Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Onko V6 etummainen (edestä katsottuna) venttiilikopan tiiveste vasen vai oikea? oletan että vasen :roll:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Camber kirjoitti:Onko V6 etummainen (edestä katsottuna) venttiilikopan tiiveste vasen vai oikea? oletan että vasen :roll:
Jakopää on moottorin etupäässä, vasen on bank1 ja oikea bank2.
Vastaus kysymykseesi on oikea :wink:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Finest kirjoitti:
Camber kirjoitti:Onko V6 etummainen (edestä katsottuna) venttiilikopan tiiveste vasen vai oikea? oletan että vasen :roll:
Jakopää on moottorin etupäässä, vasen on bank1 ja oikea bank2.
Vastaus kysymykseesi on oikea :wink:
Taas oppi uutta :P Kiitos tästä!

linux inside
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
Car(s): 156 2.0 TS -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja linux inside »

Moro
Pari kuukautta sitten kyselin mittoja lukituspaloista hihnan vaihtoon ja nyt kun hihnapaketti on viiiimein hommattu (vanha edelleen ehjä :roll:) niin ajattelin tulostaa nuo kyseiset palikat. Jottei ihan offtopiciksi menisi niin kysyisin vielä että näyttävätkö nämä suunnilleen toimivilta 156 vm. 2000 2.0 TS koneelle? Malli on ladattu englanninkieliseltä foorumilta (http://forum.alfa145.com/index.php?show ... entry58229) ja muokattu niin että kiinnityspultit menevät pidemmästi kierteilleen.
Tässä kuva paloista: https://www.dropbox.com/s/m8jwaanf8sb7i ... t.jpg?dl=0
ja vielä pdf: https://www.dropbox.com/s/jgl8nzyepvxdm ... t.pdf?dl=0
PLA-muovista olisi siis tarkoitus tulostaa nämä.

Avatar
Oleino
Viestit: 1954
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Itselle valkeni vasta pari päivää sitten miten helpoksi 3D-tulostaminen voi tehdä asioita käytännön tasolla. Tuttava oli menossa mökille, ja ennen lähtöä hänelle tuli kuva perämoottorin osasta joka oli hajonnut. Seuraavana päivänä hänellä oli sama osa tulostettuna matkassaan ja hetken päästä perämoottori toimi taas.

Äkkiseltään lukituspalat näyttävät oikealta. Voin käydä nappaamassa tallissa kuvan omista lukituspaloista referenssiksi.

Edit: kuva lisätty
Liitteet
Lukkopalat
Lukkopalat
20150621_102515.jpg (241.46 KiB) Katsottu 3934 kertaa
Tein itse - säästin

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Pitäisi kai vaan hommata itselleni tulostin että saisi järkihintaan. Mitä töitten puolesta joutunut kyselemään melko pientenkin osien tulostamista ihan perusmuovista, niin hinta Suomessa on sitä tasoa, ettei mitään järkeä. Veikkaisin että tuollaisten lukituspalojenkin hinta omista kuvista teetettynä olisi vähintään useita kymppejä, ehkä yli 50 euroa pari. Ja siis verottomana.
Sillä rahaa saanee jo jyrsityt palat Ebaystä postimaksuineen. Kotvan kestää vielä, että tulostaminen olisi oikeasti järkevää useimmille tarpeellisille tavaroille.

linux inside
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
Car(s): 156 2.0 TS -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja linux inside »

Kiitoksia Oleino kuvasta. Näyttäisi olevan oikeanlainen profiili.
sämpy kirjoitti:Kotvan kestää vielä, että tulostaminen olisi oikeasti järkevää useimmille tarpeellisille tavaroille.
Sehän on hyvin suhteellista että mikä on järkevää :-D. Yksi sijoitus (tässä tapauksessa ~600€) ja sitten saa melkeinpä millaisia tahansa muoviosia alle 30€/kg. Yhden tällaisen lukituspalan:
https://www.dropbox.com/s/zj44kp7p9u1qc ... 5.jpg?dl=0
materiaalikustannukset on 0,81€ plus kahden tunnin edestä 350W sähköä. Käytössä on 0,35 mm suutin ja krumeluurifontista voi päätellä sen rajallisen tarkkuuden, mutta esimerkiksi järkkärikameran objektiiviadaptereita on tullut tulosteltua ja napsahtavat paikalleen samoin välyksin kuin objektiivit.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mikäs meni 156jtdn kytkimenvaihtopuuhassa pieleen? homma olis melkein paketissa, mutta nyt kun kytkin vaihdevivustot paikalleen niin pykälät ei mene päälle. keppi kyllä heiluu ja tuntuu kokolailla normaalilta, mutta kun vetarin tumpeista pyörittelee niin ei koitakkaan pyörittää moottoria. Vetarit siis vielä irti. Vai kuuluukos sen noin toimiakkin tasauspyörästön takia? Vauhtipyörän, ja kytkipaketin muistin laittaa kiinni.:)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Mikäs meni 156jtdn kytkimenvaihtopuuhassa pieleen? homma olis melkein paketissa, mutta nyt kun kytkin vaihdevivustot paikalleen niin pykälät ei mene päälle. keppi kyllä heiluu ja tuntuu kokolailla normaalilta, mutta kun vetarin tumpeista pyörittelee niin ei koitakkaan pyörittää moottoria. Vetarit siis vielä irti. Vai kuuluukos sen noin toimiakkin tasauspyörästön takia? Vauhtipyörän, ja kytkipaketin muistin laittaa kiinni.:)
Kuuluu toimia noin ellet toisen puolen vetarin tumppia lukitse jollain ja toista tumppia pyöritä samaan aikaan... tai pyöritä molempia samaan aikaan samaan suuntaan. jos taas noin teitkin ja vaihde oli päällä niin sitten kytkin luistaa pahasti :roll:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Koitin vähän meisselillä toista tumppia jumittaa, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Ehkäpä kasailen loppuun ja puran sitten alusta asti uudelleen jos tarve. :lol: Ehkäpä se on kuitenkin kunnossa. Kytkinlevyäkään ei tainnut saada väärinpäin asennettua? Ei oikein muuta tule mieleen kun vaihteistokin tuntui menevän melko nätisti ilman väkivaltaa paikalleen. Vaan kyllä tuon silti pitäisi boorilla pysyä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei sitä oikein väärin sinne voi saada. Taisit myös muistaa laittaa painelaakerin haarukkaan jne?

500km ajoa ja ihmettelet, kun laatikkoöljyt on pitkin pohjaa. "Jotain tais mennä vihkoon". Tietäs vaan mitä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu, kyllä painelaakeri tuli paikalleen, ja vaikkei olisi tullutkaan niin pitäishän kytkimessä silti olla pitoja. Katotaan nyt päästäänkö metriäkään.:)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos ei ni parempi seki ku se, että toimii hetken ja leviää sit. Niiku mul.
Alkaa olee fiilikset siinä et pistän kohta koko roskan paaliin jos en (järkevään hintaan) saa tuota roudattua hevonkuuseen kuortista. Eli siis tampereelle. Puuh.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Näyttäisi kylmästöinnin kondenssivettä valuvan pelkääjän puolen jalkatilaan. Ensimmäinen veikkaus olisi että poistoputki on jotenkin tukossa, onko mahdollista? Mistähän päin tuota putkea lähtisi etsimään?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eikös näissä just jotain tommosta outoa ollut, putki tulee mukamas pihalle apurungon ja tulipellin väliin ja menee littanaksi (tai jotain vastaavaa) ja aiheuttaa lammikon hanttarin jalkatilassa? Haulla saattaa löytyä, koska tuosta on ennenkin täällä keskusteltu.

^^^
Ainiin Jalamari, kai muistit laittaa vauhtipyörän pultteihin ruuvilukitetta, jos se on irti ollut?
Ei muuten, mutta jos et niin kohta sulla on luistava kytkin moottoriöljyn ansiosta ;)
Viimeksi muokannut Aquatica, 24 Kesä 2015, 00:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Nicki meni väärin. :wink: Mutta joo laitoin ruuvilukitetta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noniinjust. Korjattu nick :p

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mikä se "väärän" merkkinen termostaatti oli? Muistaakseni näitä termareita oli vähän eri laatuisia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Facett, ainakin. Vai onko se Facet.
Behriä suosittelen.
Ja kuulemma jollakulla tuo facettikin toiminut, mutta omalla kohdalla ei ole kuin surkeita kokemuksia siitä -> ei jatkoon.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkäslainen ulosvetäjä sopii alapallojen irrottamiseen? Viimeksi kun alatukivarren vaihdoin niin pallo irtosi ihan itsellään ilman ulosvetäjää, mutta jos sellaista sattuisi tarvitsemaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos pitää ehjänä saada, niin iso leka? Itse vetänyt noita ihan lekalla jos on jumissa olleet, vaikkei 156:ssa kyllä kovin pahaa jumiongelmaa vastaan ole tullutkaan.
Splitteri toimii myös oikein kivasti, jos esim. koko varsi vaihtumassa ni ei haittaa räjähtelevät gummit.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Aquatica kirjoitti:Facett, ainakin. Vai onko se Facet.
Behriä suosittelen.
Ja kuulemma jollakulla tuo facettikin toiminut, mutta omalla kohdalla ei ole kuin surkeita kokemuksia siitä -> ei jatkoon.
Pistetään siis Behriä. Jos menee suteen, laskutan ylimääräiset sulta :silly:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Antaa tulla :lol:

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Tuomas K kirjoitti:Minkäslainen ulosvetäjä sopii alapallojen irrottamiseen? Viimeksi kun alatukivarren vaihdoin niin pallo irtosi ihan itsellään ilman ulosvetäjää, mutta jos sellaista sattuisi tarvitsemaan.
Palloniveliin on ihan oma ulosvetäjänsä. Mulla on kaksi kokoa jotka harvemmin sopivat mihinkään niin ettei kumit mene. Haarakoukkuun useimmin joutuu turvautumaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Niin joo, onhan mulla murtohaarukka ja pajavasara... Tukivarret vaihtuu uusiin niin eipä niitä tarvitse ehjänä saada irti.

Noi ulosvetäjät tahtoo aina olla niin tapauskohtaisia ettei ne sovi mihinkään.

Paljos sen napamutterin kiristysmomentti on?

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^32kg on aikast sopiva.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eikös se virallinen ole jotain tyyliin monta nyyttonia -> irti -> vähemmän nyyttoneita -> asteita?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei sitä oikeen ees liian tiukalle saa, siis mitenkään järjellisesti.
Korjaamo-oloissa normaalit isot napamutterit menee tykillä kiinni "niin kovaa ku menee" ja sitten lukkoviilto.
Autodata näyttää sanovan ainakin 156 2.5:lle:

Eteen 67-74Nm + 62 astetta.
Taakse 304-336Nm.

Eiköhän tuo 36mm kiristy kaikissa ihan yhtä kestävästi?

PS.
Yhdessä omistani ollut niin tiukalla, että piti käyttää Isoa Tykkiä (TM), eli siis 1200Nm+, jotta läks vanha mutsku auki. Välimaaston 500Nm+ tykki ei riittänyt. Eli kyllä se voi aika julmetun tiukassa ollakin :D

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^on, asteita ja nyyttoneita sinne tänne. Sitten kun katsoo samasta ohjeistuksesta pienellä präntätystä (nysväyksen tarkistusmomentti) niin 304Nm- 336Nm. Ite olen vetänyt suoraan sen 32kg ja sillä selvä.
^annettua momenttia kyllä kuitenkin käyttäisin.
Huom! Takanapa:
HUB WITH BEARING (WITH INSTRUMENTS) Nut M24 30.4 ÷ 33.6 (daNm)

Edit: nämä ovat takanavan momentit, edessä max momentti 360Nm, kun vedetään asteilla.
Viimeksi muokannut palkus, 24 Kesä 2015, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eiks toi oo takanapa? Sinne o kovempi, reilusti. Tosin ei oo asteita, mikä muuttaa sitä heti...

EDIT:
Mun lähteeni oli autodata, ei eLearn - eLearni ei halunnu toimiva. Taaskaan...

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^olet oikeassa, taakse suora momentti ( sama pultin halkaisia). Elearnista löyty tarkennusta, kun vähän muistin pieleen :?

Nut M24 (Wheel hub side) 6.7 - 7.4 + 62°

Check that the maximum torque during angular tightening is between 20 and 36 daNm.
Viimeksi muokannut palkus, 24 Kesä 2015, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jees, näin ajattelinkin :) Eli tuo mainitsemani oli oikein.
Ärsyttävä muuten, kuinka eLearnissa nuo on DaNm, kun muualla on käytännöss melkeinpä aina ihan vaan Nm...

Eli 67-74Nm + 62ast.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No juu, eiköhän ne saada sopivan tiukalle, kiitoksia :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:Noniin, hyviä ideoita, mikä pitää ns. narisevaa resonointia suoraan koriin? Apurungon & hammastangon kiinnitykset toki tarkistan, kun kiireiltä ehtii...
Tämä narina hävisi kiinnitysten tarkastamisella. Nimenomaan tarkistamisella ja mystiseksi asian tekee se, että missään ei ollut mitään löysällä ja kaikki oli edelleen kiinni. Ainoa, josta sai kierroksen verran tiukattua, oli moottorin vaihteiston puoleinen kannake, mutta jotenkin en jaksa tuota uskoa syylliseksi narinalle, vaikka toki loogisesti pituussuuntaisesti olisi voinutkin elää.

Samalla nostolla ennen alas laskemista oli myös renkaat vaihtuneet, mutta edellisetkin olivat kunnolla kiinni. Ei ymmärrä, mutta ärsyttävä ääni on poissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mulla narisee ilmeisesti toinen ylätukivarsi edelleen. Aina kun nostaa auton ylös, narina pysyy poissa päivän verran. Alapallon narina poistui rasvauksella, mutta siellä onkin useampi narinakohde. Pitää ilmeisesti poistaa tukivarren rasvat tai keksiä jokin paksu teflonrasva tms. Isot töyssyt ei narise vaan pienet liikkeet, jarruttaminen pysähdyksiin yms.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En tiedä, kommentoitko Sämpy tuohon minun narinaongelmaan, vaiko muuten vaan omaasi, mutta tuo minulla ollut narinaresonanssi oli jotain muuta, kuin tukivarsista tulevaa. Niitä on kuultu kyllä :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1510
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kokeile löysentää ylätukivarren pultti auton ollessa maassa ja kiristä sitten uudelleen.
Itsellä tämä ainakin tepsi narinaan kun uutta asensin.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No vähän molempia, lähinnä että jo tuo auton nosto ja lasku voi tehdä "korjauksia" ainakin tilapäisesti. Toki sopivan yrmeän asentajan mulkaisu nokkapellin alle korjaa monta vikaa.
Palatakseen seuraavana päivänä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän se pienen hämmästyksen teki, kun kaikki on kunnossa, eikä mitään asialle tehtynä ja silti narina hävisi. On se jo kaksi viikkoa ollut poissa, joten luokitellaan "korjaus" onnistuneeksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo ylätukivarren narina on jotain äärettömän ärsyttävää.
Yksi tukivarsi narisi, kun sen kiristi kuormalle (eli ajoasennossa). Loppui kun auton nosti ylös, pulttia löysäs ja kiristi "väärässä" asennossa - ääni ei tullut takasin omistusaikana...
Toinen tukivarsi narisi, kun joku kiristi sen kuormatta. Loppui kun pulttia löysäs ajoasennossa ja kirras sitten. Molemmat taisi olla TRW:n ylätukivarsia. Mene ja tiedä, miksi narisee toinen ajoasennossa kiristettynä ja toinen ei?

Myös alatukivarren rungonpuoleiset puslat on narisseet ainakin kahdessa tukivarressa, mikä on vastaan tullut. Eivät korjaamollakaan uskoneet, kun sanoivat ylätukivarren puslien olevan syynä; ei riittäny YT:n vaihto, mutta johan ääni katos kun molemmat alatukivarret vaihdettiin... Nykyisessäkin taitaa nimenomaa puslat narista, kun toinen ylätukivarsi on uusi ja toinenkin näyttää suht uudelta, alatukivarret on ruosteenraiskaamat. Harmi, kun pallot on mallia _jäykät_, ei välyksen tapaistakaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mahtaako kellään olla ajatusta siitä että miten katin jälkeinen lambda mahtaisi olla mahdollista irrottaa, kuskin puoleinen tarkemmin sanottuna? Katselin sitä niin ylä- kuin alakauttakin enkä keksinut että miten sinne saisi minkäänlaista työkalua niin että sitä pystyisi vielä käyttämäänkin.

Edit: niin, JTS-kone kyseessä :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^nyt en muista antaa tarkkoja ohjeita, mutta sen lämpöalun kun ottaa siitä pakosarjasta irti, niin jostain kohtaa pääsee käsiksi kahdellä jatkovarrella+ ehkä tarvittiin nivel ja tietysti lampaadahylsy. Tovin kun se siellä on paikoillaan ollut, niin kunnolla täytyy päästä vääntämään, kohtuu piukassa voi olla. Kiristysmomentti oli jotain ~45Nm.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

En oikein nähny kurkkimalla pääseekö kuskin puoleiseen sivusuunnasta, mutta kaikki mihin on sivusta päässyt, on auennut tuollaisella kiinalaisella 15 vuotta vanhalla "Speed Wrench"illä, tosin 250mm kokoisella. Muutenkin yllättävän pätevä työkalu, puree huonompaakin kantaan.
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 5481
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Altapäin on kohtuu ahdasta väännellä oikein millään. Tuolla kiinalaisella, ihan hyvännäköisellä, avaimellakin voi olla ahdasta. Tilanne muuttuu radikaallisti, jos ruuvaa sen apumiehen puoleisen pois tieltä, sitten pärjää ihan kiintoavaimella.

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Tuli hommattua (rintajoupin huutokaupasta) -03/04 farkku 156 ja olis tarkoitus tehdä tuosta semmoinen pikkunätti kulkine. Tuossa kuvia katseltuani huomasin että jossain laitteissa on helmoissa on levike, näyttäis jotenkin orkkiksilta. onko nuo irtonaiset ja saakohan niitä mistään.
http://coolcarswallpaper.com/alfa-romeo ... allpapers/
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Onnea ostoksesta ja tervetuloa foorumille. Noi ovat ns.sportpack-helmat ja niitä on saanut alkuperäisenä. Nyt niitä ainakin saa slamit.net - kaupasta.

http://www.slamit.net/product/4780/alfa-156-sivuhelmat
Abarth 500 Esseesse

A Bart
Viestit: 1852
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mulla(kin) taitaa olla tallissa yhdet asentamattomat alkuperäiset (muovi)helmat tarvittaessa.

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Laitahan mulle vaikka vähän hinta tietoa, jos olet noita hävittämässä.
raipe66@gmail.com
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Saako pääsylinterin ja kytkinpolkusimen välistä työntötankoa vaihdettua kuinka helposti? Joutuuko purkamaan koko sylinterin irti vai onnistuuko jotenkin muuten?
Petti se tangon polkimeen kiinnittävä kumi ilmeisesti vulkanoinnistaan ja kytkin veltoksi.. Juuri kun maanantaina pitäisi lähteä asevelvollisuutta suorittamaan :roll:
Rakensin siihen isommasta prikasta väliaikais ratkaisun mutta ei viitsi kauhean roisisti käytellä kytkintä :)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

V6:ssa saa osiin, mutta on sisäpuolisella lukkorenkalla lukittu tangon juuresta.
Eberin mukaan sylinteri on samankaltainen, eri numerolla tosin.
Ota haitarikumi ylös sylinteristä ja katso lampun kanssa todellinen tilanne.

Vastaa Viestiin