Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tiige
Viestit: 2994
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Palautuuhan se käsijarrun linkku varmasti täysin? Se muistaakseni saattoi jotenkin nyrjähtää jos oikein raivolla veti käsijarrua. Käsijarru taisi vaikuttaa pelkästään sisempiin mäntiin.

Säätöruuvista pitäisi männän liikkua sisään. Tosin mäntä voi olla jumissa ja usein vielä alkaa kusemaan jarrunestettä säätöruuvin juuresta jos ei ole kovin tuoreet tiivisteet satulassa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Joskus joutunut avittamaan mäntää painamalla ja samalla säätöruuvia pyörittämällä, että männän sai sisään. Sen jälkeen toimi normaalisti.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

" ja mainittu 2.0ie oli siis vain 90:aan."

75:sia tehty tuolla 2.0 ie tekniikalla joku 500 kpl
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Tecktor
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2020, 15:20
Car(s): 116.08

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tecktor »

Tehtaalta? Saisiko jotain luotettavaa lähdettä tuohon?
Era di vitale importanza non scendere mai a compromessi nella progettazione di un'Alfa Romeo

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jarno kirjoitti:
20 Syys 2022, 16:37
Mitenkäs takajarrujen sisemmän männän kuuluu mennä sisäänpäin sitten jos saan palat irti: Painamalla vai lisäksi kiertämällä? Vai peräti säätöruuvilla (ei toimi). Aattelin nyt vain herkistellä ennen talvilepoa.

Kävi niin että katsastusmies sai jarrutestissä vasemman puolen juntturaan. Huomasin vasta kotona tunkilla, ettei rengas pyöri. Katsastushan tietenkin meni läpi...

Ainakaan sisempi säätömekanismi ei tunnu vaikuttavan lainkaan, eli sillä ei saa löysättyä. Eli olisiko sieltä nyt sitten säätömekanismi rikki tai ainakin mäntä jumissa. Ei jaksaisi nyt irrottaa satulaa korjattavaksi, kun pitäisi kohta viedä talviteloille. Kerran tuon olen aiemmin kasannut ja näköjään jotain on mennyt pieleen. Tosin ennen remonttiakin on joskus katsastuksen jälkeen ollut takajarrut punahehkussa. Käsijarru ei tykkää siitä että renkaat pyörii? :mrgreen:

Vasemmassa satulassa sisempi mäntä menee sisään kiertämällä säätöruuvia vastapäivään kun taas oikeassa satulassa sisempi mäntä peruuttaa myötäpäivään kiertämällä.

Ulommat männät peruuttavat molemmissa satuloissa ruuvia myötäpäivään kiertämällä.

Mäntiä ei kuuluisi painaa sisään, mutta jos kovin ovat jumissa, niin varovasti voi koittaa painaa(omalla vastuulla) samalla, kun kiertää säätöruuvia. Liian voimakkaasti jos painaa, niin saattaa säätömekanismi vaurioitua.

Omaani tilasin molemmille puolille kaksi kertaa autodoc:lta täydellisen takasatuloiden tiivistesarjan ja molemmilla kerroilla sain perussarjan ilman niitä pieniä o-renkaita. Veloittivat kuitenkin täydellisen sarjan hinnan ja omalla kustannuksella saisi lähettää takaisin.

Älkää tilatko autodoc:lta yhtään mitään. Ikinä.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joo ei noissa säätöruuveilla saa mitään liikkumaan. Kurkkasin suojakumin alle, että hyvin on ruostetta.
Tuskin kasasin aikoinaan rasvan kanssa. Oppirahoja maksellaan.

Niin liikkuihan se mäntä jarrupaineella ulospäin, mutta ei sitä saanut sisälle millään kotikonsteilla. Eli varmaan sieltä on viimeistään nyt säätömekanismi hajonnut. Otin palasta siivun pois molemmin puolin ja pistin takaisin.

Toivoa sopii ettei uusissa satuloissa ole valmiiksi haperot tiivisteet. Jarrrunesteen pitäviä O-renkaita saa kyllä onneksi esim. Etralta.
Onneksi nuo jarrut ovat noin huolltoystävälliset, että oikein himottaa päästä taas ruuvaamaan.

legza
Viestit: 898
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Ihme kyllä viimeksi säätäessä tirsasi jarrunestettä säätöruuvin välistä, mutta ei jäänyt vuotamaan. :silent: Täytys varmaan varautua hommaan uusia satuloita.

jussit
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jussit »

Takajarruista mullakin kysymys.
75 seisoi työpaikan pihassa 5 päivää, ja jostain kumman syystä olin jättänyt käsijarrun päälle. Tänään töiden jälkeen otin Alfaa halliin tuulilasin paikkausta varten. Jarrut oli täysin jumissa. Koitin hellästi nykiä käsijarrua, mutta kahva meni siitä sitten täysin veltoksi. Ajoin sisälle halliin väkisin, ja lasia korjatessa koitin polkaista jarrupoljinta reippaammin. Jarrut napsahti auki, mutta käsijarrukahva on edelleen täysin löysä.
Onko veikkauksia, mistä lähteä etsimään syytä? Onko siellä takapäässä joku linkku vaijerissa, joka voisi jäädä jumiin?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tarkista vaijerin pohjakiinnikkeet. Varsinkin etummainen.

Avatar
Eero
Viestit: 2891
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Tiige
Viestit: 2994
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eero kirjoitti:
20 Joulu 2022, 20:59
Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Jos auto luulee jonkun oven olevan auki niin tekee tuota. Lisäksi jos joku lukko kanittaa eikä meinaa mennä lukkoon niin sama homma. Sammuuko sisävalo kun laittaa ovet kiinni ja saako nupista kaikki ovet lukkoon kohtuu voimalla?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

mikakiiuru
Viestit: 46
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 10:18
Car(s): Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 1.8 T.S Sportwagon -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
EX Alfat 33 1.5 *2 84-85, 33 1.5 SW-85, 33 P4 *2, 75 2.0-86, 75 3.0, Sprint, 164 3.0 *2, 147 2,0 -08, 156 1.8
Paikkakunta: Hankasalmen Asema

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja mikakiiuru »

Saattas olla joku lukko tai mekanismi jäässä

petteri nyholm
Viestit: 235
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Eero kirjoitti:
20 Joulu 2022, 20:59
Keskuslukko temppuilee. Avaimesta käännettäessä lukitsee ovet jonka jälkeen avaa ne saman tien. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?
Menevätkö ovet lukkoon jos ne lukitsee manuaalisesti auton sisällä kun akku on otettu irti, vai vastusteleeko joku lukoista?
Jotain saman tapaista oli omassa 75:ssä aikanaan. Lukkomekanismit olivat täynnä moskaa - liekö jotain maali/hiontapölyä sekä myös lasin tiivisteen välistä valunutta likaa. Annoin lukoille huolellisen WD40 kylvyn, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen lukkoöljyt pintaan. Ei ollut enää ongelmia tämän operaation jälkeen.

Avatar
Eero
Viestit: 2891
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tiige kirjoitti:
21 Joulu 2022, 07:32

Jos auto luulee jonkun oven olevan auki niin tekee tuota. Lisäksi jos joku lukko kanittaa eikä meinaa mennä lukkoon niin sama homma. Sammuuko sisävalo kun laittaa ovet kiinni ja saako nupista kaikki ovet lukkoon kohtuu voimalla?
ARC:n mukaan ovet menee kiinni kuten kuuluukin. Saman voi havaita myös sisävalon toiminnasta.
petteri nyholm kirjoitti:
30 Joulu 2022, 15:20

Menevätkö ovet lukkoon jos ne lukitsee manuaalisesti auton sisällä kun akku on otettu irti, vai vastusteleeko joku lukoista?
Jotain saman tapaista oli omassa 75:ssä aikanaan. Lukkomekanismit olivat täynnä moskaa - liekö jotain maali/hiontapölyä sekä myös lasin tiivisteen välistä valunutta likaa. Annoin lukoille huolellisen WD40 kylvyn, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen lukkoöljyt pintaan. Ei ollut enää ongelmia tämän operaation jälkeen.
Kuten Tiige ja petteri nyholm arvelee niin vahva veikkaus on tuo lukkojen jumiutuminen. Oik.takaoven lukko kanittaa nupista painettaessa. Täytyypä purkaa mekanismit ja puhdistaa ne huolellisesti.

Kiitoksia vinkeistä!
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

legza
Viestit: 898
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Muistelisin, että lähes aina, kun pakkasella painoi takaovien ulkokahvoista ovien ollessa lukossa, takaovien lukkolaitteet jäi jumiin ja keskuslukitus ei toiminut kuten piti. (lukittui samantien) Täytyi nopeasti avata etuovi heti avaimen käännön jälkeen, että pääsi sisään. :lol: saa nähdä mitä nyt käy, kun ovat putsattu ja automaattiöljyn kyllästämät. Ja toki samalla oli ongelmia saada edes takaovi kiinni, jos sen auki sai.

CARF0609
Viestit: 114
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 13:16
Car(s): Alfa 164 TS;Motoguzzi Lm3 ja Ducati ST4s
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja CARF0609 »

Aseöljy on aika hyvä siihen voiteluun. Kestää muistaakseni -50c.

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Osaako joku sanoa montako booria pitäs etupään vääntösauvoja muuttaa jos madaltaa jonkun 40mm?

Edit: löysin kun aikani selasin, niin etupään yksi boori vaikuttaa 30mm?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sellainen muistikuva, että edestä kun kääntää yhden boorin ja takaa yhden boorin vastakkaiseen suuntaan, niin muutos on 1.5mm.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 115
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Muistaakseni pelkkä etupään boorin kääntö vaikuttaa ton 40mm, jos ei ollut enemmänkin.

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Jotain 40-50mm se oli. Nimimerkillä kerran katsastukseen pykälän verran nostanut.

Ja samat muistikuvat kuin Abarthilla, eli 1.5mm kun kääntää boorin verran molemmista päistä.

legza
Viestit: 898
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Mikähän virka on pitkällä kuparikierukalla sisäkennon nesteen kierron venttiilissä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alkeellinen termostaatti ohjaus sisälämmölle.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

legza
Viestit: 898
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Ei ilmeisesti vaikuta täysin auki tai kiinni asennossa? Mulla on se luetun mukaan perinteinen vaiva, eli täysin venttiilin ollessa kiinni fuskaa ja tulee lämpöä silti. Ei ole isosta kiinni, että voisi vaihtaa kojelauta paikallaan, totesin ettei onnistune kuitenkaan. Toki voisi samalla puhallin moottorin kunnostaa, vaikka tuokin on jo reilu kymmmenen vuotta sitten laitettu "laadukas" vähän sopiva tarvike.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5037
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei pitäisi tuolloin säätää. Vaijeri vetää ettei ole päässyt kuori luistamaan säätimen päästä?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

-jusu-
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Marras 2009, 17:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja -jusu- »

Etummainen rättinivel pitäisi vaihtaa, kertokaahan joku yksinkertaisuudessaan minkälainen projekti luvassa tai miten kannattaa tehdä? Irroitetaanko koko kardaani? Vauhtipyörän kotelon takapään puslakin on rikki jonka yhteyteen pakoputkikin on kiinni. Pakoputken otin jo irti.

Myös perän yläpään pusla on rikki. Onko se minkälainen vaihtaa? Tarkotus on perän osat käydä läpi, putsata ja maalailla, että periaatteessa pitäs varmaan koko kelkka tiputtaa alas?

Carlo Coppa
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Haussa on oikean puolen venttiilikopan tiiviste -88 75 V6 3.0:aan. Korjaamolta kertoivat, että sellaista ei löydy mistään, olivat ilmeisesti käyttäneet Fixuksen palveluita. Pienen googletuksen perusteella minusta taas näyttäisi, että noita on maailma täynnä. Tarjolla on eri hintaisia ja eri valmistajien tuotteita (esim. Victor Reinz 71-35787-00). Tosin nuo löydöt eivät osu ihan tarkkaan minun autoni spekseihin vaan ovat joko katalysaattorilla varustettuihin 3.0 malleihin tai 2.5 litraisiin. Käykö tuollainen minun autooni?
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

legza
Viestit: 898
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »


Carlo Coppa
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Kiitos! Laitoin tilaukseen.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Takasatuloiden kiinnityspultit ovat näköjään vähän paremmat pinnapultit, eli mutterin päässä on hienompi kierre, joka lienee M10/1.25. Varmaan pysyy hienolla kierteellä paremmin kiinni, mutta olisiko katastrofi vaihtaa normaalinousuinen pinnapultti tilalle, jos tuo alkuperäinen osoittautuu huonoksi?
Mikähän kovuus noilla on? Riittääkö 10.9?

Edit: Eihän tuollaisia mistään löytynyt. Pistin vanhoilla kiinni.

Jarzki
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Marras 2024, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6 1990, 159 2,2 JTS 2008

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Mitä tarvii huomioida jos vaihtaa 1,6TC koneen 1,8TC ? Mitä kaikkea pitää vaihtaa mukana ?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eiköhän nuo mene ihan päikseen, kaasareista en tosin tiedä ovatko eri kokoiset.

Onko nurkissa lojumassa ylimääräinen 1.8 TC vai mikset laittaisi samalla vaivalla 2.0 TC:tä?

Twinspark, Turbo tai vinkkelit vaatisivat sitten muitakin muutoksia mutta vapari-TC:t tietääkseni eivät.
- Epäkelpokeräilijä -

Jarzki
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Marras 2024, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6 1990, 159 2,2 JTS 2008

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

No sanotaanko että tiedossa olisi ok kuntoinen 1,8 TC kone mutta myyntihaluista en tiedä sitten onko niitä :)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3306
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Voisko joku turbon omistaja tarkastaa coolerista, montako anturia siellä takana on?
..ammattina autoslalom..

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1218
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Yks anturi painemittarille (yhdellä johdolla). Sulla taitaa olla qv? Kuvia kehiin :P
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Wierzbowsky
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:46
Car(s): 75 2.0 TS 1989

ex: 75 2.0 TS 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Wierzbowsky »

Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Reilumman sisäänjouston tapahtuessa tuntuu siltä kuin korin peräpää heilahtaisi pikkuisen sivusuunnassa taka-akseliin nähden. Autoa madallettu edellisen omistajan toimesta. Edellisessä 75 oli vakio alusta eikä edellä kuvatun kaltaista muistaakseni tapahtunut.

Omat epäilykseni kohdistuvat watt-linkkiin. Pitäisikö linkkitankoja lyhentää madalluksen yhteydessä?

Missä asennossa linkkitangot yhdistävä nivel kuuluu olla? Jos jollakin foorumilaisella vakio / lähellä vakiota oleva / toimiva madallettu alusta niin voisiko saada foton nivelestä.

Toki syy "vikurointiin" voi olla muuallakin.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1834
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Kuulostaa hassulta toiminnalta. Onkohan tangot alkuperäiset, tai alkuperäisen mittaiset?
Kuva
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1834
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Tuli mieleen että jos tuon watt linkin kääntää toisin päin, niin eikös se ota pakoputkeen kiinni?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Tiige
Viestit: 2994
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ensimmäisenä epäilisin watt-linkin puslia jos on tuollaista käytöstä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Wierzbowsky
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:46
Car(s): 75 2.0 TS 1989

ex: 75 2.0 TS 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Wierzbowsky »

Kiitos vinkeistä. Linkkitangot ainakin näyttävät alkuperäisiltä. Eipä ollut käyny mielessäkään että tangot voisivat olla myös väärinpäin. Pitääpä tarkistaa kun seuraavan kerran tulee käytyä auton luona.

Netistä kun katselee kuvia watt-linkistä niin näyttää siltä että nivel-osa on kutakuinkin pystysuorassa. Omassani se on reilusti kallellaan, joka herätti epäilyt tankojen pituudesta.

Avatar
Tiige
Viestit: 2994
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Wierzbowsky kirjoitti:
22 Helmi 2025, 16:20
Kiitos vinkeistä. Linkkitangot ainakin näyttävät alkuperäisiltä. Eipä ollut käyny mielessäkään että tangot voisivat olla myös väärinpäin. Pitääpä tarkistaa kun seuraavan kerran tulee käytyä auton luona.

Netistä kun katselee kuvia watt-linkistä niin näyttää siltä että nivel-osa on kutakuinkin pystysuorassa. Omassani se on reilusti kallellaan, joka herätti epäilyt tankojen pituudesta.
Vakio korkeudella se onkin pystysuorassa mutta madalletussa ei. Jos sen puslat on timmit niin ei se mitään haittaa. Tai siis se perä ei tee ylimääräistä liikettä. Optimi olisi tietysti että olisi pystysuorassa. Siihen sitten madalletussa tarvitaan säädettävät tangot. En muista enää oliko tankojen pituuksissa eroa. Eli onko edes mahdollista kasata väärin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

legza
Viestit: 898
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Tankojen pituudet samat. Mutta voi laittaa väärinpäin, toinen korissa oleva kiinnike on alempana, eli alemmasta alempaan ja ylemmästä ylimpään kiinnikkeeseen muistaakseni.

Avatar
Wierzbowsky
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:46
Car(s): 75 2.0 TS 1989

ex: 75 2.0 TS 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Wierzbowsky »

Tuli käytyä landella/Alfan talvisäilytyspaikassa ja tarkistin watt-link tankojen asennon, ja nehän on väärinpäin (ylempi alemmassa ja alempi ylemmässä).

Onko kenelläkään tietoa että onko yllämainitussa tankojen järjestelyssä joitain plussapuolia? Tarkoitan sitä että voiko olla tarkoituksella tehty vai onko kyseessä vain erehdys?

Avatar
Wierzbowsky
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:46
Car(s): 75 2.0 TS 1989

ex: 75 2.0 TS 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Wierzbowsky »

Nyt on watt-link tangot pantu oikeinpäin ja vikurointi lakkasi. Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.

FinPat
Viestit: 8513
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Wierzbowsky kirjoitti:
08 Touko 2025, 17:27
Nyt on watt-link tangot pantu oikeinpäin ja vikurointi lakkasi. Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.
"This side up" -nuoli olisi monessa muussakin paikassa hyödyllinen kun voi kasata väärin päin.

Avatar
Wierzbowsky
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 20:46
Car(s): 75 2.0 TS 1989

ex: 75 2.0 TS 1987
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Wierzbowsky »

Ja sitten vain jännityksellä odottamaan että mikä Alfassa pettää seuraavaksi. Tuntuu siltä että kun 75:ta korjaat yhden vian/asian niin uusi ilmaantuu melkein välittömästi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kuulostaa kyllä hyvin tutulta.

Itsellä olisi seuraavana kytkimen uudelleenilmaus. Ois vaan kiva saada a) auto nosturille eikä pukeille b) käsi pois kipsistä.

Tuli huomattua työsylinterin vaihdossa että ranteessa olevalle nivelelle on ihan käyttöä.

Carlo Coppa
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Korjaamolta soittivat, että 75:een (V6 3.0) ei löydy enää jakohihnasettiä sieltä, mistä se on aikaisemmin löytynyt. Googlettelin tilannetta. Pelkkää hihnaa kyllä on, mutta koko settiä ei. Ainoa löytämäni paikka manner-Euroopassa, josta koko setin saisi on ruotsalainen Arese parts. Autodoc sanoo tekevänsä kovasti töitä, että niitä olisi pian taas tarjolla.

Löytyisikö täältä muita vaihtoehtoja?
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuossa on alun perin perinteisen hihnankiristimen tilalla öljynpainetöiminen "hihnanlöysääjä". Se ei juurikaan kulu muuten kuin rullan laakerin osalta, ja rullan saa vaikkapa täältä. Hihnankiristin alkaa jossain vaiheessa vuotaa öljyä, ja siihen on saatavilla noin miljoona pientä tiivistettä sisältävä korjaussarja.

Jälkimarkkina on kehitellyt noihin myös mekaanisia kiristimiä vaihtelevalla menestyksellä. Niitä löytyy vanhempien Alfojen osiin erikoistuneista putiikeista.

Mitään välipyöriä tuossa ratkaisussa ei ole, eikä muutakaan kuluvaa hilua. Kiristimen laakerikin on sen verran järeä että varmaankin kestää useammankin hihnanvaihdon, mutta antaahan se mielenrauhaa kun laittaa uutta osaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Carlo Coppa
Viestit: 764
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Kiitos! Laitoin osat tilaukseen.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Vastaa Viestiin