156 ilmastointi / lämmityslaite

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

156 ilmastointi / lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mitenkäs näissä aidoissa suamiautoissa tuo automaatti-ilmastointi toimii kun auto pitäs saada lämpöiseks? Omassani ainakin jos lämpötila on säädetty 21 asteeseen niin ilmastointi odottaa kunnes koneen lämmöt on noussu n. 70 asteeseen ja vasta sitten alkaa puhaltaa lämmintä kabiiniin. Sitä ennen ei puhalla oikein mitään. Eli jos haluan mahdollisimman nopeasti kabiiniin lämpöiseks niin pitää laittaa maksimiin lämpötilapyynti siitä namiskasta. Sitten se puhaltaa lämmintä heti kun sitä vaan koneesta irti saa. Toimiiko homma näin muillakin vai onko suamiautoissa erilainen softa ilmastoinnissa?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Omanikin toimii juuri kuvaamallasi tavalla - pistän aina puhalluksen + lämmön täysille manuaalisesti talvella liikkeelle lähtiessä - se liene(?) nopein tapa lämmittää auto. Huurteen vuoksi noin on joka tapauksessa toimittava.

Siinä vaiheessa kun lämmintä alkaa tulla hormeista, pyöräytän takaisin automatiikalle joka ainakin omalla kohdallani tuntuu pitävän enneminkin liiallista löylyä yllä, kuin että olisi vilpoiluun taipuvainen - 21c johtaa heikkoon saunaimitaatioon, 18c on sopiva.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Makuasioita näyttää olevan monenlaisia... :roll:

Itsellä oli aiemmin 156:n automaatti-ilmastoinnilla ja se toimi mielestäni miellyttävämmin kuin nykyinen Mazda 3:n automatiikka. Maksalaatikko nostaa puhallustehon melkein täysille, kun moottorinlämpömittari on vähänkään värähtänyt eli tulee haaleaa. Jos itse saisin konffata uusiksi, niin laitaisin kunnon puhalluksen päälle vasta kun moottori on kunnolla lämmin, kuten Alfa teki. :mrgreen:
Kuva

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

R@gdoll kirjoitti:Makuasioita näyttää olevan monenlaisia... :roll:
...
Jos itse saisin konffata uusiksi, niin laitaisin kunnon puhalluksen päälle vasta kun moottori on kunnolla lämmin, kuten Alfa teki. :mrgreen:
Kuivalla pakkassäällä tuo toimiikin, mutta ~0c säällä omani verhoutuu huurrekelmuun nopeammin kuin ehtii sanoa kissa, jollei laita puhallusta manuaalisesti päälle. Kovista pakkasista ei ole edes vielä kokemusta.
Olisiko 156:kin montaa sorttia? :P

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Kyllä se mielestäni saisi hieman nopeammin sitä lämmintä alkaa puskea mutta eihän se tietty iso vaiva ole vääntää se lämpötilanappi kaakkoon. Ehkä se optimaalisin ratkaisu olisi sitten jossain maksalaatikon ja alfan välimaastossa... :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mun 156 aloittaa puhaltamisen kun lämpömittari alkaa osoittaa elon merkkejä, eli kun viisari on n. 50 kohdalla. Huurusta ei ole ollut tietoakaan (ainakaan vielä)
Itse uusin raitisilmasuodattimen jokunen viikko takaperin, voisiko tukkoinen suodatin aiheuttaa huurtumista?
VMP

Avatar
MilleMiglia
Viestit: 65
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja MilleMiglia »

mattijus kirjoitti:Mun 156 aloittaa puhaltamisen kun lämpömittari alkaa osoittaa elon merkkejä, eli kun viisari on n. 50 kohdalla. Huurusta ei ole ollut tietoakaan (ainakaan vielä)
Itse uusin raitisilmasuodattimen jokunen viikko takaperin, voisiko tukkoinen suodatin aiheuttaa huurtumista?
Sama täällä että alkaa puhaltaa heti kun lämpömittarin viisari vähän värähtää eli siinä 50 kohdilla. Itselläni oli todella likainen raitisilmansuodatin (roskakasa suodattimen päällä :) ). Ei ollut uutta käsillä niin vain putsasin suodattimen paineilmalla. Ei ole huurtunut operaation ennen eikä jälkeen eli suodatin ei ainakaan mulla vaikuta huurtumiseen.

Vastaa Viestiin