Laturinhihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Laturinhihna

Viesti Kirjoittaja pesti »

Katkesi äsken kotimatkalla laturinhihna noin 5 km kotoa. Riittäisköhän akussa virta ajaa vielä 10 km matkan, jotta pääsis sisälle vaihtamaan. En viittis tuolla autokatoksessa käydä riehumaan. Selvispähän senkin käyttömatka (90 400 km).

Onko kellään kokemusta/rohkeaa arviota?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kesällä eräs palstalainen ajeli Jurvasta Tampereelle ilman laturin hihnaa. Tietysti akun kunto vaikuttaa ja myös talvikeli, mutta luulisi sen riittävän kun ajaa ilman valoja ja muita sähkövempeleitä.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Minulla meni muinoin Ford Capri 3.0:sta hihna poikki matkalla. Hihna pyöritti myös vesipumppua joten matka hyytyi hautausmaan viereen kun vedet kiehui.

Turvauduin McGuyverin temppuihin ja hain varoituskolmion kotelolla vettä hautausmaan pumpusta ja otin jaloista Sidoste nilkkasukkani jotka sidoin yhteen ja venytin hihnaksi. Kerran piti "hihnaa" matkalla korjata mutta perille päästiin :)

max
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 22:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Laturinhihna

Viesti Kirjoittaja max »

pesti kirjoitti:Katkesi äsken kotimatkalla laturinhihna noin 5 km kotoa. Riittäisköhän akussa virta ajaa vielä 10 km matkan, jotta pääsis sisälle vaihtamaan. En viittis tuolla autokatoksessa käydä riehumaan. Selvispähän senkin käyttömatka (90 400 km).

Onko kellään kokemusta/rohkeaa arviota?
mulla repes kans 1 säje ja kauhee pauke konehuoneessa alfa 166 ei suositella ajaa pitempiä matkoja remmi kun pyörittää vesip,ilmastonti,lataus ym.hihna tarvikkeena n.35. Deltassa 2 kertaa se tai enemmän.

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Kiitos ajatuksista!

Sen verran kävin katsomassa, että kalastin katkenneen hihnan konehuoneesta. Hihnasta oli ensin hävinnyt puolet leveydestä, kunnes se oli katkennut kokonaan.

Tässä Alfassa ei ole ilmastointia ja vesipumppu käsittääkseni pyörii jakohihnan avulla, joten suurin riski siirrolle on akun riittävyys. Hinaaminen olisi sen verran nöyryyttävää, että ajamalla ainakin alkumatka.

Kävin jo hankkimassa hihnan hintaan 17 euroa Varaosamaailmasta, joten kustannus on suht pieni.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos akku on jotakuinkin täysi niin kymmenen kilsaa menee heittämällä. 164 V6 kulki n. 40 kilsaa ilman latausta, vaikka alkoi vielä sataa ja tarvittiin pyyhkijöitä ja lämppärin moottoria.

Ensin syttyi ABS:n valo, sitten pimeni ilmastointi, seuraavaksi sammui radio ja sitten alkoi nykimään. Kotiin kumminkin päästiin, montaa kilometriä pidemmälle ei varmaan olis mennytkään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Kertomani hihnaprojekti sai uusia käänteitä. Akku riitti hyvin ja pääsin vaihtamaan lämpimään hihnan. Operaatio oli suorastaan liian helppo (ei ilmastoinnin härveleitä edessä).

Pari päivää vaihdosta meni hyvin, kunnes hihna alkoi vingahtamaan autoa käynnistettäessä. En tästä enemmälti piitannut, kunnes vinkuminen alkoi kestää käynnistämisen jälkeen pidempään (Alfahan vinkuu kuin sika sanoi joku viisas ohikulkija). Avattuani konepellin huomasin, että uusi hihna oli alkanut selvästi kulua moottorin puoleisesta reunastaan.

Nyt täytyy vissiin ottaa rengas, sisälokari ja pohjapanssari irti ja perehtyä asiaan hieman tarkemmin. Onko kellään vinkkejä?

Pikku hiljaa hiipii pelottava ajatus, että joutuu soittamaan Deltan huoltoon...

aholuksen
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 17:12
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Hihna

Viesti Kirjoittaja aholuksen »

Väärä hihna vai lieneekö huonosti kiristetty ? :?

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Tarkista hihnankiristin (normaalisti kai vaihdetaan aina samaan aikaan hihnan kanssa), jos laakeri on kulunut, kiristinpyörä ohjaa hihnaa sivusuunnassa.

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Joo, nyt löytyi vika. Hihnankiristäjän rullasta oli kaikki muovit kuorituneet pois ensimmäisen hihnan katketessa. Laakeri sinällään ehjä, mutta koko kiristäjä vaihtoon ja uusi hihna tilalle. Ilmeisesti ne täällä olleet yli 30 asteen pakkaset tekivät rullan muovipäällysteelle tehtävänsä.

Tällä kertaa laskun loppusumma olikin sitten 206 euroa, kun jouduin viemään nöyrästi auton Deltaan. No, tulipahan kuntoon ja matka jatkuu...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulle kävi toissa kesänä 2.0TSn kanssa samoin, tosin kiristimen pultti oli mennyt poikki ja hihna tippui pois päältä :shock: Mut hyvin kyllä 20km kesti ajaa kotiin. Aja ilman valoja jos mahd. ja ilman ylimääräisiä sähkölaitteita.
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin