^Tuohan on diesel, eikö? Onko tullut paljonkin sitä lyhyttä nurkka-ajoa viime päivinä? Omassa ainakin kulutus tuntuu nousevan roimasti kun alkaa hiukkassuodatin pikkuhiljaa täyttyä eikä pääse tekemään polttoa jos ajaa lyhyttä pätkää.
Kokeiles taas tempasta riittävän pitkä pätkä maantietä yhtä kyytiä että saa hiukkaspolton tehtyä, sen jälkeen omassa kulutus putoaa aina normaalitasolle. Niin sitä maailmaa pelastetaan...
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
Herra Salo kirjoitti:^Tuohan on diesel, eikö? Onko tullut paljonkin sitä lyhyttä nurkka-ajoa viime päivinä? Omassa ainakin kulutus tuntuu nousevan roimasti kun alkaa hiukkassuodatin pikkuhiljaa täyttyä eikä pääse tekemään polttoa jos ajaa lyhyttä pätkää.
Kokeiles taas tempasta riittävän pitkä pätkä maantietä yhtä kyytiä että saa hiukkaspolton tehtyä, sen jälkeen omassa kulutus putoaa aina normaalitasolle. Niin sitä maailmaa pelastetaan...
Sori, tarkoitin siis sellasta nurkka-ajoa, 60km/h taajama ajoa 10-30km pätkiä. Ei ihan kaupunkiajoa eikä maantieajoa. Eikö poltto pitäisi jo alkaa siinä 30km/30min matkalla?
Luulisi sen polton tuossakin ajassa jo alkavan. Kannattaa aina yrittää polton alkaessa ajaa niin pitkään että se saadaan suoritettua loppuun. Ainakin omassa autossa vaikutus on melko suuri, pahimmillaan koko auton kulku on kuin tervanjuontia ennen loukun tyhjennyspolttoa.
Tämä asia nyt vaan tuli ekana mieleen, mahdollinen lämpöanturin viallisuus taas onkin eri asia. Jos se antaa ihan outoja lukuja niin voisi varmasti vaikuttaa kulutukseen. Mutta eikös sen pitäisi näkyä lämpömittarinkin sekoiluna? Vai ottaako kone ja mittari tietonsa eri paikoista? Kertokaa joku ken tietää?
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
^
Fiat 500 1.3 multijet ja Lancia Delta 1.6 multijet toimivat dpf:n polton suhteen tasan samalla kaavalla. Startti tulee liki poikkeuksetta työmaalta 31km:n päästä ja loppuu n. 10 min päästä.. Joten ei se poltto niin varmasti käynnisty pienellä ajolla... Noissa poltto on kai "täydestä tyhjäksi" -menetelmällä, ei pienemmissä erissä kuten uudemmissa kamppeissa ja tuskinpa 2.4-litrainen vanhempana noista uudemmista ainakaan edukseen erottuu. Joten ei muuta kun riittävän pitkä lenkki ajoon. Molemmissa polton noissa kuulee korvillaan "BOO!"-soundista tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksessa. Paikalla ollessa kuuluu flektin ääni, vaikkei kone ole kuuma. Etenkin Fiat haisee rankasti sisälle ja ulkona kuulee pöntön paukkuvan ja napsuvan kiukaan lailla.
^nollaa ajotietokone ja soita sinne pajalle et minkä laittoivat. kylhän se anturi voi vaikuttaa koska siitähän mitataan lämmöt ja säädetään rikastusta? mulla oli vanhas tessu 156 toi anturi ja termari paskana niin kyl se kulutulseen vaikutti kun kone oli ammattilaisen mukaan kokoajan kylmärikastuksel.
Soittelen sinne korjaamolle.. Mitenkä toi ajotietokoneen nollaus vaikuttaa? Kulutus mitattu polttoainemäärä/ajomäärä tavalla. Ajotietokone näyttää ihan normaaleja lukemia. Todellinen kulutus on kauhea.
Aquatica kirjoitti:Tästähän oli puhetta myös kepaasilla, kun oli tankattu virrat päällä (ei kai edes auto käynnissä?) ja sama ongelma. Joka virrat päälle-operaatiolla oli mittari hiljalleen noussut siihen suuntaan, mitä pitäisikin.
Yhden kerran tankkasin myös auton käydessä. Mittari meni kohdilleen vasta seuraavassa tankkauksessa.
Tää on kyllä vekkuli kaveri. Odottelin Mäkkärin drive-inissä ja sammutin auton aina välissä, kun kesti 2min per asiakas.. Siitä sitten kun starttasin ja auto starttaa joku 5-8s ja naaman edessä lukee jotain expansion tai jotain sinne päin ja immediately stop engine, punainen "ns ylilämmön logo". Sitten lämpömittari tippui 55 asteeseen ja nousi siitä pikkuhiljaa ylös, sen jälkeen on toiminut aivan normaalisti.. Siis mitä helvettiä?
EDIT. Mietein ton asian kulkua uudelleen. Lämpötila oli varmaan oikeasti siihen 55 asteeseen noussut 4-5km ajolla. Ja lämpötila-anturi feilaa hetkellisesti jostain vaarallisen korkeasta lämmöstä, ja sitten palaa normaaliin.
Missä hinnoissa noi alkuperäiset anturit liikkuu? En pidä mistään tarvikeosista mitä saa Motonetin tiskiltä. Tää anturi vaihdettiin myyjän piikkiin perus rasvapajalla ja varmaan se edullisin anturi laitettu.
Jos ei tuollaisia oireita ole ollut ennen anturin vaihtoa, niin sittenhän se on aika selvä syypää asiaan. Ensi töiksi anturin vaihto alkuperäiseen malliin josko omituisuudet sitä myöden loppuisivat.
Mikä on tämä mökki rattaan päässä? Jaköpäänketjun vaihtotyö menossa mutta Alfan mökki vs ooppelin nakuratas, ovatko vaihtokelpoisia?
Voiko sen korvata Ooppelin omalla normaalilla rattaalla?
Sain Alfaan kauppiaan mukaan sopivan kitin jossa oli GM90537632 ja GM 24407484 imu ja pakopuolen rattaat nokkakeppeihin. Alapäähän kampiakselin nokkaan samassa satsissa oli GM24424758 ja se oli sama kuin autossa on nyt.
Alfa 1.9 JTS bensa ketjukone.
Katso kuvat.
Liitteet
alkuperainen.jpg (181.85 KiB) Katsottu 6590 kertaa
Tulipas sitten ennen kuraläppien laittoa pohjien kuivumista odotellessa putsattua egr ja map. Viimeksi mainittu oli paksussa noessa, mutta egr ei ollut kevyttä nokipintaa kummempi. Onneksi tuli kuitenkin tsekattua, Luigi perkele oli kiristänyt pultit ja mutterit varmaan käsin. Ainoastaan pari vaati räikällä avauksen.
Matka-ajo vissin pitää tuon egr:n kohtuu puhtaana? Voiko tuota egr:ää muuten tulpata tuolta tulopuolelta, vai honaako systeemi että nyt ei moottorin paskominen toimi?
Hämis kirjoitti:Tulipas sitten ennen kuraläppien laittoa pohjien kuivumista odotellessa putsattua egr ja map. Viimeksi mainittu oli paksussa noessa, mutta egr ei ollut kevyttä nokipintaa kummempi. Onneksi tuli kuitenkin tsekattua, Luigi perkele oli kiristänyt pultit ja mutterit varmaan käsin. Ainoastaan pari vaati räikällä avauksen.
Matka-ajo vissin pitää tuon egr:n kohtuu puhtaana? Voiko tuota egr:ää muuten tulpata tuolta tulopuolelta, vai honaako systeemi että nyt ei moottorin paskominen toimi?
Ei pysty egr:ää tulppaamaan ilman softaan kajoamista. Moottorinohjaus säätää egr:n toimintaa ilmamassamittarin antaman lukeman perusteella ja huomaa heti jos se nokiputki on liian tukkoinen.
Matka-ajossa se egr tuppaa olemaan koko ajan auki joten en tiedä auttaako sekään. Omassa meni ainakin jumiin vaikka ajoi pitkää matkaa.
Uutta ohjelmaa vaan koneeseen niin voi jättää nokisutarin hommat väliin. Bonuksena meno paranee.
MP kirjoitti:Mötikät lienee ajoituksenmuuntimia, joita ei ilmeisesti Ooppelissa ole.
Tuosta varmaan onkin ollut keskustelua voiko ajoituksenmuuntimet ottaa pois?
Taitaa sylkeä vikakoodia jos nuo jättää pois. lisäksi osa poneista jää talliin ja varmaan kulutuskin kasvaa. ei millään mittarilla taida olla hyvä idea
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Tuota Karalan softaa olen harkinnut, mutta tuo turbon kunto mietityttää näillä metreillä että olisiko se syytä laitattaa ensin. Noista boksihommista ei ole hajua, mutta nuo eivät varmaankaan tee muuta kuin lisäävät syöttöä?
MP kirjoitti:Mötikät lienee ajoituksenmuuntimia, joita ei ilmeisesti Ooppelissa ole.
Tuosta varmaan onkin ollut keskustelua voiko ajoituksenmuuntimet ottaa pois?
Taitaa sylkeä vikakoodia jos nuo jättää pois. lisäksi osa poneista jää talliin ja varmaan kulutuskin kasvaa. ei millään mittarilla taida olla hyvä idea
tehoa muutenkin vähän niin siinä ei huomaa muutaman hepan puutetta. Polttoaineenkulutus kova jo nytkin jts monessa. Miksi tulisi vikakoodeja?
Se vertaa niitä akselien asentoja keskenään (nokat ja kampi), noita vikakoodeja näkyy, kun joku lukee vikakoodit silloin, kun ketju on venynnyt... olisiko ollut jotain imu/pako nokan synkronointi. ECU haluaa nokan tiettyyn kulmaan, mutta se ei tapahdukkaan, niin vikakoodihan siitä lävähtää.
Hämis kirjoitti:Noista boksihommista ei ole hajua, mutta nuo eivät varmaankaan tee muuta kuin lisäävät syöttöä?
Riippuu ehkä hiukan mihin väliin boksi tulee, että mitä se voi tehdä. Jos se tulee anturisignaalin väliin, se voi vain hämätä moottorinohjausta, jos taas väylään, se voi onnistua tekemään paljonkin enemmän.
Jos EGR:stä haluaa kunnolla eroon, kannattaa varmistaa että softaaja saa sen valvonnan oikeasti pois päältä. Tiettävästi kaikki softaajat saa sen pysymään minimiarvoilla (3,9% auki tjsp), mutta vain osa poistettua valvonnan niin, että putkiston voi tyystin tulpata.
tuohon lutran ketjuoperaatioon sen verran et mitähän leimasetä tykkää päästöistä ja koodeista jos tuo mötikätpuuttuu? vähän hölmöltä kuulostaa se et jätetään koneen toimintaa säätäviä osia pois....
Lutralle ajoituksenmuuntimista myös sen verran että ne toimii varmaankin öljynpaineella jota ohjaa solenoidi, joten kanavat pitää tulpata tai ei ole paineita. Ja varmasti on toi ecu juttu eli vaatisi opel ecun tai osaavan softaajan tai ei tule hommasta mitään.
Eikö muka noihin ajoituksenmuuntimiin saa hammaskehiä mistään? Ei varmasti olisi kalliit mutta enpä ihmettelisi jos ei ainakaan suomesta mistään. Oletan että tässä koko hommassa on punainen lanka oikaista jakopää rempassa halvemmalla..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
JiiTeeÄssä kirjoitti: . Oletan että tässä koko hommassa on punainen lanka oikaista jakopää rempassa halvemmalla..?
tarkoitus olis saada auto liikenteeseen. Tilasin Febi bilsteinin tasapainoakselisarjan sekä jakopääketjusarjan mutta sainkin UK:sta paketin jossa oli ooppelin rattaat keppien päihin.
Onkos 2006 vakio 2-DIN navisoittimessa mitään AUX tms. IN kanavaa takana? Olis mukava saada iPhone kiinni. Tarkoitus vaihtaa mankka jossain välissä iPhonea tukevaan navilliseen toosaan, mutta nyt toistaiseksi mennään tolla orkkiksella.
Vois kannattaa pian avata oman topikin tähän nokkaketjunvaihtoon...
Rattaat nokkakeppien päässä 1.9jts bensassa ovat Alfan numeroilla:
Ratas, 71739677 ovh. 319e
Ratas, 71753047 ovh. 271e
GM numeroilla jotka näkyy rattaissa: GM12578515 ja GM12578516
GM xxx515 saa ebaystä Saksasta noin 100eur kotiintoimitettuna alkup GM rattaana. Tuota *****516 ei meinaa läytyä mistään. Nuo Alfan merkkiliikkeen katteilla olevat ovat vähän kalliita...
Pitäs joku Alfa varaosaliike löytää josta sais järkihintan laatuosia.
Koska nämä ovat tämänkinverran hinnakkaita niin tuskin joka pajassa joka nokkeketjun vaihdossa näitä vaihdetaan (?). Kuinka teidän autoissa?
Lutra kirjoitti:Koska nämä ovat tämänkinverran hinnakkaita niin tuskin joka pajassa joka nokkeketjun vaihdossa näitä vaihdetaan (?). Kuinka teidän autoissa?
Itselläni nuokin vaihdettiin toisen nokkaketjun vaihdon yhteydessä. Ekalla kerralla ei ainakaan kuitin mukaan vaihdettu kuin ketju yms. ja se kestikin sen 50tkm.
jkk kirjoitti:^tarviit ilmeisesti alfan aux piuhan siihen, verkkokaupast löytyy connects2 piuha...
e: tuo orkkis soitin voisi kiinnostaa kun jää ylimääräseks
Sopivuus 2007 ->.. Mankan takana tuolle ilmeisesti paikka? Jos sen sieltä pitäisi löytyä niin nappasen irti niin näkee löytyykö tuosta. Jos löytyy niin laitan hetimmiten tilaukseen. Pidän orkkis navisoittimen itellä. Saa joskus myydä orkkiskuntoisena.
stoichiometric kirjoitti:Aika s*tanan halvan näköisiä nuot nykykoneiden ketjujakopäät. Kyl maar kettinkin vaihtuessa rataspyörät kans tarttis vaihtaa. Huollettaviksi tarkoitetut hihnajakopäät menee samoilla hihnapyörillä sentään useammankin remmin paitsi das-p*skat oulussa.
Heh, halvan näköista mutta kallista ostaa! Vois kutsua huijjaukseksi. Soitin merkkihuoltoon, sanoivat että normaalisti vaihdetaan vain ketju ja laahaimet jollei rattaat ole silminnähden kuluneita ja jotta heidän historiassaan kahteen autoon oli vaihdettu rattaat.... Tämä tapa selittänee nopean ketjun uudelleenkulumisen kun kuluneet rattaat ja uusi ketju ovat eriparia.
Tosta aiheesta vois pistää jo melkein gallupin pystyyn, että onko vaihdettu ja kommenttiin vaikka että millä km määrällä.. ja samalla vaikka yleinen ketju-ketju
Onko tämä yleistä? Näyttäs että ketjuja ei ole koskaan avattu ja tehtaan jäljiltä.
Jos näin niin yksi pultti jäänyt sormikireyteen. Pikkuisen kylmäsi jotta mista pultti löytyy. Öljypohjan loiskelevyn alla piileskeli pultti. Olisi ollut melkoista iloittelua jos tuo pultti olis jäänyt pahasti ketjujen ja rattainen väliin.
Tasapainoakseliketjun laahaimesta pultti puuttui ja se löytyi öljypohjasta. Ostohetkellä kone kilkattikin vähän kuin diesel auto. Alfa 159 1.9 JTS 2006 ajettu 147tkm
Liitteet
puuttuu.jpg (204.76 KiB) Katsottu 5989 kertaa
eksynyt_lammas.jpg (98.48 KiB) Katsottu 5989 kertaa
Mitenkä Alfan ns. "saattovalot" saa päälle, tarkoituksella? Vahingossa tänään tein jotain, joka jätti 30s ajovalot palamaan, näytössä luki "Leaving lights, 30 seconds". Uusia ominaisuuksia paljastuu
Pasi kirjoitti:Takaoven kahva toisella puolella alkanut "klonksumaan" avatessa.... pitäiskö olla huolissaan?
Johtuu luultavasti siitä että lapset joskus kerkeevät riuhtomaan kahvoista ovien ollessa lukossa.
Mulla sama. Myös hieman ääni erilainen, kun napista lukitsee ovet. Tostahan on ollu juttua täällä. Jotain sieltä on irtoamassa. En oo itse tehny vielä mitään, kun kerta hyvin toimii.