Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Monza kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Ei ole paha hinta. Sisältääkö korkin vai ei?
Ops, eipä ollut puhetta, aika näyttää.
Paisari tuli, korkin kanssa, ricambi originali. Onko nuo alkuperäiset letkuklemmarit kertakäyttökamaa, saako niitä edes "ehjänä" irti? Uudet ruuvattavat tilalle?
Liitteet
Paisari800.jpg
Paisari800.jpg (128.91 KiB) Katsottu 8734 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Click-R-pihdeillä tosiaan lähtee. Helposti.

Lähtee myös ruuvimeisselillä väliin tunkiessa ja vääntäessä, sitten taistellen takaisin kiinni... Oikeilla pihdeillä aukeaa "naps vaan" ja menee yhtä nätisti kiinni.
Ei paha, kun pelkkä korkki maksoi 156:een marmorilla 19,80 :D

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Alfissimo kirjoitti:Näyttäisi olevan Click-r
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000028407/
Oho, onpas halvat.
Silloin kun omani ostin tuolla hinnalla olisi saanut vasta toisen kahvan suojakumin.
Silti vähän sama asia kuin ribe sarjan kanssakin.
Nyt niitä(kin) saa jo edullisesti.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ei noita click-ärriä kannata missään nimessä paskaksi laittaa ja korvata letkuntuhoaja-ruuvattavilla. Mistä sais muuten sileepintasta ruuvattavaa?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Työkalu hankittu, koitetaan saada klemmarit ehjänä irti ja uudelleenkäytettyä.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

palkus kirjoitti:Ei noita click-ärriä kannata missään nimessä paskaksi laittaa ja korvata letkuntuhoaja-ruuvattavilla. Mistä sais muuten sileepintasta ruuvattavaa?

ABA.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 287
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Kolme viikkoa ihanaa alfa miehen elämää takan, nyt taisi alkaa vastustus. Kyseessä siis -07 2.4 JTD Qtronic. Automaattivaihteiston kanssa ongelmia, huomasin töistä ajaessani että laatikon käsikäyttö ohjelma ei kytkeytynyt vaikka kepin veti sivulle. Tulin kotiin pihaan ja sammutin auton, herjaa että ei ole P-asennossa vaikka on. Uudestaan käyntiin, laittaessaan D-asentoon tulee näytölle numero 1, siirtäessään kepin sivulle tulee näyttöön numero 2. Kun lähti ajamaan tuli näyttöön D, sammutuksen yhteydessä taas herjasi P-asentoa ja avain pois vain oikeaa avainta käyttäen.

Kokemuksia, kommentteja?

Avatar
rmk
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 17:54
Car(s): 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rmk »

Koitin täältä vähän etsiä tietoa, mutta ei nyt oikeen löytynyt omaan vikaan suoraa vastausta. Voi olla että on jo vastattu, mutta laitetaas tänne jonon jatkoksi vähä kysymyksiä.

Eli oma 159 teki nyt tässä puolen vuoden aikana kolmannen kerran sen, että matkanopeuksissa häviää tehot. Eikä mikään, "kyllä tässä ennen taisi olla parempi kiihtyvyys" vaan "mitä helvettiä tää tekee"-tyyppinen juttu. 1. kerta oli kun tippu nopeus 100km/h -> 50km/h ja lähti taas kiihdyttää takas 100km/h niin ei tapahtunut mitään. Polkasin kaasun pohjaan, vaihto pienemmälle ja kierrokset sinne 3.5k tienoille mutta vauhti vaan ei noussut. Päästin jalan kaasulta ja lähdin kiihdyttämään uudestaan niin vika hävisi. 2. ja 3. kerta ajelin muina miehinä satasta vakkari päällä, tiputan vakkarin pois kun edessä ajava lähenee ja kun piti lähteä ohi niin tehot hukassa. 2. kerralla ajelin hetken perässä ja ajattelin etsiä lähimmän bussipysäkin, kunnes huomasin että autohan toimii taas. Tänään kun iski 3. kerran olin lähdössä juuri ohittamaan, huomasin että tehot taas hukassa, no loiva ja pitkä alamäki niin pääsin kuin pääsinkin ohi. Ajelin varmaan kilsan, pari ja testailin kaasulla, ei mitään tehoa jäljellä. Hetken ajelin ja nostin taas jalan kokonaan kaasulta, ja kas, ongelma poissa. Loppumatka meni ihan kivasti taas, ja paluumatka. Myös 2. ja 3. kerralla kaasu lyöty lattiaan, nostaa kyllä kierrokset sinne 3.5k tietämille mutta ei tosiaan tapahdu yhtään mitään.

Voisiko syy olla jotenkin DPF-poltossa? Kulutuslukemat näytti jokaisella kerralla aika kovia lukemia hetkellisesti. Koitin etsiä muita ongelmia DPF-polttoon liittyen, mutta vastaukset oli pääsääntöisesti että ehjässä autossa DPF-polttoa ei huomaa kuin hajussa yms. Voisiko DPF-poltto jättää esim. EGR:n outoon asentoon ja auto täten mennä "hieman sekaisin"?

DPF-polttoon liittyen, kun DPF-poltto on päällä (oletan), onko normaalia että turbo ei kerää paineita normaaliin tapaan? Esim. matkanopeuksissa normaalissa tilanteessa en ole ikinä nähnyt että turbo laskisi ahdot nolliin... Kun poltto on päällä (oletettavasti), niin itsellä ainakin vetäsee ahdot heti nolliin kun vähänkin mahdollista. Esimerkiksi pienikin alamäki vaikka vauhtia olisi se +100km/h. Jäänyt nyt oikeen seuraamaan tuota ahtomittaria, eipä se nollissa käy kuin paikallaan seistessä...

Muuten auto pelaa ihan normaalisti. Nämä täydelliset tehon hukkaukset vaan ei oikeen ole kivoja. Ei sytytä mitään vikavaloja, eikä antanut vikakoodia kun luin ensimmäisen kerran jälkeen.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Olihan se EGR-venttiili jo asennettu lähimpään metallinkeräysastiaan?

E:Eiku siis se ilmeisesti oli tallella kun luki tarinan tarkemmin. Varmaan sen nuohouksella/vaihdolla ja lopulta poistolla hyvä aloittaa.

Avatar
rmk
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Maalis 2015, 17:54
Car(s): 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rmk »

Vainio kirjoitti:Olihan se EGR-venttiili jo asennettu lähimpään metallinkeräysastiaan?

E:Eiku siis se ilmeisesti oli tallella kun luki tarinan tarkemmin. Varmaan sen nuohouksella/vaihdolla ja lopulta poistolla hyvä aloittaa.
Joo, on käytössä, kai. Tilasin siihen kyllä jo uudet tiivisteet ja semmoiset "puoli-sokeet" tulppaus levyt. Ei pitäisi sytytellä vikavaloja noilla. Mutta voiko EGR saada tämmöiset ongelmat aikaan? Tiedän kyllä kokemuksesta edellisistä autoista, että se on saatanan keksintö koko härpäke. Pitäisi repiä kyllä auki ja katsoa missä kunnossa on, ei vaan tunnu olevan aikaa kun kokoajan auto pitää olla ajossa... :(

Ja omasta autosta puuttuu lisälämmitin, kuulemma jos tulppaa EGR kokonaan niin lämpee tosi huonosti talvella. Toisaalta kun kattoo 2.4 päästöjä niin luulis siitä sen verran hukkalämpöä irtoavan että hytti lämpenis... :D

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

savijo-r kirjoitti:
palkus kirjoitti:Ei noita click-ärriä kannata missään nimessä paskaksi laittaa ja korvata letkuntuhoaja-ruuvattavilla. Mistä sais muuten sileepintasta ruuvattavaa?
ABA.
Kitoos, täytyy laittaa annos tilaukseen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Mietiskelen tässä, että alkaa syksyn öljyn/filsun vaihdot lähenemään, joten kannattaisiko sitä samalla vaihdatuttaa Filarossa ohjaustehostimen nesteet? Niitä ei mielestäni omassa 159:ssä ole koskaan vaihdettu vai meneekö tämä kategoriaan "if it ain't broken, don't fix it"? Muutenhan tuo toimii kyllä, ei vouvouvouta eikä mitään. Mitä tänään kävin kattelees autoa ja ihmettelen kun sisällä vilkuttelee punaista valoa -> auki kaukosäätimellä ja se pärähti intrusion alarmin merkiksi -> ilmeisesti joku yrittänyt apparin ovea auki tms. Voi iloa, onneksi hätämajoitustila on kilometrin päässä eikä naapurissa... :silent:

Avatar
Raikkoo
Viestit: 287
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:Kolme viikkoa ihanaa alfa miehen elämää takan, nyt taisi alkaa vastustus. Kyseessä siis -07 2.4 JTD Qtronic. Automaattivaihteiston kanssa ongelmia, huomasin töistä ajaessani että laatikon käsikäyttö ohjelma ei kytkeytynyt vaikka kepin veti sivulle. Tulin kotiin pihaan ja sammutin auton, herjaa että ei ole P-asennossa vaikka on. Uudestaan käyntiin, laittaessaan D-asentoon tulee näytölle numero 1, siirtäessään kepin sivulle tulee näyttöön numero 2. Kun lähti ajamaan tuli näyttöön D, sammutuksen yhteydessä taas herjasi P-asentoa ja avain pois vain oikeaa avainta käyttäen.

Kokemuksia, kommentteja?
Eilen sitten purkasin muovit valintakepin ympäriltä, ja otin koko vaihteenvalitsimen tallin pöydälle. Sen purettua selvisi että vaihteenvalitsimen kyljessä olevasta piirilevyyn juotetusta johtonipusta pinnejä poikki, johdot poikki ja juotto suoraan piirilevyyn. Niin lähti homma skulaamaan, kuvista näkyy mitä oli tapahtunut.
Liitteet
Kuva1.jpg
Kuva1.jpg (127.54 KiB) Katsottu 8130 kertaa
Kuva2.jpg
Kuva2.jpg (108.31 KiB) Katsottu 8130 kertaa

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Moi, onko kellään tietoa ylätukivarsien tyypistä 2008 2.4 jtdm sw:hen? Kahan autoluettelo näyttää Lemförderiltä kaksi eri tuotetta jotka molemmat sopivat taulukoiden mukaan tuohon kulkineeseen. Ainoana erona on kartionousu, joka toisessa on 1/10 ja toisessa 1/6. Kumpikohan olisi oikea vai käykö molemmat?

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei sovi molemmat, jompikumpi on ainoa oikea. Koeta sopia varaosaliikkeen kanssa että palautat väärän tai varmista orggis osanumero ensin ePeristä ja vertaile sitä tarjontaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^onnistuuko katsomaan osanumeroa kiinniolevasta osasta?

Jos kartuo on väärä se tuhoaa aika nopeesyi olka akselin ellei jotai vakavempaa satu ennen sitä

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Kiitoksia tiedosta, pitää katsoa tiedot orkkis osasta!

Dirty-Larry
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Syys 2012, 09:27
Car(s): 159 2.4 Jtdm Q-tronic, 2010

Ex. 156 2.0 JTS, 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dirty-Larry »

rmk kirjoitti:Koitin täältä vähän etsiä tietoa, mutta ei nyt oikeen löytynyt omaan vikaan suoraa vastausta. Voi olla että on jo vastattu, mutta laitetaas tänne jonon jatkoksi vähä kysymyksiä.

Eli oma 159 teki nyt tässä puolen vuoden aikana kolmannen kerran sen, että matkanopeuksissa häviää tehot. Eikä mikään, "kyllä tässä ennen taisi olla parempi kiihtyvyys" vaan "mitä helvettiä tää tekee"-tyyppinen juttu. 1. kerta oli kun tippu nopeus 100km/h -> 50km/h ja lähti taas kiihdyttää takas 100km/h niin ei tapahtunut mitään. Polkasin kaasun pohjaan, vaihto pienemmälle ja kierrokset sinne 3.5k tienoille mutta vauhti vaan ei noussut. Päästin jalan kaasulta ja lähdin kiihdyttämään uudestaan niin vika hävisi. 2. ja 3. kerta ajelin muina miehinä satasta vakkari päällä, tiputan vakkarin pois kun edessä ajava lähenee ja kun piti lähteä ohi niin tehot hukassa. 2. kerralla ajelin hetken perässä ja ajattelin etsiä lähimmän bussipysäkin, kunnes huomasin että autohan toimii taas. Tänään kun iski 3. kerran olin lähdössä juuri ohittamaan, huomasin että tehot taas hukassa, no loiva ja pitkä alamäki niin pääsin kuin pääsinkin ohi. Ajelin varmaan kilsan, pari ja testailin kaasulla, ei mitään tehoa jäljellä. Hetken ajelin ja nostin taas jalan kokonaan kaasulta, ja kas, ongelma poissa. Loppumatka meni ihan kivasti taas, ja paluumatka. Myös 2. ja 3. kerralla kaasu lyöty lattiaan, nostaa kyllä kierrokset sinne 3.5k tietämille mutta ei tosiaan tapahdu yhtään mitään.

Voisiko syy olla jotenkin DPF-poltossa? Kulutuslukemat näytti jokaisella kerralla aika kovia lukemia hetkellisesti. Koitin etsiä muita ongelmia DPF-polttoon liittyen, mutta vastaukset oli pääsääntöisesti että ehjässä autossa DPF-polttoa ei huomaa kuin hajussa yms. Voisiko DPF-poltto jättää esim. EGR:n outoon asentoon ja auto täten mennä "hieman sekaisin"?

DPF-polttoon liittyen, kun DPF-poltto on päällä (oletan), onko normaalia että turbo ei kerää paineita normaaliin tapaan? Esim. matkanopeuksissa normaalissa tilanteessa en ole ikinä nähnyt että turbo laskisi ahdot nolliin... Kun poltto on päällä (oletettavasti), niin itsellä ainakin vetäsee ahdot heti nolliin kun vähänkin mahdollista. Esimerkiksi pienikin alamäki vaikka vauhtia olisi se +100km/h. Jäänyt nyt oikeen seuraamaan tuota ahtomittaria, eipä se nollissa käy kuin paikallaan seistessä...

Muuten auto pelaa ihan normaalisti. Nämä täydelliset tehon hukkaukset vaan ei oikeen ole kivoja. Ei sytytä mitään vikavaloja, eikä antanut vikakoodia kun luin ensimmäisen kerran jälkeen.
Sama homma käynyt itsellä nyt ekan kerran, eli oli juuri poltto päällä ja tehot hävisi totaalisesti kunnes ajoin iten sivuun ja kaikki taas toimi normaalisti..

pitää siis ilmeiseti itekkin tuo egr tarkastaa

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Neuvoja miten 159 saisi vaihdekepin ympärillä olevan muovin irti ja kuinka ratista saisi airbag paketin irti?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Muovin saa irti kun vaan nyppäsee hellästi sen pois. Se on kiinni neljällä klipsulla siinä. Aloittaa siitä käkkärin vierestä ja nostaa vaan koko muoviosan vaihdekeppipusseineen siitä pois. Siinä on kiinni kahdella ruuvilla ne napit (ovi, luistonesto ym. ja hätävilkut), joihin tulee kaksi pientä johtoa. Ne nippasee irti ni koko paketti lähtee kätevästi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Venomis kirjoitti:kuinka ratista saisi airbag paketin irti?
Ratin sivuilta/takaa löytyy pari reikää joiden kautta painamalla vapautetaan lukitussalvat.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Nyt tuli keväällä ostettuun 159 2.4 JTDm -06 :seen autoon ensimmäinen uusi ominaisuus.
Kun painaa starttinappulaa niin auto hörähtää käyntiin mutta sammuu samantien, lähtee kyllä käyntiin tokalla tai kolmannella yrityksellä ja toimii sen jälkeen aivan normaalisti. Tulee myös vikakoodi P0016.

Yritin etsiä apua täältä foorumilta, vähän saman tyyppistä sammuilua joillakin aiheuttanut kampiakselin asentoanturi.
Olisiko tuon anturin vaihto ensimmäinen toimenpide millä ongelmaa lähtisi selvittämään?

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Huoltokuiteista näkyy että kyseinen anturi vaihdettu omaanikin edellisen omistajan toimesta, eipä ole kalliskaan kun netistä pikaisesti katsoin.. tuotenumero: 48798345

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Katselin nyt tuota osaa itsekkin Ebayltä ja Mister-autosta, ei ole kallis mutta osanumeroksi nuo sanoo 46798345. Ilmeisesti kuitenkin sama anturi.

Pystyyköhän anturin vaihtamaan itse pihaolosuhteissa, näyttää konehuoneessa siltä ettei ylimääräistä tilaa jakopäänpuolella juurikaan olisi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pystyy. Anturi on koneen takana, lähellä starttia. Vajaavedossa ilmeisesti melko hyvin käsillä alakautta, Q4:ssa asentaja kuitenkin työntää mieluummin pitkän käden yläkautta koneen ja tulipellin väliin ja ruuvaa sokkona, eli tuon pitäisi onnistua etuvedossakin ellei autoa saa nostettua.

Tämä siis koskee kampiakselin asentoanturia. Nokka-akselin asentoanturi on siinä jakopään tienoossa. Kannattanee varmista kummalta tuo koodi oikeasti tulee - kampuran anturin leipoessa auto yleensä ei tietääkseni suostu käynnistymään edes hetkeksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Vika koodi.jpg
Vika koodi.jpg (158.37 KiB) Katsottu 7542 kertaa
Toi vikakoodi olisi mun lukijan mukaan kampiakselilta tuleva.
Jos onnistuu käynnistämään auton 3 kertaa peräkkäin ettei sammu niin moottorin häiriövalo poistuu itsestään.
Sammumiseen ei tunnu olevan merkitystä onko moottori kylmä vai lämmin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuohan suomentuu vapaasti niin, että kampiakselin ja nokka-akselin asennoissa on liikaa eroa siihen nähden mitä pitäisi olla. Ensimmäisellä rivillä on mainittu kapura, tokalla nokka.

Ei sillä, voi se kampurankin anturi olla rikki tahi menossa rikki (ja onkin, ennemmin tai myöhemmin - se on hajoava osa). Minä vain en ole kertaakaan kuullut moisen oireilevan niin, että auto kyllä käynnistyy mutta sammuu samantien. Tämän vuoksi koettaisin varmistaa kummalta anturilta virhe tulee (ja ehkä myös sen, onko virhe anturissa vai ajoituksessa).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Ok. En osaa varmistua kummalta toi tulee. Joutuu varmaan viedä sen johonkin pajalle tarkempaan tutkintaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tulipa tuossa mieleen, että ehkä MES osaisi kertoa tarkemmin/varmemmin. Tuossa on listaa avuliaista ihmisistä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21374
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Kiitti vinkistä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Hei yks juttu...hinkkasin konepellin kumitiivisteitä ja näyttäis olevan aika täynnä sontaa ne tuulilasin mustien muovien alla olevat kolot. Lähteekös ne ritilät ihan nostamalla?

Ja uskotteko, että tuulilasin vaihdon jälkeen ne pienet kuminpalat lasin alareunoissa repsottavat....
Viimeksi muokannut h_lauri, 03 Loka 2015, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^repsottavat kulmapalat laitoin loctitella siihen tivaariin parilla tipalla kiinni, hyvin on vuoden päivät ja pesut kestäny!!

Hoffa
Viestit: 47
Liittynyt: 15 Tammi 2015, 11:27
Car(s): Alfa-Romeo 159 SW 2,2 JTS - 2007

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hoffa »

Onko kellään ilmennyt "nykimistä" liikkellelähdön yhteydessä? Siis jos höräyttää käymään ja lähtee liikkeelle niin nykii niin pirusti - mutta minuutin päästä toimii taas kuin unelma. Välillä tuntuu kuin tukkoisella kaasarilla ajaisi :-) Ja siis nimenomaan kylmänä käynnistettäessä ongelma yleensä.

Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.

H

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mulla nyki kylmänä pirusti kun ketju rupes olee vaihtokunnossa, ei mitää pient nypytystä vaan ihan kunnolla

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Hoffa kirjoitti:Onko kellään ilmennyt "nykimistä" liikkellelähdön yhteydessä? Siis jos höräyttää käymään ja lähtee liikkeelle niin nykii niin pirusti - mutta minuutin päästä toimii taas kuin unelma. Välillä tuntuu kuin tukkoisella kaasarilla ajaisi :-) Ja siis nimenomaan kylmänä käynnistettäessä ongelma yleensä.

Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.

H
Uusi moottorinohjaus ohjelma, poistaa useimmassa tapauksessa moottorin nykimisen. Asiaan vaikuttaa myös sytytystulpat, Denso IK16 toimivat. Bensiini, Shell V-power nitro toimii hyvin. Forte käsittely bensiiniin n. 20000 välein. ym.

Moottorinohjaus ohjelma antaa liian paljon bensiiniä kylmänä ja se ei tahdo palaa, eli sytytys joutuu koville, eli sitä olisi kehitettävä. Sytytys tulpat ovat erittäin tarkat, esim NGK R ja kylmä tulppa ei toimi kovalla pakkasella, eli R eli resistori , vastus on liikkaa sytytysjärjestelmälle/ liian suurelle bensiinin osuudelle.

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Terve! Miten olette irrottaneet 159 takajarrusatulat? Eilen kurkkasin sen verta, että satula on kiinni kahdella e12 ruuveilla. Ylempi ruuvihan siitä lähtee ilman isompia ihmettelyitä. Vaatii vissiin kuitenkin satulan irrotuksen palojen vaihdossa?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Hoffa kirjoitti:Onko kellään ilmennyt "nykimistä" liikkellelähdön yhteydessä? Siis jos höräyttää käymään ja lähtee liikkeelle niin nykii niin pirusti - mutta minuutin päästä toimii taas kuin unelma. Välillä tuntuu kuin tukkoisella kaasarilla ajaisi :-) Ja siis nimenomaan kylmänä käynnistettäessä ongelma yleensä.

Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.

H
Kannattaa varmistaa, että on käytössä moottorin uusin softa. Tehdassofta vähän tykkää nykiä ja hyökkäillä, mutta nämä on saatu kuriin tällä uudemmalla.

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Imppa kirjoitti:Terve! Miten olette irrottaneet 159 takajarrusatulat? Eilen kurkkasin sen verta, että satula on kiinni kahdella e12 ruuveilla. Ylempi ruuvihan siitä lähtee ilman isompia ihmettelyitä. Vaatii vissiin kuitenkin satulan irrotuksen palojen vaihdossa?
Löytyykö nopeeta vastaajaa vastauksineen? Koitin googlailla ym. asiasta, mutta tuloksetta. Tänään pitäis saada homma hoidettua :?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös tuo ole ihan tavallinen liukutappisatula. Mutulla mennään ja viisaammat korjaa.. Satula pois paikaltaan ja palojen vaihto jalkaan. Saattaa jopa riittää vain yläpultin poisto ja alapultin löysäys ja kääntää satulan pois paikaltaan. Tietysti palojen liukupinnat kannattaa vähintään putsata, etteivät takertele ruosteisessa jalassa, eikä liukutappien putsaamisesta ja rasvaamisestakaan (jarrukumirasva http://m.motonet.fi/fi/tuote/602212/Jar ... 20ml-tuubi) haittaa ole.

Jarrumännän sisään painaminen vaatii oman työkalun http://m.motonet.fi/fi/tuote/765142/Jar ... VAGFordAlf, jolla mäntää saa samanaikaisesti pyöritettyä ja painettua. Pelkkä painaminen rikkoo satulan. Tässä kohtaa ei ole varmuutta, että vaatiiko 159:n sähköinen käsijarru jotain speciaalitoimenpiteitä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Alfissimo kirjoitti:Eikös tuo ole ihan tavallinen liukutappisatula.
On. Eli menee kuten Alfissimo yllä kuvaili.

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onk 159:eissäki sähkökäkkäreitä?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Rupesin naputtaessa miettimään ihan samaa, mutta laitoin varuiksi, kun en ollut varma, jos sellainen jossain versiossa joskus olisi ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei löydy kuin "sisarmallista" Lancia Thesiksestä, onneksi.

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Joo, seon toi alempi pultti sen verta viddumaises paikkaa, että ihmettelen suuresti miten sen saa veke.. Ei oo muute aikaisempien tonnin kärryjen kanssa kädet paskaantunu näin paljon turhasta :)

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hokasin just, että syyläri heiluu apparin puolelta aivan liiaksi. Syyllinenkin löytyi kun aloin tarkemmin tutkimaan yläpään kiinnityksiä, sehän tosiaan tulee sellaisten kumilieriöiden läpi sellaisella muovitapilla, joka on sitten vastaavasti muovisella liukumallisella niks-naks-liittimellä ( ööh, aika huteraa... ) kiinni syylärissä. Tietysti tuo lukkopala on rikki, joten toinen pääty heiluu ja rämisee liikaa. Sain tuon nyt "ranettamalla" väliaikaisesti kiinni, mutta uusi lukitustappi pitäisi saada.

Eli siis tuo kohta;

Kuva

Mistähän ja millä varaosanumerolla tuolta osaisi alkaa etsimään? Aika heikosti on romuuttamoilla 159:n raatojakaan kierrossa...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Onhan kuva myyntiesitteestä, onhan...?

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

hjpp kirjoitti:^ Onhan kuva myyntiesitteestä, onhan...?
Meinaatko että jos ei ole niin saa smacket tulla konehuoneen pesutaitoja...

arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

hjpp kirjoitti:^ Onhan kuva myyntiesitteestä, onhan...?
Täytyy olla kun öljytikun kahvassakin on paperilappu. :shock:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Haha! :D Ei hätää pojat, ihan noin siisti ei meikäläisen konehuone ole - eli interwebsin maailmasta :D

Edit: Jahas, löysinkin kyseisen osan: http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Radiator.shtml Osanumero: 60692235 - näin itse itselleni vastaten.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Vastaa Viestiin