75 ohjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kipe
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 15:30

75 ohjaus

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Niinhän siinä kävi että rupes tekeen takapotkua mieli talveksi, joten ostin saman 75:sen takaisin jonka keväällä myin...

Mutta asiaan. Pitäs keksiä tuolle ohjaukselle joku rohto kun ei tykkää keskittää. Mittailtiin aurauksia ja ne oli ainakin pielessä, voisko olla pelkästään siitä kiinni.
Pomppas keväällä siitä katsastuksessa. Pitäs saada kuntoon että pääsee luisutteleen... :) :) :)
-Kaikissa "oikeissa" autoissa on kahdeksan tulppaa-

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kipe kirjoitti:Mittailtiin aurauksia ja ne oli ainakin pielessä, voisko olla pelkästään siitä kiinni.
Kyllä voi ja luultavimmin onkin. Sekin vähän auttaa selvittämistä, jos tietäisi että tekeekö samaa eri vanne/rengas sarjoilla.

Mitä tarkoitat keskittämisellä? eli auto puoltaa, vai ratti jää vinoon, vai vetelee?

Kipe
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 15:30

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Tekee kaikilla renkailla samaa.
Siis tarkoitan että ratti jää ajossa siihen asentoon mihin sen kääntää eikä keskitä.
Äh... olipa vaikeasti selitetty... :? :?

Ohjaus ei kuitenkaan ole kankea, että en usko että siellä olis niveliä jumissa.
-Kaikissa "oikeissa" autoissa on kahdeksan tulppaa-

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Casteria liian vähän? Säädöt pielessä, reaktiotangon puslat entiset tai karuimmassa tapauksessa korista läpi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

164:ssä tommosta vois aiheuttaa myös täysin tohjona olevat jousilautasen laakerit. Onkos 75:ssa samanlainen rakenne?

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Kipe kirjoitti:Tekee kaikilla renkailla samaa.
Siis tarkoitan että ratti jää ajossa siihen asentoon mihin sen kääntää eikä keskitä.
Äh... olipa vaikeasti selitetty... Confused Confused

Mulla on ihan samanlainen ominaisuus. Vaikka kaikki nivelet ym vaihdettiin kesällä. Mun mielestä siellä jumittaa ohjaustehostimen venttiili... Kerran tyhjensin koko ohjausjärjestelmän nesteet ja otin pumpun hihnan pois ja ajelin muutaman päivän ilman tehostinta, niin silloin kyllä palautti ohjaus hyvin.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Epezi kirjoitti:164:ssä tommosta vois aiheuttaa myös täysin tohjona olevat jousilautasen laakerit. Onkos 75:ssa samanlainen rakenne?
Seiskavitskassa ei ole kierrejousia edessä.

Laitan yhden äänen kulmien puolesta.
Astra teki aivan samaa kun oli auraukset viturallaan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pyöränsäädöille ääni. Tosin tiedän tapauksen missä alapallo jumitellut sen verran että narisi kuopissa ja esti ohjauksen kunnollisen palautumisen. Välttämättä sitä ei tunne ohjauksessa koska keskittämisen vaatima voima on niin pieni.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ääni pielessä olevien castereiden puolesta. Tuon ongelman saa seiskavitosessa helpoimmin esille tekemällä loppuunkuluneille castertangon kumeille helpon ja nopean remontin. Elikkä lisäämällä konehuoneen puolelle sen tangon kumin ja prikan väliin jotain "täytettä". (Esim. 6mm kumilevystä leikatut renkaat.) Sitten vaan kiristää tankojen mutterit ja ylätukivarret liikkuvatkin muutaman millin aiempaa edemmäksi. Siinä se casterkulmakin sitten katoaa eikä ohjaus enään keskitä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ääni jumiksissa oleville pallonivelille tai jumittavalle hammastangolle...ehkä ohjauksen ristinivel voisi myös hieman tehdä tuota.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jos käyt Euromasterilla suoristamassa kulmia, niin niiden ohjelmassa ei ole oikeita neuvoja siitä, miten cambereita säädetään. Eikä välttämättä töissä sellaisia äijiä, jotka tajuavat sen. Meikäläisellä yrittivät sinnikkäästi vääntää reaktiotangoista cambereita. Sen jälkeen veti niin kovaa ojaan, ettei rattia nähnyt jos päästi irti.

Tsekkaa myös se prikka, joka on reaktiotangon päässä renkaan puolella, ei konehuoneessa. Siinä olevan reijän ei pidä olla neliskulmainen. Tsekkaa tämä threadi läpi:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... c&start=50

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Kuinka paljon 75:ssa olisi hyvä olla casteria? Kaikki tietysti vaikuttaa aina kaikkeen ja niin päin pois, mutta kuinka hyvin mahtaa huomata esim. 1° muutoksen casterissa? Tuo ykspisteäkänen kävi nyt suuntauksessa ja autosta tuli muuten hyvä ajaa, mutta ohjaus ei keskitä mun makuun tarpeeksi innokkaasti. Hyvä jos palauttaa ollenkaan. Ei vaadi mielestäni mitenkään erityisesti voimaa käännellä, eli on kyllä siinä mielessä varaa "tiukata". Auto kulkee kauniisti suoraan ja ohjaus on sinänsä muuten varsin tunnokas, varsinkin kun huomioi tämän hetkisen korkeaprofiilisen rengastuksen, eli 185/65/14 kesäkumit ET39 vanteella.

Casteria on nyt 3° 30' eli tehtaan arvojen mukaan. Camberit liki nollassa ja aurausta 1.2 _jotain_ yksikköä, en tiedä mitä. Alusta on kunnossa eli mikään paikka ei jumita tms. Reaktiotankojen puslat on uretaaniset.

Kävi mielessä josko räkätaudin hellitettyä rupeaisikin kyläseppämeiningillä ronkkimaan noita kulmia. Jos merkkaisi nuo nykyiset reaktiotankojen pituudet ja rupeaisi kokeilemaan itse vääntelemällä missä kohtaa on hyvä. Saahan ne aina takaisin paikalleen jos tuntuu pahalta. Mutta jos noin saisi ohjauksen mieleisekseen, niin voisi viedä kotteron pajalle ja pyytää säätämään loput kulmat kohdalleen :silly:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Aurauksen yksikkö on millimetri.

En nyt vannomaan mene, mutta olen ollut sellaisessa käsityksessä että Caster kulman merkitys ajettavuuteen on aika minimaalinen :roll:

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Casterhan vaikuttaa suuntavakauteen ja ohjauksen palautumiseen. positiivinen caster parantaa suuntavakautta ja ohjauksen palautusta. kulmat kohdilleen ja oikeassa järjestyksessä eli ensin takapää ja sit etupää,järjestyksessä caster,camber,auraus.

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

En tosiaan ole mikään ekspertti pyöränripustuksen suhteen että toki voin olla aika hakoteilläkin tässä :wink: Olen vaan joskus antanut itseni ymmärtää, että juuri tuo caster vaikuttaa ohjauksen keskittämiseen. Tätä mielikuvaa tukee se, että auto tuntui ennen säätöä aika "toispuoleiselta" kääntää mutkaan ja nimenomaan tuon ohjauksen palauttamisen osalta, kun castereiden alkutilanne oli suunnilleen 2° ja 6°. Enivei, jollain konstilla tuota keskittämistä tekisi mieli kuitenkin vielä parantaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No joo, kun nyt miettii niin kyllähän sen pitäisi juuri ko. ominaisuuksiin vaikuttaa. Taas tuli opittua jotain.

Vastaa Viestiin