Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
76
16%
Ostan sitten joskus
265
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%

Ääniä yhteensä: 461

TurboJ
Car(s): Giulia Veloce Q4 2.2 JTDM '19
Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Noinhan se on. Rengasmallin valinta voi muutenkin olla ihan yhtä vaikea ratkaisu kuin rengaskoon, koska koeajomahdollisuutta saati omaa vertailua tuskin saa koskaan järjestettyä. Silti renkailla on suuria keskinäisiä eroja eivätkä ne kaikki näy missään mittaustuloksissa.

Se auttaa paljon jos tuntee arvostelijoiden mieltymyksiä - itse esim. kuvittelisin saavani hyödyllisempää palautetta vaikkapa Jonathan Bensonilta kuin Tekniikan Maailmalta. Ihan vain siksi, koska ensimmäinen painottaa ajamisen hauskuutta ja jälkimmäinen kaikkea muuta.

Tässä takarenkaan leveysasiassa on muuten vielä sellainenkin ulottuvuus, että erään version mukaan leveän takapyörän trendi olisi alkujaan lähtenyt liikkeelle turvallisuusvinkkelistä. Yliohjautuvuuden rajoittamisen olisi siis arvioitu vähentävän vaaratilanteita. 90-luvulla on BMW:n edustaja haastattelijalle vastannut "lakimiehet" kysyttäessä syytä M3:n leventyneeseen takarengastukseen. Tiedä häntä, mutta autoteollisuudessa aliohjautuvuus on perinteisesti ollut eräänlainen turvallisuuden mittari. Jos urheiluautoon halutaan myydä "varmempi" rengastus, niin ei liene haitaksi mainostaa sitä urheilullisena vaihtoehtona.

Oli miten oli, ei rata-aikojen optimointi taida yleensä parantaa auton käytännön ominaisuuksia. Siten voisi ajatella vähän maltillisemman rengastuksen olevan hyvä ratkaisu siihen asti, kunnes todetaan että pitoa aidosti tarvitaan lisää. Itse arvostan sellaista mukavuuttakin, joka ei kuitenkaan uhraa yleistä mutka-ajettavuutta. Enkä aja koskaan kuivalla asfaltilla yleisellä tiellä mutkassa maksimivauhtia. Siten maksimipito ei ole minulle tärkein ominaisuus.

Polforea
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Radan varaamisella en meinannut aikojen optimointia, vaan siitä saa testikentän, jonka ominaisuudet ei kauheasti päivän mittaan muutu ja jolla ei ole kutsumatonta ruuhkaa. Mahtuu kokeilemaan miten rengas käyttäytyy kaarteessa, kiihdytyksessä, väistössä jne.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Car(s): Giulia Veloce Q4 2.2 JTDM '19
Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Minä taas en viitannut tässä tuohon ratatesti-ideaasi, vaan ihan yleisesti siihen kuinka rataominaisuudet yleensä korostuvat korkean suorituskyvyn renkaissa ja niiden markkinoinnissa, samoin lehtien arvosteluissa jne. Ja tavalliselle käyttäjälle olisi hyödyllisempää saada enemmän dataa muista kuin ääriominaisuuksista.

Sehän olisikin hienoa jos joskus olisi oikeasti mahdollista testata eri vaihtoehtoja ihan itse ja omilla painotuksilla. Kerran olen eräänlaisen yksityisen ratapäivän järjestänyt Alastarolla, mutta en tiedä miten vaikeaa ehdottamasi järjestely oikeasti olisi toteuttaa.

edit. Uraherkkyyden testaaminen ei ehkä kovin helposti onnistuisi moottoriradalla, vai olisikohan jossain sopivan huonokuntoinen pätkä varsinaisen kilparadan ulkopuolella... Testiä jos lähtisi oikeasti toteuttamaan niin siinähän olisi hyvä saada kaikki olelliset asiat katettua samalla kertaa.

HessuS
Car(s): Alfa Romeo 159 3.2JTS Q4 -07
Maserati Biturbo 2.24v -90

Viesti Kirjoittaja HessuS »

Hei,

Oliko noista Giulioista jotain FAQ/listaa mitä pitää tsekata ennenkuin uskaltaa semmoisen käytettynä ostaa? Kävin tänään koeajamassa yhtä Velocea, vaikutti ihan soivalta peliltä - mutta onko noissa jotain karikkoja?

Vastaa Viestiin