Nokka-akselin asentotunnistin - pikaista apua kaivataan!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Nokka-akselin asentotunnistin - pikaista apua kaivataan!

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Nyt olisi nopeat neuvot tarpeen seuraavanlaisessa tilanteessa;

Keskiviikkona on tilattu 2.0 TS:n jakopäärompevaihto Kotkassa, jonne poika menee työmatkalle.

Tänään auto kävi Bosch-korjaamolla moottoriohjauksen merkkivalon ajoittaisen syttymisen vuoksi. Siellä todettiin kampiakselin edit nokka-akselin asentotunnistimen vika. Osaa ei ole Suomessa, vaan tilattiin Saksasta eli on hyvin epätodennäköistä, että se ehtisi huomiseksi tänne, vaikka tällaistakin epäilivät.

Tuli vain mieleen, että onko tuommoista vikaa eli tuon asentotunnistimen vikaa ollut kellään. Onko siis kyse viasta vai vain siitä, että se on mahdollisesti paskainen. "the cam sensor is fairly reliable and tends only to fail if some one has been kack handed when the changed the belts and damaged it"
Keväällä käytin auton öljynvaihdossa ja puhelias vaihtaja jutellessaan kai meni laskuista sekaisin ja mätti sisään öljyä ainakin liki litran liikaa. Tuli vain mieleen voisiko johtua tästä? Ei ammattilaisena en tiedä onko se mahdollista. 156net`issä asiantuntija kertoo useamman kerran, että se ei itsestään vikaannu, vaan vikaantuu esimerkiksi hihnanvaihdon yhteydessä mm paskaantuen tai muuten.

Tuon tunnistimen vaihto ei onnistu kuin molemmat hihnat poistamalla eli niiden perättäinen tekeminen on järjetöntä.

Eli siis; Voiko tunnistin olla vain likainen esimerkiksi edellä kertomastani tai jostain muusta syystä vai onko niitä mennyt myös rikki?

Pikaisia mielipiteitä kaivataan, että osaa toimia tuon varatun ajan kanssa mahdollisimman pian!!!
Viimeksi muokannut teuhka, 11 Joulu 2006, 20:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11239
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Puhutko nyt siis sen TeeÄssän, joka on menossa hihnanvaihtoon, tunnistimesta? Ei sillä ole mitään tekemistä hihnojen kanssa, se on ihan eri päässä konetta. On kampiakselilla moottorin taaemmassa kyljessä kytkimen päässä ja se tunnistinpää on kampikammiossa, ei sinne minkään ylimääräisen töhnänkään pitäisi päästä.

Omassa tökkelissäni ei ainakaan näkynyt mitään ulkoisen vaurion merkkejä ja sijoituspaikasta johtuen sen kolhiminen olisikin vähän vaikeaa.

Jos tarkoitit GTA:n tunnistinta niin se voi ollakin jakopään puolella, en tiedä, en ole nähnyt.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Joo kyse on TS:stä. Kyllä ne oli olleet siellä Bosch`illa sitä mieltä, että se on siellä hihnatilassa ja tämän käsityksen saa myös 156net`in teksteistä.

Eli "camshaft position sensor"`istä puhuvat. Eli katoin eperistä ja siellä on tunnistin kuoren alla ja pari tunnistinta muualla, joista toinen kai RPM-tunnistin. Elikä kyse nokka-akselin tunnistimesta.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Rasvis taitaa puhua nyt rpm-sensorista, se camsaft position sensor on ilmeisesti siellä jakopään kilkkeiden joukossa.

Mullakkin meni aikoinaan toi rpm-sensori.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11239
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ai kato, niin olikin :oops: Sorry.

Mutta jos ja kun tuolla on samanlainen toimintaperiaate kuin kampuran tunnistimella niin miksei tuokin voisi vikaantua itsestään.
- Epäkelpokeräilijä -

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »


Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Yritin haulla, mutta eipä sattunut tuo silmiin, vaikka nyt muistan tämän tapauksen. Tässä tapauksessa hihnavaihto on tehty 3 vuotta sitten ja Deltassa - oletan siellä olevan lukituspalat käytössä - muusta käsittelystä ei voi olla varmuutta.

Eli onko kellään tiedossa paskaantumistapauksia?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

jaskas kirjoitti:se camsaft position sensor on ilmeisesti siellä jakopään kilkkeiden joukossa
Camshaft position sensor lienee asennettu pakonokka-akselin hihnapyörän sisäkehän puolelle (156 2.0 ts). Parhaiten (=halvin vaihtoehto) vaihto onnistuu jakopäänreleiden vaihdon yhteydessä.

edit: verbin vaihto ja alleviivaus

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Miten tuo rpm-anturi oireilee jos on viallinen??

Miten sinulla Jaskas?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin