Taas jakopään hihnasta.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nicoa
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 08:44

Taas jakopään hihnasta.

Viesti Kirjoittaja Nicoa »

Onko kellään täällä katkennut hihna ennen 60tkm JOS on ollut metallinen rulla pyörittämässä?? Vaikuttaako mihinkään??

Avatar
155156
Viestit: 2102
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taas jakopään hihnasta.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Nicoa kirjoitti:Vaikuttaako mihinkään??
Metallisesta kiristimestä en tiedä, mutta omasta ex-155 2.0 TS 16V petti jakohihnan muovinen kiristin. Muistaakseni 8 venttiiliä mutkalla ja auto 4 viikkoa Delta-auton hoivissa.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ilmeisesti hihnan kiristintä tarkoitat. Ongelmana siinä muovisessa on ymmärtääkseni nimenomaan se, että se rulla itsessään hajoaa, jolloin hihna hyppää ja jako menee sekaisin. Näissä tapauksissa itse hihna on käsittääkseni usein ollut ehjä. Lopputulos on tietenkin sama.

Siihen en osaa sanoa vaikuttaako kiristäjän materiaali itse hihnan kestoon. Metallisten kiristinten hajoamisesta en muista koskaan kuulleni/lukeneeni, mutta enempää en uskalla kommentoida. Kertokoon ken paremmin tietää.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

ei kait se muovinenkaan hajoa, jos ei laakeri hirtä kiinni. Silloinhan se on aivan sama onko muovia vai metallia.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Useamman muovisen välipyörän/kiristimen näin Gm:llä josta oli se pinta murentunut. Laakeri toimi vielä ihan ok. Jäi epäselväksi mikä syynä/syinä. Epäilyksinä oli suola, öljy, jäähdytesneste, pakkanen (laakeri silloin jäykkä ja jos on pyörimättä hetken=viiste muoviin=tärinä), hihnan selkäpintaan nousseet metallisäikeet (sinänsä hassua että ainakin silloin mm.Gatesin hihnaopas kielsi laittamasta mitään kuormaa hihnan selkäpuolelle) Useasti moottori meni täysremonttiin mutta oli useita tapauksia missä asiakas tuli hihnanvaihtoon tai ylimääräisen äänen takia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
155156
Viestit: 2102
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

gtvaj kirjoitti:ei kait se muovinenkaan hajoa, jos ei laakeri hirtä kiinni.
Muovinen hammastettu TS/JTS-koneen jakohihnan kiristysratas kuluu (ohenee) selkeästi 50 000 km matkalla ja rattaan reunoihin alueelle johon hihna ei kosketa muodostuu "piikit". Erään teorian mukaan kun hihna pääse liikahtaman sivusuunnassa ja painaa rattaan kohollaan olevaan reunaan, ratas (tai sen muovinen ulkopinta) halkeaa. Itse olen kuvitellut juuri tämän ilmiön olevan se suurin ongelmakohta, johon metallinen kiristin tuo avun.

Tosin menihän esim. TM:n kestotesti 147:sta hihna, ei kiristin.

Vastaa Viestiin