33:n kunnostusta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

33:n kunnostusta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tuli kinkkinen ongelma! Ostin tuollaiset 35 mm madaltavat Jamexin jouset ja nyt paljastui, että oman 33 1.7 -89:n etujouset ovat "suorat" ja nämä Jamexit yläpäästään halkaisijaltaan monta senttiä kapeampaa mallia, jolloin uudet jouset tulevat melkein jousilautasen reiästä lävitse, eivätkä taatusti pysy paikallaan!

Jamexin sivuilta selvisi, että jousia on tosiaan kahta tyyppiä, sylinterimäistä -30 mm ja kartiomaista -35 mm mallia, joten kysymys kuuluu, pystynkö korvaamaan nuo etupään jousilautaset pienempiin ja mistä sellaiset saisi? Niitä ei vissiin periaatteessa saa itse tehdä? Ne pitäisi joka tapauksessa uusia, koska alkuperäiset ovat jo aika haperossa kunnossa. Muukkoselta ei löydy. Vai pitääkö etsiä taas toiset jouset?

Mikä liike noita Jamexia tuo maahan Suomessa? Jos sieltä saisi apua, itse kun menin ja ostin jouset forumin myyntipalstan kautta...
Viimeksi muokannut 1300ti, 27 Tammi 2007, 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Maahantuoja: http://www.osatoimitus.fi

Tuon enempää en osaa auttaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Takajouset sain murheitta paikoilleen, nyt pitäisi myyjältä tulla pienemmät jousikupit niin tutkitaan, voiko ne vaihtaa päikseen.

Katsastusremontti etenee: Vetonivelen ulompi suojakumi vaihdettu (ei saanut leimaa hiusmurtuman takia, pitkän hitsausurakan päätteeksi!), lataushuolia korjailtu, paikkamaalattu ja massattu jo toiseen kertaan (auto seisoi inspiraation puutteen takia vuoden tässä välissä ulkona), uusi tankki, uusi bensapumppu (auto jäi koeajon lopuksi yöksi tien varteen, oli aikas mukavan luminen 10 km kävelymatka pimeydessä ja kunnon pakkasessa!), uudet filtterit, uudet KYB/Monroe iskarit, uudet jouset, sisusta uusittu... Vielä on jotain sähkömurheita, jarrun varoitusvalo jatkaa sinnikkäästi palamista ja nopeusmittari toimii kierroslukumittarina (maadoitusvika? vai huonot juotokset?), kierrosmittari taas ei oikein ota kierroksia!

Katsastus hermostuttaa, jos ei ensi kerralla mene läpi niin palaa kohta hermot. Ainakin on tullut uusittua pian puolet autosta, huh! Kevyt 150.000 km huolto jatkuu! :twisted:
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Toivottavasti jousikupit istuu paikoilleen ja vielä kun sattui kiva katsastus mies paikalle.. Aika kevyt huolto ollu kyseessä. Onkos tuossa sähköinen nopeusmittari? Koska muistaakseni sprintissä (vm. -83) ei ollut? tai no en ole enää varma...Toivottavasti saat jo harvinaiseksi käyneen 33:n virallisesti liikenteeseen.

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

33:ssa on sähköinen nopeusmittari, se kaipaa vaa vähä kontaktisprayta sinne mittarinpohjan liittimeen

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Leima tuli, kyllä hermostutti miten käy, kun aamuyöllä alkoi paikkamaalaus, massaus ja paniikinomaiset viime hetken fiksailut! Ja välillä siirtotarroja hakemaan ja ihmettelemään konttorin kummallista ajanvarauskäytäntöä, tuttu on sivukonttorissa hommissa ja kuulemma oli ihan hiljaista, silti koko päivälle suostuttiin antamaan vain yksi, just sopivan aikainen varaus, että tuli todella kiire hakea auto konttorille! Huh!

Huomautuksina tai pikemminkin hekottelevina suosituksina uutuuttaan jäykät iskarit ois kuulemma kannattanut pumpata paremmin lattiaa vasten vaihdon yhteydessä, kuskinpuolen himmentynyt umpio ja kulunut käsijarrun vaijeri (ostetaan uudet!), pakokaasumittauksen palamisarvo hiukan alhaalla (tosin syy on varmaan, että tankissa oli 5 litran seassa melkein litra masinolia, että saatiin auto hereille pakkasesta) ja hups, kaikkien renkaiden pyörimissuunta päässyt vaihtumaan väärinpäin alustaa laittaessa (ihmettelinkin, että vähän on heiluvaa meno, mutta kun matkalla konttorille oli moni teini ojassa niin ajattelin johtuvan liukkaudesta)

Mutta BHT-112 on ainakin toistaiseksi TVI-892, tulipahan eurokilvet, niin ei ole pamppusedät aina pysäyttämässä kun auto näyttää edes vähän enemmän katsastetulta. Ymppäsin talvisen ilmakuvankin autosta albumiin. Pakko ihmetellä, miten paljon tunnin fiksaus sprayllä ja ruostesuojamömmöillä parantaa käyttöpirssin ulkonäköä. Melkein tekisi mieli alkaa hieromaan, ehkä jopa pestä ja värivahata koko auto! Putsasin jo takapenkinkin, mutten onneksi imuroinut!

Eipä noilla etujousilla sellaista paniikkia ole, vanhat jouset olivat vielä suht hyvät, kun ei noita ajokilometrejäkään niin kauheasti ole. Tuli nyt kuitenkin laitettua ne takajouset iskareita vaihtaessa. Onpahan vähän enemmän kantavuutta arkikäyttöön, eihän kolmen sentin tiputus juuri edes näy tällaisessa autossa.

Jostain pitäisi keksiä ehjät muovilistat katon sivuihin, siis ne, jotka peittävät peltitaitteen, johon ennen vanhaan ruuvattiin kattoteline. Kuskinpuoleinen takavalokin on vähän alakulmastaan kärsinyt, paikkaan varmaan Aralditillä. Myös takaluukun lukko on sinnikkäästi jumissa. Voi olla myös sähkövika, sillä edellinen omistaja on ratkaissut keskuslukituksen ajoittaisen sekoilun ottamalla sulakkeen pois ja olen jatkanut samalla hyväksi havaitulla korjaamattomuuden linjalla.

Kierroslukumittari alkoi kahden vuoden jälkeen toimia katsastuskonttorilta lähtiessä! Jarrun varoitusvalo jaksaa palaa yhtälailla kontaktihäirön takia, mutta eipä nuo juuri tässä tapauksessa haittaa, mittaristoa en turhaan lähde purkamaan...

Sähkökaaviosta ja hyvästä korjauskirjasta olisi myös monenlaista iloa, löytyykös jollain myytäväksi asti?

Ensi-innostustaa laimentaa kyllä iloinen 9 kk päristely Fiat 128 1100 CL:llä, sanokaa mitä sanotte, mutta tämä on nyt se tylsä järkiauto edelliseen verrattuna, vähän niinkuin olisi johonkin volkkariin siirtynyt. Kasi myös muistutti hyvin mitä on oikea vauhdin hurma, on autoja, jolla 150 km/h pitkän alamäen päätteeksi valtavan pauhun ja jyrinän säestämänä todella säväyttää!

Silti, jos tuon 33:n jaksaisi ylimaalata ja vaihtaa kuluneen kattoverhoilun (jollaisen jo raksin edesmenneestä varaosa-Alfasta), niin voisi puhua jo todellisesta käyttöentisöinnistä. Toisaalta mietityttää, mitä samalla vaivalla olisi saanut aikaan Giulia-projektien kanssa, kun olisi jatkanut siinä ohessa 128:lla (Missed In Action) kurvailua.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Hieno homma että sait leiman ja kilvet.
Sähkökaaviota en ole minäkään mistään löytyny, pdf:llä oleva workshopmanual tai joku semmonen löytyy netistä, linkkiä ei löydy tähän hätään, mutta jos joskus jaksan käynnistää tuon toisen tietokoneen niin voin myös lähettää sen sähköpostitse (siis pdf:n)..

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No niin, täällähän ne oli jo!

33 Workshop manual siis:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8 ... 6kaavio+33
Viimeksi muokannut 1300ti, 27 Tammi 2007, 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Sellainen tuli myös mieleen (tiedän, nämä pitäisi kai olla tuolla ostetaan puolella...), että jos löytyisi suht siistiä 33 1.7 I.E. -merkkiä takaluukkuun niin olisi hienoa, omani on lähes väritön. Tosin kävi mielessä vaihtaa se miehekkäämpään 1750 -tekstiin.
Viimeksi muokannut 1300ti, 27 Tammi 2007, 19:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Nettiautossa on muuten jonkun suht siisti vastaava 33 aihio halvalla, jos jota kuta kiinnostaa...
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

http://www.cuoresportivo.pl/__stare33/33_dok.html
Tuolta löytyy myös ja näyttäis olevan joku wiring.zip...

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Juu, mutta tuo zip ei ainakaan minulla aukene niin, että kuvat säilyisivät ehyinä. Nyt on ihan pakko mennä vaan ajamaan ympyrää liukkaille kaduille, kun taas voi! 8)
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Ymppäsin albumiini muutaman kuvan bensakorkin ympäryksen hitsaamisesta...

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Nyt on 33 taas etelässä, tosin vielä trailerin päällä, pitäisi jatkaa Turusta edelleen Pohjaan tallille ihmettelemään viikko sitten tapahtunutta Alfan mykistymistä. Helsinki-Oulu-Turku pickupilla ja raskaalla kärryllä nopein kahvituksin ja liukkaalla kelillä kesti aamukuudesta noin kello kahteen yöllä, kun lastaukseen meni vain hetki. Auto nimittäin käynnistyi taas aivan moitteetta, joten sain sen ajamalla kärrylle, eli kyse on selvästi jostain pennin viasta, vuoden seisonnasta tulleista hapettumista, tms. Kalliiksi kuitenkin käy.

On ilmeisesti myös mahdollista, että jakohihnat ovat hypänneet pari hammasta, mikä selittäisi huonon käynnin ja starttivaikeudet. Taidankin vihdoin vaihtaa hihnat, pyörijät, pitkään inisseen vesipumpun ja startin nyt hajonneen laturin lisäksi. Kohta alkaakin loppua vaihdettavat osat tästä autosta, koneremonttiin en sentään aio ryhtyä.

Vastaa Viestiin