Päästöt liian korkeat!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Päästöt liian korkeat!

Viesti Kirjoittaja miki »

Hyvät alfistit, antakaa vinkkejä tällaiseen ongelmaan:
CO ja hc- päästöt liian korkeat sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla.
Lambda arvo 0,97 eli ihan OK.
Missä voisi olla vika, lambda-anturiko??

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ovatko täysin päin seiniä nuo lukemat? Itsellä oli 155:ssa keväällä sama tilanne, HC oli jotakin välillä 500-1000 ja CO-lukema olisi oikeuttanut ajokieltoon. Tutkittiin testerillä ja lambda-anturissa oli vika. Jälkikäteen analysoituna kulutus oli myös ollut pari kolme litraa yläkanttiin ja ajoittain pientä nykymistä ilmennyt. Myös alakierroksilla parani vääntö anturin vaihdon jälkeen, joten jos näitä muitakin oireita on ilmennyt, niin voisi lambdaa veikata. Mutta korostan että voi se syy olla monessa muussakin paikassa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Pepperoni kirjoitti:... Mutta korostan että voi se syy olla monessa muussakin paikassa.
Niin, oman autoni etupakoputkesta löytyi muiden tusailujen yhteydessä hiushalkeama lambda-anturin kohdalta putken yläpinnasta. Vaikutus ilmeni lievänä nykimisenä kaupunkiliikennenopeuksilla (n. 40-60 km/h). Lienee vaikuttanut myös päästöihin sekoittamalla lambdan toimintaa ja siten vaikuttamalla ruiskujärjestelmän tietokoneeseen.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Ei lukemat sentään ihan mahdottomia ole

CO oli 1,88 ja kierroksilla 1,04 (rajat 0,5 ja 0,3)
HC oli 319 ja kierroksilla 114 (rajat 100 ja 100)

Muut arvot oli ok.

Netissä haahuilin ja löysin muutaman identtisen vikatapauksen, oli korjautunut lambdan vaihdolla.
Taidan tilata moponetiltä anturin ja kokeilla sitä ennenkuin vien minnekään analyysiin.
Autolla on kuitenkin ajettu jo sen verran että olisi ennemminkin ihme jos tuo anturi olisi vielä kunnossa.
Ja eikös nuo lambdat tuppaa menemään pikkuhiljaa sököksi, ei välttämättä aina kertalaakista.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei kai sen lambdan kuluisi mikään kuluva osa olla, mun 33:ssa on hyvin todennäköisesti alkuperäinen anturi, 13 v. ja 230 tkm ja meni taas jokunen viikko takaperin päästömittauksesta läpi ihan hienosti. Mutta taasen 155:een oli vaihdettu jo ainakin kerran aiemmin (edellisen omistajan aikana, kesti siis pari vuotta), joten menee ja ei mene...

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

miki kirjoitti:Taidan tilata moponetiltä anturin ja kokeilla sitä ennenkuin vien minnekään analyysiin.
Suosittelen hankkimaan vain boschin lamda-anturin. Motonetin tarvike anturissa ei ole kuin johdon pätkät, eli ne joutuu jatkamaan alkuperäisillä johdoilla. Tosin se maksaa noin kaksikertaa enemmän kuin tarvike. Tai sitten hommaa joku siemens:n tai jonkun muun ison valmistajan tekemä anturi.
T: Nimimerkki. kaksi vuotta viallisesti toimivasta lamdasta kärsinyt :roll: :mrgreen:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

NGK on on käsittääkseni suurin lambdojen toimittaja maailmassa.
Ja ovat käsittääkseni jonkin verran edullisempia kuin Bosch`in lambdat.

Tuotehausta löytyy Alfaan sopivat (myös 155 2.0 TS, joka ei muuten ole sama kuin 156:n alkupään 2 litraisissa)

ks http://www.ngk.de/index.php?id=659&pd=6 ... =lambdaneu

Varaosaliikkeestä vaan tiukka hinta selville. Omaani (156 2.0) sain pari vuotta sitten 75 euroon.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eikös tuon lambda-arvon pitäisi olla tasan yksi, jolloin ilma-bensa-suhde on kaikkein ihanteellisin?? On katsastusrajoissa, mutta ei mielestäni hyvä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Tuomas
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:24

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Mun 155:ssa olis myös päästöt ajokieltorajoilla, vaihdoin lambdan ja päästöt palasivat normaaliksi. Lämmitin kattia huolellisesti ennen leimalle vientiä, sekin varmasti osaltaan auttaa asiaa.

Mä en ostanut alkuperäistä lambdaa, vaan motonetin tarvikkeen. Johtoihin joutui tekemään liitokset, mutta ainakin piuhojen värit olivat samat, eli helppo homma. Tohon mun autoon oli vaihdettu alkuperäinen lambda delta-autossa joku 3-4 vuotta sitten. Taitavat olla ihan kulutustavaraa näissä 155:ssa. Mikähän sen rikkoo? ylijännite?
Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu

Avatar
Maunu
Viestit: 3489
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun v6:ssa oli ihan samaa ongelmaa. Deltassa sanoivat että katti on paskana. No uutta kissaa putkeen ja ongelma jatkui. Onneksi en ostanut Deltasta 1090e hintaan vaan tyydyin tarvike versioon. Sitten kohdistettiin katseet lambdaan. Sekin vaihdettiin ja päästöt laskivat. Tosin vasta kun lambda väännettiin väkisin kierteiden loppuun asti. Kierteet ovat vissiin sökönä loppuosastaan joten uutta lambdaa ei oteta irti ehjänä, mutta ainakin nyt toimii.

Toisaalta autoa/kattia joutuu "lämmittämään" ennen mittausta noin 5000 kierroksen pyörittämisellä noin minuutin ennen kuin arvot tippuvat tarpeeksi alas. Tämä tosin varmaankin johtuu tarvike katista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Noniin, vaihdoin lambda-anturin, tarkastin sytytyspuolen (näytti olevan kaikki ok) ja luirautin vähän masinolia tankkiin, katsastusmies kyseli epäluuloisena mitä tein autolle kun oli niin hyviä lukemia mittarissa :P .
Ja siinä vanhassa anturissa oli toinen lämmityspiuha poikki.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Masinolia kannattaa lurauttaa tankkiin vaikka vähän reilumminkin ennen päästömittausta.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Hienoa että tuli kuntoon! Minullakin meni lambdan vaihdon jälkeen lukemat lähes nollille, kierroksilla HC muistaakseni 16 ja CO 0.03. Menin sitten mittaustodistusten kanssa katsastukseen, katsastaja katseli papereita ja tuumasi että eivät nuo taida tuosta enää uudelleen mittaamalla paljon parantua joten eiköhän uskota näitä lappuja ja mennä katsomaan onko auto muuten tikissä. Olihan se.

Vastaa Viestiin