156 jakohihna... Jälleen kerran, osa xxx
Valvoja: Moderators
Halvin vaihtoehto ja viisain mun mielestä iäkkäämmälle autolle jossa jo takuu on mennyt umpeen on että osat esim. motonetistä ja joku ei-valtuutettu kaiffari vaihtamaan osat. 60tkm/ 3v takuutahan tolle ei saa mutta väliäkös sillä jos hinta on yli puolet halvempi . Vaihtelee vaikka sitten vähän taajempaan jos pelottaa 

Paikalla
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tarkoittaako Roach kuitissasi oleva Ajoituksen muuntimen korjaussarja 8.70e että se naputus on korjattavissa korjaussarjalla?
Samoin ihmetyttää noissa laskuissa oleva tuntiveloitus. Autodata antaa ajaksi 2.95h joka tarkoittaa että kun työn osuus on 273e niin tuntiveloitus on melkein 100e. Todellisuudessa tuon vaihtaa nosturilla ja pi-työkaluilla, parin harjoitus kappaleen jälkeen alle 2h. Reilusti....
Samoin ihmetyttää noissa laskuissa oleva tuntiveloitus. Autodata antaa ajaksi 2.95h joka tarkoittaa että kun työn osuus on 273e niin tuntiveloitus on melkein 100e. Todellisuudessa tuon vaihtaa nosturilla ja pi-työkaluilla, parin harjoitus kappaleen jälkeen alle 2h. Reilusti....
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
DA-Turku uskottelee, että töitä olis 4h edestä. Taitaa olla pitkät röökitauotAlfistipohjoosesta kirjoitti:. Autodata antaa ajaksi 2.95h joka tarkoittaa että kun työn osuus on 273e niin tuntiveloitus on melkein 100e. Todellisuudessa tuon vaihtaa nosturilla ja pi-työkaluilla, parin harjoitus kappaleen jälkeen alle 2h. Reilusti....

Paikalla
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuosta sen ajan katsoin. www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2309 .Noissa ajOpelien TC koneille annetut valmistajan ohjeajat pyörivät siellä 1,9-2,3h haarukassa ja ei siinä yleensä 45min kauempaa mennyt. Tuon 166:sen hihnan vaihdettua väittäisin että ammattilaisella pitäisi mennä 1-2h väliin. Riippuen kahvitauosta.
Tuohon 3h varmaan vaihtaa omalla lattialla jos vähän kiirehtii. Mutta mieluummin tekee varmanpäälle.

Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Vastataan ennenkun R kerkee...Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tarkoittaako Roach kuitissasi oleva Ajoituksen muuntimen korjaussarja 8.70e että se naputus on korjattavissa korjaussarjalla?
Kyllä sillä sen diesel äänen saa pois. Sarja sisältää nylon prikan (halk n.3cm)ja järeämmän jousen.
Makaroonia jo vuodesta -98
Paikalla
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11363
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Ei kai sentään jos aikoo sen variaattorinkin vaihtaa/korjata? Tai sitten mä olen vaan liian hidasAlfistipohjoosesta kirjoitti:Todellisuudessa tuon vaihtaa nosturilla ja pi-työkaluilla, parin harjoitus kappaleen jälkeen alle 2h. Reilusti....

Eikös aikaisemmin ollut puhetta, että niitä variaattoreita on kahta erilaista sorttia ja vain toinen on korjattavissa? Mulla ainakin se klunssi näytti sen verran umpinaiselta, etten keksinyt miten sen olisi saanut avattua.
- Epäkelpokeräilijä -
Paikalla
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 5068
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Noh, eihän se seissyt kuin jonkun 6 viikkoa vai? Äkkiähän tuo aika menee...Rolle kirjoitti:Ensin pitää vaan räjäyttää jakohihna ja seisottaa autoa kuukausia niin sen jälkeen alkaa palvelu deltassakin pelaamaan![]()
Ja kun kerran laittoivat tulpatkin ilman suostumustani, niin joutuivat antamaan ne ilmaiseksi. Ei harmita yhtään.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Nostellaanpas taas topiccia ylöspäin kun on ajankohtainen aihe 
Tällä kertaa pääsin 45 000 kilometriä, ja aikaa taisi vierähtää tuollaiset 2 vuotta ja 11 kuukautta. Suunta on siis parempi.
Saa taas tallin seinälle lisää vääntyneitä venttiileitä... Niitä alkaa siellä tosin olemaan jo liiankin kanssa...

Tällä kertaa pääsin 45 000 kilometriä, ja aikaa taisi vierähtää tuollaiset 2 vuotta ja 11 kuukautta. Suunta on siis parempi.
Saa taas tallin seinälle lisää vääntyneitä venttiileitä... Niitä alkaa siellä tosin olemaan jo liiankin kanssa...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11585
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Mitä niitä aikaisemmin vaihtamaan. Kyllä sen sitten huomaa, kun on aika vaihtaa. Päivämäärät ja ajokilometrithän ovat pelkureita varten.Roach kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää että meidän "tallilla" ei ole onni myötä - kaksi autoa ja neljä katkennutta jakopään hihnaa...
Tosin mullahan pyörii tällä hetkellä hihna, jossa on takuu jopa takapyöränlaakerin hajoamiseen.

Vai olikohan se vitsi.... ?
Ensimmäisissä E-kadeteissa oli 30tkm. Multakin yks hihna sellasesta menny.Sape kirjoitti:Ei kai sentään, kyllä tuon tittelin taitaa viedä Bemarin M40 jossa suositeltu hihnan vaihtoväli taitaa olla 30tkm.alfa164 kirjoitti:Onkohan mailman heikoin auton kone toi ts?jos puhutaan normiautoista
I do my loving in the winter.
- KJS
- Viestit: 4706
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
- Paikkakunta: Nokia
Minulla on ollut sellainen käsitys, että muovisia kiristimiä ei tehtäisi enää, vaan kaikki olisi metallisia, tiedä sitten onko näin. Kiristysvaran eroista en tiedä, mutta minulla on sellainen käsitys, että ongelmia on ollut eniten muovisen kiristimen kanssa. Niin ja ei kai ne hihnat kovin usein katkea, vaan nimenomaan menettää hampaansa.
- SP
- Viestit: 958
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati Monster 750 -99 TB
Alfa Mito 1.6 jtd
BMW 335ix - Paikkakunta: Tampere
muovi
en ole viimesen 3 vuoden aikana laittanu muovista kiristintä ja aika monta jakopäätä on tullu laitettua
olin siinä käsityksessä kaikki on jo metallisia,olisko jotain vanhaa varastoo 


Näin minäkin uskon että tapahtuu. Mahdollisesta erosta kiristysvarassa en osaa sanoa mitään.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko sillä materiaalilla sitten väliä jos pylpyrä ei ole haljennut? Eikös sekä metallisessa että muovisessa ole yhtä paljon (vähän) kiristysvaraa?
Mulla on se käsitys, että hampaat lähtevät useimmiten löysälle päässeen hihnan vuoksi. Tiedä sitten onko se käsitys oikea.
Täytyypä oikein varta vasten käydä katsomassa kokoonpanoa, niin tietää sitten mitä sinne laitetaan (ei tarvitse muistella)...
Kyllähän ne Deltassa jo ehdotteli avainten luovutuksen yhteydessä, että tulisin seuraavan kerran 40 tkm:n jälkeen vaihtamaan hihnan.
Delta kävi takuuasian läpi Italkonin kanssa, ja koska auto on jo niin vanha, he eivät maksa kuin puolet korjauskuluista. Minulle siis kerrottiin jäävän toinen puolisko, hihnanvaihtokulut sekä muutamat muut osat joita pitäisi uusia (pari puolaa ja tulpanhattua, sekä tulpat).
Yhteensä kustannuksia maksettavaksi siis 2500...3000 euroa. En kyllä pystynyt tuohon lähtemään mukaan, joten annoin vanhan rakkaan kulkineen Delta-autolle vaihdossa
Jollain pitää liikkua, joten vaihdoin kolme vuotta uudempaan sedan 156:seen joka löytyi vaihtoautopuolelta.
Yhteensä kustannuksia maksettavaksi siis 2500...3000 euroa. En kyllä pystynyt tuohon lähtemään mukaan, joten annoin vanhan rakkaan kulkineen Delta-autolle vaihdossa

Jollain pitää liikkua, joten vaihdoin kolme vuotta uudempaan sedan 156:seen joka löytyi vaihtoautopuolelta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11585
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Mietin tätä itsekin, kun ei pelkästään noi hihnat tunnu tessuja riivaavan, vaikkakin niiden napsuminen tietysti se kallein (ja yleisin?) paukku on. Onhan noissa ties mitä anturivikoja, öljyn kohtuutonta kulumista ja kaikkea muuta raportoitu vaikka kuinka paljon. En tietysti sitä todellista vikaprosenttia tiedä, mutta kuitenkin.Onkohan mailman heikoin auton kone toi ts?jos puhutaan normiautoista
Itsellä tasan 30tkm hihnanvaihtoon... Kuinkahan lähelle sitä uskaltaa venyttää, vaikka kone ei TS olekaan. Hirvittää jo etukäteen.
