Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Aikas hurjan näköinen suodatin :silly: Joutuiko puskurin ottaan pois et sait vaihdettua?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mulla oli vielä pahempi kun murtui käsiin pois ottaessa.. Huonoin paikka suodattimelle ikinä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

banditbusa kirjoitti:^ Aikas hurjan näköinen suodatin :silly: Joutuiko puskurin ottaan pois et sait vaihdettua?

Ei tarvi, mut pohjalevy pitää. Mulla oli umpio alareunasta irti niin sen kiinnittämiseksi oli puskuri irroitettava.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vaihtoon riittää että tunkkaa oikean kulman ylös ja avaa panssaria oikealta niin että se roikkuu sopivan alhaalla sitten vaan putsarin kotelon kansi pohjasta auki. Ruuvit kannattaa avata varovasti koska pyörähtävät helposti poikki. Samaa paskaa kuin 156 kotelon ruuvit. Ongelma taitaa olla se että kansi on pohjassa ja kun se vittumainen saada kohdilleen niin se jää helposti raolleen jos tekee yhellä silmällä huolimattomasti.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 403
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Paljonko näissä kuuluu olla latausjännite akulta mitattuna?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:
banditbusa kirjoitti:^ Aikas hurjan näköinen suodatin :silly: Joutuiko puskurin ottaan pois et sait vaihdettua?

Ei tarvi, mut pohjalevy pitää. Mulla oli umpio alareunasta irti niin sen kiinnittämiseksi oli puskuri irroitettava.
Juu, pohjalevy pitää. Oon mutaman kerran sen suotimen vaihtanu, aattelin vain et onko dieselissä hankalampi kuin bensakoneessa, kun sulla oli puskuri pois.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

kovan onnen soturi kirjoitti:Paljonko näissä kuuluu olla latausjännite akulta mitattuna?
Kun vaihdoin laturin hiilet silloin mittasin, mulla oli muistaakseni 13,78 volttia

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 403
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

banditbusa kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti:Paljonko näissä kuuluu olla latausjännite akulta mitattuna?
Kun vaihdoin laturin hiilet silloin mittasin, mulla oli muistaakseni 13,78 volttia
Mulla obd:n kautta näytti 13.2 ja akulta mitattuna 13.7, vois ehkä olla enemmänkin :shock:
Millä kilometrimäärällä näistä on suunnilleen laturit hajonnu?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

^ Laturin hajoamisesta en tiedä, mut hiilet oli multa loppu tossa 150tkm kohdalla. Tiedossa ei ainakaan ole et olis laturia mun autoon vaidettu nyt mittarissa 160tkm.

Vanha welho
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Loka 2015, 18:18
Car(s): Gtv, 75, 156 ja Mito useita, Brera

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vanha welho »

Shuttle kirjoitti:Nyt on pakko kysäistä; paljon ihmisillä on maksanut tuo maalausoperaatio takaovien ja lokarien kohdalta, johon vuosien saatossa on tullut kivisuihkua? Itselläni Grigio Titaniossa on kymmenen vuoden jälkeen aika heikossa hapessa maali noilta osin, joten ajattelin josko sen maalattavaksi veisi jossain Turun seudulla. Tietty jos tietää Varsinais-Suomi/Satakunta akselilla laadukasta jälkeä tekevää automaalaria, saa myös vinkata. Laadusta voi maksaa mielellään.
Porissa Selivaaraa voin suositella. Iso pulju, maalaa vuodessa 1500 autoa, lisäksi laatu ja hinta kohdallansa. Itse maalautin viimeksi Breran molemmat kyljet ja konepellin, hinta 1300 E Yleensä työ kestää siellä noin viikon koska tosiaan iso pulju. Maalaamon tiloista löytyy lisäksi autovuokraamo, joten korvaava kuljin löytyy helposti. Tv.Vanha welho

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

jkk kirjoitti:Vaihtoon riittää että tunkkaa oikean kulman ylös ja avaa panssaria oikealta niin että se roikkuu sopivan alhaalla sitten vaan putsarin kotelon kansi pohjasta auki. Ruuvit kannattaa avata varovasti koska pyörähtävät helposti poikki. Samaa paskaa kuin 156 kotelon ruuvit. Ongelma taitaa olla se että kansi on pohjassa ja kun se vittumainen saada kohdilleen niin se jää helposti raolleen jos tekee yhellä silmällä huolimattomasti.
Viimeksi filtteriä vaihdettaessa ei meinattu millään saada kotelon kantta takasin kiinni. Ruuvit ei vaan pitäneet. Sitten huomattiin että ruuvit olikin syöneet muovia ja kaivettiin jostain laatikon pohjalta muutama sentin pitempi ruuvi joilla saatiin kansi pysymään kiinni. Tarttiskin etsiä lisää sopivia ruuveja että saisi seuraavalla kerralla vaihdettua ne kaikki.
Il nero era bellissimo

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Vanha welho kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Nyt on pakko kysäistä; paljon ihmisillä on maksanut tuo maalausoperaatio takaovien ja lokarien kohdalta, johon vuosien saatossa on tullut kivisuihkua? Itselläni Grigio Titaniossa on kymmenen vuoden jälkeen aika heikossa hapessa maali noilta osin, joten ajattelin josko sen maalattavaksi veisi jossain Turun seudulla. Tietty jos tietää Varsinais-Suomi/Satakunta akselilla laadukasta jälkeä tekevää automaalaria, saa myös vinkata. Laadusta voi maksaa mielellään.
Porissa Selivaaraa voin suositella. Iso pulju, maalaa vuodessa 1500 autoa, lisäksi laatu ja hinta kohdallansa. Itse maalautin viimeksi Breran molemmat kyljet ja konepellin, hinta 1300 E Yleensä työ kestää siellä noin viikon koska tosiaan iso pulju. Maalaamon tiloista löytyy lisäksi autovuokraamo, joten korvaava kuljin löytyy helposti. Tv.Vanha welho
Kiitos vastauksesta ja kiitoksia muillekin. Täytyy varmaan sijoittaa tuo touhutonni maalaushommiin ni johan auto näyttää hyvältä. Itse suunnittelin jos tuon ajoittaisi keväälle/kesälle ni ei nastat söisi samantien hyvää jälkeä piloille.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

quppe kirjoitti:Mulla oli vielä pahempi kun murtui käsiin pois ottaessa.. Huonoin paikka suodattimelle ikinä.
Ei suodattimen paikka välttämättä huono ole, on vaan huonosti (jälleen) suunniteltu ne vedenpoistot kotelon pohjaan + ilmanotto taitaa vetää aika raakasti keskeltä keulaa vettä sisään. Sehän alhaalla olevassa suodattimessa ON huono että kaikki vesi valuu alamäkeen, se pitää saada tehokkaasti pois.

Itse tuunasin ylimääräisen vedenpoiston ihan suodattimen alimpaan osaan, missä niitä nyt ei ole. Lätäkössä makaava tarvikesuodatin oli minullakin ollut ihan räjähtämisen partaalla.
Viimeksi kun kurkkasin niin se uusi vedenpoisto näytti toimivan, kun taas kuvassa näkyvät alkuperäiset pohjan nurkassa oli kuivana.
Eli pieni reikä ihan tuon pohjan keskellä olevan ovaalin laitaan. Liian keskelle jos tekee niin vetää siitä sitten ilman suodattimen ohi.
Liitteet
35.JPG
35.JPG (9.9 KiB) Katsottu 101040 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Onkos 159 Base järjestelmäs samanlaista kikkaa kuin 156 bosessa???

Avatar
Raikkoo
Viestit: 287
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Jahas, 2,4 JTDm latausjännite tyhjäkäynnillä 12,6 v ja 3000 rpm 13,4 v. Saa ilmeisesti valmistautua laturin vaihtoon. Viimeaikoina olen huomannut käynnistäessä matalilla kierroksilla outoa tärinää/kolinaa, poistuu lämmetessä. Voisiko tämä liittyä laturiin/vapaakytkimeen?

Avatar
Raikkoo
Viestit: 287
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Raikkoo kirjoitti:Jahas, 2,4 JTDm latausjännite tyhjäkäynnillä 12,6 v ja 3000 rpm 13,4 v. Saa ilmeisesti valmistautua laturin vaihtoon. Viimeaikoina olen huomannut käynnistäessä matalilla kierroksilla outoa tärinää/kolinaa, poistuu lämmetessä. Voisiko tämä liittyä laturiin/vapaakytkimeen?
Kävin mittailujen jälkeen ajamassa n. 10 kilometrin lenkin, jonka jälken latasi tyhjäkäynnillä 14,2 v. Alkaa ajatus vapaakytkimen lähiaikoina tapahtuvasta laukeamista tuntumaan todennäköiseltä, myös konehuoneen tärinä voisi mielestäni viitata vapaakytkimen aiheuttamaan remmin pomppimiseen.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Onko joku optimoinut 2,4 jtdm q-tronic laatikossa? Onko murheita ollut tai tms?

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Itse itselleni vastaten; turbon voi irroittaa ilman isompia purkuja.
Liitteet
20151224_024300-240x427.jpg
20151224_024300-240x427.jpg (35.11 KiB) Katsottu 100414 kertaa

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja pitäskös tuo pakopuolen simpukka irrota ilman isoa väkivaltaa?
Liitteet
20151224_042835-800x450.jpg
20151224_042835-800x450.jpg (83.19 KiB) Katsottu 100400 kertaa

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Onko joku optimoinut 2,4 jtdm q-tronic laatikolla? Onko murheita ollut tai tms?

kalliopuska
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kalliopuska »

Olen laitattanut "karalan"ohjelman, eikä ole ollut mitään ongelmia. Öljyt kuitenkin lootaan vaihdettu, 200tkm ajettu.
Ei ole säälitty eikä säälitä, heikko mikä ei kestä. :roll: Ohjelman kanssa ajeltu noin vuoden verran ja 10tkm.

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

Ohjelmalla ajettu 20 tkm, ei ongelmia ja kulutus pienempi.. ei ehkä tähän kuuluvasta ketjusta lainaten,aina on oikea pykälä sisässä.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

132 Coupe kirjoitti:Ohjelmalla ajettu 20 tkm, ei ongelmia ja kulutus pienempi.. ei ehkä tähän kuuluvasta ketjusta lainaten,aina on oikea pykälä sisässä.

Paljonkin tehoja nostettu? Olen saanut sen käsityksen ettei laatikko kestä kasvavaa tehoa/vääntöä..

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^koskeeko enemmän m32 kakkalootaa mitä on pikkudieseleissä ja bensoissa?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

F40-aski kestää ilmeisesti varsin hyvin, ainakin oman kokemuksen perusteella ja netistä luettuna. Tuo M32 taas on eri juttu. Mutta taisi olla niin, että niissä taisi olla tehtaalta asti vikaa. Eli särkymiset johtunevat siitä, ei niinkään lisätehoista?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Manuaalien kohdalla varsin totta, mutta Venomiksen auto on avtomag, jonka kesto on hälle nyt kysymysmerkki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

Aisinin TF 80 SC:n laatikon kestävyydestä voi kysellä vaikkapa Volvolla ajelevilta taksikuskeilta. Viisaammat ovat itselleni kertoneet, että tuo on ihan paska loota.

Toisaalta, kun olen aihetta googlannut, laatikkoa on valmistettu miljoonia, eikä ainakaan 159:n kanssa ole juurikaan huonoja kokemuksia. Mielestäni paras vaihteisto ko. autoon.

Omalla Qtronicilla Karalan softan kanssa ajettu viitisen vuotta ilman ongelma. Ei tosin vastaa Venomiksen kysymyksen, koska pikkulohko kyseessä. Varsinkin alavääntö jää vielä vaatimattomaksi verrattuna vitosdieseliin, vaikka pirteästi kulkeekin. Kevyempi keula kääntyy toki mutkiin ihan eri lailla, mutta sehän on sitten kokonaan toinen juttu.

Käsittääkseni vitosdieselistä oli tehtaalta loppupeleissä kaksi eri viritysvaihtoehtoa, 210 hp -versio manuaalina ja 200 hp automaatille. Jälkimäisessä myös alakierrosten vääntö oli heikompi, maksimivääntö 400 Nm löytyi vasta 2000 rpm:ssä, kun tehokaammassa koneessa jo 1500:ssa. Olisiko ollut juurikin laatikon kestävyyden varmistamiseksi. Aisin lupasi laatikon kestävän 440 Nm.
TTi

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Mikä kumilärpäke tuolla on? Kauempaa otetussa kuvassa näkyy paikka suurinpiirtein ja lähempää otetussa kuvassa tarkka kohta. Ihmettelin kun lerppuu siellä miten sattuu, ei siis tunnu olevan varsinaisesti kiinni, vaan saa heiluteltua ja työnnettyä sisäänpäin.
Autohan on 2.4jtdm.
Liitteet
Bimage1.jpeg
Bimage1.jpeg (71.59 KiB) Katsottu 99736 kertaa
Bimage3.jpeg
Bimage3.jpeg (46.52 KiB) Katsottu 99736 kertaa

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ronki auki vaan.
Se on vedenpoisto tuolta tuulilasin alla olevasta kaukalosta.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Venomis »

Mitä olette tehoja ottanut ulos q-tronicist? (2.4jtdm)

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Onko 159:n elektroniikalle terveellistä ladata akkua irrottamatta auton kaapeleita? Motomaatin testerin mielestä akku on ok, mutta kaipaisi kunnon varausta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kuskinpuoleinen takaoven ulkokahva avaa oven vain raolleen eli kliimaksi jää tulematta. Sisäkahva skulaa normaalisti. Maalaanko auton kilikalilla vihreäksi ja ajan mereen?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Monza kirjoitti:Onko 159:n elektroniikalle terveellistä ladata akkua irrottamatta auton kaapeleita? Motomaatin testerin mielestä akku on ok, mutta kaipaisi kunnon varausta.
Vähän riipuen millä lataat, ei se pidennä eikä lyhennä sähköjen elinikää:
http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/faq -> asennus -> yleistä
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
Monza kirjoitti:Onko 159:n elektroniikalle terveellistä ladata akkua irrottamatta auton kaapeleita? Motomaatin testerin mielestä akku on ok, mutta kaipaisi kunnon varausta.
Vähän riipuen millä lataat, ei se pidennä eikä lyhennä sähköjen elinikää:
http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/faq -> asennus -> yleistä
Joo, lähinnä kiinnostaa juuri tuo, että tykkääkö joku auton komponentti kyttyrää akkulaturista tulevalle jännitemuodolle. Yksi CTEK, tosin vanhempi, löytyy talosta ja sitä ajattelin käyttää. Tuollaista perinteistä "peltistä" akkulaturia 80-90 luvulta en ajatellut tarjota kaapelit kiinni. Sitten olisi vielä yksi Optimate4, mikä osaa ladata can väyläistä mopoa 12V ulostulotökkelistä, mutta se saanee toimia vain tuossa tehtävässä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^ Kerran korjaamosetä avautui minulle siitä että olin ladannut akkua vain miinusnapa irti (siinä on se pikaliitin) että olin saanut auton korjaamolle asti laturin vaihtoon. Tosin lienee selittelyä kun eivät osanneet herätepiuhan liitintä oikein päin kiinni ja latausvalo paloi aina vain.
Mutta tuota olen joskus miettinyt että voisiko olla vinha perä jos näin tekee, mielestäni pikaliitin saisi kyllä olla plussajohdossa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos toinen napa on ladattavan akun ja auton sähköjärjestelmän väliltä irti, niin virtapiiri auton suuntaan on poikki eikä se laturin jännite pääse auton sähköjärjestelmään asti, ellei laturi anna jotain todella mystisiä (kovajännitteisiä ja/tai kovatajuuksisia) pulsseja joilla mennään hyppysähkön puolelle ja jotka eivät välttämättä tekisi hyvää sille akullekaan. Saa esittää kilpailevan teorian, mutta mielelläni kuulisin myös jotain fysiikan perusteita.

Tästä päästään siihen että sillä, kumpi napa akusta on irti, ei sinänsä ole sähköteknisesti merkitystä - kumman tahansa ollessa irti virtapiiri on poikki eikä akku tuo sinne enää potentiaalieroa eli jännitettä. Miinusnavan irroittaminen ainoana ja ekana tulee siitä, että kun auton kori on tyypillisesti maapiste ja siinä miinusnavassa kiinni, niin miinuskaapelin kiinni ollessa esim. työkalu korin tai moottorin ja plusnavan välillä on todella ikävä idea.

Minä en ole ikinä osannut pelätä akun lataamista sen kiinni ollessa, mutta on toki totta, että jos auton sähköjärjestelmä on herkkä häiriöille ja vanhassa laturissa ei kummoisia suodatuksia ja jännitteen tasauksia ole, niin voihan siinä joku ikävä piikki onnistua tekemään tuhojaan vaikka akku melko hyvin tasausta ja suodatusta suorittaakin. Tuotahan ei sinänsä olisi paha rasti suodattaa lisää nopeilta piikeiltä varmuuden vuoksi, mutta se miinusnavan pikaliittimen irrotus on myös käytännössä hyvin simppeli ja varsin riittävä ratkaisu, kunhan piuhan kääntää sen verran sivuun tai laittaa muovin tms väliin ettei kontaktia pääse vahingossa syntymään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Polforea kirjoitti: Minä en ole ikinä osannut pelätä akun lataamista sen kiinni ollessa, mutta on toki totta, että jos auton sähköjärjestelmä on herkkä häiriöille ja vanhassa laturissa ei kummoisia suodatuksia ja jännitteen tasauksia ole, niin voihan siinä joku ikävä piikki onnistua tekemään tuhojaan vaikka akku melko hyvin tasausta ja suodatusta suorittaakin. Tuotahan ei sinänsä olisi paha rasti suodattaa lisää nopeilta piikeiltä varmuuden vuoksi, mutta se miinusnavan pikaliittimen irrotus on myös käytännössä hyvin simppeli ja varsin riittävä ratkaisu, kunhan piuhan kääntää sen verran sivuun tai laittaa muovin tms väliin ettei kontaktia pääse vahingossa syntymään.
Toisaalta haluaisin välttää virtojen katkaisua autosta, mistä näistä taas tietää mitä kaikkea siitä seuraa. Radiosta häviää kanavat, BlueMe hukkaa paritukset, ECU resetoituu johonkin limp modeen, ajotietsikka alkaa puhua Italiaa, ajonesto tekee totaalitenän, jne. :mrgreen:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei mulla ainakaan tapahtunut mitään noista 159:ssä kun vaihdoin akun. No blue&me ei oo käytössä. Kellon aika ja päiväys piti asettaa uusiksi. TBihin vaihdoin akun niin ettei jännite hävinnyt..samaa koitin jtdmssä mutta piuha irtos kesken asennuksen niin lopulta olis ollu sama vaikka en olisi kikkaillut yhtään vaan vaihtanu perinteiseen tyyliin...no trippi meni nollille. Mut kyllähän se toki on käyttäjän kannalta mukavampi vaihtaa akku niin ettei jännite häviä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 403
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Omaani oon ladannu cetekillä ja oli vielä akun elvytystoiminto päällä. Ei siitä mitään seurauksia koitunu, tosin väylä oli sammuneena kokoajan kun laturi oli kiinni.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Se on hyvä että tämä Alfa Romeo laatu pysyy tasaisena vuosikymmenestä ja mallista toiseen, eli kun pakkanen menee alle -10C, niin ohjaustehostimen pumppu alkaa ujeltaa. Kaksi kysymystä:

1. Mitä nestettä sinne voi lisätä, jos on vähissä? Lienee alkuperäiset kierrossa.
2. Jos vaihtaisi koko ojaustehostimen nesteen, niin mikä toimii myös pakkasessa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näinköhän 159:ssä on myös sama juttu, kuin 156:ssa - eli Valvolinen liruilla hiljaisempi?
Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.
Joka tapauksessa, eipä nuo nesteet kovin paljoa maksa niin hyvin ne vois vaihtaa vaikka kerran vuodessa. Eipä siitä mitään haittaakaan ole.

**
PS.

Luokitukset varmasti lukee manuaalissa ym. joten en enempiä ota kantaa, mutta kovan kylmäkeston ATF:t on pääsääntöisesti hyviä - kunhan niitä vaan saa käyttää.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Taidan olla pervo tai kuuro, mutten ole ujellusta kuullut. Tosin alfoja ollut vasta vajaa kuusi vuotta.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Valvolinea tehostimeen, ja paluusihdin tarkistus.

Mutta onko kukaan vielä selvittänyt miksi -20c ja kylmemmällä jos ei joka päivä 159 ole liikenteessä, niin saa varautua täristelevään käyntiin aamun ensimmäisellä ajokerralla?
Eli tuntuu kuin yksi sylinteri olisi poissa pelistä, tai on puhuttu että jäykistyykö moottorin tukityynyt pakkasella (ovat nestevaimennettuja?)

Oma uusi suosikkiteoria: kaksoismassa vauhtipyörä jäätyy jumiin ja muuttuu yksöis massaiseksi tjms.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Äänestän tukikumien kohmettumista.
Mulla olivat jättäneet jakopäähuollossa moottorinkannakkeen vähän löysälle ja sopivasti kurvaillessa siellä pääsi joku kohta moottorista koskettamaan runkoon.
Ääni/tärinä oli hyvin samanlaista kuin toi tarpeeksi kylmässä tehdyssä kylmäkäynnistyksessä tuleva tärinä.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Aquatica kirjoitti:Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.
JiiTeeÄssä kirjoitti:Valvolinea tehostimeen, ja paluusihdin tarkistus.
Mistä tuo paluusihti löytyy?

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

h_lauri kirjoitti:Taidan olla pervo tai kuuro, mutten ole ujellusta kuullut. Tosin alfoja ollut vasta vajaa kuusi vuotta.
24 vuotta, kaikki listatut ujeltaneet :roll:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Molempien 159 ohjaustehostimet ovat mulla hiljaa, mut kaikki 156 ovat kylmänä ääntäneet. Öljyiksi käy hyvin Citroënin nestejousituksen öljy. Toimii kaikissa keleissä, eikä ohjaus kipsaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Ei saatu leimalla savuja arvoihin, 2.4 pölläytti. Alla uudet öljyt ja suodattimet. Mistäs tuota rupeis kaivaan?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »


JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Monza kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Ja olikos 159:ssä se paluulinjan sihti ongelma...? Eli likanen sihti aiheuttaa turhaa jähmäämistä ja sitäkautta ulinat.
JiiTeeÄssä kirjoitti:Valvolinea tehostimeen, ja paluusihdin tarkistus.
Mistä tuo paluusihti löytyy?
Säiliön sisältä keulan puolelta mihin letkut tulee. Sihtiä ei saa irti, tympeä puhdistaa. Uusi säiliö 50-60€ netistä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin