kokemuksia 155

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jake
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Maalis 2007, 19:21

kokemuksia 155

Viesti Kirjoittaja jake »

onko minkälaisia kokemuksia alfa 155 minkälaisa vikoja, ruostumaan, koneen kestävyys, ajettavuus kun olisin kiinnostun ostamaan sellaisen :scatter:

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »


Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onko minkä ikäinen? Alkaa vanhemmat olemaan jo arkoja ruosteelle, onhan ne jo 15v vanhoja. Alkaa olemaan jo yksilöitä mutta mitään normaaliautoa poikkeavaa ei oikein ole. Katso tyyppiviat tuolta FAQ-osiosta. ~ -95 vaihtunut kone 8V -> 16V ja samalla jakopäässä ketju vaihtunut hihnaan, tarkoittaa hauskempaa konetta mutta samalla riskiä että hihna katkeaa ellei vaihdeta mielellään 50tkm välein.

IMO hyvä ajaa ja järkyttävän iso takakontti. Fiat sukulaisuus tarkoittaa halpoja osia ja paljon löytyy esimerkiksi Motonetistä. Autojen hinnatkin laskeneet viime aikoina aika paljon, joten näkisin että saa erittäin paljon vastinetta rahoillensa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Mistä sais noita konepellin pumppuja ostettua kun nuo vanhat ovat rikki ja ei pysy konepelti ylhäällä :(

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös biltemasta tai motonetistä löydy pumppuja sopivia.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Rolle kirjoitti:Eikös biltemasta tai motonetistä löydy pumppuja sopivia.
motonetin listoilta löytyy mutta ne ei saa niitä mistään tilattua,eli tukkureilla ei ole,ja Deltasta 160€ / kpl !

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

www.ikh.fi , tuolta löytyy yleismallin pumppuja joka lähtöön, itse on tullut parikin kappaletta hankittua kys puljusta..


ketjun omat myymälät toimivat Jyväskylässä, oulussa, Kauhajoella ja Vantaalla, lisäksi toimittavat tavaraa autotarvike ketjuille..

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:Mistä sais noita konepellin pumppuja ostettua kun nuo vanhat ovat rikki ja ei pysy konepelti ylhäällä :(
Itse ostin Biltemasta aihion, josta virittelin pumpun 155:een sopivaksi. Ongelmana pumpussa on lähinnä voimakkuus: pumppu on kokoisekseen aika heikko, olikohan vähän reilu 200 Nm. Ulkoisesti sopivan mittaisen siis löytää aika helposti, mutta voimakkuuden kanssa voi tulla ongelmia - liian voimakkailla pumpuilla ei saa konepeltiä suljettua ollenkaan!

Lisähaastetta sovitteluun tuo se, että Alfan kiinnityspallot ovat tavanomaista pienemmät, eli pumpun päät joutuu viritellessä siirtämään vanhoista uusiin. Pumpun päiden kiinnitysjenka ei pumpuissa ole välttämättä mikään standardi. Biltemasta ostamani pumppu oli kooltaan muutaman sentin liian pitkä (pelti ei mennyt kiinni pumpun ollessa paikallaan). Onneksi pumpun varressa oli typistämisen varaa, joten sahasin varresta about 4 cm pois. Varren päässä oleva jenka tietysti hävisi samalla, joten "sorvasin" smirgelillä varren päätä sentin mitalta n. 6mm halkaisijaiseksi, johon sitten väänsin uudet kierteet. Ei mikään nätti koneistus, mutta toimii! :wink:

Bilteman pumppuvalikoiman mittataulukko löytyy täältä ja soveltuvuustaulukko täältä. Taulukoista on hyötyä sopivaa aihiota etsiskellessä, vaikkei pumppua välttämättä Biltemasta ostaisikaan. Monia muitakin 155:osia saattaa löytyä jopa tarvikeliikkeiden hyllystä, kunhan osaa kysyä oikealla nimellä.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Nostetaanpas. Nyt kävi näin, että öljynpainemittari ei näytä mitään. Mittari ei värähdäkään eli 0 näyttää. :? Mittariston takaa on liittimet kiinni, mutta missäs päin mahtaa olla öljynpaineanturi? Olishan se mukavaa jos se mittari toimis.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Oletko varma että vika om mittarissa?
Nothing beats cubic inch

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

jos 8v kone ni anturi on koneen takana kuskinpuolen reunassa.
sellainen 4cm halkaisialtaan oleva mötikkä. se pienempi siinä vieressä on valon anturi.

itse vaihdoin vähän aikaa sit ja alko mittari pelaa. muistaakseni 35€ motonetissä.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

No vika siis on anturissa kun mittarissa se tuskin on. 8v kone on. Kiitos tiedosta, pitää vilkaista ja paikantaa anturi. :)

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Niistä konepellin pumpuista....Itellä muinoin sama onkelma ja ostin muistaakseni 406 pösöön sopivat joihin vaihdoin alkuperäisistä molemman pään kiinnikkeet. NE nyyttonitkin meni muistaakseni aikas hyvin tasan...ihan hiukan ahistaa kun sulkee mut ei oo isokaan juttu :)
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Kellään kokemuksia 155 dieseleistä??

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Ei ole kokemuksia mutta mä kyselin joku aika sitten tuonne toiseen ketjuun dieseliversioista. Siellä on jotain tarinaa.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3 ... 155+diesel

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3252
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Jeps.. kitoos. Samaa yksilöä lähdössä katsomaan/hakemaan..

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Nyyt 155 tietävät. Kuskin puolen takatukivarrenhela on "paskana" eli kolisee joka pompussa ja mutkassa. Mistä olette ostaneet? En löytänyt ainakaan erillistä helaa että joutuuko koko tukivarren ostamaan? :?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hmm.. onkohan tuo se sama pikku laakeri minkä saa Motonetistä (sama kuin johonkin sitikkaan) ja vissiin aivan v-mäinen vaihtaa. Tankki pois jotta saa lyötyä tappia irti..

Nyt en kyllä sitä taas Motonetistä löydä. Tosin en ole varma puhutaanko samasta osasta, koska muistaakseni autoosi tuo osa on vaihdettu. Ainakin 155TS osaa sanoa jos puhutaan samasta osasta.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Aamulla kun kokeiltiin rengas ilmassa heiluttaa rengasta niin se lonksuaa ja isukki katto alta kun heilutin että sellanen pitkä etummainen hela on väljä. Ite kun en noista tiedä mitään... :roll:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Olisko tästä apua?
Linkki helvetilliseen kokemukseen

Varaosat tuohon operaatioon saat motonetista. Olisko ollu Theman/Croman korjaus-sarja. Mulla kävi tuosta sarjasta ainoastaan laakerit ja prikat. Muuten piti sovitella. Mut sulle pitäis mennä koko sarja paikalleen.

EDIT: Olikin Tempran osia

TAKATUENNAN HELAT FIAT TEMPRA
Hinta / 1 kpl
Tempra Taka-alatukivarren pelkkä laakeri (2/varsi). . . . . 18-1036 13.50 ???
Tempra Taka-alatukivarren laakerin korjaussarja. . . . . . 18-1568 35.50 ???
Tempra Takatukivarren etuhela (tarve 2/auto). . . . . . . . 18-2805 16.90 ???
Tempra Takatukivarren takahela (tarve 2/auto). . . . . . . 18-2806 13.90 ???

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Kiitos! Onko hela itessää miten vittumoinen homma vaihtaa?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Samasta puhuttiin sitten. Ymmärtääkseni tankki pitää irrottaa jotta mahtuu takaapäin lyömään pulttia ulos.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Ärräpää kirjoitti:Kiitos! Onko hela itessää miten vittumoinen homma vaihtaa?
Kuskin puolella on muistaakseni ihan hyvin tilaa lyödä. Ei mikään paha homma, JOS se pitkä pultti lähtee vaan irti. Toisen puolen olen sinne jo aikanaan vaihtanut ja sen irroittaminen meni vaikeamman kaavan mukaan. Samalla muistaakseni herkistelin sitä kuskin puoleista pulttia, joten sulla voi käydä tuuri :mrgreen: .

Työjärjesty voisi olla seuraava: Rengas pois, jarrusatula irti, iskarin alapää irti, jarruletkun ja käsijarruvaijerin tuki irti tukivarren alareunasta ja sitten irroitelemaan sita pitkää pultia. Laakerit on normaalit kartirulla laakerit ja niiden vasta pinnat pitää naputella jollain pitkällä terästangolla irti tukivarresta. Siten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Korjaussarjaa saa muualtakin...muistaakseni Koivuselta tai Örumilta ja nimenomaan 155 Superiin sopivaa versiota...TeroV tietää enemmän.. :-D

Iso pultti kannattaa vaikka katkasta ohuimmalla mahdollisella leikkuulaikalla vaiheittain....tai hitsata Iso prikka päähän josta pääsee kiskomaan Isolla liukuvasaralla.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Soitin motonettii tänään niin yllättävää että se oli menny kiinni. Eli tempran osa käypi? Pitää huomenna tilata se ja viikonloppuna jos ehtis vaihtaa sen.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

jiiässä kirjoitti:Korjaussarjaa saa muualtakin...muistaakseni Koivuselta tai Örumilta ja nimenomaan 155 Superiin sopivaa versiota...TeroV tietää enemmän.. :-D
En minä korjaussarjan saatavuudesta sen enempää tiedä, kuin että Tipon/Tempran laakerisatseja olen Motonetista hommannut ja paikalleen laitellut. Omassa 155:ssa on takatukivarren laakerit vaihdettu jo molemmin puolin, kilometrejä mittarissa reilut 300 tkm. Edellä AutonAlfa jo linkkasikin ketjuun, jossa on myös meikäläisen kokemuksia ko. osan irroituksesta. Albumissani on edelleenkin kuva takatukivarren laakerien korjaussatsista (ostettu Motonetista), jos sen sisältö kiinnostaa.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Taksomykket. Eli kiitos hyvistä vinkeistä, eiköhän näillä saa turhat kopinat pois. :)

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Osat hankittu, huomenna alkaa varmaankin vaihto-operaatio. :?

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Osa vaihdettu ilman suurempia mutkia. Kiitos kaikille neuvoista!

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Nyt kun on yksi kolina vähemmän niin alkoi vaivaamaan se etupäästä kuuluva pauke. :? Ilmenee kun pyöriä kääntää. Ei tosin paikoillaan. Mistä se johtuu?? :?

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Vetonivelet luultavasti paukkuu. Sama vika itselläkin, tosin ei vielä niin pahana että pitäisi välttämättä vielä vaihtaa.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

En usko että olis vetonivelet. :? Kuuluu ylempää ihan pamaus. Ei sellane vetonivelen rutina. :? On perkeleen vaikee selittää mistä se ääni kuuluu ja millanen se on. :?

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Etuiskareiden yläpään laakerit? En muuten edes tiedä onko siellä sellaiset, mutta veikkaus tämä muutenkin vain on :roll:

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Ei huono veikkaus mutta vituttaa suoraan sanoen jo se ääni. :( Pitää aina kääntää mahdollisimman loivasti ettei kuulu pam pam.

Vastaa Viestiin