164 ovien lukkojen säätö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

164 ovien lukkojen säätö

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Huomasin tuossa sellaisen, että kuskinoven lukkosysteemissä oli ilmeisesti sen verran välystä, että kahvasta kun veti, ovi aukesi vasta kahvan aivan ylimmässä kohdassa. Nyt silloin tällöin ovi ei auennut enää ollenkaan. Korjasin tilanteen laittamalla muutaman prikan tuon kammen väliin, joka tulee ulommaisesta kahvasta. Olisiko jollain kuitenkin tiedossa parempaa konstia poista välys tuosta mekanismista? Kun ainakin edellisessä autossani oli oikein säätöruuvi tuota varten oven reunassa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

pari kertaa olen tuon lukon avannut, enkä ainakaan muista nähneeni mitään säätö mahdollisuutta :roll:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tuo taitaa johtua siitä, että kahvan alumiini on väsynyt ja venynyt. Saattaapi murtua jossain vaiheessa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5062
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ovistahan löytyy kiristettävät saranat eli saranatapissa olevista 10mm pultit kiristämällä saa välyksen pois. Muttei liian kireälle vain siihen asti kun välystä ei enää tunnu. Lukkoa ei kannata alkaa siirtämään, jos kangertaa siihen ovipielitappiin niin tappia voi siirtää kun sitä hieman löysää. Ja tosiaan jos kahva alkaa antamaan periksi (ihan tyyppivika) niin sen huomaa ensiksi kahvan pintaa ilmestyvästä painaumasta joka on sen mekanismin kohdalla.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tuota alumiinin väsymistä vähän jo pelkäsinkin, kun jo tuon toisen takakahvan jouduin vaihtamaan alumiinin murruttua... Toisaalta voisiko olla, että ovi roikkuisi hiukan kun vaihdoin tuossa jokin aika takaperin etuoviin isommat kaiuttimet paikalle..? Tuntuu kylläkin menevät kiinni ihan hyvin, ei tarvitse "heittää" sen kovemmin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11363
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ettei olisi se kahvasta lukkomekanismiin lähtevä pystytanko taipunut? Silloinhan se "lyhenee" niin että kahvaa pitää nostaa enemmän.
- Epäkelpokeräilijä -

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tänään kun katsoin tarkemmin kahvaa ulkoapäin, niin tosiaan on pienen pieni painauma siinä toisessa reunassa että olisiko tuo alumiininen ripa tosiaan sitten menossa... Toisaalta nyt aukeaa kyllä ihan kohtuullisesti taas lukko kun nuo prikat lisäsin siihen tangon päähän.
Tanko näytti kyllä suht. suoralta, mutta aivan varma en ole, kun pimeässä tuli silloin otettua tuo auki.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5062
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Matala painauma se onkin. Noin ainakin itsellä meni 2 kahvaa. Hieman heppaisesti tehty jo heti alkuunsa.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

No niin.. Ei kai sitten muuta, kuin odottamaan että koska napsahtaa.. :shock: Varmaankin viimeistään sitten, kun pakkaset tulee..

Vastaa Viestiin