Apua! Lambda-antureita palaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Apua! Lambda-antureita palaa

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Eli kyseessä on 156 2,0TS SW 2001.

Lambdoja on palanut jo kaksi paria tänävuonna. Uudet jo odottamassa asennusta. Voisi olla aika korjata vika ettei antureita palaisi kokoajan. Mutta. Missä vika on? Mikä tämän aiheuttaa?

Ilmi vaihdettu -06, tulpat katottu, ne isommat tulpat vaihdettu ja lambdat pariin otteeseen uusittu, liittimiä renklattu, munia puristeltu ja juotu pässin verta.
Rupeaa toi huumorintaju loppumaan.

Voisiko jollain olla ajatuksia missä vika on?

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Tarvike vai bosch?
Eihän ole laitettu mitään kontakti tököttiä lambdan liittimeen?
Toimiihan tunnistimien lämmitys oikein?

tarvikkeet on pääsääntöisesti paskoja. Ei kannata tuhlata rahojaan niihin. NTK on positiivinen poikkeus.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

zarre kirjoitti:Tarvike vai bosch?
Eihän ole laitettu mitään kontakti tököttiä lambdan liittimeen?
Toimiihan tunnistimien lämmitys oikein?

tarvikkeet on pääsääntöisesti paskoja. Ei kannata tuhlata rahojaan niihin. NTK on positiivinen poikkeus.
NGK/NTK lambdasta aika paljon juttua:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 5748&PN=10

Referointi tuosta ketjusta = Ei toimi Alfassa, kannattaa laittaa OEM lambda. (Ilmeisesti Bosch)
VMP

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

OK

NTK katalookin mukaan tarjoaa tunnistimia 156:siin vuoteen 2000 asti.
http://www.ngk.de/index.php?id=659&pd=6 ... omeo&m=156

Tarkoitin ntk "tarvike" tunnistinta kohtuulliseksi koska valmistaja tekee myös oem tunnistimia joihinkin merkkeihin, jotenka osaa hommansa.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Ovatko anturit oikeasti menneet rikki, vai olisiko siellä vaan joku kosketushäiriö. Vaikea kuvitella auton tappavan joitain tunnistimia. Tämä vahvasti mutu-pohjalta heitettynä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Kun anturit vaihtaa toimii kuukauden ja sitten syttyy vikavalo ja alkaa vähitellen mennä huonommaksi.
Tällä hetkellä NTK anturit. Vikamuistin nollaamisen jälkeen syttyy valo melkein heti.

Avatar
teuhka jr.
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Syys 2006, 14:59
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka jr. »

Sivullekirjoittaneella vaihdettiin NTK:n lambda syyskuun lopussa. Reilu kaksi kuukautta myöhemmin kyseinen laite vaihdettiin Boschiin mykistymisen vuoksi. Todennäköisesti ei kestänyt montaakaan viikkoa. Eli täällä ei ainakaan enää NTK:ta Alfaan käytetä ellei toisin todisteta.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Edellinen JTS söi ainakin noita Lambdoja niin kuin näkkileipää, juttua monissa vanhemmissa ketjuissa.

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja alexxx »

No niin nyt on vaihdettu toinen etulambdoista ja vikavalo pysyi poissa minuutin. Nyt antaa vikakoodia P0141 eli lambda lämmitys B1S2 eli lohko 1 anturi 2. Kaikki alkaa viittaamaan lämmitysongelmiin olisiko tästä ajatuksia.Onko antureiden lämmitykselle jotain boksia vai hoitaako ECU sen?
Ei tullut muita koodeja.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tuolla mattijus:n linkkaamaassa keskustelussa taidettiin mainita että NTK:n lambdassa lämmitysvastuksen resistanssi olisi matalampi kuin OEM lambdassa. Ehkäpä se aiheuttaa virhekoodin? Omassa autossa on tuo lämmityskarva katkaistu lamban liittimen vierestä ja vedetty virta suoraan "jostain" - hämärä viritys mutta ainakaan virhekoodeja ei tule, tosin bensaa menee hieman reilummin kuin mitä olen muissa vastaavissa lukenut menevän. Täytyy joskus tutkia hieman tarkemmin ja ajatuksen kanssa.

Vaihtoa on odottamassa juurikin tuollainen NTK:n lambda eli joskus tulevaisuudessa voin itsekkin kertoa että eivätkö ne tosiaankaan toimi :twisted:

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

alexxx kirjoitti:No niin nyt on vaihdettu toinen etulambdoista ja vikavalo pysyi poissa minuutin. Nyt antaa vikakoodia P0141 eli lambda lämmitys B1S2 eli lohko 1 anturi 2. Kaikki alkaa viittaamaan lämmitysongelmiin olisiko tästä ajatuksia.Onko antureiden lämmitykselle jotain boksia vai hoitaako ECU sen?
Ei tullut muita koodeja.
ntk katalookin mukaan sen valmistamat tunnistimet 2000 ja vanhenpiin ns. euro 2 autoihin. yksi katti ja yksi lambda.
ns OBD autot suomessa 2001->on euro 3 (alfa 156 2.0) 2kpl katteja 4kpl lambdoja eikä käy toi ntk:n valmistama tunnistin ko autoon.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

alexxx kirjoitti:No niin nyt on vaihdettu toinen etulambdoista ja vikavalo pysyi poissa minuutin. Nyt antaa vikakoodia P0141 eli lambda lämmitys B1S2 eli lohko 1 anturi 2. Kaikki alkaa viittaamaan lämmitysongelmiin olisiko tästä ajatuksia.Onko antureiden lämmitykselle jotain boksia vai hoitaako ECU sen?
Ei tullut muita koodeja.
Bank1 Sensor2 on kattien jälkeinen lambda. Ennen katteja B1S1 ja B2S1. Bank 1 = sylinterit 1 & 4 ja Bank 2 = sylinterit 2&3.

Omassani tulee satunnaisesti B2S1:n lämmitysherjaa (koodit P0155 ja P1155) ja tänään tuli mitattua lämmitysvastuksen arvo, joka oli noin 4-5ohm, kun alkuperäisenoloinen toinen etulambda näytti ~9ohm, joka käsittääkseni on oikea arvo.

OBD II loggerilla tuli lokitettua hetki kaikkia antureita, niin samanlaista 0,7 - 0,1V aaltoa tuli kaikista kuten käsittääkseni pitääkin.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Kuva

Hiukan turhan hidas tuo lokitus, mutta tuon näköistä käppyrää

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Syttyi moottorin merkkivalo ja herjaa Lambda-anturia, lohko1 anturi 1. Liittimestä oli lähtenyt ilmeisesti sellainen harmaa muovinen lukitusvipu :shock: :shock: ja nyt se ei sit pysy kunnolla kiinni ja kerää kosteutta.
Minkälaisella liitinrasialla sen vanhan vois korvata vai pitääkö lähteä DA:lta kyseleen johtosarjaa?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

JackFry kirjoitti:Syttyi moottorin merkkivalo ja herjaa Lambda-anturia, lohko1 anturi 1. Liittimestä oli lähtenyt ilmeisesti sellainen harmaa muovinen lukitusvipu :shock: :shock: ja nyt se ei sit pysy kunnolla kiinni ja kerää kosteutta.
Minkälaisella liitinrasialla sen vanhan vois korvata vai pitääkö lähteä DA:lta kyseleen johtosarjaa?
DA:lla ne kolvaa nämä takuukorjauksessa kiinteäksi.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Kuuluukos tuo lambdan signaali olla tuollaista? Itse olen tuosta omasta mittaillut noita lambdoja ja signaali on todella syheröistä, käyrä on oikeanlaista, mutta häiriötä on ainakin 0,2 volttia ja todella tiheää, elikkä oskilloskoopissa näyttää sellaiselta paksulta madolta joka tekee vähän lovempaa mutkaa :lol:, mikähän tuon häiriön tekee? ja kuuluuko tuo mitata kytkettynä boksiin?

Vastaa Viestiin