jakohihna vaihtoon ym korjausta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Donna
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Loka 2005, 21:38
Paikkakunta: Kuusankoski

jakohihna vaihtoon ym korjausta

Viesti Kirjoittaja Donna »

Vein auton tänään arvioitavaksi korjaamolle. Tarkoitus oli katsoa mitä osia auton alta pitäisi vaihtaa. Kolinaa ilmennyt jonkin verran. 120 000 km huollon ja muut sen puolen viat meinasin korjauttaa jossain kauempana, tukivarret vaihdattaa Kouvolassa. Pohjaa kurkkiessa mainitsin et se jakohihnan vaihtokin olisi edessä... Huoltomies kertoi et kyl heillä yksi huoltomieson kyseistä työtä tehty ennenkin useampaan otteeseen. :crazyeyes: Sit alettiin keräämään listaa vaihdettavista osista:

120 000 huolto sis. jakohihna hiluineen
vesipumppu
startti
termostaatti
raitisilmasuodatin
käsijarruvaijerit
etuylätukivarret
yksi etualatukivarsi
takaa tukivarret

Mies jäi keräämään tietoa osista ja soitteli myöhemmin. Koko operaation hinta-arvio oli töineen 1650 egee :crazyeyes: (tuntitaksa 47e) Eipä tämä tyttö valitellut hinnasta :roll:
Kai tällaiseen "tavalliseen" korjaamoon uskaltaa luottaa.. ei tarvikaan suunnitella reissua Tallinnaan. Saa nähdä tuleeko hinta olemaan todellisuudessa näin pieni... Pääsiäisen jälkeen auto pääsee huoltoon. Nii, paikka on Kouvolan AD.
Anna kaikkesi mutta älä periksi

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Tuntitaksa vaikuttaa ainakin aika normaalilta, tosin asiantuntevasta työstä tietenkin. Ite kävin tänään Muukkosella, ja kuinka ollakaan hinta oli positiivinen yllätys. Tosin vesipumppua ei vaihdettu. Termostaatin ja hihnanvaihdon yhteishinnaksi tuli 600e. Eipä siis paha loppujen lopuksi.
Tosin eräs ongelma se ei vain poistu millään... ytuo tyhjäkäynti ja sammuilu. Hihnakaan ei ollut poksahtamassa niinkuin pelkäsin, kiristin piti ääntä, mutta olisi vielä kestänyt ja hihna oli hyvässä kunnossa vaikka se oli melkein kuusi vuotta vanha ja 75000 ajettu :-D

Muukkosella tuntitaksa oli 45e, ja työ on todellakin asiantuntevaa.

En maksaisi ainakaan millekään nyrkkipajalle enempää :)

Avatar
Donna
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Loka 2005, 21:38
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Donna »

No kyllä pääsit halvalla.
Oman remontin kohdalla olin varma et tulis kalliimmaksikin mitä nyt sain hinta-arvion, ja ennen kaikkea ajattelin joutuvani lähtemään auton kanssa kauemmaksi. Harkitsin pitkään Tallinnaan ajamista koko remontin kanssa mutta mietitytti kovasti sellainen et jos kaikki ei menekään niin kuin pitäisi ja autoa ei saisi arvioidussa ajassa pois korjaamolta.. Näin läheltä löytynyt huoltopaikka kaikkeen tarvittavaan kohtuu hintaan kyllä kevensi mieltä :roll:
Onko jollain muuten tietoa tosta startit vaihdosta? Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
Anna kaikkesi mutta älä periksi

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Donna kirjoitti: Onko jollain muuten tietoa tosta startit vaihdosta? Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
Ei siinä moottoria joudu ottamaan irti, mutta aika hankalaa se kuulemma on. En siis itse ole vaihtanut :) Mutta paikallisella Alfaa tuntevalla korjaamolla käytin starttia huollettavana ja kyllä siihen ilmeisesti tunti poikineen meni vaikka oli tuttu homma.
Foorumillahan on jopa ohjeet kuvineen tuohon vaihtton: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5630

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Hihnanvaihto on sellainen viidet tunnin projekti ammattimiehelle, taukoineen. Ja kyllä konetta aika paljon joudutaan availemaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Haven postaamassa kuvasarjassa TS kone, startti homma V6 koneessa aavistuksen työläämpi....

Donnan saama hinta arvio kohtuullisen edullinen jos todella sisältää myös kaikki nuo osat!

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

hihna

Viesti Kirjoittaja SP »

Donna kirjoitti:Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...

jos erikoistyökaluja ei löydy niin voi olla aika työläs ! mutta konetta ei tarvi siirtää / irrottaa. muukkoselta kerrottiin että sellasia autoja on tullut huoltoon useampikin,missä jako heittää hampaalla ( jos ei löydy erikoistyökaluja ) usein yleiskorjaamoilta jotka korjaa kaikki merkit ei niitä löydy !
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: hihna

Viesti Kirjoittaja KJS »

SP kirjoitti: jos erikoistyökaluja ei löydy niin voi olla aika työläs ! mutta konetta ei tarvi siirtää / irrottaa. muukkoselta kerrottiin että sellasia autoja on tullut huoltoon useampikin,missä jako heittää hampaalla ( jos ei löydy erikoistyökaluja ) usein yleiskorjaamoilta jotka korjaa kaikki merkit ei niitä löydy !
Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Re: hihna

Viesti Kirjoittaja Mika »

KJS kirjoitti:
SP kirjoitti: jos erikoistyökaluja ei löydy niin voi olla aika työläs ! mutta konetta ei tarvi siirtää / irrottaa. muukkoselta kerrottiin että sellasia autoja on tullut huoltoon useampikin,missä jako heittää hampaalla ( jos ei löydy erikoistyökaluja ) usein yleiskorjaamoilta jotka korjaa kaikki merkit ei niitä löydy !
Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?
Juu auto tällä hetkellä huollossa muuta ei voi vaihtaa vesipumppua kun pojilla ei ole työkaluja siihen mutta tarkistivat pumpun ja sanoivat sen olevan ainakin heidän mielestä kunnossa... lets cee
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: hihna

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

KJS kirjoitti:...Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?
Kyllä ne tessuun tarvitsee, siis jos tarkoitat nokka-akselien lukituspaloja. Ilman lukituspaloja - lainattujakaan - en olisi hommaan uskaltanut ryhtyä. Jollainhan ne akselit on saatava lukittua oikeaan asentoon hihnaa vaihdettaessa.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Haluiskohan joku ottaa kuvan niistä lukitus paloista?
Mitatkaan ei haittaa.. :roll:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Joistain lukituksista ja sabluunoista se Muukkosen Pettersson puheli, mutta niin vain se kaveri vaihtoi minun 1.8 Tessuun hihnan ja pyörät (tarvikeosia) ja hintaa tuli alle 300€. Kaveri tuumasi vaan, että "pitää tehdä selkeät ja hyvät merkit, ennekuin ottaa vanhaa pois". Ajattelin pitää hihnanvaihtovälin 40 000, sillä säästää pidemmän päälle paljon rahaa. Tuttavallani oli paukahtanut tarvikehihna 156 2.0 Tessusta 45 tkm kohdalla. 3500 escobaria ei paljoa naurata. Enkä edes usko tarvikehihnan olevan ainoa, tai suurin syyllinen, sillä paukkuuhan noita originellejakin milloin sattuu. Varsinaiseen aiheeseen, eli auton korjaukseen. Kuulostaa onneksi siltä, että Alfasi on sitten tuon jälkeen melko tikissä ja toivottavasti pitkään.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Donna kirjoitti:No kyllä pääsit halvalla.
Oman remontin kohdalla olin varma et tulis kalliimmaksikin mitä nyt sain hinta-arvion, ja ennen kaikkea ajattelin joutuvani lähtemään auton kanssa kauemmaksi. Harkitsin pitkään Tallinnaan ajamista koko remontin kanssa mutta mietitytti kovasti sellainen et jos kaikki ei menekään niin kuin pitäisi ja autoa ei saisi arvioidussa ajassa pois korjaamolta.. Näin läheltä löytynyt huoltopaikka kaikkeen tarvittavaan kohtuu hintaan kyllä kevensi mieltä :roll:
Onko jollain muuten tietoa tosta startit vaihdosta? Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
Vasta tammikuussa vaihdettiin veekuutoseen startti. Työ 4,5 tuntia. Oli ollut kova kova homma ja vakuudeksi asentaja näytti verisiä rystysiään. Ei sitä moottoria tarvii irroitella. Toinen pakosarja ja ilmeisesti moottorin alakannatin. Vaihtostartti maksoi 150 euroa.

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Aika yksinkertaisilta ne lukitustyökalut vaikuttivat, olis pitäny napata kuva perhana.

off topic: Puhuvat muuten outoa murretta siellä muukkosella, vaikka on hyvä ruotsissa nii aika paljon meni ohi :-D Palvelu pelaa kuitenkin suomeksikin niin mikäs siinä :)

Ei voi kuin suositella hinta-laatu -suhteelta jos matkaa on kyseiseen paikkaan edes jotenkuinkin siedettävästi.

Pääsi vielä ajelemaan Muukkosen vanhalla satakuusnepallakin, oli aika kyytiä, kaikki varoitusvalot paloivat :D

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?
Ne tarvitaan molempiin jos haluaa että jako tulee tarkasti paikalleen ja autossa on täydet tehot koneessa.

Vaikka tekee kuinka hyvät merkit jakopäähän niin vanha hihna on aina jonkin verran venynyt ja kulunut erimittaiseksi kuin se uusi mikä tulee tilalle.

Tämän vuoksi jako yleensä heittää, toisissa enemmän, toisissa vähemmän.

Lukitustyökalujen avulla tuo heitto eliminoidaan täysin.
Viimeksi muokannut jiiässä, 30 Maalis 2006, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

jiiässä kirjoitti:...Lukitustyökalulujen avulla tuo heitto eliminoidaan täysin.
Hyvä, juuri näin !

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jäähän siihen lukkopalojen kanssakin vielä mahdollisuus jättää hihna kampiakselin päästä hampaan verran pieleen mutta se on jo melkoista tupelointia, siellä kun on pienempi hihnapyörä ja yhden hampaan heitto tekee asteissa paljon enemmän kuin nokka-akseleilla.

Voisin vaikka pistää kuvat noista omista paloista siltä varalta että Carlos tai joku muu haluaa koneistaa sellaiset itse.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tässä 166:ssa on vielä "vanhanmalliset ajoitus-urat nokka-akseleissa, myös kiilaurat löytyy mutta eivät ole käytössä koska lukittuvat hihnapyörän kartion avulla , ovat helppo säätää kohilleen.

Kuva
Venäläinen "tarkkuustyökalu" yläkuolokohdan paikantamiseen.

Kuva

Ajoitusmerkit nokka-akseleissa

Kuva

Tein kunnon työkalun jolla pystyn pitämään hihnapyörät paikoillaan avatessa/kiristettäessä.

Kuva
Kiilaurat vielä "muinaismuistoina"

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Voisin vaikka pistää kuvat noista omista paloista siltä varalta että Carlos tai joku muu haluaa koneistaa sellaiset itse.
Eihän sitä tiiä vaikka innostus askartelemaan.
Ei mulla kylläkään niille mitään tekoa ole :mrgreen:

Vastaa Viestiin