ikkunatummennuksista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

ikkunatummennuksista

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Olis tuossa tarkoitus/suunnitteilla vähän sävytellä ehkä useammankin taloutemme auton klaseja.
Mitä kokemuksia, ehdottomia kieltoja, ostopaikkoja jne.
Itse aattelin nuo sprayt jättää omiin oloihinsa ja ehkä hommata jotain 3M-tyyppistä kalvoa, jolla vois kokeilla siipiään ikkunantummentajana.
En tod. halua lopputuloksesta sellasta kamalaa, missä ilmaviirut pilaa koko homman.
Pitäisköhän takalasin tummennus antaa ammattilaiselle, kun se on aina vähän kupera kuitenkin???
Ja rahaa ei olis paljoo hukattavissa, :( joten muuten olisin jo vienytkin ammattilaiselle.

ELI vinkkejä tulemaan kokemuksista. Luulen niistä muidenkin olevan kiinnostuneita.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ehdotan että jätät tuon 3M kalvon kaupan hyllylle, tiedän että siitä liikkuu essonbaarihuhuja että se on parasta kalvoa, mutta sanotaanko näin että se ei ole parasta, eikä ainakaan parasta aloittelijalle, koska se on niin paksua.

Hommaat ohuempaa naarmuuntumatonta kolmikerros kalvoa esim. Lumar. Sitä on paljon helpompi käsitellä aloittelijan kuin paksua 3M kalvoa ja on laadultaan parempaa, näin tiesi sanoa minulle ammattilaistummentaja kun tummensin itse auton lasit.

Mikäli sinulla ei ole täysin pölyvapaata tilaa missä laittaa nuo niin voin olla sata varma, että lasin ja kalvon väliin jää pieniä ilmakuplia kun näkymättömät pölyhiukkaset laskeutuu kalvon päälle kun kastelet sitä :mrgreen: :mrgreen:

Tämä vain pienenä vinkkinä, itse sain tummentaa takalasin 3 kertaa kun ei meinannut onnistua ilman pölyyntymistä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Joo pakko kans kommentoida. Ei tuo Gila merkkinen kalvokaan ihan huonoa ole vaikka sitä haukutaankin. Älyttömän ohkaista ja hyvä liimapinta tuntuu olevan..
Naarmuuntumattomassa ja normi kalvossa on pientä sävyeroa mutta ei sitä helpolla huomaa...
Kalvoa kannattaa muutenkin ostaa jonkun verran ylimääräistä kun tulee aina harjoitus versioita.. :P
Kuumailmapuhallin on kätevä apuväline oikein käytettynä.

Omaan 75 vetäsin kaikki lasit 20%kalvolla paitsi tuulilasin, omasta mielestä tuli aikas tyylikäs... 8) jopa illalla näkyi jotain ulos, sisälle ei edes auringon paisteessa..

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

Kalvoista

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Meinasitko laittaa etusivulaseihinkin kalvot? Jos laitat niin laita tooodella vaaleet joku 75% ja saman vahvuset takasivulaseihin (mielestäni ruman näköinen jos takasivulasit tummemmat.) takalasiin voi laittaa tummemmankin mut pimeillä on vähän nihkee peruutella..... Laitatin ex-156:seen sivulaseihin 50%:set ja takalasiin 20%:sen, ei menny kauaa kun oli ensimmäinen rikesakko "määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta" (lue kalvot etusivulaseissa) ja rekkarin takana teksti: Etuikkunoiden tummennuskalvot poistettava ennen seuraavaa käyttöä-> konttorilta uus rekkariote :-D. maksoin sillon ite koko hoidosta muistaakseni alle 300 eskoo.......
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Moro, kiinnostuneena luin kirjoituksia tummennuksista. En tiedä niistä oikeastaan muuta kuin, että täällä niitä on lähes jokaisessa autossa. Kyse ei ole "tuunauksesta", vaan sillä on ihan oikeaa käytännön merkitystä.

Vaimon autoon laitettiin kauppiaan suosituksesta V-Kool merkkiset kalvot http://www.v-kool.com/index.html . Läpäisee 70% valosta eli ei niin kovin tummat. Muistan lukeneeni V-Koolin tuoteselosteesta, että niissä ajoittain esiintyvät pienen pienet kuplat ovat ihan arkipäivää. Nämä kuulemma johtuvat paljolti ilmasto-olosuhteista (lämpötila, kosteus, jne...) Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta tässä kohtaa en näe mitään syytä olla uskomatta tuoteselostetta. Täällä tuota kalvoa pidetään parhaana mitä markkinoilta voi saada. Hintakin on lienee tuplat verrattuna paikalliseen 3M:n kalvoon.

Durre oli ostettaessa tummennettu kauttaaltaan todella paksulla kalvolla. Saatuani klaustrofobisia oireita ilta-ajelujen yhteydessä, revin ne kokonaan pois. Näin paransin niin omaani kuin myös muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta :-D Tähän olen ajatellut laitattaa kevyet "Esson baarin suosittelemat" 3M:n kalvot

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mutta noissa tarvike kalvoissa voi olla varma että 3-5 vuoden kuluttua kalvo on muuttanut värinsä siniseksi, toisaalta auto tuskin 5 vuotta monellakaan vanhenee :wink:

3M kalvot ollu itselläni lustigin asentamana kahdessa autossa ja molemmille kalvoille 5 vuoden takuu, asennuksesta ja kalvon värin muuttumisesta, hinta oli muistaakseni asennettuna 100€ pintaan takalasi ja takasivulasit, tästä tosin aikaa ja taitaa olla autokohtainen tuo hinnoittelu!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

KauGoH kirjoitti:mutta noissa tarvike kalvoissa voi olla varma että 3-5 vuoden kuluttua kalvo on muuttanut värinsä siniseksi
Kyllä siihen usein jo vuosi riittää :-D Kaverin autoon joskus laitoin, takalasia ei kyllä sillä halppiksella saanut hyväksi.

Takalasiin jos pitää kalvo lämmittää muotoon niin paksumpi on parempi kun venyy vähän eri tavalla kuin ohut halppiskalvo.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Rolle kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:mutta noissa tarvike kalvoissa voi olla varma että 3-5 vuoden kuluttua kalvo on muuttanut värinsä siniseksi
Kyllä siihen usein jo vuosi riittää :-D Kaverin autoon joskus laitoin, takalasia ei kyllä sillä halppiksella saanut hyväksi.

Takalasiin jos pitää kalvo lämmittää muotoon niin paksumpi on parempi kun venyy vähän eri tavalla kuin ohut halppiskalvo.
näinhän se tahtoo olla, ja parempaa kalvoa voi lämmitellä puhaltimella vähän rennommin ettei ota siipeensä :wink:

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Meinasitko laittaa etusivulaseihinkin kalvot? Jos laitat niin laita tooodella vaaleet joku 75% ja saman vahvuset takasivulaseihin (mielestäni ruman näköinen jos takasivulasit tummemmat.) takalasiin voi laittaa tummemmankin mut pimeillä on vähän nihkee peruutella..... Laitatin ex-156:seen sivulaseihin 50%:set ja takalasiin 20%:sen, ei menny kauaa kun oli ensimmäinen rikesakko "määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta" (lue kalvot etusivulaseissa) ja rekkarin takana teksti: Etuikkunoiden tummennuskalvot poistettava ennen seuraavaa käyttöä-> konttorilta uus rekkariote Very Happy. maksoin sillon ite koko hoidosta muistaakseni alle 300 eskoo.......

Aika kallista... Mulla lähti kans tossa kesällä noin etulasien tummennukset, poliisit seuras keitaalle ja parkkipaikalla jeppesetien kans revittiin kilpaa noita pois-> eikä tullu ees sakkoja. Laitoin seuraavalla viikolla uudet :mrgreen:

puni
Viestit: 52
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 13:01

Viesti Kirjoittaja puni »

Itse juuri revin etulaseista kalvot mäkeen, vajaan vuoden kerkisin ajella eikä kellään ollut sanomista... Edellinen omistaja nuo laittanut ja leimastakin mennyt läpi noilla.

Vaan kysymys: Millä perkeleellä saa kalvoista jääneen liiman irti lasista, ei lähde ainakaan minkäänlaisella ikkunanpesuaineella :x

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Pas kokeillen asetoonia tai spriitä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko mitään hajustetta että mitä maksaisi jos veisi ammattilaiselle tummennettavaksi että olis täydellistä jälkeä,eikä mitään hima-räpellyksiä

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Laku kirjoitti:Pas kokeillen asetoonia tai spriitä.
Mutta varo ettei ainetta päädy verhoiluun ja muoviosiin!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Aika kallista homma, pitäis myönttää :?
Eikö ole parempi lähteä rajan toiselle puolelle, kun siellä ne tummennus konttorit on auki 24 tuntia ja kun tulee iso porukka niin varmaan alennusta saa :mrgreen:
Entäs miks tummenttaa kalvolla, kun voi tummenttaa niin, ettei tulee mitään kuplia eikä jälkiä. Siis tarkoitan ihan kuin autotehtaat tekee. Sisältä näkee ulos niin kuin ikkunat olisivat läpinäkyviä, mutta ulkoa päin ei näkyy juuri mitään 8)
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

puni kirjoitti: Vaan kysymys: Millä perkeleellä saa kalvoista jääneen liiman irti lasista, ei lähde ainakaan minkäänlaisella ikkunanpesuaineella :x
Lähtee Tinnerillä tai tai ksyleenillä lähtee. Apune voi käyttää noitten tummennuspakkauksien mukana tullutta veistä. Lähtee helposti isoina mattoina.
TestarosaFinland kirjoitti:Entäs miks tummenttaa kalvolla, kun voi tummenttaa niin, ettei tulee mitään kuplia eikä jälkiä. Siis tarkoitan ihan kuin autotehtaat tekee. Sisältä näkee ulos niin kuin ikkunat olisivat läpinäkyviä, mutta ulkoa päin ei näkyy juuri mitään Cool
No mitenkäs ne autotehtaat sen sit tekee??? Ja missäs sen tummennuksen saa näin jälkeenpäin suoritettua kun sait sen noin helpolta kuulostamaan. :crazyeyes:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jalamari kirjoitti:No mitenkäs ne autotehtaat sen sit tekee??? Ja missäs sen tummennuksen saa näin jälkeenpäin suoritettua kun sait sen noin helpolta kuulostamaan. :crazyeyes:
Samoilla linjoilla, mielellään niitä kokemuksia jakamaan eikä sitä ainaista tyhjänpäiväistä diibadaabaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
Notämähän selventikin jo todella hyvin... :shock: Eiköhän se sävy tehtaalla siihen lasiin tule jo lasia valaessa, eikä näin ollen ole mahdollista jälkeenpäin toteuttaa.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Tässä lähiaikoina pitäis viedä takalasit tummennuksee. Pitäis olla vähän parempaa kalvoa kun mitä normaalista kaupasta saa. Kallista se ei ole kyllä. :wink:
UliUli

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jalamari kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
Tälläinen tummennus ilman kalvoa on mahdollinen kun käytetään joku erikoisemppa menetelmää. Tarkemin en osa sanoa, kun tämä tummennus ei koskaan kiinnostunut minua sen verran, että lähtisin kyselemään hintoja ym.
Notämähän selventikin jo todella hyvin... :shock: Eiköhän se sävy tehtaalla siihen lasiin tule jo lasia valaessa, eikä näin ollen ole mahdollista jälkeenpäin toteuttaa.
Niin kuin sanoin, en osaa sanoa sen enempä. Oletan että pitäis olla joku laadukampaa menetelmää tummenttamaan lasia kuin kalvola.
Nothing beats cubic inch

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

willez kirjoitti:Onko mitään hajustetta että mitä maksaisi jos veisi ammattilaiselle tummennettavaksi että olis täydellistä jälkeä,eikä mitään hima-räpellyksiä
http://www.juhalustig.fi/index.php?sivu=hinnasto

tässä ainakin luotettava asennus paikka, joka tekee huolella ja tulee paikalle sovittaessa, eli kiertävät ympäri suomea!

hinnat näköjään edellisk errasta nousseet, mutta suosittelen lämpimästi!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^ Hehe, hinnat tuplaantuneet vuodelta -99, en muistanutkaan että inflaatio ollut noin kovaa..

Sweet mint
Viestit: 106
Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Sweet mint »

Mä oon myös harkinnut, josko vähän tummentaisi....kysyinkin tuolta Lustigilta mitä tulisi maksamaan ja se ois 240 euroa takalasi ja takasivut. Mä kyllä haluaisin myös etusivut..... :wink:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

KauGoH kirjoitti:
willez kirjoitti:Onko mitään hajustetta että mitä maksaisi jos veisi ammattilaiselle tummennettavaksi että olis täydellistä jälkeä,eikä mitään hima-räpellyksiä
http://www.juhalustig.fi/index.php?sivu=hinnasto

tässä ainakin luotettava asennus paikka, joka tekee huolella ja tulee paikalle sovittaessa, eli kiertävät ympäri suomea!

hinnat näköjään edellisk errasta nousseet, mutta suosittelen lämpimästi!
siis onko toi silleen että tavataan toi jossain esson pihalla ja sit ne alkaa tekeen sitä ? :D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

joo... tai nesteen TI-hallissa esmes :wink: toimiva ratkaisu! itse kävin joutsenon nesteen TI-hallissa...

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Tummennus

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Tummennettiin itse 156 takaovien ikkunat ja takasivuikkunat viime kesänä. Ovien ikkunat laitettiin autotallin pöydällä, irroitin siis lasit ovista. Aikaa näihin neljään lasiin vierähti kaksi iltapäivää (amatöörimäistä). Takaikkunaa koitettiin kolmen kalvon verran ja sitten tuli mitta täyteen. Se meni ryttyyn ja ruttuun million kuumennettiin liikaa ja ns.

Vein sitten auton Forsselille Hyvinkäälle ja kalvotus takaikkunaan puoli tuntia ja muistaakseni 100 € ja takuu päälle. Tuli muuten hyvä. Ja kyllä homma kävi näppärästi.

No tuli sitten syksy ja pimeetä. Eipä uskaltanut enää Rölli kaistaa vaihtaa, kun oli ovien ikkunat takaa niin tummat. Ja kun sitten laitettiin tuo 159 ja 156:n siirtyi Metsänhengelle niin kalvot läks ovista veks. On kyllä muuten paljon turvallisempaa ajella. Niistä sivuista tuli siis liian tummat. Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).

Joten jos on heikko hermo taikka muuten, niin ei kannata itse laittaa, maksaa se kalvokin jonkin verran, paitsi jossain "pingpongissa" jokin Esson baarin kalvo.
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tummennus

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti: Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).
No tätä varten takapenkille on tietysti hommattava pleikkari ja DVD ja TV ja limuautomaatti! :wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
HANU
Viestit: 1228
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Tummennus

Viesti Kirjoittaja HANU »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:Tummennettiin itse 156 takaovien ikkunat ja takasivuikkunat viime kesänä. Ovien ikkunat laitettiin autotallin pöydällä, irroitin siis lasit ovista. Aikaa näihin neljään lasiin vierähti kaksi iltapäivää (amatöörimäistä). Takaikkunaa koitettiin kolmen kalvon verran ja sitten tuli mitta täyteen. Se meni ryttyyn ja ruttuun million kuumennettiin liikaa ja ns.

Vein sitten auton Forsselille Hyvinkäälle ja kalvotus takaikkunaan puoli tuntia ja muistaakseni 100 € ja takuu päälle. Tuli muuten hyvä. Ja kyllä homma kävi näppärästi.

No tuli sitten syksy ja pimeetä. Eipä uskaltanut enää Rölli kaistaa vaihtaa, kun oli ovien ikkunat takaa niin tummat. Ja kun sitten laitettiin tuo 159 ja 156:n siirtyi Metsänhengelle niin kalvot läks ovista veks. On kyllä muuten paljon turvallisempaa ajella. Niistä sivuista tuli siis liian tummat. Kakarat oli jo pitkin syksyä valitelleet kun ei nää ulos pimeellä (tylsää).

Joten jos on heikko hermo taikka muuten, niin ei kannata itse laittaa, maksaa se kalvokin jonkin verran, paitsi jossain "pingpongissa" jokin Esson baarin kalvo.
Kalvoissakin on eri tummuusasteita, ei oo pakko laittaa ihan mustia.
Esim. omassa autossani on ainoastaan takalasi tumma ja muut paljon vaaleampia.
Autokaupan ammattilainen

Sweet mint
Viestit: 106
Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
Paikkakunta: Kotka

Re: Tummennus

Viesti Kirjoittaja Sweet mint »

HANU kirjoitti:Kalvoissakin on eri tummuusasteita, ei oo pakko laittaa ihan mustia
Juurikin näin. Ne mustat nimen omaan on aika törkeitä :roll: Sellainen tummuusaste, josta huomaa että jotain on tehty mutta ne ei hyppää silmille. Mä en ainakaan halua mitään "teiniauto"-tyyliä.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 409
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

kalvot

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

No meitin farkussa on takaikkuna vaaleempi kuin takasivuikkunat ja ovet on tosi "vaaleet" :wink:
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
HANU
Viestit: 1228
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: kalvot

Viesti Kirjoittaja HANU »

Rölli ja metsänhenki kirjoitti:No meitin farkussa on takaikkuna vaaleempi kuin takasivuikkunat ja ovet on tosi "vaaleet" :wink:
Miks takaikkuna on vaalea, kun ei sieltä tarvi ulos nähdä?
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: kalvot

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

HANU kirjoitti:
Rölli ja metsänhenki kirjoitti:No meitin farkussa on takaikkuna vaaleempi kuin takasivuikkunat ja ovet on tosi "vaaleet" :wink:
Miks takaikkuna on vaalea, kun ei sieltä tarvi ulos nähdä?
Jotkut vaan peruuttelee kurkkimalla taaksepäin, eikä peileistä. :silent:

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
BMW lisävarustelistalta:

S420A DARK-TINTED WINDOWS

ja tuo tehdään kalvolla.
Tallissa Alfan mentävä aukko

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Sixgear kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti:Autotehtaat eivät tekee tummenuksia kalvolla, se on aivan varma.
BMW lisävarustelistalta:

S420A DARK-TINTED WINDOWS

ja tuo tehdään kalvolla.
MITÄ? :crazyeyes: ja kun he tekevät tummenus kalvolla he vielä haluavat siitä rahaa?! voi prkl, maailmaa huononee päivittäin
Nothing beats cubic inch

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sixgear kirjoitti:
BMW lisävarustelistalta:

S420A DARK-TINTED WINDOWS

ja tuo tehdään kalvolla.
Tehdäänköhän kaikkialla kalvolla, vai olisiko niin, että Suomen maahantuoja kiertää autoveron sillä, että tummennus tehdään vasta Suomessa? Aikanaan esim. Opeleihin asennettiin juuri tästä syystä orggisradio vasta Suomessa. Tehtaan jäljiltä kojelaudassa oli vain reikä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Siis mitä järkeä yleensä on laittaa tummennuskalvoja? Laseissa itsessän on jo UV suojat ja lämpösäteilyn estävä pinta? No, nämä ovat makuasioita mutta meikäläisen autoon niitä ei tule :twisted: Jätän nuo hommat farmarivolvo tuunareille.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11228
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eihän niitä laseja ole pakko mustiksi asti tervata. Ex-Kuusnepassa oli hiukan tummennusta muissa laseissa paitsi tuulilasissa, ja huomasi kyllä selvästi miten paljon vähemmän aurinko lämmitti sivu- kuin tuulilasin kautta. Toimi oikein hyvin kimppaan automaatti-ilmastoinnin kanssa.

Tuota autoa on kyllä vähän ikävä, montaa muuta ei niinkään.
- Epäkelpokeräilijä -

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Rasvis tee kulttuuriteon ja osta taas 164:n 8) Nyt on myynissä ihan asiallinsen näköinen 164 nahalla nettiautossa. Eimaksakaan varmaan hirveästi, tosin hinta ei ole siellä näkyvissä
Nothing beats cubic inch

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11228
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Älä yllytä hullua, varsinkaan väärässä ketjussa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Otsikossa lukee "ikkunatummennuksista" ja ketjun aloittaja haluaa kuulla vinkkejä ja kokemuksia sen tekemiseen/teettämiseen.

Miten olisi jos tässäkin ketjussa yritettäisiin kunnioittaa ketjun aloittamaa aihetta. Jos on pakko ilmaista mielipiteensä siitä miten autotehtaat ehkä tekee ja ehkä ei, miten tyhmää koko toiminta on, tai mitä autoa pitäisi ostaa seuraavaksi, voi sen tehdä vaikka yleisellä puolella/omassa topikissa jos tulee pakottavaa tarvetta.

Yritetään kuitenkin tässä osiossa kunnioittaa ketjun aloittajia ja heidän tarpeita, eikä hukuttaa mahdollinen arvokas tieto kaiken maailman mielipiteisiin ja satunnaisiin päähänpistoihin jotka ei mitenkään liity aiheeseen.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Ricambi:
Siis mitä järkeä yleensä on laittaa tummennuskalvoja? Laseissa itsessän on jo UV suojat ja lämpösäteilyn estävä pinta? No, nämä ovat makuasioita mutta meikäläisen autoon niitä ei tule Twisted Evil Jätän nuo hommat farmarivolvo tuunareille.


Oletkos koskaan ajanut autolla jossa on hyvät kalvot laseissa? Kyllä se ajomukavuutta lisää ja ei näy varkaille mitään virikkeitä etenkin jos etulasit ja takalasit kalvotettu? Varsinkin mustassa autossa ovat jotkut 50% kalvot varsin tyylikkäät mutta nämähän on makuasioita...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11228
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ne omat lasit oli "mömmötummennettu" noin 50-prosenttisiksi, takalasi vähän enemmän. Eivät kiinnostaneet katsastusmiehiä tai poliiseja, mutta kyllä niiden läpi näki selvästi onko autossa jotain pöllittävää vai nöy.

En kyllä itse laittaisi tuon tummemmaksi, saattaa olla sitten jo sopivissa olosuhteissa vaikea nähdä uloskin. Viiskymppäsistä ei ollut vielä näkyvyyden kannalta mitään mainittavaa haittaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

arvelin minäkin laittaa oman lusikkani tähän ikkunatummennus
asiaan. Ollessani entisessä elämässä töissä Nigeriassa , jouduimme
käyttämään ilmastointilaitteita autossa. Lasintummennukset ymmärret-
tiin keinoksi helpottamaan ilmastointilaitteen toimintaa,
pitämällä sisääntulevan auringonsäteilyn edes jonkinlaisessa tasossa.
Siis tummennus oli käytännön sanelema asia, eikä niinkään ulkonäkö-
seikka.

Autoihin laitettiin jo tehdastyönä tummennus. Muut vippaskonstit eivät
toimineet. Kaikenlaiset kelmut olivat kertakäyttötavaraa.

Ehkä, viisaammat osaavat kertoa, mikä valonläpäisy-aste on sallittu
näissä tummennuksissa.

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

prosentit

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Muistaakseni etusivulaseissa ei saa olla minkäänlaista kalvoa, mutta jos lasi itsessään on tumma niin valoa pitää päästä läpi väh. 75%. Korjatkaa jos olen väärässä..... :(
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
HANU
Viestit: 1228
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Mulla on kaikki sivulasit 50 prossaset ja takalasi 30 prözenttiä. Eikä oo liian tummat. 8)
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: prosentit

Viesti Kirjoittaja Rolle »

pomeko kirjoitti:Muistaakseni etusivulaseissa ei saa olla minkäänlaista kalvoa, mutta jos lasi itsessään on tumma niin valoa pitää päästä läpi väh. 75%.
Näin olen minäkin käsittänyt. Muut lasit saa sitten olla vaikka 0% läpäiseviä kunhan löytyy sivupeili myös oikealta puolelta, joka taitaa löytyä lähes joka autossa.

Teininä taisin pärjätä ihan siedettävästi 5% tummennuksilla, ei ehkä enää :oops:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Ja rupesin miettiin ko tässä autos on sävylasit,sillaset vähäsen sinertävät että kannattaako niihin laittaa mitään kalvoja ?

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

kyllähän

Viesti Kirjoittaja pomeko »

Itellä oli tosiaan noi 50% kalvot exässä mut oli hivenen liian tummat. Jos sulla on sävy valmiiks niin kalvot on pikkasen tummemmat kun kaupan "malli-ikkunassa"..... 75%läpäisevät on tyylikkäät, ei tarvi ajaa katsastukseen ikkunat alhaalla ja ei kiinnosta noita "lentäviäkään" ollenkaan. ja takalasiin joku 50-35%.....
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

No, jopas on juttua puskenut :lol:
Eiköhän asia ala pikkuhiljaa kirkastua, tai siis tässä tapauksessa tummentua :mrgreen: .
Se nyt jäi vielä vähän epäselväksi, notta saako etuoviin laittaa kalvoa ollenkaan, vai ei? (jollain teistä kuitenkin on se tieliikennelaki-kirja siinä avoinna...)
Jos ei, niin sitten ei tuu kyllä mihinkään, koska oma mielipiteeni on, että koko kyljessä on samansävyiset lasit. Eikä liian "mustat". Eli olisko sitten sellaiset 75-prosenttiset hyvät.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

ollikuhta kirjoitti: Se nyt jäi vielä vähän epäselväksi, notta saako etuoviin laittaa kalvoa ollenkaan, vai ei?
Ei saa.

Vastaa Viestiin