Eri moottorien öljyn kulutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Eri moottorien öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kertokaapa mulle, paljonko Alfanne kuluttavat öljyä

Omat kokemukset per 1000km
75 1.6 1.0 l
147 1.6 120 hp 0,5 l
156 V 6 0,0 l

Kaikki autot alle 100.000 ajettuja ja käyttö sekalaista ajoa.
Kiinnostais tietää mm. 2.0 litraisten 156 ja 147 vastaavat.

Ps 1.6 Marea 0.0 l , kokemusta kahdesta ,samoin 1.4 Brava
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

156 V6 ei mittatikussa havaittavaa muutosta pinnankorkeuden suhteen 10000 km matkalla jotka öljyillä ajan. Öljynä castrol TWS 10-60 ja kilsoja mittarissa 70000.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

1999 156 2.0 T.S. 98tkm n. 0,5l / 10 tkm == 0,05l / 1000km

Öljynä ollut Helix Ultra 5w-40 tai Castrol RS 10W-60
Viimeksi muokannut mattijus, 07 Joulu 2005, 13:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VMP

Avatar
J. Saari
Viestit: 400
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Edellisen omistajan - tai oikeemmin toiseksi edellisen - 10 vuoden kirjanpidon perusteella 75 1.6 TC on vienyt 0.5 - 1 litraa tuhannella melkein alusta asti. Tainnu mobilin ralliformulaa lähinnä pyöriä koneessa... Reippaalta kuitenkin mielestäni vaikuttaa vaikka tuon ns. kuuluukin voiteluainetta kuluttaa.

Noh sillä selviää kun lisäilee tunnollisesti ja hajamieliselle tuossa on se öljynmäärän varovälkkykin, mikä kuulemma taisi jopa toimia. Mikä kyllä olisi ehdottomasti kuulunut 156:eenkin :x

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

2003 2.0 JTS: 0,1l/1000km, ajettu 60tkm
1993 164 3.0 V6 24V: 0,05l/1000km, ajettu 197tkm
1990 33 1.7 16V: 0,03l/1000km, ajettu 213tkm
1989 164 3.0 V6 12V: 0,6l/1000km, ajettu 231tkm

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

1992 33 1.7 8V: 0.05l/1000 km, ajettu n.230 tkm, kulutus pysynyt samana viimeisen 100000 km.
1997 155 2.0 TS 16V: 0.2l/1000 km, ajettu 152 tkm, kulutus ollut samaa luokkaa myös edellisen omistajan aikana.

Edit: molemmissa Mobil 1 5W-50
Viimeksi muokannut Pepperoni, 07 Joulu 2005, 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

33 1.7 1993 (155 tkm) -> noin 0 l
164 3.0 V6 1994 (126 tkm) -> noin 0 l

Aiempi 164 2.0 (1991) kulutti noin 2 l kymppitonnia kohden (noin 250 tkm kohdalla).

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

1999 156 2.0 aj 175tkm 2,5l/10tkm mobil 5W50

2004 147 2.0 aj. 26tkm 0l/2tkm castrol 10W60

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Riippuu öljyistä, mutta esim. Valvoline Maxlife ei tarvinnut lisätä. 10 tkm matkalla meni 0,5 litraa. Nyt koneessa Castrol 10W60 Motorsport. Joskus aikanaan jotain Nesteen öljyä kului yli litra kymppitonnilla. Nämä siis ajokilometreillä 75 tkm - 150 tkm.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

1990 164:en ajettu 274000+km vie noin 1...1,5l/10000km

Öljyt on aina olleet 5 vuoden ajan joko Teboil Diamond 5w-40 tai Arwidson Teho oil 5w-40, ovat samaa tavaraa eri purkeissa eri hintaisina.

Raskas kaasujalka kuumalla kesäkelillä nostaa kulutusta reilusti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

164 V6 aj. n. 220tkm ennen koneen avaamista n. 1 l / 1000km, avaamisen jälkeen n. 0,5 l / 1000km.
GTV 1.8 TS aj. n. 100tkm, n. 0,1 l /1000km

Muiden autojen kulutuksia ei ole tullut niin katseltua, mutta jotain tämmöistä ne kai olivat:

75 1.6 270tkm n. 0,3 l /1000km
164 TS 200tkm n. 0,2 l /1000km
33 16v 200tkm, ehkä jotain 0,2 l / 1000km?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

öljyistähän se kulutus on ollut hieman kiinni omalla kohdalla mutta tässäpä jokunen esimerkki pitempään halussa olleista alfoista, vähän aikaahan näitäkin kyllä joutui muistelemaan.. :wink: ,nesteen öljyjäkin tuli kokeiltua jossain välissä mutta niille täytyi sanoa että ei kiitos.. :)

-75 V6 America kulutus n 2L/ 10000km.öljy Mobil 5W-50.
-75 TS kulutus n 1-2L/10000km. öljy Mobil 5W-50.
-90 2.5 V6 , kulutus n2-3L/10000km.öljy Mobil 5W-50 tai neste 5W-50
----"---,kone 3.0 QV n 1L/4000km.öljy Valvoline 10W-40
-Alfetta GTV kulutus n5L/10000km.öljy Mob 5W-50(auton kone oli selvä)
-75 V6 2.5 kulutus 1.5L/8000km. öljy Valvoline 5W-50.
-Fiat Uno 45 i.e, öljy Shell 10W-40, nyt takana 500km vielä ei pinta ole tippunut vajaasta ylämerkistä . :wink:


nykyisen gtv6:n kulutus hieman epäselvä vielä kun ei ole hirveästi tullut ajeltua mutta eiköhän tuokin selvia vielä joskus.

EDIT: lisätään sen verran että tähän öljynkulutukseen on varmaan vaikuttanut myös allkirjoittaneen suht raskas kaasujalka.. :wink:
Viimeksi muokannut 90, 07 Joulu 2005, 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

33 1.5 -87 kuluttaa n. 1l / 1000km, niistä 95% varmaanki pihalle kun vähän tiivisteet vuotaa..
Olis aikoinaan rempattu (jonka jälkeen ajettu max 1000km) -85 vastaava kone, mutta kun ei o lämmintä tilaa tällä hetkellä missä suorittais vaihdon, kesäkin meni jotenki taas aivan liian nopeesti..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Gasolina
Viestit: 4716
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kaksi öljyn vaihtoa takana 4tkm ja 10tkm väli, eikä öljyä ole tarvinnut lisäillä. Ainakaan vielä, kop kop... Öljynä tällä hetkellä Agip Tecsint SX

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Valvolinea on mennyt tuossa 20tkm aikana noin 8.5-9 litraa :mrgreen: Hubaa...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Epezi kirjoitti:Valvolinea on mennyt tuossa 20tkm aikana noin 8.5-9 litraa :mrgreen: Hubaa...
reilunpuoleinen vaihtoväli?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuolla kulutuksella se vaihtuu koko ajan.

Uutena 1-1,5 litraa ja ylikin / 10000km, nyt ei kuluta enään kuin ehkä 0,5

Valvolinen longlife pysyy hyvin sisällä

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Vaihtuu joo, mutta jos vaikka suutin vuotaa niin öljy on silti aika lirua tossa vaiheessa ja ei ihmekään jos kuluu paljon

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Niinhän se on ja siinä tapauksessa "öljy" saattaa näyttää vain lisääntyvän.

Oma arvaukseni näihin öljyn kulutus asioihin on Alfoille tyypilliset pitkäiskuiset korkealle kiertävät koneet. Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt talvella ei oo kulunut paljo mitään, pahin kulutus oli tuossa loppukesästä.
Onhan toi vaihtoväli nyt päässy vähän venähtämään, mutta kun ei oo ollu rahaa vaihtaa, kohta... kohta.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

75 1.6 kulutti niin pirusti, 1.8 TS ja 2.5V6 eivät käytännössä lainkaan.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4716
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

alfista kirjoitti: Oma arvaukseni näihin öljyn kulutus asioihin on Alfoille tyypilliset pitkäiskuiset korkealle kiertävät koneet. Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.
Joo, iskua on 2.0 koneessa 91mm, aika vatkausta.

Suuresta öljyn kulutuksesta on kyllä kärsineet muutkin merkit kuin Alfa, ainakin Toyotan koneita on rengastettu uudelleen pilvin pimein tehtaan piikkiin.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

alfista kirjoitti:Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.
Nojaa - tulee kierrätettyä kyllä melkoisesti tuota vehjettä. Siitä huolimatta öljyä ei kulu, vaikka olen kokeillut kolmea eri tuotettakin.

Tai sitten minulla on superöljyrenkaat :wink:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

75 1,6 231tkm n. 0,7l 1000km josta osan luonnollisesti vuotaa tiivisteistä läpi. Öljynkulutus riippuu aikalailla että kuinka paljon kierrättelee.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En nyt malta olla lisäämättä:

Sierra 1.6 '91 / 235tkm, nyt kymmenen tuhatta ajettu öljynvaihdon jälkeen ja pinta ylämerkissä. Tuskin edes suuttimet vuotavat rankasti bensaa sekaan kun ei muuten anna mitään merkkiä vuodosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

75 2.0 TS kulutti/vuoti öljyä vaikka se rempattiin muutaman desin/1000km. 156 1.8 kulutti reilusti, kun öljynä oli 0/w30, mutta 5/w40 pudotti kulutuksen melko vähäiseksi (ehkä reilu litra/10 000km) ja 166 2.0Ts syö ehkä sen 0.5 litraa/ 10 000km, kun öljynä on Teboil Diamond 5/w40.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

senor_cit
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Huhti 2005, 21:01

Viesti Kirjoittaja senor_cit »

2005 156 JTS vei ekalla kymppitonnilla desin, korkeintaan kaksi. Silloin sisällä alkuperäiset eli Selenia Racing 10W60, nyt huollon jälkeen Castrol 10W60. Nyt ajettu pari tonnia huollon jälkeen, aivan ylärajalla edelleen öljyn pinta.

.sc

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

156 1.6 vm 98, 3000km kulutus 0.0L :)

Pitäisikö huolestua? :crazyeyes:


:wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

senor_cit kirjoitti:2005 156 JTS vei ekalla kymppitonnilla desin, korkeintaan kaksi. Silloin sisällä alkuperäiset eli Selenia Racing 10W60, nyt huollon jälkeen Castrol 10W60. Nyt ajettu pari tonnia huollon jälkeen, aivan ylärajalla edelleen öljyn pinta.

.sc
Oliko tuo Castrol 10W60 minkä hintaista? Löytyykö kohtuuhintasta tuon viskositeetin öljyä ollenkaan?

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

alfista kirjoitti:Oliko tuo Castrol 10W60 minkä hintaista? Löytyykö kohtuuhintasta tuon viskositeetin öljyä ollenkaan?
Seleniaa jotkut on hommanneet 8eur/litra hinnalla, itse sain Castrol RS 10w-60 öljyä n. 8,30eur / litra
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

156 1.8TS
Edellisen omistajan mukaan Shell Helixiä vei jonkin verran mutta kuiten tarvinnu lisätä.
Nykyisellään Mobil 5-50 ja kulutus 0,0l

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Vanha ketju esiin...

Öljynkulutus on 164:ssa lisääntynyt ainakin kesällä jonkin verran sen jälkeen kun vedin huohottimen suoraan ulkoilmaan, öljynä edelleen Teho-oil/Diamond 5W-40...

Venttiilikopasta lähtee noin 50 cm pitkä letkunpätkä koneen takaosaan, sen päässä tai lähiympäristössä ei ole kuitenkaan pisaraakaan öljyä, taitaa vanha pata falskata sen verran että öljyn sekaan pääsee bensaa ja kosteutta enemmän kuin uutena.

Nyt vapaalla huohotuksella se haihtuu kuitenkin pois samantien ja öljyn pinta tuntuu alenevan herkemmin, parempi näin koska luulisi öljyn pysyvän pidempään parempana vaikka sitä vähän kuluukin.

Kohta alkaa pakkaset, huohottimen jäätymiset, nykimiset suun muut vaivat..

:mrgreen: :mrgreen:

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja virtti »

Janne kirjoitti:156 1.8TS
Edellisen omistajan mukaan Shell Helixiä vei jonkin verran mutta kuiten tarvinnu lisätä.
Nykyisellään Mobil 5-50 ja kulutus 0,0l
samat täällä 2.0 tessussa, mopiilin 5-50:istä ja ei kuluta....
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

156 1.6 castrol lightecillä 1L
156 1.6 Mobil Rally fjoormulalla 0.001L
156 2.0 castrol lightecillä 1L
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänä kesänä meni 16tkm:llä 8litraa valvolinen 5w-40:stä :silly:
Huomasin myös että ajotapa vaikuttaa tuohon aika merkittävästi, muutaman viikon kun jaksoin ajella nätisti niin ei tarvinnut paljoa lisäillä.

Alleen ei kone tiputa ja vettä ei kuluta, eli sieltä se tulee pakoputkesta ulos.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Just 0 litraa 20000km
Nothing beats cubic inch

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

156 2.4JTD, 0l / 10000km jonka öljyillä ajan. Öljynä Mobil 0W40.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no pikkasen on pitkät öljynvaihtovälit pojilla jos vain samoilla öljyillä rullailette noinkin paljon kun 16-20tkm... :crazyeyes:
itse en vanhalla alfalla uskaltaisi ihan moista riskiä ottaa.. :wink:

omassa superissa oli ostettaessa 12tkm ajetut teboilin 5w-40:t täys-synteettiset sisässä ja öljynpaineet oli tyhjäkäynnillä liki nollassa lämpöjen ollessa vajaa 80C, kummasti pomppasi öljynpaineet ylös kun heitin uudet 10W-40:t semisynteettiset litkut sisään, noilla se syksy menee täysin ja talveksi sitten 5W-40:t koneeseen. :wink:

EDIT: superilla ajellut nyt vajaan kolme viikkoa ja n 1000km öljynvaihdon jälkeen ja eipä ole ylämerkistä vielä tippunut mihkään.
Viimeksi muokannut 90, 20 Syys 2006, 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kun olisikin öljynpainemittari... ja ahtimen paine.

Jaakko QV
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Syys 2006, 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jaakko QV »

1L 10000km
Kyllä lähtee!

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

90, se huoltoväli ei ole mun keksimä, vaan se on huoltovihon mukaan.
Ja vaikka minun Alfani on jo aika iäkäs, voin vaikka lyödä veto, että se pesee luotettavuudessa jotkut uudetkin Alfat, siis se 20000km vaihtoväli ei haittaa mitenkään.
Sinuna en olisi luottanut kovin paljon siihen 164:seen mittaristoon kun sillä on tapana näyttää välillä aika erikoiset lukemat.
Mutta kuitenkin hieno peli tää 164, harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle
Nothing beats cubic inch

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

90 kirjoitti:no pikkasen on pitkät öljynvaihtovälit pojilla jos vain samoilla öljyillä rullailette noinkin paljon kun 16-20tkm...
Myönnettäköön että vähän on venähtäny :oops: Mutta toisaalta kun se 8 litraa on siinä välillä lisäilty niin onhan en vähän sitäkin myötä vaihtunut *vakuuttelua*

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

TestarosaFinland kirjoitti:90, se huoltoväli ei ole mun keksimä, vaan se on huoltovihon mukaan.
Ja vaikka minun Alfani on jo aika iäkäs, voin vaikka lyödä veto, että se pesee luotettavuudessa jotkut uudetkin Alfat, siis se 20000km vaihtoväli ei haittaa mitenkään.
Sinuna en olisi luottanut kovin paljon siihen 164:seen mittaristoon kun sillä on tapana näyttää välillä aika erikoiset lukemat.
Mutta kuitenkin hieno peli tää 164, harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle
no onpa kumma kun minulla keväällä olleessa uudempi koppaisessa -91 mallisessa 33:ssa öljynvaihtoväliksi oli merkattu huolto-ohjelmaan 10tkm ja vaikka tuo vaihtoväli olisikin 20tkm niin en kyllä viitsisi vanhaa alfaa enään rääkätä tuolleen.. :roll:
itse en siis todellakaan eläisi aivan huolto-ohjelman mukaan kun vanhasta autosta puhutaan, uudemmat ovat sitten asia erikseen.
mitäs öljyjä muuten käytät tuossa 33.ssa??

allekirjoittaneen 164:ssa öljynpainemittari toimii täysin, itselläsi on ehkä anturi vikaa voinut olla 164:si jos et kerta siihen ole luottanut, omassa kun ei mittarin viisari pätki kautta viipota ollenkaan joten mittarin anturi onainakin kunnossa ja nytkin on UUSILLA öljyilla paineet tyhjäkäynnillä (n750rpm/min) 1.5bar kuumalla koneella kun noilla vanhoilla 12tkm ajetuilla nökötti viisari nollassa.
ainahan sähköinen mittari on hieman suuntaa antava mekaaniseen verrattuna mutta senkin perusteella voi silti öljyjen kunnosta päätellä paljon.
mitäs omassasi sitten näyttikään se mittari muuten jos et siihen luottanut??

mutta luulen kyllä että 20tkm ajon jälkeen ei öljyn koostuumus ole enää kovin häävi, viimmeistään talvipakkasilla väärässä paikassa säästäminen kostautuu mutta tokihan jokainen saa vaihtaa autoonsa öljyt miten/milloin haluaa. :)

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Epezi kirjoitti:
90 kirjoitti:no pikkasen on pitkät öljynvaihtovälit pojilla jos vain samoilla öljyillä rullailette noinkin paljon kun 16-20tkm...
Myönnettäköön että vähän on venähtäny :oops: Mutta toisaalta kun se 8 litraa on siinä välillä lisäilty niin onhan en vähän sitäkin myötä vaihtunut *vakuuttelua*


no tosi on että vaihtuuhan ne kyllä noinkin, uutta koneeseen ja vanhat pakoputken kautta pihalle...vaihtuvuus on siis taattu... :-D

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Minun 164 näytti sään lämmön ja rahan tilanteen riippumatta aina vähän yli 0 :-D
Mä käytän 33:ssa Mobil 1 10W-40 puoli synteettinen öljy niin kuin kirjassa suositellaan.
Minun 33 on 93 vuosi mallia ehkä senvuoksi mulla on erilaiset suositukset kuin sinulla oli.
No ennen talvea ei tartte pelätää kun vaihto on hyvin lähellä :-D
Nothing beats cubic inch

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu itsellä tuo 33:n oli muuten 1.5 kaasarikoneella vaikka uudempaa korimallia olikin, oli tuotu muuttoautona ranskasta joskus, ryyppy päällä talvisin moisella ajaessa saattaa päästä ehkä bensaa öljyjen sekaan jolloin öljyn koostumus oleellisesti huononee joten tuolla ehkä selittyisi se lyhkäisempi vaihtoväli.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TestarosaFinland kirjoitti:harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle
Juu onhan niitä melko vähän, noin nolla kappaletta :wink: Uustuontia on kyllä jokunen yksilö.

90 kirjoitti:omassa kun ei mittarin viisari pätki kautta viipota ollenkaan joten mittarin anturi onainakin kunnossa
Ainakin Sparkilla ja 12v kuutosen antureilla on tapana väsähtää niin, että mitään pätkimistä ei näy mutta näyttämä putoaa pikkuhiljaa. Siellä on ilmeisesti sisällä joku painekalvopotentiometrihässäkkä, kai se kontaktipinta likaantuu vähitellen niin ettei johda enää sähköä yhtä hyvin kuin uutena.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu tuo anturien väsähtäminen on kyllä tiedossa mutta meikäläisellä toimii ihan OK,näyttää koko kierrosalueella aina tyhjäkäynniltä tuonne n 5000rpm asti lukemia väliltä 1.5-6bar joten enpä usko olisi anturi väsähtänyt, pistän siis sen nolla näyttämän enne öljynvaihtoa edelleenkin loppuun ajettujen öljyjen piikkiin.. :wink:

Vastaa Viestiin