Onko huohotus jäässä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Onko huohotus jäässä?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Elikkä tuossa äsken ajaessa alko kone sammuileen tyhjäkäynnillä. Sain sen sitten pysyyn käynnissä, mutta kokoajan aaltoilee jäy noin 850rpm (normaalisti käy 900) ja kun laittaa ilmastoinnin päälle putoo 800rpm.

Avasin sitten öljykorkin ja puski ilmaa aikalailla, kun korkin avaa niin kierrokset nousee hetkeks ja sitten palaa aaltoilemaan takasin.

Ajattelin että jahas huohotin pömpeli se jäässä on. Irrotin ja putsasin aikas paskassa olikin, mutta ei auttanut... ei muuttunut mihinkään.

Mitähän seuraavaks? ilmaa puskee kyllä mielestäni reilusti enemmän kuin ennen. Aamulla pitäs vetästä auto taas 25 asteen pakkasesta käyntiin.

Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.

Oon myöskin luullut huomanneeni että ei puhaltas ihan niin lämmintä ilmaa kuin ennen. Voi kyllä johtua siitä että on ollut kylmempää säätä.

Öljynpaineissa en huomannut ainakaan mitään huomattavaa muutosta.

Chatissa ehdotettiin jo tyhjäkäyntisäädintä, käyn koittamassa vaikuttaako sen piuhan irroittaminen käyntiin.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Mulla päätti oma alkaa tehdä lähes samaa. Eli sammuu tyhjäkäynnillä, kierroksilla käy kyllä. En viitsinyt alkaa pimeässä rassaamaan.
Ensiapuna heitin Masinolia pullollisen tankkiin.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kuulostaa kyllä ihan jäätyneeltä huohottimelta. Eihän sinne letkuihin jäänyt mitään tukosta? Reitin pitää olla auki koko matkaltaan kampikammiosta ilmamäärämittarin taakse asti eikä sen öljyn paluuletkunkaan putsaaminen pahaa tee, tosin se ei taida aiheuttaa ihan tuollaisia oireita.

Huomasitko katsoa onko ilmamäärämittarissa limaa? Sen jäätyminen sotkee myös käynnin, mutta silloin ei kylläkään pitäisi huohottaa normaalia rajummin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

en katsonut ilmiin. pömpelin ja ilmin välistä letkua en puhdistanut kun totesin sen olevan puhdas. Täytyy varmaan puhdistaa huomenna.

Tuon piuhan irroitus lisäsi kierroksia 1250rpm. Kun tökkäsin piuhan kiinni kierrokset jäivät siihen. Palasivat ennalleen vasta kun käynnistin koneen uusiks. Tuolloin koneen lämpö oli 50 astetta.
Irrotin tuon säätimet ja suihkin crc:tä, minkäänlaista liikkuvaa venttiiliä en siellä havainnut, mikään ei liikkunut mihinkään, jumissa?

Tyhjäkäynti siis huojuu edelleen, mutta ei ole kyllä sammunut nytten... huohotus oli hieman vähäisempää nyt, saattoi johtua koneen lämmöstä 80-->60

Tarkkailen tuota siis huomenna lisää. Nyt kun tiedän että huohotinpömpeli on puhdas niin uskallan ainakin käynnistää huomenna.

Mites masinoli vaikutti Nelli? eikös tuo ole jäänestoainetta?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Re: Onko huohotus jäässä?

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Epezi kirjoitti:Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.
Samaa tekee mulla, kun on tarpeeksi pakkasta. Olettaisin sen tulevan ohj.tehostimen pumpusta, joka huutaa kun tehostimen öljyt turhan jäykkiä kylmänä. Hetken käytyä vaimenee pikkuhiljaa. En ole vielä kerinnyt kokeilla vaihtaa öljyjä, jos auttaisi asiaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo voisi varmaankin olla syynä. Uudet öljyt ois kyllä hyllyssä, vielä kun viittisi vaihtaa :roll:

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Onko huohotus jäässä?

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vilpo kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.
Samaa tekee mulla, kun on tarpeeksi pakkasta. Olettaisin sen tulevan ohj.tehostimen pumpusta, joka huutaa kun tehostimen öljyt turhan jäykkiä kylmänä. Hetken käytyä vaimenee pikkuhiljaa. En ole vielä kerinnyt kokeilla vaihtaa öljyjä, jos auttaisi asiaan.
Aivan oikein oletettu. Kannattaa olla kääntelemättä ohjausta vähään aikaan kunnes huuto lakkaa. Ja ensiapuna vaivaan synteettiset automaattilaatikon öljyt sisään.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Epezi kirjoitti:Mites masinoli vaikutti Nelli? eikös tuo ole jäänestoainetta?
Sitähän se.
Eilen illalla ei vaikuttanut, tosin en jaksanu kovin moneen otteeseen sahailla.
Nyt päivänvalossa kokeiltuna käy, tosin huonosti, ottaa kierroksia pirun nihkeästi 2000 asti sitten herää vähän paremmin, ihan niin kuin joku pytty taas puuttuis. :bad-words:
Kävin just tappelemassa huohottimen (tai sen öljynerottimen) irti, se on nyt sisällä sulamassa.

Kertokaas nyt joku mikä se toinen "kello" siinä vieressä on, metallinen sylinteri jonka toiseen päähän tulee piuha ja toisessa päässä on letku joka menee ilmanputsarin ja koneen väliseen ilmaletkuun.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kuvauksesta päätellen voisi olla tyhjäkäyntisäädin? Jos letku ohittaa kaasuläpän niin sopii säätimeksi.
Ja eihän huohotusmömmö ole päässyt jäädyttämään ilmamäärämittaria, itsellä oli kovalla pakkasella tuo vaiva.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Se on seuraava askel. Juuri olen lähdössä asentamaan huohotinta paikalleen.
Ilmamäärämittarihan on varmaan se kalikka joka on ilmanputsarin kotelossa kiinni?

Ja se toinen mötikkä; letku menee kaasuläpän "etupuolelle".
Kuva
Tuossa se käikäle on merkitty A:lla, Eper sanoo vaan että "electro-valve"
Vaikuttaa kyllä että se olisi todella tuo säädin...
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Werneri
Viestit: 602
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kyllä se "A" on tyhjäkäyntisäädin.
Tyhjäkäynti- ja muuhunkin nikellysongelmiin pakkasella aiheuttaa juuri nuo huohotinkaasut. Ruiskuissa kun ei ole tuota imuilman lämmitystä. Yleensä syksyllä huohotinpöntön ja letkujen huolellinen puhdistus liuottimella helpottaa tulevan talven ongelmia. Vesipitoista kylmälimaa/öljysumua voi kertyä ilmamäärämittariin, kaasuläpälle ja tyhjäkäyntisäätimelle. (Ja voihan se koko huohotin systeemikin jäätyä jos mönjää on tarpeeksi).
Ilmamäärämittarilla töhnä estää läpän vapaan liikkumisen ja sekoittaa seoksen kun kaasuläppä ja ilmamäärämittarin läppä ei toimikaan oikeassa tahdissa. Apuna ilmi käteen ja sisälle, huolellinen läppäkotelon puhdistus.
Kaasuläppä taas ei sulkeudu jos töhnää on kulkeutut huohotinletkun kautta läpälle ja jäätynyt sopivasti. Kaasuläpän mikrokytkin ei kytkeydy tyhjäkäyntiasentoon jos läppä jää raolleen. Kaasuläppäkotelon puhdistus ja huohotinletkun/pöntön puhdistus auttanee. Läppää voi yrittää kääntää käsin kiinni siitä vaijerin pidikkeestä.
Tyhjäkäyntisäädin jäätyy myöskin ko. vetisen öljysumun seurauksena ja luisti säätimen sisällä ei pääse liikkumaan. Säädin irti ja lämpimään, luisti reiistä voi liotella vaikka sillä masinolilla kuivaus ja voitelu ohuella öljyllä, eiköhän pelitä.
Ps. ruiskuautoissa Masinolien yms. laitto on turhaa. Ei ehkä suorastaan vaarallista, mutta rahalle lienee muutakin käyttöä. Polttoainesuodattimen uusimiseen silloin tällöin ennen talvikautta on suositeltavaa, näin suodattimeen mahdollisesti kertynyt vesi ei aiheuta pakkasilla ongelmia.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Nyt on ilmamäärämittarikin putsattu, ei se nyt suorastaan kauhean näköinen ollut mutta kyllä läppä jumitti. Vaan eipä jumita enää.
Nyt tiedän mitä meikäläinen tekee ens syksynä, kerta riittää. 20 asteen pakkasessa ei huohotinpönttöä irrottele kovin mielellään :?
Masinol nyt tuli eilen ensimmäisenä mieleen, sitä kun on tähän asti ajellut kaasariautoilla niin eihän sitä aina tajua ettei siitä mitään iloa ole. Jahka tästä itse lämpiän vähän niin menen entisöimään auton, katsotaan sitten miten käy.
Huohotinpöntön pohjasta lähtevä pieni letku lienee se kuuluisa paluuletku?
Onko sen irtijäämisestä paljonkin haittaa?
On nimittäin niin v:mäisessä paikassa että ainakaan mulla ei riitä näpit eikä työkalut saamaan sitä kiinni.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Werneri
Viestit: 602
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kyllähän nuo ruiskut on neuroottisen herkkiä ylimääräisille ilmavuodoille, mutta tuo öljynpaluuletku ei aiheuttane irtonaisenakaan ongelmia. Toisaalta tyrkkäisin sen kyllä kiinni kun keli vähän lämpenee. Tai käytä moottoria hiukan lämpimäksi, niin ei palele käsiä kylmässä raudassa. Anna pakosarjojen ensin jäähtyä, niin et polta näppejäsi. Hyviä neuvoja täältä lämpimästä. ;)
Viimeksi muokannut Werneri, 19 Tammi 2006, 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllä sen läpän pitää päästä täysin vapaasti liikkumaan eli eiköhän vika korjaantunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Kuten olen jo aikaisemmin maininnut, niin ottakaa siitä putkesta joka tulee venttiilikopalta siihen vedenerottimeen lemmarit pois.

Meinaan jos huohotinjärjestelmä jäätyy niin pääsee ilmat kampikammiosta edes tuosta sitten pois (kun letku pulpahtaa irti). On se vaan halvempaa kuin kampiakselin stefan vaihto ja ennenkaikkea helpompaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tai huohotus ulkoilmaan. Ei jäädy niin herkästi ja ei sotke ilmamäärämittaria.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nelli kirjoitti:Huohotinpöntön pohjasta lähtevä pieni letku lienee se kuuluisa paluuletku?
Onko sen irtijäämisestä paljonkin haittaa?
On nimittäin niin v:mäisessä paikassa että ainakaan mulla ei riitä näpit eikä työkalut saamaan sitä kiinni.
Ei kai muuten, mutta se reikä tiputtaa öljyt suoraan pakosarjan päälle. Siitä tulee kiva käry... :wink: .

nim. huohotin poistettu ja suora letku katsastajan silmään....
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

No, täytyy korjata tilanne jahka pakkanen hellittää, ja yövuorot loppuu.
Ja pääsee taas tallille kaivelemaan parempia työkaluja hommaa varten.
Ainakin se nyt toimii taas, pääsee kruisailemaan 8)
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Werneri kirjoitti:Ps. ruiskuautoissa Masinolien yms. laitto on turhaa. Ei ehkä suorastaan vaarallista, mutta rahalle lienee muutakin käyttöä. Polttoainesuodattimen uusimiseen silloin tällöin ennen talvikautta on suositeltavaa, näin suodattimeen mahdollisesti kertynyt vesi ei aiheuta pakkasilla ongelmia.
Talviauto alkoi yhtenä aamuna / aamupäivänä hyytymään samaan malliin kuin kurkkua jäätävä kaasarikone. Kaadoin vähän skeptisenä pullollisen Masinol i-Kattia tankkiin ja sen jälkeen ei murheita esiintynyt. Bensansuodatin meni kyllä mahd.pian vaihtoon, ulkoasusta päätellen oli vielä Ford Originalteile vuodelta -91.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Meikäläisen saksalainen ei käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan kun pakkaset tulivat. Kiilasin automaattisen imuilman esilämmitinläpän manuaalisesti asentoon "pakosarjalta kiitos". Läppä kun ei enää toimi, vaikka siihen meneekin alipaineletku. Ihan vaan vinkkinä, tiedä sitten noista teidän italialaisista, onko niissä edes sellaista.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tuttuja oireita kaikilla (taas kun tuli kovemmat pakkaset).... :-D

Noi samat paikat aina joka talvi...huohotinletkut ja pönttö, ilmi, tyhjäkäynninsäädin ja kaasuläppä...
Samaa tekee mulla, kun on tarpeeksi pakkasta. Olettaisin sen tulevan ohj.tehostimen pumpusta, joka huutaa kun tehostimen öljyt turhan jäykkiä kylmänä. Hetken käytyä vaimenee pikkuhiljaa. En ole vielä kerinnyt kokeilla vaihtaa öljyjä, jos auttaisi asiaan.
pumppu tosiaan huutaa hetken aikaa, on ihan normaalia, hihnaa ei kuitenkaan kannata ihan kauheen kireelle vetää ettei suotta kuormita tehostimen ja vesipumpun laakereita...

täytys itekin vaihtaa öljyt täyssynteettisiin mutta tahtoo sen ATF:n hinta 20 litra mennä useammin hupirahastoon.. :mrgreen:

Werneri
Viestit: 602
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Talviauto alkoi yhtenä aamuna / aamupäivänä hyytymään samaan malliin kuin kurkkua jäätävä kaasarikone. Kaadoin vähän skeptisenä pullollisen Masinol i-Kattia tankkiin ja sen jälkeen ei murheita esiintynyt. Bensansuodatin meni kyllä mahd.pian vaihtoon, ulkoasusta päätellen oli vielä Ford Originalteile vuodelta -91.
Niinpä. Eli jos joskus edes vaihtaa sen suodattimen, niin ei noita "masinoleita" ruiskuautoissa tarvita. Mutta jos suodatin on 15v jälkeen täynnä vettä, niin kai se hätäapu on, jotta saa veden muutettua muotoon joka läpäisee suotimen. Toisaalta kun sen suotimen tarkoitus ois nimenomaan pitää se vesi poissa sieltä ruiskusuuttimilta. Yhtälö on hhmmm...?
Jään esto ei kuitenkaan kulkeudu ilmamäärämittarille, kaasuläpälle eikä tyhjäkäyntisäätimille, eli niiden osalta ei apua ole odotettavissa. Ruiskutushan tapahtuu imusarjaan lähelle imuventtiiliä. Ja niissä kehittyneimmissä moottoreissa suoraan sylinteriin. Vaikka kyllähän sitä vesiruiskutustakin harrastetaan...

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään ei mitään oireita ollut, kuin tuo huohotus joka mielestäni on voimakkaampaa kuin yleensä, tiedä sitten. Ja keväällä pistän letkun ulkoilmaan...

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Itellä rykii tuo kuusnepa kaikin mahdollisin tavoin - pakkasta ollut jo neljättä päivää 25-30 asteen täällä Joensuun perseessa ja jatkuu vielä ainakin viikonlopun yli ja pakastuu entitsestään. Päivittäin keryy jotakuinkin 50 km ajoa joten alkaa vituttaa tuo nykiminen. Tänä aamuna hyytyi akkukin saatana ja piti tilata työkaveri virtaa lainaamaan. vittu kun vitutti!Onneksi oli paikallisessa akkukaupassa juhlatarjous ja 70 ah:n Exide maksoi 45 €! Loistavaa touhua.

Niinnintuota, sitä piti kysyä että mikäs letku tuolta kannattaisi irrottaa 164 TS:stä jos ei halua että limaa ja paskaa huohottaa tuonne ilmamäärä- /tyhjäkäyntimittareille; sekö venakopasta tuleva käyrä vai täh? Tällä htekellä ei ole mahiksia irrotella tuolta mitään isompaa putsattavaksi kun pakkasta paukkuu pihalla tuon 30 astetta perkele sentään. Jospa tuo nyt edes vähän vähentäisi tuota rykimistä ettei ainakaan räkä tuolla läpissä lisääntyisi? Ja kumpi pää..?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Liitytään kerhoon.

Tänä aamuna kauhea rykiminen tyhjäkäynnillä. Ihan kun kävisi kolmella tai kahdella. Siinä yli 2000 kierroksilla meno ihan ok. Olisiko huohotin, ilmi vai mikä? Kävi kyllä tyhjäkäyntiä, mutta ryki niin perkuleesti.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Sama ilmeisesti mun 156:ssa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7477

Miks se työntää jäätyvää hyhmää sieltä läpi? Kertokaa?

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No just se käyrä irti. Käännä se vaikka sinne lokasuojaan päin pohottamaan. Ja laita jeesusteippiä siihen mustan vedenerotusyklonin reijän tukkeeksi.

Ja kyllä jos nykimistä nyt esiintyy niin ei sitä letkumuutosta kannata kesään jättää. Parempi on nyt tehdä se väliaikainen ja parantaa ratkaisua jos siltä tuntuu sitten kun kelit lämpenee.

Mutta minulla hajosi letkulämppäri toissapäivänä ja sen vaihtoa kun ei oikein voi kesään jättää. Aattelin kuitenkin itse vaihtaa, ja luultavasti vielä ulkona. Jotta sillai....

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Noo joopas, kävin irrottamassa tuon huohotinputken ja laitoin sen sojottamaan sinne laturin taakse. Kyllähän tuolta tuota ilmaa vähän pihisee mutta eipä tuo putki kovin tukkoiselta näyttänyt - räkää oli seinämillä mutta tukossa ei ollut.

KOttero kyllä kävi nyt ihan mukavasti tyhjäkäynnilläkin. Sitten kun menin aukaisemaan tuon öljyn täyttöreijän korkin niin meinasipa lentää pipo päästä kun puhalsi ilmaa kuin huoran perseestä. Tukka lepatti vaikka tuijottelin reikää puolen metrin korkeudelta. Ei kai tuon pitäisi olla normaalia..?

Miksei se ilma karkaa sieltä huohottimen reijästä varsinkin kun otin sen letkun irit sieltä mokkulasta?!?! Mitäs tuo sitten tarkoittaa; joku muu rööri on tukossa mikä on hyvinkin vaarallista??? -Öjytikku ei ole pompannut paikoiltaan kuin kerran koko talvena joten lienee tuo "puhallus" kuitenkin verrattaen kesyä... ... vain onko?

Mitäs neuvotte seuraavaksi tekemään? Voiko tuo huohotus olla jotenkin tukossa tuolta kampikammion puolelta? kun öljyreijästä föönää noin kovaa. Tokihan kyseessä oli täysin kylmä moottori; lieneekö paranee tuokin oire lämmetessään?

höh?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No se käyrä on suoraan jakoketjunkotelossa ja sitä kautta se italiaano on suunnitellut kampikammion huohotuksen tapahtuvan.

Joten seuraavaksi poista se räkä siitä putkesta, ja tarkista ettei se natsa sinne venttiilikoppaan ole tukossa. Enempää en osaa neuvoa. Itselläni nää ovat auttaneet, tosin tiedän yhden 91-vuotisen TS:n, jossa ei auttanut muu kuin odotella kesää, mutta se on toinen juttu se.

Älä polta hermojasi, kyllä se Alfa joskus kesyyntyy, mutta koska sitä ei tiedä kukaan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse irroitin ilmamäärämittarin lähelle tulevan huohotin letkun, tai siihen jää metalliputki vielä mukaan. Sen sai taivutettua vaihteiston päälle jolloin ei öljyä tipu minnekkään kuumaan paikkaan. Imuletkuun jäävän reiän tukin tubelesrungolla (sillä normia isommalla) se pysyy paikallaan liimaatta yms. koska siinä on huullosreunus.
Tuossa yhteydessä kannattaa puhdistaa se musta öljynerotin ja ilmamäärämittari, tuon remontin jälkeen ei pakkaset vaivannut vaikka tuli vuosi ajettua pohjosessa ja kovempiakin pakkasia tuli eteen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eiköhän tuo voimakas huohotus nyt johdu siitä että se musta pömpeli on jäässä, jolloin sieltä letkun päästä tulee vain osa ilmasta pois, ja kun avaat öljykorkin niin puskee sitten sieltä kunnolla.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Putsailin eilen tuon huohottimen ja totesin, että se lohkon kyljestä tuleva ohut letku oli aivan tukossa. Muista vielä ilma puski läpi. Samalla tukin sen reijän ennen kaasuläppää ja laitoin huohotuksen ulkoilmaan. Koelenkillä ainakin vielä kävi ilman rykimistä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Eilen rupes omasta jäätymään kaasuläppä ja ilmin läppä.
Oli taas vaihteeks aikasta paskasia ja vesihelmiä täynnä.
Putsaus ja huohotus ulkoilmaan ja taas mennään :-D
Eikä tehostin hiljentynyt ATF:llä :?
Karmee rääkäsy ja mekkala. Eikä lopu ihan heti,prskl!

Avatar
Portti
Viestit: 1168
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Voisiko tuo huohotinputki olla jäässä barchettassakin. Eilen ajelin 250 km kohtuullisessa pakkasessa ja kun olin lähellä kotia viimeisissä liikennevaloissa niin huomasin jotain palaneen käryä. Tänä aamuna auton alla oli hiukan jotain nestettä (ilmeisesti öljyä)...onkohan tuo vakavaakin? Voiko autolla ihan rauhassa ajella, jos muuten ei ole havaittavissa mitään normaalista poikkeavaa? Kannattaisiko auto ajaa vaikka vuorokaudeksi lämpimään talliin (matkaa 10 km kotoa)?

[edit: kävin vähän tarkkailemassa, miltä konepellin alla näyttää. Auton alla on jonkin verran öljyä ja myös moottoritilassa on öljyä lähinnä moottorin alaosassa. Minkään ei havainnut olevan irti ja öljyn mittatikkukin oli paikallaan. Hmmm...uskaltaisikohan tuon ajaa lämpimään talliin sulamaan]
Viimeksi muokannut Portti, 21 Tammi 2006, 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Eikä tehostin hiljentynyt ATF:llä Confused

Onko se täyssynteettistä ATF:ää.........?

Avatar
Portti
Viestit: 1168
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

barchetta tuli sitten ajettua lämpimään parkkihalliin yöksi. Auto lähti pakkasessa moitteettomasti lämmityksen jälkeen käyntiin ja ajomatka tallille sujui ongelmitta. Lähtiessä lisäsin koneeseen hiukan öljyä. Tallissa tarkkailin hiukan aikaa moottoritilaa koneen käydessä ja kyllä sieltä jostakin öljyä pudottaa. Öljyn mittatikun kun nostin moottorin käydessä, niin höyryä sieltä tuli ulos. Öljyn määrää en saanut kunnolla mitattua. Onko kenelläkään ajatuksia mikä mahtaa olla vikana ja mitä voisi asialle tehdä?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
HarZa
Viestit: 216
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 17:16
Paikkakunta: Tampere, Niinisalo

Viesti Kirjoittaja HarZa »

oliskohan joku stefa korkannut tällä elillä en yhtään ihmettelisi...
alfa 33 1.7QV 16v 90, Aprillia ditec skoopperi

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

jiiässä kirjoitti:
Eikä tehostin hiljentynyt ATF:llä Confused

Onko se täyssynteettistä ATF:ää.........?
Kyllähän tuon pitäs olla.
Vois käydä kattomassa kummosessa olomuodossa se ATFä on :lol:

e:Ihan oli juoksevassa muodossa :-D

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 410
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No jos se huohotin jäätyy ja paineet kampikammiossa nousee niin jostakin ne pullahtaa ulos (siis ne paineet). Ja todennäköinen paikka on kampiakselin stefa jos mittatikku ei tykkää alkaa raketiksi.

Se stefa ei kallis ole, mutta vaihto ei ole niin kamalan helppo, sillä se hihnapyörä voipi olla tiukassa.

Niin tämä oli siis ainaskin pullahtunut kun meidän vanhasta 164:sta oli huohotinsydeemi päässyt jäätymään edellisellä omistajalla (ja stefa oli vaihtamatta jäänyt kun me se ostettiin, kotimatkalla 4 litraa öljyä takana tulijoiden tuulilaseilla, hehehehehehe).

Avatar
Portti
Viestit: 1168
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

No niin, käytin autoa korjaamolla. Olivat siellä tutkailleet öljyvuotoa, mutta mitään vuotoa ei enää löytynyt, joten diagnoosi oli että huohotinputki oli jäätynyt ja jostain öljyä oli pullahtanut ulos. Nyt sulattuaan kaikki toimii kuulemma normaalisti. Täytyy tarkkailla tilannetta, mutta toivottavasti tästä asiasta pääsi vain säikähdyksellä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

jin
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jin »

Carlos kirjoitti: Eikä tehostin hiljentynyt ATF:llä :?
Karmee rääkäsy ja mekkala. Eikä lopu ihan heti,prskl!
Jospa se ei ole tehostin laisinkaan? Miulla on kolmessa TS:ssa huutanut se tehostajan hihnan kiristyspyörä käynnistyksen jälkeen. Pyörän ja laakerin välys ei ole tarpeeksi tiukka vaan pyörii siitä kunnes....
gtv 2.0 -87, 2x75TS-87, purettuna 75TS-89 ja 90 2.0i

Vastaa Viestiin