Leuto keli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hö, Sierra lähti 27 asteen pakkasessa kuin palmun alta seistyään 15 tuntia jäähyllä ilman lämmitystä. Vähän siinä rauta valittaa mutta se ei isommalti omistajaa harmita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

mulla seiso 156 24 tuntia tossa 30 pakkasessa ja toisella avaimen käännöllä lähti kun kaasulla vähän avitti. mitään lämppäreitä ei siis ole. Oli muuten koulun pihassa hauskan näköstä kun melkein kaikki kävi välitunneilla autoonsa käyttämässä. :lol: niin ja jos joku ihmettelee millä olin koulussa niin olin uudella magentiksella kun sellanen pihasta aamulla löyty. Sen jälkeen omalla autolla ajo maistui taas astetta enemmän vaikka kelpo auto tuo kia olikin. :wink:

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hö, Sierra lähti 27 asteen pakkasessa kuin palmun alta seistyään 15 tuntia jäähyllä ilman lämmitystä. Vähän siinä rauta valittaa mutta se ei isommalti omistajaa harmita.
Sierrasta viis... mutta se harmittaa, että kaikista autoista tulee Opeleita ennemmin tai myöhemmin...

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Hyvin lähti JTD käyntiin -30c pakkasessa ilman lämmitystä kunhan sai vähän apuvirtaa. Omalla akulla ei jaksanut, tosin se taitaakin olla vähän heikossa hapessa. Alkuun kuulosti melkoiselta takomolta konehuone, mutta kyllä se siitä siten tasottui. Kauheeta rääkkiä koneelle kyllä, mutta pakko kun on niin minkäs teet. Webasto kait se ois hommattava..

Lämpöähän tuossa vehkeessä ei enää näillä pakkasilla sisällä ole. Koneen lämmöt ei nouse yli 50c. Liekö tuo termarin vaihdolla paranis.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Oppikirjatietoako?

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kävin ennen kovia pakkasia katsastuksessa. Katsastusmies sanoi, että alfa ei oikein olisi talviauto? Ripustukset yms. eivät tahdo kestää. Sanoin, että ajelin ennen saabilla ja kyllä tämä v6 ainakin kabiinissa lämpimämmälle tuntuu, vaikka saab onkin talviauton maineessa. Katsastaja jäi huuli pyöreenä katseleen, kun kaasuttelin lumipyryyn. Kolmas talvi alfailua menossa ja ihan olen ollut tyytyväinen. Nytkin kovilla pakkasilla lähtee parintunnin sähkölämmityksen jälkeen tosi siististi käyntiin, lukuunottamatta ohjaustehostimen täällä ollaan ilmaisua. Saabbi kolisi kuin sepelimylly hetken noissa olosuhteissa startatessa.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Alfa pelaa hienosti mutta kaveri käy kuumana: osti kesällä uuden pakettiauton Opel Vivaron ja on aivan pulassa sen kanssa. Merkkiliikeen diagnoosi on että auto antaa liikaa vikakoodeja eikä pysty enää niitä käsittelemään. Termari on kuulemma koko ajan täysin auki, moottori ei lämpene, sisällä autossa -20 C. Samasta syystä myös webasto ei suostu toimimaan. Onneksi penkinlämmitin edes toimii.

Onko liian rohkea johtopäätös jos sanoo että ainut italialainen joka ei toimi Suomen olosuhteissa on pendolino 8) ?

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Eilen menin tankkaamaan, auto oli normaalissa käyntilämpötilassaan. Tankkauksen jälkeen käänsin virta-avaimesta ja startti pyöräytti muutaman kierroksen ja sitten vain voooouuuuu-vooooouuuu. Mitä prkl... Menin takakontille ja kattelin, että navat ovat kunnolla kiini yms.

No, ei siinä auttanut, muu kuin kysellä apuvirtaa. Onneksi Huoltsikalla oli korjaamo, josta kaveri kävi pienen "keltaisen salkun" kanssa tarjoamassa virtaa. Siitä sitten akkukauppaan ja uusi akku tilalle. Sittenhän startti pyöritti oikein elämänsä innossa. Ennen lämpimänäkin ääni oli enemmän vouvouvou-wruuum, nyt tikitiki-wruuum... Eli tuo akku on ollut koko ajan surkeassa kunnossa, mutta ei silti ole ihan kokonaan pulaan jättänyt. Se olikin joku "Big Power" tai joku muu tuntematon suuruus, liekö ihan alkuperäinen 6-7 vuoden takaa.

Sitä vaan ihmettelen, että miksiköhän se akku keksi just tossa tilanteessa hyytyä. Heti ajon jälkeen. No, sillä kai vaan niksahti jossain. Kylmissäänhän se raukka tietysti siellä takakontissa on koko ajan, toisin kuin moottoritilassa olisi.

Vielä tavallaan pakkasiin liittyen. Tietääkö kukaan, mistä hitosta tuossa 166:ssa tulee poistoilma gabiinista ulos. En nimittäin ole löytänyt itse. Pistin puhalluksen täysille ja menin ulkopuolelle kuuntelemaan, mutta ei tohinaa missään... Ei tällä asialla muuten merkitystä ole, mutta kun sisälämmitintä käytettäessä ja lunta sataessa auto kuorruttuu ympäriinsä aika mukavaan jääkerrokseen ja jos poistoaukot ovat jossain huonossa paikassa, niin saattaisivat mennä tukkoon. Jos tietäisi, missä ovat, niin osaisi pitää sen tienoon paremmin puhtaana.

Avatar
enial
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 20:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja enial »

rim kirjoitti:Termari on kuulemma koko ajan täysin auki, moottori ei lämpene, sisällä autossa -20 C. Samasta syystä myös webasto ei suostu toimimaan.
No tämäkö se munkin Webasto ongelman aiheuttaa? Termari siis. Kone käy kylmänä niinkuin 156 moottorin lämmöt -osiossa kuvailen. Webasto on myöskin ihan mykkä. Ohjainyksikkö näyttää toimivan normaalisti mutta mitään pöhinää en saa aikaiseksi. En manuaali- enkä automaagis käynnistyksellä.

Onneksi ei ole pakkasta tämän enempää!

edit:linkin korjaus yritys
Viimeksi muokannut enial, 08 Helmi 2007, 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Kyllähän se webasto / eberikin vikakoodit pukkaa jos ei syty, viikkokellosta ja kännystartista sekä myös kaukosäätimestähän ne pystyy lukemaan. mUtte ei pikku päivä kellosta.
Webastossa on oma anturi jonka mukaan se käynnistyy, jos veden lämpö on sen mielestä tarpeeksi ei se käynnisty, mutta siitähän tässä ei ole kait kysymys, eli vika on myös webastossa.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Perkkili! Täällä olen vaa hymistellen tiiraillut muiden toilailuja mutta tänään petti moottoriantenni ylä-asentoon!! :lol:
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 08 Helmi 2007, 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

tänään petti akku :?

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Tänään petti Thema, tai oikeastaan eilisaamuna jo, -32C on näköjään pakkasraja tuolle. Enää ei lähde edes apuvirralla...ehkä kevväämmällä...

Avatar
mutt
Viestit: 5470
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Teeäs kirjoitti:Tänään petti Thema, tai oikeastaan eilisaamuna jo, -32C on näköjään pakkasraja tuolle. Enää ei lähde edes apuvirralla...ehkä kevväämmällä...
Ei ole (ai mistäkö tiedän?) ;) Kyllä siinä jotain vikaa on, ei tietenkään isoa, mutta jotain kumminkin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Varmaan Themasta ruisku jäässä. Mulla teki Prisma samaa, kun oli pakkasta 30 raatia, eikä ollut lämppärissä.
Lämpöpuhallin moottorin päälle ja pelti kiinni, ei kestä kauan kun jo hörähtää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jaa......mikään ei ole pettänyt ja 166:nen sen kuin vaan toimii 8).

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Hienosti on uudenkarhea 164 toiminut, suorastaan laulanut jokaisella kylmä starttauksella.
Tosin ehkä hieman epävireisesti :mrgreen:

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

On muuten törkeen hieno fiilis kun kaasuläppä jäätyy kiinni. Arvaatte varmaan mihin asentoon... :mrgreen:

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Aloin olemaan jo hieman skeptinen käynnistyksen suhteen, kun kävelin tänään autolle päin pienessä tuiskussa. Auto kun oli seisonut jo kolmisen päivää pakkasen armoilla ilman letkuja. Edes kerrankin oli hieno huomata, ettei auto ollut jäässä, vaan tyylikkäästi suuren pumpulikerroksen peittämä.
Sen enempiä miettimättä puhdistettuani hieman oven ympärystä villakäsineellä käänsin avaimesta ja Wrum - kerta laakista päälle!

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kun täällä Pirkanmaalla, jossa olen nyt, aamuisin on melkein miinus 40 ja lohkolämmittin päällä 33 lähtee hienosti käyntiin, vaikka ilman innostusta, mutta sekin on ihan ymmärettävä en minäkään lähde aamulla käyntiin näissä keleissä :lol: mutta kauniisti toimi heti ja aina lähtee ekalla yrityksella.. Kun taas naapurin uus 300 kiiseli Mersu lähtee vain apuvirralla käynttiin, vaikka sillä on kaikki webastot ja muut "hienoukset". Ei ole parempaa kuin vanha kunnon tekniikka :mrgreen:
Nothing beats cubic inch

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Kyllä minäkin sain Alfa raukan torstai iltana taas tulille tosin apuakun avulla,molemmat molemmat akut lähes uusia Bannerin uni bulleja joten E N arvot on hyviä,toissa iltana kylmän auton ruisku kasteli vain tulpat.Mutta nyt sain tulpat sen verran kuiviksi pitkällä nopealla startilla että auto lähti köhien käyntiin ja sen jälkeen toimi ok.Täytyy olla tosi varovainen aamulla ettei auto pääse tuketumaan bensaan.Kylmää on aivan riittävästi ainakin minun Alfalle,auto asuu tosin kaupunki alueella viimme yön "lämpöenkka noin -37 mitattu Näsijärvellä Siilinkarin asemmalla.Ja niin se Rasvanäpin RIESA on tainnut jo unohtaa isänsä Taunon eli ikivanha patarauta eikä ETUVETO ESKOIHIN suunniteltu CVH,mutta varmoja käynistyjiä molemmat. 8)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

lisäventtiili

Viesti Kirjoittaja Antieko »

hamppi kirjoitti:Aloin olemaan jo hieman skeptinen käynnistyksen suhteen, kun kävelin tänään autolle päin pienessä tuiskussa. Auto kun oli seisonut jo kolmisen päivää pakkasen armoilla ilman letkuja. Edes kerrankin oli hieno huomata, ettei auto ollut jäässä, vaan tyylikkäästi suuren pumpulikerroksen peittämä.
Sen enempiä miettimättä puhdistettuani hieman oven ympärystä villakäsineellä käänsin avaimesta ja Wrum - kerta laakista päälle!
Selkis! Sullahan on 25V6! Pakkaskäynnistystä varten siis lisäventtiili?
Kyllä kutvonen oikeesti lähtee kelissä kuin kelissä, jos kone vain on kunnossa. Oikeet öljyt ja kunnollinen akku. Mutta nythän ilmat jo lauhtuu.
-25 tänä aamuna ja kohtalainen sumu.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

hamppi kirjoitti: kun kävelin tänään autolle päin pienessä tuiskussa.

ot:

:)

Näytti pahemmalta tuo lause, kuin sitten olikaan.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

eikä ETUVETO ESKOIHIN suunniteltu CVH
Sierroissa on molempia ollut, 1,6 CVH on julmetun harvinainen sierran nokalla, se oli käytössä viimeisissä sierroissa vain 1,6 kokosena, yhden ainoan tämmösen olen nähnyt elävässä elämässä...

yleensä aina on OHC... :wink:

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

No ei se nyt NIIN harvinainen ole, mullakin oli tommonen. :splat:
[__/==\*/==\__]

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mulla oli Alfa huollossa ja jakopäärempassa juuri noiden pahimpien pakkasten aikaan. Laina-autona oli wanha Obeliski, ja niin se perkele jätti heti ensimmäisenä aamuna pulaan. Tunnin ajan sahailin sitä käyntiin melkein 30 asteen pakkasessa. Ensimmäisen apuun tulleen Pösön akussa ei riittänyt potkua tuon herättelemiseen. Tarvittiin Fiat Bravo, että saatiin Ooppelin romu hörähtämään käyntiin. Ei ne siellä Keski-Euroopassa osaa talviautoja tehdä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

heimo kirjoitti:kaikista autoista tulee Opeleita
Kylmäkäynnistyksen puolesta ei haittaa jos noin käy. Olen kuvitellut että Artsassa alkaa akku olla jo vähän huono kun pyörittää kovemmilla pakkasilla hitaanlaisesti vaikka olisi roikan nokassa, tänään sitten tolpan kelloa ruuvatessani huomasin että se pistokehan on ollut koko ajan tolpasta irti. Ei näkynyt -27 Astraalia isommin häiritsevän, siitä se lähtee tulille kun avainta kääntää eikä edes kuulu mitään tehostimen jollotuksia tai muita ylimääräisiä meteleitä. Lämpöäkin riittää niin että -32:ssa pitää kääntää puhallusta pienemmälle, tosin lämpiäminen kestää kyllä jonkin aikaa. Kylmempiä testikelejä ei tänne etelän lämpöön ole sattunut.

Kyllähän jotakuinkin minkä tahansa modernin ruiskuauton pitäisi lähteä tulille kolmenkympin pakkasessa jos vaan akussa on potkua ja öljyt, tulpat ynnä muut rensselit ovat kunnossa.

Ja jos joku epäilee Sierra CVH:n olemassaoloa niin saa toki ostaa harvinaisuuden hyvään hintaan pois :P Minua kun ei kiinnosta Eskolortit sun muut vehkeet hittojakaan niin en edes tietäisi minkään CVH-moottorin olemassaolosta ellei sellainen tuossa Rieskan keulalla nököttäisi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Hieman jännitti eilen illalla kun palattiin 8pv lomalta Egyptistä että näinköhän 155 naukaisee parkista näiden pakkasten jälkeen kun hälytinkin varmaankin jonkin verran virtaa vie.

Rauhallisesti kaukosäätimestä ovet auki/hälyt pois , kuskin paikalle ja hartaasti avain virtalukkoon...viiksestä valoautomatiikka 0-asentoon ja varovasti avainta kääntäen.. ja :crazyeyes: kertalaakista tulille.....Kylläpä oli ihana palata SUOMEEN!!! :-D
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Zulak kirjoitti:Hyvin lähti JTD käyntiin -30c pakkasessa ilman lämmitystä kunhan sai vähän apuvirtaa. Omalla akulla ei jaksanut, tosin se taitaakin olla vähän heikossa hapessa. Alkuun kuulosti melkoiselta takomolta konehuone, mutta kyllä se siitä siten tasottui. Kauheeta rääkkiä koneelle kyllä, mutta pakko kun on niin minkäs teet. Webasto kait se ois hommattava..

Lämpöähän tuossa vehkeessä ei enää näillä pakkasilla sisällä ole. Koneen lämmöt ei nouse yli 50c. Liekö tuo termarin vaihdolla paranis.
Meikäläisen Alfa oli keskiviikko yönä 7 tuntia parkissa ilman lämmitystä 30 asteen pakkasessa ja lähti toisella "hehkutuksella" käyntiin. Virtaa oli akussa kohtalaisesti, mutta tuo 30 alkaa olla riisselille jo melko extremeä ilman lämmitystä. Minun Jtd:ssä kyllä nousee lämmöt yli 80 asteen, mutta melko hitaasti. Vielä en edes suunnittele lisälämppärin hankintaa. Ehkä sitten, jos alkaa ihan säännöllisesti olla 40 asteen pakkasia :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Täällä (etelässä) on ollut lähes kesäkelit noihin keskisemmän Suomen ilmoihin verrattuna, vain 24 pakkasta, joka ei ole tuottanut minun AR:lle minkäänlaisia vaikeuksia..tai noh, tehostaja kiljunut pari minuuttia kuin sika ennen liikkeellelähtöä. Mutta sehän on "normaalia"..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
JonneJ
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2006, 22:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonneJ »

Havaitsin tuossa keskustelua polttoainetoimisesta lisälämppäristä. Ehdottoman suositeltava varuste, jos haluaa itselleen vaivaa ja ongelmia. Tai siis autolle, mutta itseähän se ottaa pollaan jos kone ei käy.

Lisälämppäri, Webasto tai Eberi, on akun surma pakkasella. Se lämmittää moottorin ja kabiinin, mutta akku on edelleen yhtä kylmä. Ja kaikki virta on otettu kylmästä akusta, jonka varaustila ei sitten riitä käynnistykseen.

Samaa ajatusta on uusien autojen suhteen lohkolämppärin kanssa. Kone toki lämpenee, muttei akku. Ei taaskaan riitä virta starttiin. Jos vaan on mahdollista, niin lohkiksen kaveriksi kannattaa hankkia akkuvaraaja. Samalla kun sähkö lämmittää moottoria ja sisätiloja, niin akkukin lataantuu. Ehdottoman viisas investointi!

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

JonneJ kirjoitti: Jos vaan on mahdollista, niin lohkiksen kaveriksi kannattaa hankkia akkuvaraaja. Samalla kun sähkö lämmittää moottoria ja sisätiloja, niin akkukin lataantuu. Ehdottoman viisas investointi!
Itselläni on Defan ko. laite ja en voi muuta kuin olla tyytyväinen... 8)

Suosittelen "Lämpimästi" kaikille... :wink:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
JonneJ
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2006, 22:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonneJ »

Juuri tämä akkua varaava laite? Jos näin, niin olet viisas autoilija! Ihan tosissaan edellisessäni puhuin asiasta.

Miten menikään vanha tarina suutarilan lapsen kengistä tms... Itselläni ei ole kyseistäelämää helpottavaa laitetta, onneksi en aja pelkästään lyhyttä pätkäajoa ja 159:n patterissa on potkua. Täytynee kääntyä Kahan puoleen ja hommata lohkikseen lisälaite.

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

JonneJ kirjoitti:Juuri tämä akkua varaava laite? Jos näin, niin olet viisas autoilija! Ihan tosissaan edellisessäni puhuin asiasta.
...Ja kyllä mulla ihan tosissaan on tuo akkua varaava laite.
Vaikkakin viisaus ja minä eivät sovi samaan pakettiin... :-D
Ei vaan ihan tosissaan... kyllähän se pakkaskeleillä helpottaa elämää hemmetisti(sekä yöunia,kun ei tarvitse miettiä että lähteekö se vai eikö) :crazyeyes:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla ei kyllä webaston käyttö ole rajottanu menoa vielä kertaakaan...

Käsittääkseni starttimoottori joutuu tekemään huomattavasti pienemmän työn auton käynnistämiseksi kun kone on lämmin(?)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
JonneJ
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Loka 2006, 22:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonneJ »

Starttimoottori tosiaan työskentelee kevyemmin, mutta akku on kylmä, se vaan on kylmä. ei sitä parkaa kukaan lämmitä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

JonneJ kirjoitti:Starttimoottori tosiaan työskentelee kevyemmin, mutta akku on kylmä, se vaan on kylmä. ei sitä parkaa kukaan lämmitä.
Otan aina akun irti yöksi ja se nukkuu mun vieressä peiton alla :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Pasi kirjoitti:
JonneJ kirjoitti:Starttimoottori tosiaan työskentelee kevyemmin, mutta akku on kylmä, se vaan on kylmä. ei sitä parkaa kukaan lämmitä.
Otan aina akun irti yöksi ja se nukkuu mun vieressä peiton alla :D


Harvallapa onkaan petikaverina kaksinapaista. :-D
Pidät varmaan kumista yöpukua? Akkuhappo kun syövyttävää. :shock:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Antieko kirjoitti: Harvallapa onkaan petikaverina kaksinapaista. :-D
Pidät varmaan kumista yöpukua? Akkuhappo kun syövyttävää. :shock:
Joo... jännitystä elämään!!!

Tänään kyllä ekan kerran pisti akku vähän vastaan startissa.... ei pahasti mutta vähän niihkeemmin kuin normalisti (tosin webasto ei ollut päällä ;) )
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Kovemilla pakkasilla täytyy auto aina startata kahdesti, sillä ensimmäisellä kerralla ei tunnu käyvän kaikilla pytyilllä. Tuosta tosin alkaa tulla jo rutiini - ensin käymään ja saman tien sammuksiin, sitten taas käyntiin ja menoksi. Niin ja se ohjaustehostinkin huutaa hoosiannaa yli 20 asteen pakkasilla...
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minua kun ei kiinnosta Eskolortit sun muut vehkeet hittojakaan...
No tuntuu sen verran kiinnostavan, että ostelet kuitenkin niitä??

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No e. Artsaa en ostanut vaan se tuli vaihdossa ja lähtee piakkoin kiertoon, Sierra täytti talviautokriteerit (takaveto, vetokoukku, farmari ja hinta alle tonnin) mutta Esko ei täytä, muutenkin kiinnostaa kuin kilo kakkaa.

Nuo värkit kylläkin pelaavat pakkasessa kuin tyhjää vain, Riesassa joku (laturin?) laakeri kiljuu jonkin aikaa kylmästartin jälkeen mutta muuten kumpikaan kampe ei ole kylmästä millänsäkään. Ei mulla ole yksikään Alfa pelannut talvella yhtä hyvin, 156:ssa tosin ei ehtinyt olla mitään talvimurheita mutta omistusjaksoon ei osunutkaan kuin pari -15 asteen aamua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei mulla ole yksikään Alfa pelannut talvella yhtä hyvin
Hö. Mulla taas oli enempi ongelmia ton ceeveehoo-riesan kanssa yhen talven aikana, kun tessun kanssa koko tähänastisena omistusaikana. Kerran on seiskavitonen jättäny käynnistymättä, sillonkin oli "joku" unohtanu sisävalon päälle.. :oops:
[__/==\*/==\__]

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei taaskaan riitä virta starttiin. Jos vaan on mahdollista, niin lohkiksen kaveriksi kannattaa hankkia akkuvaraaja. Samalla kun sähkö lämmittää moottoria ja sisätiloja, niin akkukin lataantuu. Ehdottoman viisas investointi!
Ruotsissa on kehitelleet akun ympärille eräänlaiseen lämpöhupun joka pitää akun lämmön toista vuorokautta plussan puolella, sisällä on kait jonkinlainen sähkövastus ja hyvä eristys ympärillä...en just muista värkin nimeä enkä tiedä linkkiä mutta sellanen on olemassa.

Halvempi vaihtoehto Defa laturille on CTEK...halpishalleista irtoo noin 57-59 eurolla...ite kytkin mukana tulleen rengasliitinlisäpiuhan mopon akun napoihin, helppoa ladata, ei tarvi enää purkaa penkkiä ja katteita pois akun ympäriltä...piuhan pää tulee sopivaan paikkaan näkyviin..:-D

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=45-5506

http://www.kaha.fi/file_root/Tuotteet/L ... _esite.pdf

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Alfa toimi nätisti! Kuski kuski hyytyy aamuisin ja tärisee helvetisti. 8)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: 156:ssa tosin ei ehtinyt olla mitään talvimurheita mutta omistusjaksoon ei osunutkaan kuin pari -15 asteen aamua.
Eipä JTD:n kanssa ole mitään ongelmia ollut edes yli 30 pakkasilla, mitä nyt termari tarvis saada. :wink:

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Ensimmäinen aamu tänään kun alffa ei hörähtänyt käskettäessä tulille,-11 pakkasta,oli kaiketi liian lämmintä,,,,,,,
No illalla toimi taas kuten pitiikin :)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Nyt helpotti!
Pakkasta enää -6. Ei hoilaa ohjaustehostin, ja kuljettajallakin taas lyhyt lahkeiset kalsongit. 8)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

-2 astetta ulkona ja alfa lähti käymään +24 asteen tallista kuin tyhjää vaan. Latasin kyllä akun varmuuden vuoksi täyteen ennen starttia. Hiukan kyllä jännitti ennen kuin avaimesta väänsin, että lähteeköhän ollenkaan. Kelit sen kun leutonee, joten uskaltaa jättää ton "etelän hedelmän" taivas alle. :mrgreen:

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Viime perjantaina meni Treen Veholle 60 autoo koukun päässä - merkillä ei väliä eli saksalaisia ranskalaisia ja japanilaisia tasavahvasti.

Sähköt ja polttoaineviat päällimmäisinä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Scudetto
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:44
Car(s): ex AR 166 TS -02
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Scudetto »

Allekirjoittaneella menossa ensimmäinen talvi alfistina ja kieltämättä tunsin syksyllä pientä huolta Alfan toimivuudesta täällä susirajan pakkasissa. Viime viikolla oli kotipihassa pakkasta kylmimpänä aamuna -35 C ja Alfa käyntiin ja ajoon ilman mitään ongelmia. Ohjaustehostimeen vaihdoin synteettiset öljyt jo kesällä, eikä tehostin ole pitänyt minkäänlaista ääntä. Ainoastaan puhaltimen moottori ulvoo kylmäkäynnistyksessä vähän aikaa, sekin loppuu kun käyttää nollilla.
Autossa on ollut letkulämmitin ja sisätilanlämmitin päällä 2-3 tuntia ennen käynnistystä. 166 nostaa moottorin lämmöt vähän alle 90 asteeseen ja sisälämpötilakin nousee pikkuhiljaa ihan riittäväksi.
Sellaisen huomin tein, että kokopeite Alfan päällä lämmityksen aikana nostaa auton oman mittarin mukaan lämpötilaa 5-6 astetta. Sitä en tiedä missä lämpömittarin anturi sijaitsee, olisiko moottoritilassa?
Tuttavapiiriä on kyllä kovasti kiinnostanut Alfan talviominaisuudet, päivittäin tulee kyselyjä käyntiinlähdöstä...

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Laku kirjoitti:Viime perjantaina meni Treen Veholle 60 autoo koukun päässä - merkillä ei väliä eli saksalaisia ranskalaisia ja japanilaisia tasavahvasti.

Sähköt ja polttoaineviat päällimmäisinä.
OT: veholaisia? Miten olisi PRIVANA?? -Rolle

Vastaa Viestiin