Ikkunat huurtuu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ikkunat huurtuu

Viesti Kirjoittaja Laba »

Olen huomannut autossani sellaisen epämieluisan ominaisuuden että jos ottaa ilmastoinnin pois päältä niin ikkunat vetää väkisinkin huuruun. Ei auta vaikka laittaa puhalluksen täysille :shock:

Sehän on selvä että ilmastointi päällä ollessaan kuivaa sisään tulevaa ilmaa mutta onhan näitä 156:sia ilmastoimattomiakin ja kai niilläkin sentään ajaan pystyy. Mistäköhän moinen huurtuminen voisi johtua, viisaammat kertokoon...

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mulla ei ole ilmastointia, eikä kyllä ikkunat huurru. ei kai pierunkierrätys ole jumittanut päälle?
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

KJS kirjoitti: pierunkierrätys
:lol: :lol:kakkahuumoria :lol: :lol:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kai sinne on kerääntynyt jotain kosteutta putkistoihin tms. itse pidän aina ilmastointia päällä. Huurtuminen loppuu kyllä kunhan olet käyttämättä ilmastointia pidemmän aikaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Ettei vaan olis lattiat märkänä
:roll:
Lisää juttua Vesiongelma ratkaistu otsikolla :wink:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Ikkunat huurtuu

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Laba kirjoitti:Olen huomannut autossani sellaisen epämieluisan ominaisuuden että jos ottaa ilmastoinnin pois päältä niin ikkunat vetää väkisinkin huuruun. Ei auta vaikka laittaa puhalluksen täysille :shock:

Sehän on selvä että ilmastointi päällä ollessaan kuivaa sisään tulevaa ilmaa mutta onhan näitä 156:sia ilmastoimattomiakin ja kai niilläkin sentään ajaan pystyy. Mistäköhän moinen huurtuminen voisi johtua, viisaammat kertokoon...
Eikös toi ole melko normaalia näillä keleillä. Kun sammutat ilmastoinnin lauhduttimen pintaan kondensoituu vettä joka tulee sitten lämpimän ilman mukana sisätiloihin.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Edellä maininitulla tavalla käy ainakin mun työkalu-autossa( MB Sprinter) pikkukuorma-autossa .

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tai sitten raitisilmasuodatin vaihtokunnossa=ilma ei kierrä. Tai lämppärin kenno vuotaa? Mutta sekin on totta että ens vähän huurtuu jos ilmastointi ollu päällä ja kytkee pois. Pitäis hävitä kyllä aika nopeasti...

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Näin käy kaikissa autoissa joissa on ilmastointi.
Jos haluat välttyä asialta niin älä käytä ilmastointia loppumetreillä kun tulet ajosta - niin ei ole lähdettäessäkään huurua lasilla.

Ps. Talvella löysemmillä pakkasilla käytä ilmastointia kun olet lähtenyt liikkeelle , niin häipyy lumesta aiheutuneet vesihöyryt pois ikkunoista.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

V6 kirjoitti:kai sinne on kerääntynyt jotain kosteutta putkistoihin tms. itse pidän aina ilmastointia päällä. Huurtuminen loppuu kyllä kunhan olet käyttämättä ilmastointia pidemmän aikaa.
Tätä itsekin epäilen. Tuntuu vaan oudolta että ikkunat vetää tosiaan niin huuruun että autolla ei oikein pysty edes ajaan. Eli jos kerran laittaa ilmastoinnin päälle niin sitä on pakko pitää koko loppu matka päällä :crazyeyes: Tosin kelitkin on ollu suht kosteita aina kun olen tuota testannut. Tänään ei kyllä ollut mitään ongelmaa kun aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. :wink: Viton viittaamaa vesiongelmaa autossa ei kyllä onneksi ole :-D

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Laku kirjoitti: Ps. Talvella löysemmillä pakkasilla käytä ilmastointia kun olet lähtenyt liikkeelle , niin häipyy lumesta aiheutuneet vesihöyryt pois ikkunoista.
Tuo kompurahan ei lähde pyörimään kun lämpötila näyttää +4, tai alle.
Ei enää Alfaa... eipä

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Raitisilmasuodattimen vaihtoa ehdottaisin minäkin, ainakin jos ei ole tiedossa koska on uusittu. Itselläni se tosin oli 155:ssa tehtaan jäljiltä :shock: ja seitsemän vuoden jälkeen niin uskomattoman näköinen ettei pysty oikein kuvailemaan, mutta huurtumisongelma hävisi laakista kun laitoin uuden patruunan. Ennen vaihtoa ei aina auttanut vaikka piti ilmastoinnin täysillä.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

Laba kirjoitti: Viton viittaamaa vesiongelmaa autossa ei kyllä onneksi ole :-D
No mulla ei ole huurtumisongelmaa,mutta lattialla vois järjestää kanoottisafarin :lol:

Ilmastointilaitteen kondenssivedet menee kyllä pihalle,joten vesi tulee jostain muualta :? Eli eikun pajalle :evil:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Nyt kun lämpotilat on käyneet pariin otteeseen alle kolmen asteen niin minunkin autossani menee kaikki ikkunat tietyissä tilanteissa ihan tolkuttomaan huuruun. Kun on oltu yli kolmen asteen, niin ilmastointi on hoitanut kuivatuksen hienosti, mutta vähän kylmemmällä liikkeelle lähtiessä ikkunoista saisi varmaan litran verran vettä kerättyä. Ja nimenomaan silloin kun auto on ollut vähän aikaa parkissa - esim. tunnin. Olettaisin, että kompura on jäähdyttänyt kennoa ennen pysäyttämistä ja sitten uudelleen liikkeelle lähdettäessä onkin sen mielestä liian kylmää... Todella ärsyttävä piirre. Ei mulla missään autossa ole tollaista pulmaa ollut. No - ok, scirocossa kyllä vähän... ;-)

Voihan siinä tietenkin jokin muukin pulma olla. Sadan tonnin huoltoonhan tuo on menossa, joten vaihtanevat raitisilmasuodattimenkin silloin. Kenno siinä tuskin vuotaa, sen huomaisi lasista ja tuoksusta...

Automaatti-ilmastointikin on pakko pistää manuaalille, kun se raukka puhaltaa alussa vain hetken ilmaa lasille ja sen jälkeen vain jaloille. Tuossa on vielä sellainen huurteenpoistonappi erikseen, jonka pitäisi pistää kompura päälle, puhallus lasille ja kovalle, mutta eipä tuokaan toimi kunnolla tässä tilanteessa.

Toivottavasti tuosta ei tarvitse alituiseen kärsiä. Voi vaimo muuten pian ehdottaa merkin vaihtoa. Täytyy vissiin kokeilla kytkeä ilmastointi kokonaan pois päältä tällaisten kelien ajaksi.

Huoohh... tämähän olis sopinu melkein tonne avautumisthreadiin...

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Ite en oo nyt ilmastointia käyttänyt vähään aikaan ja alussa vaan oli ongelmana se että tuntui lasit huurtuvan helkutin helposti. Ongelma alkoi kaikota parin päivän kuluttua siitä kun ilmastointia oli käyttänyt säännöllisesti ja nyt ei ole huurtumisesta tietoakaan vaikka on kosteaa ja kylmää. Näinollen tuntuisi siltä että vettä/kosteutta kerääntyy ilmakanaviin ja kestää hetken kunnes se sieltä haihtuu taivaantuuliin ellei sitten ilmastointia käytä aina.

Täytyy vaan kerran kuukaudessa / parissa viikossa firman parkkihallissa vaikka pöräyttää aina talviajan läpi kunnes taas tulee kesä.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Huurtumista on täälläkin havaittu. Auto on manuaali-ilmastoinnilla ja siihen on kuukausi sitten vaihdettu raitisilmasuodatin. Kennokaan ei näytä vuotavan, eikä huuru maistu makealle :wink:
Kelit on kyllä olleet hyvin kosteat ja matot lienee myös märät, ainakin edessä. Uskoisinkin että syy on keleissä.

Sanokaapa asiantuntijat, miten tuota manu-ilmastointia kannattaa talvella käyttää. Ainakin silloin tällöin kompuraa on syytä pyöräyttää, mutta mitä muuta täytyy huomioida?

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

Mun kokemuksen mukaan ainakin automaatti-ilmastoinnilla menee monesti hurteenpoiston jälkeen sisäilman kierrätys päälle.
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
GangstaPapa
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30

Viesti Kirjoittaja GangstaPapa »

Mä oon ainaki ajannu pari päivää ihan vanhasta muistista kun ei nää mitää pihalle ja hyvin on menny :D:D
Autot

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4878
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä ei ole ollut vielä huurtumisongelmaa. Heitin tuossa syksyllä uutta raitisilmasuodatinta kehiin ja sisustakin pysynyt mielestäni kuivana.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Mulla oli sama ongelma vain ilmastoinnin avulla lähti huurteet pois ja pysy poissa.

Syynä oli aivan tukossa ollut raitisilmasuodatin. Nyt ei ole tarvinnut ilmastoinnin avulla röyhyyttää huurteita pois!
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Missä huollossa se pitäisi vaihtaa? 40, 60, 80tkm?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eiköhän tuo kannattane vaihtaa vuosittain. Ei kuitenkaan niin paljoa maksa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onkohan mullakin tuollaista ja saankohan sen vaihdettua ihan itse :shock:

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Rolle kirjoitti:Onkohan mullakin tuollaista ja saankohan sen vaihdettua ihan itse :shock:
Jos siinä on ilmastointi niin silloin ainakin on... Voi olla muutenkin :roll:
Kuva

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eli eikun kiroi..eiku vaihtamaan!

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Kuten jossain muussakin topicissa olen todennut, vetää oma laitos ikkunat huuruun kun ilma on viileä ja varsinkin kostea. Ilmastoinnin aiemmalla päälläololla ei ole vaikutusta kun auto on ollut vaikka puolisen tuntia parkissa. Ikkunat ovat pääsääntöisesti huurussa. Lattiat ja muukin auto on kuiva (on katsottu useasti). Ilmastointi toki edesauttaa veden syrjäyttämisessä kun lähdetään uudelleen ajoon. Pösössäkin on samoja taipumuksia vaikkakin harvemmin.

Muttamutta, suurimpana peikkona tämän taipumuksen aiheuttajaksi molemmissa autoissa paljastui niinkin yksinkertainen juttu kuin sisäpuolelta likaiset lasit. Eikun ihan totta.
Itseasiassa tietokoneiden näyttöihin tarkoitetuilla desinfioivilla (ja muita hienoja sanoja) liinoilla suoritettu kunnollinen puhdistus toi hyvän lopputuloksen. Ei huurru lainkaan entiseen malliin.

Perusongelmaan eli huonoon ilmanvaihtoon tai raitisilmasuodattimen kyrvähtämiseen ei tämä tietysti ole mikään ratkaisu mutta kannattaa kokeilla. Ei maksa paljon.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Hitsin hitsi...166:ssa mitä ilmeisemmin vuotaa lämppärinkenno, lasit huurtuu helposti ja kabiinissa leijailee Glykolille ominainen haju. Uusi lämppärikennosto on tilattu Muukkoselta ja ei kun vaihtamaan, ajattelin suorittaa tuon vaihdon Joulun alla kinkunsyönnin lomassa (ja kaljan) :wink: . Selattuani korjaus CD:tä tulin siihen tulokseen että kennoston pääsee vaihtamaan konehuoneen puolelta, v..mäinen asia on se että kenno sijaitsee vaakatasossa ilmastointikennon alla eli koko ilmastointiyksikkö on irroitettava. Se pitää vielä päättää josko menen imuttamaan kylmäaineet asemalle tai päästän ne ilmoille, joka voi olla näpeille myrkkyä, onneksi ei ole Freonia (toki kylmäaineena Freoni oli parempaa kuin tämä sen jälkeen käytetty). Keväällä kun kävin täyttämässä 164:en ilmastoinnin Tampereen Autokylmä Oy:ssä siellä oli tarjolla uutta ainetta joka kuulemma on Freonin veroinen ja voi käyttää jopa samaa painetta => säästää vehkeitä, tuota pitää kokeilla 166:ssa tietty. Hiukkasen meni juttu Off-topic puolelle :wink:

Avatar
Savo
Viestit: 2120
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ricambi kirjoitti:Keväällä kun kävin täyttämässä 164:en ilmastoinnin Tampereen Autokylmä Oy:ssä siellä oli tarjolla uutta ainetta joka kuulemma on Freonin veroinen ja voi käyttää jopa samaa painetta => säästää vehkeitä, tuota pitää kokeilla 166:ssa tietty. Hiukkasen meni juttu Off-topic puolelle :wink:
Osaatko kertoa lisää. Onko vanhaan autoon erilaiset aineet (mulla '90), kuin uusiin?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ricambi kirjoitti:Selattuani korjaus CD:tä tulin siihen tulokseen että kennoston pääsee vaihtamaan konehuoneen puolelta, v..mäinen asia on se että kenno sijaitsee vaakatasossa ilmastointikennon alla eli koko ilmastointiyksikkö on irroitettava.
Jees, tuo on pahassa paikassa mutta konehuoneen puolelta se pitää suorittaa. Vinkki: Kannattaa samalla vaihtaa "mixer flap" eli se moottoroitu läppä joka sotkee lämppärin läpi ja ulkoa tulleen ilman. Omassa nimittäin se reistaa (ei tule lämmintä ilmaa kabiiniin) ja vaihto on juuri noin v-mäinen juttu. On kai tämä helpompi kuin 164sen kojelaudan irroitus vastaavassa tilanteessa, mutta silti huh.... :lol:

Avatar
MilleMiglia
Viestit: 65
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja MilleMiglia »

glideslope kirjoitti:Muttamutta, suurimpana peikkona tämän taipumuksen aiheuttajaksi molemmissa autoissa paljastui niinkin yksinkertainen juttu kuin sisäpuolelta likaiset lasit. Eikun ihan totta.
Olen samaa mieltä! Itse olen huomannut myös ikkunoiden likaisuuden sisäpuolelta syyksi jos omista autoista on lasit joskus innostuneet huurtumaan. Kesän jälkeen laseilla on yleensä harmaa kerros likaa. Mutta ei tietysti auta jos vikaa ilmanvaihtojärjestelmässä.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Rolle kirjoitti:Onkohan mullakin tuollaista ja saankohan sen vaihdettua ihan itse :shock:


Saa ihan itse vaihdettua, apukuskin puoleinen pyyhkijöiden vivustoa peittävä muoviritilä vain auki ja sieltä se löytyy. Muutama ruuvi (3 kpl?) ja jokunen muovinasta ovat hidastamassa menoa, mutta ainakin itse sain nuo ihan suosiolla auki. Ei tarvinnut paljoa edes kiroilla. Varoo vain ettei riko niitä muoviosia liialla voimalla.

Pitäis itsellekin taas vaihtaa, Motonetista tarttui viimeksi jo uusi patruunakin matkaan. Pitäis ja pitäis :roll:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Savo kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Keväällä kun kävin täyttämässä 164:en ilmastoinnin Tampereen Autokylmä Oy:ssä siellä oli tarjolla uutta ainetta joka kuulemma on Freonin veroinen ja voi käyttää jopa samaa painetta => säästää vehkeitä, tuota pitää kokeilla 166:ssa tietty. Hiukkasen meni juttu Off-topic puolelle :wink:
Osaatko kertoa lisää. Onko vanhaan autoon erilaiset aineet (mulla '90), kuin uusiin?
En tiedä sen enempää kuin mitä minulle annettiin kertoa :mrgreen: . Kyllähän se kaikkiin käy mutta ainakin kuivain pitää vaihtaa, hyvä puoli on että paineet on alemmat. Olemassa olevilla kylmäaineilla pitää täyttö kuulemma suoritta n.2-3v. välein kun ainetta tulee väkisin ulos.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onkohan mullakin tuollaista ja saankohan sen vaihdettua ihan itse
On yleensä kaikissa uudemmissa 155:ssa, tuulilasin etureunan "alla"
pyyhkijänvarret pitää muistaakseni irrottaa, suodatin löytyy ison mustan muoviläpäreen alta... :wink:

Monesti sen vaihto "unohtuu" 155:ssa ja sisarmalleissa kun on vähän työläs homma...näin kerran yhdessä temprassa suodattimen jota ei oltu vaihdettu moneen vuoteen ja oli kyllä aika kompostin kerännyt...ja huurtumisvaiva oli kyseisessä autossa todella paha... :-D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei huurru enää, suodatin oli "vähän" märkä :? Asiantuntijan avulla vaihto kävi aika kivuttomasti eikä tarvinnut ottaa pyyhkijöitä irti kun Luigi on tajunnu ainakin mun autossa pätkiä sen muovisuojuksen kahtia.

Kiitoksia vinkistä 8)

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Automaatti-ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Pystyykö 156:sen ilmastointia laittamaan päälle mitenkään muuten kuin oikeanpuoleisen valitsimen huurteenpoistoasennolla? Huurteenpoisto lykkää samalla myös puhaltimen täysille, joten sitä ei kauaa jaksa kuunnella. Manuaalissa lukee että kompressori on aina pois päältä kun ulkolämpötila on alle +4.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Savo kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Keväällä kun kävin täyttämässä 164:en ilmastoinnin Tampereen Autokylmä Oy:ssä siellä oli tarjolla uutta ainetta joka kuulemma on Freonin veroinen ja voi käyttää jopa samaa painetta => säästää vehkeitä, tuota pitää kokeilla 166:ssa tietty. Hiukkasen meni juttu Off-topic puolelle :wink:
Osaatko kertoa lisää. Onko vanhaan autoon erilaiset aineet (mulla '90), kuin uusiin?
Nyt löyty lisää tiedonkantoja:

How efficient is Autocool HC 12a ?

Extremely efficient! Autocool HC 12a is up to 32% more efficient than R-12 and much more efficient than R-134a. This means less wear on your refrigeration system, substantial energy savings and reduced operating costs. With Autocool HC 12a the compressor will only load approximately 2-3 hp. Autocool HC 12a 's boiling temperature is -30.4ºF. Autocool HC 12a was designed as an R-134a replacement. It just happens to work equally well in converted R-12 systems and we'll tell you how to do the conversion without robbing a bank
.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Vuotava kenno vaihdettu, kuvia albumissa. Hommana ei paha vaikka joutui purkamaan puolet autosta :mrgreen: . Lämppärikenno oli vuotanut todella pahasti. Hyvä asia on että rakenteen ansiosta glykoli ei vuoda autoon sisälle vaan tulee kotelosta ulos moottoritilaan. Kävin Tampereen Autokylmässä imuttamassa kylmäaineet pois ennen purkua. Mainiota palvelua taas kerran. Ainettakin oli vähän jäljellä n.350g kuin olisi pitänyt olla 700g. Nyt laitan uudempaa ainetta messiin ja vaihdan samalla kuivaimen. Niin ja kaikki läpätkin toimii asennuksen jäljiltä :wink:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

glideslope kirjoitti:Muttamutta, suurimpana peikkona tämän taipumuksen aiheuttajaksi molemmissa autoissa paljastui niinkin yksinkertainen juttu kuin sisäpuolelta likaiset lasit. Eikun ihan totta.
Joo sama homma oli itellä. Nyt on loppunu ikkunoiden huurtumiset ja voi taas nauttia ja keskittyä olennaiseen, eli ajamiseen. Itellä kävi pieni kämmi alussa, kun en ollut tarpeeksi kunnolla kuivannut tota tuulilasia ja siihen oli jääny sitä pesunestettä sitten vähän pintaan. No kun pakkaset tuli niin koko lasihan oli jäässä myös sisäpuolelta. Eli kannattaa sitten kuivata kunnolla se tuulilasin sisäpuoli, ettei tartte ottaa ämpäriä aamusella mukaan autoon, ku auto alkaa lämpiämään :oops:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

MKT kirjoitti:Vinkki: Kannattaa samalla vaihtaa "mixer flap" eli se moottoroitu läppä joka sotkee lämppärin läpi ja ulkoa tulleen ilman. Omassa nimittäin se reistaa (ei tule lämmintä ilmaa kabiiniin) ja vaihto on juuri noin v-mäinen juttu.
Hitsi - olen ruvennut vähän epäilemään, että reistaakohan tuo minullakin. Lämmintä kyllä tulee, mutta vaikka moottorin lämmöt olisi 85, niin sittenkin vain lämmintä - ei kuumaa, kuten saabissa tuli. Siis vaikka ruuvaa säätimen "kaakkoon". Täytyy nyt vielä tarkkailla...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuota "mixer flap":n askelmoottoria en vaihtanut onhan se Bosch "made in Malaysia". Kyllä tuo pelittää, mutta..... :bad-words: jos tuo hajoaa sanon minä, ei huvita tehdä kahta kertaa tuota remonttia. Jos laittaa lämmönsäädön kaakkoon (näpsyttelee ylöspäin) niin kyllä lämmintä tulee kunnolla.

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Eikös kaikissa 155:ssa ole tuota raitisilmasuodatinta? omani vm.-95 eikä näyttänyt olevan mitään suodatinta kun purki suojan pois, pelkkä moottori näkyvissä. Auto siis 155 2.0 TS Super -95.

Avatar
Jasu
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 00:12
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Jasu »

Eikös kaikissa 155:ssa ole tuota raitisilmasuodatinta? omani vm.-95 eikä näyttänyt olevan mitään suodatinta kun purki suojan pois, pelkkä moottori näkyvissä. Auto siis 155 2.0 TS Super -95.
Sama auto ja sama vuosimalli, eikä ole raitisilmasuodatinta (valitettavasti)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Jasu kirjoitti:
Eikös kaikissa 155:ssa ole tuota raitisilmasuodatinta? omani vm.-95 eikä näyttänyt olevan mitään suodatinta kun purki suojan pois, pelkkä moottori näkyvissä. Auto siis 155 2.0 TS Super -95.
Sama auto ja sama vuosimalli, eikä ole raitisilmasuodatinta (valitettavasti)
Sinne sopii fiat bravan/bravon suodatin kotelo ja suodatin. Tai ainakin mulle sopi, kun laitoin -93 malliseen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Laitetaan nyt tänne sekaan kun voi aiheuttaa huurtumis ongelmaa varmaan monissakin malleissa. Eli omasta raitisilmasuodatinta vaihtaessa huomasin että sen päällä olevan muovikaukalon (joka estää sade-, pesu-, yms vesien valumisen suodattimen päälle) nurkassa oleva reikä oli mennyt tukkoon. Ilmeisesti kaikenlainen lehdistä ja neulasista "maatuva" lieju oli sen pikkuhiljaa tukkinut. Aluksi en edes tajunnut että siellä kuuluisi olla valumis aukko kun se tuke oli mustaa kuten muovikin. Eli kaukalon täytyttyä vesi valuu ainakin suurimmaksi osaksi suoraan suodattimen päälle... Eipä ollut kyllä silti vielä pahoja ongelmia ainakaan ilmastointia käyttäessä.

Vanha suodatin sensijaan painoi kuivana ja irto roskista ravisteltunakin noin 3-4 kertaa enemmän kuin puhdas. Oli sinne jotain jäänyt :shock:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

AutonAlfa kirjoitti: Sinne sopii fiat bravan/bravon suodatin kotelo ja suodatin. Tai ainakin mulle sopi, kun laitoin -93 malliseen.
Paljonko kotelolla on hintaa, ja mistä kannattaa hakea? Suodattimethan on lähes ilmaisia..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Kotelon saa tietenkin Delta-autosta :-D
Ainoa osa, jonka olen omaan autooni sieltä saanut, muuten on vaan pyöritelty silmiä :crazyeyes:
Ei kannata sitten kysyä 155 omaa koteloa, se kun on puolet isompi ja puolet kalliimpi. Olisiko ollut 30-40 € toi pelkän kotelon hinta.
Kannattaa muuten katsoa, että on siellä pyyhinten kotelon alla kaksi pulttia törröttämässä, mulla ainakin oli ja sopi tuo kotelo. -95 on kuitenkin widebody malli, joten voi olla eroavaisuuksia.

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

AutonAlfa kirjoitti:
Kannattaa muuten katsoa, että on siellä pyyhinten kotelon alla kaksi pulttia törröttämässä, mulla ainakin oli ja sopi tuo kotelo.
Kaksi pulttia siellä on pystyssä, niihin siis tulee kotelo kiinni..
Kiitokset vinkistä :-D

Vastaa Viestiin