mutta jakohihnan hampaissa oli jo paikoitellen alkavaa murtumaa (vertailun vuoksi 63 tkm ajetut bokserin hihnat olivat viimeksi selvästi paremman näköiset). Olisi kai tuo vielä kestänyt, mutta eipähän tarvii sydän kylmänä käynnistellä.

155:n kohdallahan tuota porsimisongelmaa on tuntunut esiintyneen enemmän kuin noissa uudemmissa (ihan vain mutua foorumin juttujen perusteella).

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Omasta 2 litrasesta meni remmi vahitoon 44tkm kohdalla.

Mutta kuinkahan pitkään jengi on ajanut samalla remmillä ilman katkeamista? Ja missä kilsoissa on tapahtunut suuri pamaus ja remmi poikki?

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Mulla oli huoltohistoriassa eka vaihto 100500 kilometrin kohdalla :shock: Taispa olla edellinen omistaja aika huoleton veikko...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

70 tkm kertoi edellinen omistaja olleen mittarissa alkuperäisellä remmillä ennenkuin napsahti (silloin oli vielä ohjeena 120 tkm).

Avatar
silverine
Viestit: 2470
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Itse vaihdoin 82 tuhannen kohdilla... 8)
Moottori vielä veti kun Muukkoselle ajelin.. :mrgreen:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Pantti kirjoitti: Mutta kuinkahan pitkään jengi on ajanut samalla remmillä ilman katkeamista? Ja missä kilsoissa on tapahtunut suuri pamaus ja remmi poikki?
Kysymys #1: 80.000 km tuli täyteen ennen vaihtoa (166 TS), jakopään ja tasapainoremmit olivat täysin virheettömiä mutta apulaiteremmi rupes silppuaan viikkoa ennen huoltoaikaa, olis siis voinut käydä huonosti sen takia. Että miksikö ajoin niin pitkään? Koska Ruotsissa oli viime talveen asti 80.000 km vaihtovälinä, nyttemmin tuo sama 60.000 km.
Kysymys #2: 28.000 km ajettuna meni kiristinrulla rikki, remmi luisti jne. Auto oli TS 16V:eitten alkusarjaa eli 155 -96.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

SPO kirjoitti:Kyllä sillä sen parisataa kärsii ylimääräistä ajaa. Mulla oli Uunolla ajettu samalla remmillä 100tkm eikä remmissä vielä mitään vikaa ollut. :mrgreen:
Uunon remmille luvataankin se 100tkm. Itse ajelin karvan alle 150tkm Firellä ilman remelin vaihtoa ja siinäkin oli remmi vielä aivan kuin uusi. Kiristimessä tosin oli jo vähän klappia. :)

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Minulla kesti 40 tkm / 3 vuotta ihan hienosti, kiristin oli kuulemma kärsineen oloinen. En kuitenkaan saanut nähdä sitä, kun oli jo "heitetty roskiin".

Tämän jälkeen hihna porsi hmm olikohan 25 tkm jälkeen. Nyt on kestänyt taas 5 tkm :mrgreen:

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Kaverin Laureliin vaihdettiin jakoremmi 200tkm:n kohdalla oli parista kohtaa melkein poikki. :crazyeyes: (ei muutenkaan pajon autoaan huolla)

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mullakin entinne omistaja oli ajanut 90tkm enne kuin hihna poikki ja 3000€ kiitos :shock: mut kehotti että vaihtais vaikka ihan hiukka enne sitä katkeamista niin käy kuulemma halvemmaksi :mrgreen:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8689
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Autossa on osia jotka on -hyvä vaihtaa, ennenkuin on pakko vaihtaa. Hihna kuuluu niihin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Omassa 155 2.0TS-95:ssa on eka vaihto ollut 112 000km, seuraava vaihdettiin kun mittarissa oli 180 000km. Hihna näytti täysin ehjältä ja normaalilta.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Alfissimo kirjoitti:Autossa on osia jotka on -hyvä vaihtaa, ennenkuin on pakko vaihtaa. Hihna kuuluu niihin.
Eiköhän kaikki auton osat kuulu tuohon kategoriaan:?

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Voiko V6:sen hihnaa tarkistaa jotenkin itse? Luulisi että hihnassa näkyy kulumia mikäli se on menossa poikki.

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Peltoperkele kirjoitti:Voiko V6:sen hihnaa tarkistaa jotenkin itse? Luulisi että hihnassa näkyy kulumia mikäli se on menossa poikki.
Voihan sitä katsoa. Ongelmakohta taitaa olla kiristin joka ainakin omassa autossa oli valmista tavaraa. Hihna oli vielä aivan ehjä, tosin taivuttamalla huomasi että joidenkin hampaiden juuressa oli halkeamia. Kun kiristinrulla leikkaa kiinni niin aika äkkiä palaa se hihnakin poikki.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jep yleensä se on joku muu mikä porsii kuin itse hihna, 80tkm ajettu hihna näytti vielä uudelta..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Peltoperkele kirjoitti:Voiko V6:sen hihnaa tarkistaa jotenkin itse? Luulisi että hihnassa näkyy kulumia mikäli se on menossa poikki.
Huollossa sanoivat että sen kuuluu näyttää vaihdossa normaalilta. Jos näkyy jälkiä/murtumia, niin on ihme ettei ole katkennut...

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

hei selailin huoltokirjaa ja kauhistuin, siihen olis merkitty että hihnanvaihto olis 120tkm kohdalla, ja auto on 98... tuliko se sitten 98 jlk vasta kun tiputettiin 60?
aika hirveä ajatus että sitä ei olisi vaihdettu kertaakaan.... :crazyeyes:

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Mun Alfas oli ajettu jakohihnal kun ostin sen 100000km eikä ollu mitään ongelmia, kai se sit oli hyvää tuuria.
Ei edellinen omistaja kyl varmaan ollu paljo välittäny ku öljyilläkin oli ikää 25000km...

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Kun oman 156 ostin, ni delta-auton 80tkm. huoltokuitissa oli vain maininta; jakohihna tarkastettu...............soitettu asiakkaalle.

Elikkäs ei ainakaan ollut laskutettu mitään, eikä muutakaan mainintaa jakohihnasta, huoltohistoriasta löytynyt.
No hihna tuli vaihdettua samalla ajoituksenmuuntimen vaihdon yhteydessä n.90tkm. kohdilla.

Ja jos sen faken variaattori mokkula taas petti niin kohtahan se hihna taas tulee vaihdettua (mittarissa nyt 106tkm.)

Saa kyllä rauhassa nukkua yöt (jakohihnan puolesta) jos vaihtoväli on 20-30tkm. :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nythän sulla on ylimääräinen vaihtomokkula johon vaihtaa. Tosin se on vieläkin Sieraimen hanskalokerossa, pitäis joskus muistaa palauttaa :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jarppi kirjoitti:hei selailin huoltokirjaa ja kauhistuin, siihen olis merkitty että hihnanvaihto olis 120tkm kohdalla, ja auto on 98... tuliko se sitten 98 jlk vasta kun tiputettiin 60?
aika hirveä ajatus että sitä ei olisi vaihdettu kertaakaan.... :crazyeyes:
olisko ollu jotain vuonna 2000 tuo muutos. Mitään ilmoitusta ei tullut mistään :crazyeyes: että vaihtoväli on muutettu ja huoltokirjassa lukee siis tuo 120 , entiseeen kärrryyn -98 vaihdettiin hihna vasta 80 kympissä vaikka tuo oli jo muutettu aikaisemmin, ei tainnut olla tieto mennyt edes huoltomestoihin...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

'99 vuoden alussa tuli muutos.
Mun toukokuussa '99 rekisteröidyn 156 2,5:n huoltokirjaan oltiin liimattu joku tarra, että vaihtoväli on 60tkm.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Mun -99 toukokuussa rekisteröidyssä veekuukassa lukee vielä että 120tkm.

Mutta menee kyllä piakkoin vaihtoon, varmuuden vuoksi :(

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Juttelin tännä uskotun mekaanikkoni kanssa, Deltassa...

Kertoi että jostain syystä 147 remmit kestää huonommin kuin 156.
:?


Ihmettelee sitä kovasti, vaikka ihan samat TS koneet keulalla.

Kertoi myös että nyt on tullut uusi "evo" versio siitä surullisenkuuluisasta kiristimestä. Vanha kun on muovia nyt uusi on metallinen. DA vaihtaa kaikkiin remminvaihto autoihin peltisen nykyään.
Kestosta ei liene vielä kokemuksia...

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Mistäköhän se hihna tietää onko se 156:ssa vai 147:ssa? :drinking:

Vastaa Viestiin