Jakopään huollon hinnasta Turun Delta-autossa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vilunki
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Maalis 2006, 12:03
Paikkakunta: Turku

Jakopään huollon hinnasta Turun Delta-autossa

Viesti Kirjoittaja vilunki »

Pakko oli rekisteröityä käyttäjäksi että saan varoitettua muitakin Alfojen omistajia Turun Delta-auton käsittämättömästä hinnoittelusta ja huollon yliolkaisuudesta. Vein autoni sinne kun jakopään seutuvilta kuului epämääräistä ääntä. Tarkastuksen tulos: km-määrästä johtuen täytyy vaihtaa kaikki rullat ja muut vermeet jakopään seutuville. Hinta-arvio: 2150€!! Asiaa pureskeltuani tulin siihen tulokseen ettei tuo voi olla todellista ja kysäisin samaa huoltoa Turun pikahuollosta. Hinta-arvio: 400€ vesipumppuineen, palvelukin nopeampaa ja parempaa. Ihmetykselle ei löydy loppua. Millähän ihme perusteilla Deltassa huollot määritellään? Kyseiselle huoltoliikkeelle Alfat ovat kuulemma tulleet tutuiksi ja kun kuulivat deltan hinnan, eivät enää ihmettele miksi. Toinen juttu; yhden pyörijän kiinnitys oli jo siinä pisteessä että koko rulla oli melkein irti. Edellisen kerran hihna oli vaihdettu deltassa juuri ennen kuin auton sieltä ostin joten epäilys herää... Deltassa ei moista vikaa nähty tai ainakaan asiasta mainittu mikä sinänsä on aikamoinen ihme koska juuri siitä se kyseinen äänikin lähti. Älkää hyvät immeiset viekä autoanne deltan huoltoon jos rahoille on parempaakin käyttöä.

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kannattaa myös kysellä Teboil aaltosilta =) nimerkillä hihnan vaihto ensi viikolla
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Näkisipä sen päivän, että jokin muu ketju ottaisi Alfan hoitaakseen. Tarkoitan tässä niin maahantuontia, myyntiä, huoltoa kuin kaikkea muutakin tähän merkkiin liittyvää.

Huolto on tunnetusti ala-arvoista koko maassa. En voi ymmärtää sitäkään millään, että ollaan tyytyväisiä muutaman kymmenen kappaleen mallikohtaisiin myyntimääriin vuosittain. Aivan eri ote pitäisi hommassa olla.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Onkos tämä Turun huoltopiste siinä tampereentien prisman liepeillä?

Ja Mika kertoo NYT HETI paljonko Aaltonen kynii remmihommasta!

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

puuha kirjoitti:Ja Mika kertoo NYT HETI paljonko Aaltonen kynii remmihommasta!
Toi sun vessashan ei kaipaa hihnaremppaa vielä pitkään aikaan....

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ja paskat. Vessaan täytyy tehdä 10tkm päästä remmihuolto. En uskalla ajaa yli 45tkm remmillä...

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Juu kyllä pienellä vaivan näöllä säästää Deltaan nähden todella paljon rahaa tinkimättä yhtään huollon tasosta, oikeastaan päinvastoin.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

puuha kirjoitti:En uskalla ajaa yli 45tkm remmillä...
Mulla on 27kk/50500 kilometriä lasissa, ja jänskättää ihan helvetisti! :mrgreen:
Kohta on pakko varata vaihtoaika, ei tällaisessa olotilassa pysty elämään. Auto on pelannut tähän asti täysin moitteettomasti, joten kyllä siitä ainakin hihna porsii ennen aikojaan..
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Äijä vetää elämän risaiseksi. Ja remelin myös... :-D

vilunki
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Maalis 2006, 12:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja vilunki »

puuha kirjoitti:Onkos tämä Turun huoltopiste siinä tampereentien prisman liepeillä?
Jep. Lopullinen hinta muuten oli 612€ ja siihen sisälty Deltasta tilattu erikoisosa (juuri se mikä oli jo leviämispisteessä) jonka hinta oli 296€...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Määritteles tarkemmin tuo "erikoisosa" !Kaippa se kuitissa lukee.
Hinnanpuolesta ei voi olla muu kuin nokkapyörä?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Olisiko tuo erikoisosa tasapainohihnan kiristin? Ei taida saada kuin orkkiksena, oliko 140 egee Azzurrosta.

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Olispa kiva kun tietäis mitkä osat (valmistajat) noissa kestää ja mistä saa kohtuuhintaan. Noita vaihtoja tekeviä pajoja on jonkin verran.

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

puuha kirjoitti:Onkos tämä Turun huoltopiste siinä tampereentien prisman liepeillä?

Ja Mika kertoo NYT HETI paljonko Aaltonen kynii remmihommasta!

55€ tunti ainakin v6 koneella ja sanos että jotain 4 - 6 h menis...
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

No hyvä. Tiedänpä ainakin minne vien vaununi kun se hihnan vaihtoa seuraavan kerran tarvitsee. :)

Samaa mieltä olen muuten Vilungin kanssa tuosta Turun Pikahuollosta. Joitain viikkoja sitten kävin siellä Marean sumarin vaihtamassa kun vanha oli pamahtanut atomeiksi. Olipa siellä sitten yksi 156 V6 purettuna lattialla kun pastori oli ajanut samoilla öljyillä vajaa 40tkm tarkastamatta niitä laisinkaan. No kuivaksihan kone oli käynyt...

Todella hyvää palvelua ja kohtuulliset taksat. Päältä ja sisältä paikka tosin näyttää sen luokan putiikilta että miettii kaksi kertaa viekö sinne vai kuitenkin jonnekin muualle. :roll:

EDIT: Ja tonni pamahti :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

late04 kirjoitti:Olispa kiva kun tietäis mitkä osat (valmistajat) noissa kestää ja mistä saa kohtuuhintaan. Noita vaihtoja tekeviä pajoja on jonkin verran.
Nii-in. Mutta eikös se ole joidenkin osien kanssa tyytyminen siihen, että valmistajia on tasan yksi ja sillä siisti. Kiristin lienee yksi sellainen; vaikka mistä tilaa niin "Made in Canada" siinä seisoo.

Hinnassa on varmaan silti poskettomia eroja esim. merkkiliikkeen ja jonkun hyvän huoltoliikkeen välillä...
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Mika kirjoitti:Kannattaa myös kysellä Teboil aaltosilta =) nimerkillä hihnan vaihto ensi viikolla
Hihnan vaihto edessä, onko tarkempaa osoitetta/tietoa kyseisitä paikoista.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kurkkaappa tarjouksia osioista Raceman Service. Vammalahan ei ole Loimaalta sen kauempana kuin Turku.

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Hirvitti myös toi Deltan hinta ja vaihdatin keväällä tuolla Puiston pikahuollossa kaikki jakopään rensselit ~puoleen hintaan. Toistaiseksi pelkkää hyvää sanottvaa putiikista. Tuntuvat osaavan homman. Aikataulu ja hinnat eri planettalta Delttaan verrattuna.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

jiibee kirjoitti:
Mika kirjoitti:Kannattaa myös kysellä Teboil aaltosilta =) nimerkillä hihnan vaihto ensi viikolla
Hihnan vaihto edessä, onko tarkempaa osoitetta/tietoa kyseisitä paikoista.

TB Aaltoset

Turun Pikahuolto Oy
Virusmäentie 105, 20300 TURKU
puhelin: (02) 2384048


Puiston Pikahuolto
Puh: (02) 2162624
Nuppulantie 34, 20320 Turku


Siitä alkuun.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Hinta-arvio: 2150€!! A
Onkohan tuohon hinnoiteltu myös kansiremppa?? Aivan älytön hinta 60tkm huollosta vaikka kuinka miettisi, Delta-tunti lienee 70 euron paikkeilla... :lol:

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

jiiässä kirjoitti:
Hinta-arvio: 2150€!! A
Onkohan tuohon hinnoiteltu myös kansiremppa?? Aivan älytön hinta 60tkm huollosta vaikka kuinka miettisi, Delta-tunti lienee 70 euron paikkeilla... :lol:
72€/h
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8922 :-D
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Mutta, mutta... Onko 72€/h hirveän paljoa kun puhutaan busineksesta? Kun lähdetään purkamaan tuota osiin, niin eipä Deltalle kuitenkaan hirveän suurta siivua jää. En väitä missään nimessä, ettäkö tuo olisi halpaa lystiä. Mutta suomalaisessa sosiaalijärjestelmässä palveluiden hinnat karkaavat väkisinkin ylös, johtuen pitkälti henkilöstökustannuksista.

Voi olla että olen täysin sokeutunut muiden alojen tuntihinnoitteluun, mutta uskallan silti kyseenalaistaa tämän ainaisen keskusteluaiheen. Mitä tulee Deltan tarvikehinnoitteluun, niin se onkin sitten ihan toinen juttu. 8)
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Markka-aikana odotettiin GM:llä että asentaja tekee min.45tmk/kk talolle työmyyntinä (joka oli myös urakan lähtötaso), siihen sitten varaosat päälle. Keskimäärin asentajat tais tehdä 60-100tmk. Joskus peltisepät yllättivät ja saivat jopa yli 300tmk kuukausia. Ja silloin taisi veloitus olla 280mk/h joka kyllä nousi 350mk/h, euroaika nosti varsin pian sen 65e/h. Kyllä sillä palkat maksaa, lisäksi talot yleensä veloittavat pientarvikelisän joka ainakin tuolla koostui edellisen vuoden pientarvikemenoista/työtunnit, joka sitten aiheuttaa sen että vaikkapa jakohihnatyössä jossa yleensä ei mene lainkaan pientarvikkeita/aineita tulee loppusummaan kuitenkin suuri pientarvikelisä. Tarkkoja maahantuojalle meneviä rahavirtoja ei ole tiedossa mutta puskista ohimennen kuultuna Tech, korjausoppaat, merkkikohtaiset työkalut, maahantuojan huoltokoulutus yms. ovat todella kalliita (yleensä sidottu asentaja/myytyjen autojen määrään) ja hieman aavistus että osaltaa kompensoidaan Euroopan halvimpia verottomia hintoja ja myös takuu menettelyjä. Toki kuluja on paljon hallista, työkaluista, nosturit, pyöränsuuntauslaitteet, pakokaasuanalysaattorit, oskiloskoopit, endoskoopit, ilmastointilaitteiden huoltolaitteet yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

Juhannuskukkulan Kreivi kirjoitti:Mutta, mutta... Onko 72€/h hirveän paljoa kun puhutaan busineksesta?
En tuota hintaa niinkään moittinut, totesin vain.
Mutta valohoidosta yksikin euro tunnissa on liikaa.
Ensimmäinen (ja viimeinen siellä) remminvaihto: Laskussa 8h töitä vaikka ajoin autolla liikkeestä ohimosuonet pullottaen ulos ennenkuin 6 tuntia oli kulunut sen sinne jättäessäni.
Tuulilasinpyyhkijän moottorinvaihto: Itse tein sen kolmannella kerralla 45 minuuttiin kun Deltan laskussa oli 3,08h.
Kyllä joskus toivoo että tuo myynti ja huolto olisi jaettu muillekin kuin konsernin sisäisille toimijoille, ihan vaan kilpailun vuoksi. Muilla merkeillä näin taitaa ollakin ja myyntikin vetää
:)
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Viikari kirjoitti:
Juhannuskukkulan Kreivi kirjoitti:Mutta, mutta... Onko 72€/h hirveän paljoa kun puhutaan busineksesta?
En tuota hintaa niinkään moittinut, totesin vain.
Mutta valohoidosta yksikin euro tunnissa on liikaa.
Ensimmäinen (ja viimeinen siellä) remminvaihto: Laskussa 8h töitä vaikka ajoin autolla liikkeestä ohimosuonet pullottaen ulos ennenkuin 6 tuntia oli kulunut sen sinne jättäessäni.
Tuulilasinpyyhkijän moottorinvaihto: Itse tein sen kolmannella kerralla 45 minuuttiin kun Deltan laskussa oli 3,08h.
Kyllä joskus toivoo että tuo myynti ja huolto olisi jaettu muillekin kuin konsernin sisäisille toimijoille, ihan vaan kilpailun vuoksi. Muilla merkeillä näin taitaa ollakin ja myyntikin vetää
:)

ei taida hinnoittelu olla ihan selvillä...deltassa niinkuin muissakin merkkiliikkeissa on kiinteät hinnat eli työ maksaa aina saman menee siihen 2 tuntia tai 8 tuntia. ja miksi näin? yleensä asiakkaat haluavat tietää mahdollisimman tarkkaan loppusumman ennen työtä. ja kukaan ei voi tietää etukäteen miten työt sujuvat (paljonko pultteja esim. katkeaa/hajoaa jotain käsiin). myöskin mekaanikkoja on erilaisia pätevä kaveri tekee jonkin homman parissa tunnissa ja harjoittelijalta samaan voi mennä pari päivää, mutta silti työn veloitus on se sama kiinteä työhinta ei tuntiveloitus....

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Juuri näin. Ainakin GM:n käytti laskutuksessaan sitä tuntimäärää minkä tehdas oli antanut sille työlle ei sitä määrää minkä asentaja käytti. Aikataulukkosta löytyi ihan kaikki työt mitä voi keksiä. Periaatteessa jokaisen pisteen täytyi veloittaa sama tuntimäärä mutta jos tuntiveloitus oli eri niin loppusummakin toki eri. Tuohon tuntiveloitussysteemistä johtuen asentaja teki yleensä 10-15h veloitukset 8h aikana. Ja toki otti niistä provikat.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

hoblaa kirjoitti: ei taida hinnoittelu olla ihan selvillä...deltassa niinkuin muissakin merkkiliikkeissa on kiinteät hinnat eli työ maksaa aina saman menee siihen 2 tuntia tai 8 tuntia. ja miksi näin? yleensä asiakkaat haluavat tietää mahdollisimman tarkkaan loppusumman ennen työtä. ja kukaan ei voi tietää etukäteen miten työt sujuvat (paljonko pultteja esim. katkeaa/hajoaa jotain käsiin). myöskin mekaanikkoja on erilaisia pätevä kaveri tekee jonkin homman parissa tunnissa ja harjoittelijalta samaan voi mennä pari päivää, mutta silti työn veloitus on se sama kiinteä työhinta ei tuntiveloitus....
Jep, jep, mutta kun alustavasti tätä heiltä kyselin niin vastaus oli että "6-8 tuntia".
Minkälaisia johtopäätöksiä minun pitäisi kuluttajana (ei autoalan ammattilaisena ja niiden laskutuperusteisiin tutustuneena) vetää hakiessani auton ennen tuon 6 tunnin täyttymistä... ja lasku on 8 tuntia? Ok, olisivat sitten sanoneet että se on se 8 tuntia, meni siihen sitten 3 tai 24 tuntia.
Edelleen, jos minä (edelleen ei autoalan ammattilaisena) irroitan ja vaihdan pyyhkijänmoottorin kolmessa vartissa ja lasku on 3 tuntia... kenen harjoittelusta olen silloin maksanut?
Voihan ne asiansa hyvinkin hoitaa, kuten olen tälläkin palstalla esim. Konalan huoltoa kiitellyt, mutta paikallisia eroja on. Viimeisten kahden kokemuksen perusteella vaan tuntuu siltä että Jyväskylässä hallin kynnyksen ylittämisestä laskutetaan tunti suuntaansa.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

Avatar
atti
Viestit: 625
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja atti »

eli jos oikein ymmärsin, niin Viikarin mainitsemassa esimerkissä deltan tuntihinta on 277 euroa :crazyeyes: olettaen, että osaaminen on samalla tasolla kuin "ei-ammattilaisen". Voisi kuvitella, että pro:n tulisi tehdä asia vieläkin nopeammin, jolloin tuntihinta nousisi entisestään.

Vaikka vähän sosiaalikulut rankaisevat, niin kyllä tuosta hinnasta hieman firmallekin jää. :wink:

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Viikari kirjoitti: Minkälaisia johtopäätöksiä minun pitäisi kuluttajana (ei autoalan ammattilaisena ja niiden laskutuperusteisiin tutustuneena) vetää hakiessani auton ennen tuon 6 tunnin täyttymistä... ja lasku on 8 tuntia? Ok, olisivat sitten sanoneet että se on se 8 tuntia, meni siihen sitten 3 tai 24 tuntia.
Edelleen, jos minä (edelleen ei autoalan ammattilaisena) irroitan ja vaihdan pyyhkijänmoottorin kolmessa vartissa ja lasku on 3 tuntia... kenen harjoittelusta olen silloin maksanut?
Voihan ne asiansa hyvinkin hoitaa, kuten olen tälläkin palstalla esim. Konalan huoltoa kiitellyt, mutta paikallisia eroja on. Viimeisten kahden kokemuksen perusteella vaan tuntuu siltä että Jyväskylässä hallin kynnyksen ylittämisestä laskutetaan tunti suuntaansa.
Teetätin jakopäähihnaremontin 2.0 TS:ään paikallisessa Deltassa tammikuussa 2004, josta muodostui samalla kertaa ainoa ja viimeiseksi jäänyt liikesuhde kyseiseen yritykseen.

Tilatessani minulle kerrottiin työn hinta ja se, että auto pitää tuoda klo 8 ja se on noudettavissa klo 16 eli tästä vedin sen johtopäätöksen, että tämä kallis huoltotoimenpide vie aikaa työpäivän ja se selittää kovan veloituksen. Minun annettiin siis nimenomaan ymmärtää, että työ vie koko päivän kun otin puheeksi autotarpeeni.

Kun hain auton sain samalla pyytämäni (erikseen laskutetun) pakokaasuanalyysitodistuksen. Kotona havaitsin, että analysaattori oli automaattisesti antanut mittausajankohdan ja se oli kellomäärältään 10.02 tai jotain vastaavaa.

Kävin tiedustelemassa asiaa huollosta ja minulle kerrottiin, että työ oli todellakin ollut valmis kymmeneltä. Siis joudun järjestämään itselleni laina-auton pelkästään sen vuoksi, että he salasivat minulta huoltoon kuluvan todellisen ajan eli kaksi tuntia. Delta-Auto siis piti autoani hallussaan aiheettomasti 6 tuntia, vaikka se oli ajokuntoinen ja luovutettavissa. Työtä oli laskutettu silloisen noin 60 euron tuntitaksan perusteella 7,5 tuntia. Eikä Deltalle riittänyt tämä 5 tunnin yliveloitus, vaan vielä piti laskuttaa erikseen tuolla ajalla tehdystä pakokaasuanalyysistä taksan mukaisesti 25 € eikä tästä varmuudella Deltalle aiheutunut mitään ylimääräisiä kuluja.

Tästä prosessista viisastuneena päätin, että vain viimeisessä hädässä turvaudun Delta-Autoon ja tämä päätös on pitänyt. Kyseessä oli ilmiselvä "kusetus" joka jopa täytti petoksen tunnusmerkistön. ks http://www.heikniemi.net/rikoslaki/rl36.html

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No tuossakin liikkeessä otettiin suurinosa asiakkaista 8 maissa sisään. Ilmoiteltiin sitten txt viesteillä kun valmis. Syynä se että jos asiakkaille tehdään aikatauluja niin asiakkaat tuovat autonsa joko liian aikaisin tai sitten asentaja joutuu sitä odottelemaan. Kieltämättä talo taisi viivytellä txt laitoissa jos laskussa oli 6 tuntia ja asentaja oli tehnyt sen 2-3 tuntiin. Asia on tietysti asiakkaana vaikeaa "niellä" mutta tuo järjestelmä pohjimmiltaan, toimivana, tasapuolinen ja reilu. Ainut miinus tulee siitä jos asentajat alkavat hakemaan parempia provikoita hutiloimalla. Koska tietysti sekin kysymys tulee mieleen jos tehtaan 6h homma saadaan valmiiksi kahdessa tunnissa. Mutta siihenkin on monia syitä. :-D
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Minun tapauksessa ajoin auton itse halliin sisään n. klo 07.50 eli se meni työn alle heti. Puhelinnumero oli työvastaaanotossa ja autotarpeeni tiedossa.

Jos asiakas aina kaikissa tapauksissa tulisi jo tilausvaiheessa tietoiseksi siitä, että työstä otetaan vähintäin kolminkertainen tuntiveloitus käytettävään aikaan verrattuna, niin se tekisi tilauksen suhteen toisen ratkaisun useimmissa tapauksissa.

Muutoinkin noissa alkupään 156-sarjalaisissahan hihnavaihtoväliksi oli merkitty 120 tkm/6 vuotta. Esimerkiksi Saksassa ei tuota rajaa pudotettu missään vaiheessa ja se todennäköisesti sen vuoksi, että tehdas/maahantuoja olisi joutunut tuon rempan tekemään veloituksetta nk. takaisinkutsuna. Siellä valmistaja/maahantuoja otti hihnankestävyyden omalle vastuulleen. Jos olisi vain kylmästi Suomen tapaan ilmoitettu muutoksesta, niin siihen olisivat asiakkaat/kuluttajaviranomaiset varmuudella puuttuneet, sillä se poikkeaa niin paljon ostovaiheen informaatiosta eli ylläpitokustannukset huolto-ohjelman muuttumisen vuoksi nousivat huomattavasti.

Meillä Suomessa siitä tuli rahastuskeino mm. kuvaamallani tavalla hinnoittelemalla työ sekä tarveaineet huippuhintaisiksi!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Loppusummahan on kuitenkin se oleellisin. Jos jakohihnan vaihdossa menee asentajalla, joka on sen tehnyt kymmenet kerrat ja erikoistyökalut, työssä menee 3 tuntia, 300e (työosuus). Sitten asentaja joka tekee ekaa kertaa työskentelee 8 tuntia ja veloittaa siitä 400e (työosuus) niin kyllä kuitenkin se "kallis" tuntihinta tulee halvemmaksi.
Ehkä olisi paras jättää koko e/h pois. Mentäisiin pelkillä "könttäsummilla". Koska noinhan se merkkihuolloissa kuitenkin on. Ihan sama kuinka kauan asentaja sitä tekee.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Ei se kyllä aivan noin mene! Tässä hyvä esimerkki oikein toimivasta Alfa Romeo maahantuojasta ja todellisesta jälkimarkkinoinnista

http://www.alfaromeo.com.au/default.asp ... e&ID=18265

Tuo hinta on euroissa 271 € kaikkien hilujen osalta. Ilmoituksessa kerrotaan työstä laskutettava aika jne. Tuo tarjous on ollut voimassa ainakin viimeisen vuoden.

Ja vielä hintavertailun helpottamiseksi - Australian palkkataso on parempi kuin Suomen.

Voisiko joku välittää tämän Delta Autoon :lol:

Jk. Ja minusta näillä hintaeroilla on aivan turha puhua työn teettämisen sivukuluista - kyse on aivan jostain muusta - autonasentajan palkat tiedetään. Hinnoittelutapaa kuvaa Suomen kielessä sana "Ahneus", joka tässä tapauksessa pitkässä juoksussa koituu tämän ahneen tappioksi!

Edit: Tuossa eilen GTA veli laittoi PM:ää ja kertoi, että oli kyselly Autofit-korjaamoketjuun http://www.autofit.fi/ kuuluvalta pajalta hihnavaihon työhintaa GTA:lle ja kaveri oli koneelta katsonut sen olevan 250 € - ja mitähän se sitten olisi DA:ssa?
Viimeksi muokannut teuhka, 17 Marras 2006, 13:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Olis kiva tietää mitä ne tuolla Australiassa laskuttaa per tunti :-D Tuo ilmoituksen summa kun ei kuitenkaan sisällä vielä työn osuutta...

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Niin se ei ole selvillä, mutta siinä joka tapauksessa ilmoitettava tuntimäärä on puolet Suomessa laskutettavasta ja kuten sanoin palkkataso on Australiassa parempi kuin Suomessa, joka tietenkin vaikuttaa myös työn hintaan. Kaipa Suomessa tulee kylmän alueen lisäaikaa :P

Ja tässä ketjussa aikaisemmin kerrotun DA:n tuntiveloituksen mukaanhan hihnavaihdon työn osuus olisi 3,5 h x 72 eli 252 €

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Todettakoon se että en puolusta tai käsitä näitä korjauksien loppuhintoja, itse asiassa en ole koskaan maksanut siitä että joku koskisi minun autooni. Puolustelin vain Deltaa siitä että kyseessä muidenkin autoliikkeiden hinnoittelu malli. Jos mietin omaa ex-autoasentaja uraani niin, omien työpaikkojeni mukaan, huoltoasema=odotellaan asiakkaita, selkeä tuntihinta mutta ennalta kukaan ei tiedä kuinka kauan remontti kestää, remontti hinnassa miettimistä, varaosien hakemista (yleensä varaosaliikkeestä asti), asentaja kiinteällä kuukausipalkalla eli hommilla ei kiire. Merkkiliike jossa ei ollut kunnon provikoita (eli provikat jäi 100-200e/kk+peruspalkka) ja asiakkaille+asentajille oli kalenteri missä oli tarkat ajat = hommat ehti tehdä ja samalla vähän hulpatella työkavereiden kanssa. Työt valmistui hieman ennen mutta ei niin paljoa ennen että olis jotain nakkia ehtinyt työnjohtaja väliin laittaan. Asiakkaat usein akateemisen vartin myöhässä tai unohtivat ilmoittaa että eivät tule lainkaan. Ja koska seuraava asiakas ei ole vielä tullut oli siksi luppoa. Merkkiliike jossa oli "kunnon" provikat 500-3000e+peruspalkka, 80% autoista oli aamusta asti korjaamolla, tulivat jo ennen asentajia taloon. Työtä tehtiin rahan kiilto silmissä (aiheuttaa myös sen että asentaja seuraa työnluovuttajien työtä ja ei suvaitse alennusprosentteja töistää tai varaosista koska ne vaikuttaisivat hänen palkkaansa). Seuraava työ oli varmasti jo odottamassa. Yleensä päiville otettiin 1.3-1.8 kertaisesti veloitettavaa työtä kuin mitä olisi asentajien työaikaa. Jos päivänlopussa oli tekemätöntä tehtiin se ylitöinä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Uudehkojen Audi a6 jakohihnan vaihto myös yli 2000 euroa joten ei se maahantuojan/huolto ym. ketjun muutos nyt asiaa hirveästi auttaisi. Ja jos huollon hinnat laskisi niin taas autojen osto hinnat nuosisi. Ei se niin yksinkertaista ole.

Vastaa Viestiin