Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
arv
Viestit: 594
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Smacket kirjoitti:Haha! :D Ei hätää pojat, ihan noin siisti ei meikäläisen konehuone ole - eli interwebsin maailmasta :D

Edit: Jahas, löysinkin kyseisen osan: http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Radiator.shtml Osanumero: 60692235 - näin itse itselleni vastaten.
Eli tämä?: http://www.ebay.com/itm/TASSELLO-ELASTI ... 0386042543
Numeron heitto.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Tuota taitaa olla vaan se pelkkä kumityyny? Se on siis ehjä, sen sisään tuleva muovitappi taas on se ongelmatapaus, joka pikalukitus on rikki. Tuossa mun linkissä olikin näköjään molemmat, eli tuo muovityyny (60692234) ja kiinnike (60692235).
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Smacket kirjoitti:Haha! :D Ei hätää pojat, ihan noin siisti ei meikäläisen konehuone ole - eli interwebsin maailmasta :D
Pelästyin jo, että täällä on vähän nostettu rimaa, mitä kuvia kehtaa laitella esille.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Toukokuun alussa säädetty rengaskulmat TI-mallin arvoihin, nyt n. kymppitonnia myöhemmin etuläskeistä sisäreunat syöty. Toisessa orastava viiru kankaista.

Ja nyt se kysymys. Jos ei ole säädettäviä puslia ylätukivarsissa niin meneekö muka noin nopeasti? Vakiovietereillä ei moista ongelmaa ollut.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itsellä täysin vakioalusta joka on vedetty vakioilla ja renkaat ovat parin kesän ja 20tkm aikana kuluneet tasaisesti joka nurkasta. Kokona on ollut sekä 245/45/17 että 245/45/18. Justiinsa eilen tarkistelin renkaita, kun syyskausi on virallisesti alkanut ja lähtölaskenta kohti talvigummeksiakin siinä samalla. Onko kaikissa kulumistapauksissa ollut asennettuna joku aftermarket alusta tai jotain? Onko ihan vakio-osilla ja vakiorengastuksilla moista tapahtunut? Itse pidän rengaspaineet visusti 2.8 barissa kesät ja talvet, niin ei vetele.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^mitä siihen lyöty aurausta ja mitkä gummit?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ettei kuitenkin haritusta, kun sisäkulmat syöty?
Nollakulmillahan tuota nyt ei pitäisi pystyä tapahtumaan edes todella pahasti ketuiksi olevilla kamppereilla, joten oletus on harituksessa?

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Säätyväisillä ylävarsilla camber nippanappa ti-arvoihin esim eibachin madalluksella. Ei noi säätyväiset autuaaksi tee madalletulla. Vakiolla voinee hieroa ohjearvojen keskelle. Takana riittänee säätövarat madallettuunkin, riippuen symmetriasta.
Mul eibachin prookitti ja bilsteinin lyhkäset iskarit, eibachin vakaajat ja powerflexin etu ylä ja alavarren puslat. Renkaat kuluu tasaseen, vaik camberit ovatte liki maksimit ti arvoihin verrattuna, ts puslien säädöt tapissa.

Liikaa aurausta, vai hissutellaanko mutkat?
Mää veivaan mutkapätkää liki päivittäin...

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tomne. Kaks kesää ajettu hakka musta. Keväällä takaalta eteen vaihdettu. Jottai 20+kkm ajettu. Yleensä mul kesäkumit vaihtuu 1-1,5kesää ajettuna. Noi o kestäny iha hyvin, mun ajotaidoilla.
3,3-3,5 pintaa jälel. Harvoin noin slikseillä kylläkin ajan...
Liitteet
C__Data_Users_Public_Pictures_Camera Roll_WP_20151005_001.jpg
C__Data_Users_Public_Pictures_Camera Roll_WP_20151005_001.jpg (228.97 KiB) Katsottu 7926 kertaa

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Pitää kaivaa se lappu tuolta tallista ja laittaa nähtäville. Ajo on motari-/maantievoittoista, nurkkaa veivataan murto-osa.

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tarkennuksena; orkkis 17" vanteet ja orkkiskoko 225/50-17 kumekset, etuveto Quaifen lukkoperällä. Olisko tällä kertaa haritus minimissään (ohjearvoihi verraten), etsinen laput myös jahka viittin.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

jalittam kirjoitti:Tomne. Kaks kesää ajettu hakka musta. Keväällä takaalta eteen vaihdettu. Jottai 20+kkm ajettu. Yleensä mul kesäkumit vaihtuu 1-1,5kesää ajettuna. Noi o kestäny iha hyvin, mun ajotaidoilla.
3,3-3,5 pintaa jälel. Harvoin noin slikseillä kylläkin ajan...
Valehteleeko kuva vai näyttääkö toi rengas kuluneen tuolta sisänurkasta, melkein kuvioinnin ulkopuolelta?
Huomasin eilen, että tuo minun 159 on järsinyt eturenkaiden nurkat, mutta renkaan kuviointi on muuten ihan tasaisesti kulunut.
Valokuva näyttää vähän samalta, mutta sulla ei vaan paista kankaat tuolta nurkasta :lol:
Toivottavasti on vaan valokuvan aiheuttama näköharha...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Omaankin silmään näyttää siltä, että olisi olka pyöristynyt, joka eturenkaassa meinatteisi haritusta kun sisäsyrjästä kyse.

Noksuthan on ainakin kokemuksien ja näkemäni perusteella jotain muuta, kuin välinpitämättömiä rengaspaineista. 20tkm ajettuja Sinistä ja Vihreetä menny vaihtoon kun kulunu loppuun joko kuvio, keskus tai olat. Ja kaikissa ollu väärät ilmanpaineet. Pääosin liian vähän. En enää muista, miten epäloogisesti tuo noksu ilmotti rengaspaineiden vaikuttavan niiden nykyrenkaisiin (tieto parin vuoden takaista);
joko se oli niin, että liian alhainen paine tappaa keskustan (joka ei mun logiikkaani osu, koska olat työntyy ulommas rungon rakenteen vuoksi, jolloin mun järki sanoo niiden kuluvan eka) tai sitten se tosiaan tappaa vain olat. Liian kova paine sitten päinvastoin.
Joku jopa oli kehottanut laittamaan autovalmistajan paine +0.3, jotta saadaan maksimaalinen kesto. En tiä, mikä ol mut ainakin yks (A?)8-autisti sanoi repineensä 60tkm irti Bläkeistä. Sillä oli rengaspaineet 18" kiekoilla 2.8bar ja renkaissa oli vielä hyvin pintaa ja pysyivät pystyssä omin voimin, eli olat ei ollu pyöristyny.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Ohessa kuva säädöistä. Itse en nyt osaa sanoa onko tuo persiillään, oletuksena oli että homma tulee kuntoon. Rengastuksena 235/45/17.
Liitteet
Kulmat.jpg
Kulmat.jpg (273.5 KiB) Katsottu 7791 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^n. 2mm liikaa haritusta edessä ja takana n.3-4 mm liikaa aurausta imho.
Viimeksi muokannut palkus, 06 Loka 2015, 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Polforea kirjoitti: Ei sillä, voi se kampurankin anturi olla rikki tahi menossa rikki (ja onkin, ennemmin tai myöhemmin - se on hajoava osa). Minä vain en ole kertaakaan kuullut moisen oireilevan niin, että auto kyllä käynnistyy mutta sammuu samantien. Tämän vuoksi koettaisin varmistaa kummalta anturilta virhe tulee (ja ehkä myös sen, onko virhe anturissa vai ajoituksessa).
Nyt on vaihdettu autoon uusi akku, kun hyytyi heti ekaan pakkaseen. Akun vaihtaja luki samalla vikakoodit ja sanoi koodin tulevan nokka-akselinanturilta.
Tänään sitten vuorossa nokkananturin vaihto Kouvolan Delta autolla. Ei auttanut ongelmaan. Epäilivät että on ajoitus pielessä.
Hihna on vaihdettu 66 tkm sitten Auto Milanolla. Oisko seuraava operaatio tuo hihnan vaihto. Eikös hihnan vaihtoväli ollut 120 tkm.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Edessä haritusta yli 6mm (negatiivista aurausta). Tuo syö rengasta jo, ihan takuuvarmasti. Etenkin 159, mikä on tunnettu siitä, että se syö etenkin eturenkaita aamupalaksi, välipalaksi ja lounaaksi...
Jos rengaskuluman haluaa minimiin, olis todennäköisesti eteen tyyliä haritusta 1-2mm max, tai sitten suoraan nollaksi. Ajo-ominaisuudet joidenkin mukaan kärsii tuosta nollakulmasta, toiset tykkää.
Itselläni 156:ssa on edessä liki nolla-haritus (haritusta taitaa olla 0.2mm), se on aika rankasti JTD:n ohjearvoja vastaan =D

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

palkus kirjoitti:^n. 2mm liikaa haritusta edessä ja takana n.3-4 mm liikaa aurausta imho.
Takaläskeissä ei ainakaan ongelmia kulumisen suhteen, menneet aivan tasaisesti.

Pitää marssia tekemään rekkula tuosta "säädöstä".

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se onkin se keula, missä se paino on. Sen takia takapäässä vaikutus on selvästi pienempi rengaskulumaan ko edessä, mutta voi olla myös niinkin et ajomukavuus kärsii loivemmilla arvoilla.
Lisäks vielä seki, et jokainen rengaskoneen ilmottama kulma-asetus on kotoisin jostain.
Se ei läheskään aina ole sama, ko tehtaan kertoma. Tai muuten hyväksi todettu.
Perusajatus on, että asiakas näkee vihreää = hyvä. Paitsi jos asiakas valittaa kuluvista renkaista, niin sitten ne pitää säätää niin, ettei kulu.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Onhan tuo noilla säädöillä tarkka ajettava, mutta rengaskulut tulisi olemaan vuodessa melkoiset.

Kiitokset neuvoista/huomioista. Sain alkuviikkoon ajankin homman kuntoon laittamiselle. Onneksi nuo renkaat ovat menossa keväällä muutenkin vaihtoon. Olisi voinut muuten hieman kyrsiä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

ukibugi kirjoitti:Nyt on vaihdettu autoon uusi akku, kun hyytyi heti ekaan pakkaseen. Akun vaihtaja luki samalla vikakoodit ja sanoi koodin tulevan nokka-akselinanturilta.
Tänään sitten vuorossa nokkananturin vaihto Kouvolan Delta autolla. Ei auttanut ongelmaan. Epäilivät että on ajoitus pielessä.
Hihna on vaihdettu 66 tkm sitten Auto Milanolla. Oisko seuraava operaatio tuo hihnan vaihto. Eikös hihnan vaihtoväli ollut 120 tkm.
Joo, 120tkm ja 4 tai 5v riippuen lähteestä on vaihtoväli. En ota kantaa kannattaako suorilta vaihtaa vai ensin tarkistaa ts. kuinka iso ero noissa hommissa on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Delta auton mies sanoi ajoituksen tarkistuksen olevan semmoinen homma että samalla vaivalla vaihtaa vaikka koko jakopään.
Se tässä mietityttään että uskaltaako tuolla ajaa kun töiden puolesta ei nyt oikein kerkeäisi tekemään jakopään vaihtoa. Onko kellään antaa vinkkiä missä Kotka - Kouvola alueella jakopää remppa kannattaisi teettää?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sijaisyaris alle?

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^^Kysäses Enzolta. Haminassa.

Avatar
ukibugi
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ukibugi »

Ei uskalla tolla lähteä nyt ajamaan yli 400 km työmatkaa, kyytikin järjestyi.
Enzolta kysyinkin jo jakopään vaihtoa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mikäs oli ohjearvo 159:n etupään maavaralle alatukivarresta mitattuna?
Löysin e-learnista mitan 111 mm, mutta onko mallikohtaisia eroja?

Näyttäisi että tuosta meikeläisen kulkineesta on hävinnyt etupään maavaraa n. 15mm alatukivarren sisäpäästä mitattuna jos toi 111mm on oikea mitta. Sivusta katottuna toi auto kyllä näyttää vähän siltä, että perä on ylhäällä ja keula alhaalla.
Turha varmaan ruveta kulmia säädättämään ennen kuin on maavara saatu takasin toleransseihin.
Miksiköhän keula olisi painunut alemmas vaikka vieterit näyttää päällisin puolin ehjiltä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ehkäpä ne vieterit vain näyttävät ehjältä, mutta eivät ole?
Eikös näissä nyt aika yleistä katkeilevat vieterit ole... Vai koskeeko vain takavietereitä?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Takavieterit näistä pomppaa aika usein, edestä harvemmin olen kuullut katkeavista jousista... Voisko olla väsyneet iskarit yhdessä väsyneiden jousien kanssa kun tuolla tavoin tulee julki?

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse en nyt ymmärrä, että miten alatukivarren ja maan välinen etäisyys muuttuisi jousta vaihtamalla.
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mietin tuota ensin itsekin, mutta sisäpäällä Vainio tarkoittanee kohtaa, jossa tukivarsi on kiinnitetty (joustavasti) koriin. Tuo kohta liikkuu korin korkeuden myötä täysin suvereenisti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tutkailu jatkunee vielä, muistelen, että täällä oli joku kirjoitellut iskarin jousilautasen pettäneen. Vai koskikohan se jotain 156:sta??
mattijus kirjoitti:Itse en nyt ymmärrä, että miten alatukivarren ja maan välinen etäisyys muuttuisi jousta vaihtamalla.
No ei kai se renkaan puoleiseen päähän paljoa vaikuta, mutta siihen korissa kiinni olevan nivelen paikkaan vaikuttaa kyllä paljonkin.
Jos otat jousen kokonaan pois niin kyllähän se auton pohja taitaa maata vasten tipahtaa. Siinä mukana sitten tukivarren sisäpää.

Suuntausarvojen lähtökohtana oli e-learnissa maavaran mittaus tukivarren molemmista päistä. Sillä tässä aloin sitä maavaraa ihmettelemään.

E: Just noin kuin Polforea tarkensi. Kiitti!

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jes, kiitokset selvennyksestä!
VMP

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Shuttle kirjoitti:Takavieterit näistä pomppaa aika usein, edestä harvemmin olen kuullut katkeavista jousista... Voisko olla väsyneet iskarit yhdessä väsyneiden jousien kanssa kun tuolla tavoin tulee julki?
Takajouset ovat omassani edelleen katkeamatta ajomäärällä 305 tkm. Etujousi sen sijaan on katkennut kerran. Se oli yllättävän vaikea huomata, kun katkeamiskohta oli aivan alhaalla eikä kulma ollut laskenut kuin ehkä sentin verran

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Itsellä korkkasi kanssa etujousi sillä välin kun odottelin Eibachin vieterisettiä katkenneen takajousen takia ja samalta puolelta. Kallistuma oli aika selkeä.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Vainio kirjoitti:Tutkailu jatkunee vielä, muistelen, että täällä oli joku kirjoitellut iskarin jousilautasen pettäneen. Vai koskikohan se jotain 156:sta??
Minulta meni taannoin jousilautanen vasemmalta edestä. Se vaan... oli hapertunut.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tuli tänään otettua vielä etupyörät irti ja ihmeteltyä jouset ja iskarit läpi. Ei niissä mitään vammoja näkynyt.
Tallissa on onneksi yhdet paljon vähemmän ajetut iskarit ja jouset lojumassa. Täytyy viikonloppuna vaihtaa ne alle ja katsoa kuinka käy.

Tommonen 45 asteen viiste oli kesän aikana ilmestynyt eturenkaiden nurkkiin. Yllättävän reunasta noi renkaat pystyy kulumaan :-D
Liitteet
IMG_0539.jpg
IMG_0539.jpg (59.11 KiB) Katsottu 7126 kertaa

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuota samaa ihmettelin JTS.ssästä, vaikka kulmat on laitettu vuosi sitten.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

A Bart kirjoitti:Tuota samaa ihmettelin JTS.ssästä, vaikka kulmat on laitettu vuosi sitten.
Tuo on kulmien säätely on mielestäni yksi autopuuhailujen ärsyttävimmistä hommista kun niissä toleranssit on tiukat, mutta mittaaminen ja asettelu helvatin vaikeaa.
Mittaustuloksia saa ihan yhtä monta kuin mittaajiakin (tai mittalaitteita). Todelliset tulokset kuitenkin paljastuu pahimmillaan vasta vuoden päästä kun huomaa gummeista hävinneen jonkun nurkan ja sittenkään ei voi olla 100% varma missä se oikea syy on.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ja monesti ne tehtaan suositukset tähtää ajomukavuuteen, ei rengaskuluman minimointiin.
Eli paremmat kaarreominaisuudet ja hallittavuus vai renkaiden pitkäikäisyys? Tietenkin ominaisuudet, koska asiakas bongaa ne eka.
Jos on haritusta = sisäreunat kuluu.
Jos on aurausta = ulkoreunat kuluu.

Tietysti se, että missä menee raja havaittavan kulumisen ja ei-havaittavan välillä riippuu autosta, renkaasta, rengaspaineesta, ajotyylistä ym ym.

Mitä lähemmäs nollaa on aurausharitus, sen vähemmän renkaat myöskin kuluu - koska ne joko puskee tai kiskoo mahdollisimman vähän.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No joo, ei ne tehtaan arvot kovin huonot voi kun niillä asetuksilla on päässyt 300tkm asti ilman kulumisongelmia.
Veikkaan , että suurin ongelma on löytää seppä joka osaa laittaa kulmat takaisin kohdalleen. Toinen ylätukivarsi on vaihdettu viime vuonna ja maavarasta on tosiaan kadonnut vähän. Siinäpä ne tämänhetkiset veikkaukset tuohon kulumiseen olisi.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Vainio kirjoitti:No joo, ei ne tehtaan arvot kovin huonot voi kun niillä asetuksilla on päässyt 300tkm asti ilman kulumisongelmia.
Veikkaan , että suurin ongelma on löytää seppä joka osaa laittaa kulmat takaisin kohdalleen. Toinen ylätukivarsi on vaihdettu viime vuonna ja maavarasta on tosiaan kadonnut vähän. Siinäpä ne tämänhetkiset veikkaukset tuohon kulumiseen olisi.
Kyllä seppiä löytyy jotka kulmat osaa laittaa kohdalleen, liian usein vika on laitteissa... Harva toimija ylläpitää suuntauslaitteitaan muuten kuin pakon edessä :roll: Siis silloin korjataan kun jotain menee rikki eikä enää voi laitetta käyttää.

Mutta on niitäkin jotka hoitavat laitteiden kalibroinnit ja huollot kuntoon vuosittain, itse tulee suosittua näitä pisteitä kun tietää että ainakin laitteet näyttää oikein. silloin jää enää säätäjä kysymysmerkiksi :mrgreen:

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Aiemmin esillä olevaa testauslappua katsellessa, kaivoin tehtaan arvot esille, jotka oli päivätty 2007 lopulla ja vertasin niitä testerin ohjearvoihin. On niissäkin hiukan epätarkkuuksia :-D. Jotkut oli kuitenkin aika lähellä...

Testerin ohjearvot Tehtaan arvot (A-mitat = normaali kuorma)

Takapää Camber -1aste 14' +/- 18' - 40' +/-18'
Auraus (pyöräkohtainen) 2.8mm +/- 1.5 mm 1.7mm +/- 0.9 mm

Etupää Camber -39' +/- 18' 35' +/- 18'
Auraus (pyöräkohtainen) -1.5mm +/- 0.9 mm -1.0mm +/- 0.5 mm
Viimeksi muokannut seppo, 10 Loka 2015, 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pystykallistuman säädön puute on suurin moka alustassa. Silmälläkin näkee eron uusien / 40000km ajettujen ylätukivarsien pystykallistumassa ja maavarassakin monta senttiä. Omassa 180tkm ja ylävarret on neljännet (tai viidennet) 50tkm jälkeen. Myös alavarret vaikuttaa, mutta kestävät puolet pidempään. Eihän niissä nivelet kulu, vaan ne hel@€$in löysät puslat.

Jotkut sanoo ajavansa ilman ongelmia, niin lieneekö se korkeampi alusta ja kapeammat renkaat? Ajotyyli vaikuttaa varmasti myös ja se, mihin on tyytyväinen.

Onko kukaan puslittanut 159ä tai hommannut säädön yläpäähän?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Etupäähän saa säädettävät puslat Alfistilta, muistaakseni. Takapäässähän ne ovat autossa, tosin aika pienellä säätövaralla. Mittaustuloste näyttääkin olevan TI-mallille (20mm madallus uutena), jolloin arvot hieman tasoittuvat, joka omalta osaltaan selittää renkaiden kulumiset.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

DaViega kirjoitti:159;n omistajien kannattaa tarkistaa helmojen alla olevien ovaalinmuotoisten kumitulppien tila, mulla oli 4 tippunut ihan pienen ajan sisällä.
Sieltä pääsee äkkiä kosteus, paska ja talvella suolaliuos helman sisään.
Helmojen? Mä käytän housu...jaa siis AUTON. :-D

Avatar
söde
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 10:42
Car(s): AR 159 3.2 JTS Q4, -07
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja söde »

Tuli tälläinen tyhmä kysymys mieleen, kun KVG:sta ei antanut tulosta.
Eli eikö tuossa 159 JTS:ssä ole bensa suodatinta lainakaan? Ainakaan en sellaista mistään löydä?!
Ei se satu?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yleisesti nykyautoissa, se lienee suoraan pa-pumpun yksikössä. Tai siis "tankkiyksikössä", jossa on pumppu, suodatin ym.

Ja se vaatinee takapenkin irrotuksen, jonka alla löytynee luukku josta siihen pääsee käsiksi. Joissakin malleissa/merkeissä tarvitaan aina uutta tiivistettä, toisissa riittää putsaus ja joissakin se on silikoonia vastaavalla pursotettavalla roippeella jne...

Kysyt ilmeisesti, kun haluaisit sen vaihtaa...ko?

En siis 100% varmuudella paikkaa sano, mutta tuo on ehdottomasti useimmiten se paikka, jossa se nykyvehkeissä on. Ennen vanhaa suodattimet oli mm. tankin ulkopuolella letkun välissä jne.

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Vainio kirjoitti:
jalittam kirjoitti:Tomne. Kaks kesää ajettu hakka musta. Keväällä takaalta eteen vaihdettu. Jottai 20+kkm ajettu. Yleensä mul kesäkumit vaihtuu 1-1,5kesää ajettuna. Noi o kestäny iha hyvin, mun ajotaidoilla.
3,3-3,5 pintaa jälel. Harvoin noin slikseillä kylläkin ajan...
Valehteleeko kuva vai näyttääkö toi rengas kuluneen tuolta sisänurkasta, melkein kuvioinnin ulkopuolelta?
Huomasin eilen, että tuo minun 159 on järsinyt eturenkaiden nurkat, mutta renkaan kuviointi on muuten ihan tasaisesti kulunut.
Valokuva näyttää vähän samalta, mutta sulla ei vaan paista kankaat tuolta nurkasta :lol:
Toivottavasti on vaan valokuvan aiheuttama näköharha...
Onjuu kulunu sisäolka, ihan kummallaki puolen.

Edelleen mussutan; miks noi auraus/haritus-arvot pitää ilmoittaa milleinä? Asteilla/minuuteilla ei tartte pelleillä vannes/rengaskoolla.

jalittam
Viestit: 1845
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

ukibugi kirjoitti:Delta auton mies sanoi ajoituksen tarkistuksen olevan semmoinen homma että samalla vaivalla vaihtaa vaikka koko jakopään.
Eikös deltan ukoilla ole käytössä lukitusvermeitä kansiremonttia varten? Hifistellen tarkastus siten, et hakee ykk:n noin. Kattoo tai käyttää nokan lukituskalua vaik pakopuolelle (venakopan tulppa irti). Aparihihna ja kampuran apuhihnapyörä irti ja sovittaa kampuran lukitustyökalua paikalleen. Hampaan heiton kyl huomaa kai tuolloin. Vai oliko jopa kampuralla (hihnapyörällä) ykk merkkikin, jolloin pärjännee ilman kalujakin.

Vastaa Viestiin