1.9 JTDm Alle 2200 voimaton (EGR ohitus)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

1.9 JTDm Alle 2200 voimaton (EGR ohitus)

Viesti Kirjoittaja alfista »

Oire esiintyy yleensä kylmänä. Puolikaasulla tai kaasua nostettaessa. Vedossa saattaa tolla kuollut kohta tai totaalinen katkos. Monesti niin, että ensin hyytyy ja heti perään veto katkeaa kokonaan. Tapahtuma on nopea, ikäänkuin vain muutaman kierroksen aikana vajaateho ja vain yhden-kahden palotapahtuman kokonainen katkos.

Jos tämä ei olisi Diesel, niin veikkaisin tulpanjohtoja, tulppia tai poltttoaineen syötön vikoja. Ehkä myös jotain anturivikaa, jonka takia ohjeuselektroniikka menee sekaisin.

Mutta kun tämä on diesel, niin mitä jää jäljelle? Ruiskusuuttimien ohjausvirta... ohjauselektroniikka? Entä kaasupolkimen potentiometri?

Onko muilla vastaavaa? Muistan jotain lukeneeni, mutta en haulla löytänyt.
Viimeksi muokannut alfista, 01 Huhti 2007, 15:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Polttoaineputsarin vedenerotin paskana ja vettä putsarissa?

Edit: ei taidakkaan vaikuttaa kuin pakkaskeleillä... vilkase silti.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Suodattimet vaihdettiin juuri huolto-ohjelman mukaan, tosin vettä voi kondensoitua kai nopeastikin. Missä päin konetta muuten lienee tuo erotin?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Siinähän se pitäis olla kai putsarin päässä mut jos kerran vaihdettu huollossa niin ei sitä aquaa niin nopeesti sinne pääse kerääntyy.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

No, pitää vilkaista. Suodatin lienee apukuskin edessä, pystyssä oleva "purkki". Ja vedenerotin lienee sen pohjassa. Ennen dieseleissä oli veden poistoruuvi, katsotaan löytyykö.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Täällä kun on dieseleitä aika vähän niin tarkistaisin myös muita foorumeita, esimerkiksi VAG puolella on aika paljon ihmettelyä vaikka eri koneita ovatkin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tänks, kokeilin Valvolinen Diesel Cleaneriä ja ensimmäinen 20km koeajolenkki tuntui paremmalta. Ihan alemmat kierrokset ei vielä toimi loppuun asti, Turbo tulee normaalia ylempää kukaan voimalla. Tuollainen saattaa johtua myös juuttuvasta säätyvästä johdepyörästä.

Oirehti lopuksi todella huolestuttavasti. Työpäivän päätteeksi käynistettäessä ei ottanut kierroksia edes kaasu pohjassa. Oli todella tukkeessa.

No, katsotaan nyt.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Nykiminen näyttäisi sitten loppuneen, mutta kone on nyt täysin voimaton alle 2000-2400 rpm. Vaikuttaisi siltä, että johdinsiipien säätö ei pelaa vaan turbo tulee vanhanaikaisesti mukaan korkealla ja kovalla voimalla. Eli ajossa niin kuin vanhat Saabit, turbo-potku erittäin voimakas. Kurja ajella kun risteyksestä ei ensin millään liikkeelle ja sitten mennään niin, että ripustukset natisee.

Olen kuullut, että nämä johdinpyörät voi juuttua, sitä meinasin tarkistaa mm. tuolta VAG porukalta niin kuin Rolle ehdotti. Sitä vain piti kysymäni, että mistä löytyisi JTD gynamometri-kuvaajia, niin näkisi minkälainen tuo käyrä pitäisi olla.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Joko tuossa JTDm koneessa on ahtopaineensäätöventtiili? Jos on niin sen tarkastaisin ja kaikki siihen liittyvät letkut. Venttiili löytyy turbon painekellolle menevän letkun päästä jos löytyy.. Omassa 98 JTD:ssäni VNT:n ohjaus on toteutettu vetämällä imusarjasta suoraan letku painekellolle, joka tietysti on todella onneton tapa. Jos löytyy venttiili, sen takkuilu aiheuttaisi juuri tuollaista käytöstä.

Savuttaako sillon kuin pätkii? Entä muuten?

Ilmamäärämittari kannattais myös tarkastaa, niissäkin aika helposti vikaa.

Itelläni aiheutti myös nykimistä hieman kuoriutunut suuttimen johto. Välillä jopa aiheutti koneen sammuilua. Tarkastaisin kaikki liitokset konehuoneen puolelta.

Paljon on kilometrejä mittarissa? Voisko olla suuttimissa jo ongelmaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ei ole kuin 50tkm.

Jep, savuttaapölläyttää mustan pikkupilven kun sattuu ahdistuskohtaus pienillä liikkeellelähtökierroksilla.

Jotenkin menee taas tuonne polttoainepuolelle kun turbo ei noissa kierroksissa vielä juuri vaikuta. Voihan polttoaineen vähyys alakierroksilla vaikuttaa myös turbon paineiden keräämiseen. Tai sitten on monta vikaa samanaikaisesti päällä.

Niin ja tuo kerpeleen ilmi voi kyllä aiheuttaa taas tämänkin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Oireet jatkuvat ja pahenevat. Sammuu tyhjäkäynnistä käynnistyksen jälkeen. Käy voimattomasti alle 3000rpm. Nostaa vaivoin kierroksia ilman kuormaakaan. Kylmänä reilusti harmaata pakokaasua. Saatu juuri ja juuri ajettua työmatka kun kierrokset sai pidettyä yli 3000rpm ettei sammunut.

Delta epäilee pakokaasun takaisinkierrätysventtiilin jumittumista auki. Minä ehdotin jo kannen tiivistettä :)

Letkut näyttää olevan kiinni. Vaatisi osien purkamista selvittää mikä vi... vai voisikohan koputella vaikka rautakangella... Jotain Fortea neuvoivat laittamaan koneeseen.

per... johan tuolla ajettiinkin jo puoli vuotta. Autokauppaanko tästä taas pitäisi lähteä.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

VAG yhtiön dieseleihin paremmin perehtyneenä lähtisin myös epäilemään tuota EGR-venttiiliä, oli vähän aikaa sitten samanlainen tapaus töissä.

Toiseksi olisin veikannut ilmiä mutta vaivat ei kyllä oo ihan semmosia.

Voisiko olla että turboon pääsee kertymään oljyä?

Oli kyllä pienen aikaa sitten tapaus VW Passat joka ei vetäny sitten millään ei ala eikä yläkierroksilla, kaikki vaihdettiin, ilmistä lähtien. Loppujen lopuksi vika löytyi Imusarjan paineanturista joka ei antanut minkäänlaista vikakoodia.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Imusarjan paineanturia tuossa ei liene vaan suora letku painekellolle niin kuin Zulak mainitsi. Itse olen kallistumassa EGR venttiilin puoleen, eli herkistely Deltan ohjeiden mukaan Diesel puhdistusaineella voisi olla ensiapu.

Lopuksi taidan tulpata koko pakokaasujen kierrätyksen. Ovat tervetulleita kaikki hevosen puolikkaat ja haluan koneen pysyvän puhtaana. Jossakin mainittiin myös, että karstaton kone toimittaa ahtopaineet paljon alempana kuin karstan jarruttamana. Tuokin sopisi kuvaan.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Joo, EGR vois kyllä tehä moista..

EGR:n voi helpoiten poistaa käytöstä pelkästään irroittamalla/tukkimalla sille tulevan alipaineletkun. Tällöin EGR on koko ajan kiinni. Jos EGR venttiili on jumittunu auki asentoon, ei tuo auta vaan täytyy esim. laittaa sokeat laipat imu- ja pakosarjaan EGR:n tilalle.

Jos EGR on jonkin aikaa jo jumittanu, on koko imusarja/imukanavat sellasen muutaman sentin töhnäkerroksen peitossa, joten kannattaa joskus purkaa ja puhdistaa jos intoa/aikaa riittää. Parantaa varmasti virtauksia. Ne karstat kun ei sieltä millään itsestään poistu. Ainakin tuo 2.4JTD:n kannen imupuoli on muutenkin aika onnettoman ahdas (vrt. esim. VAG 1.9TDI kansi joka virtasi huomattavasti paremmin).

Voishan tuo myös jonkinlainen anturivika olla, tai sitten ihan common rail pumpun puolella jotain häikkää, jonka takia railipaine heittelehtis. Siellä on ainakin se railipaineanturi ja takaisinkierrätysventtiili, jolla ohjainboksi säätää railipainetta. Diesel-huollot osannee auttaa näissä asioissa. Ei liene kuitenkaan kovin yleisiä nuo painepuolen viat.

Suuttimet tuskin vielä noilla kilometreillä temppuilee. Korkeintaan sähköjen puolesta..

Kuulostaako kone normaalilta vai onko käynti jotenkin muuttunu karkeammaksi tai jotain?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse tulppasin omasta JTD:stä ERG:n tekemällä sokean levyn imusarjan ja EGR:n putken väliin 1mm alumiinista. Eipähän ainankaan vuoda ja toisaalta jää vikakooditkin pois, kun venttiili saa liikuskella sen mitä tahtoo :-D

Kannattaisi kysellä löytyisikö jostain lähialueilta Examineria, sillä näkee hyvin mm. commonrailin paineen, antureiden antamat arvot, jne. Kannattaa kysellä Fiat/Alfa huolloista, ne kun ei aina ole Deltan :wink:

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Keltsi kirjoitti:Eipähän ainankaan vuoda ja toisaalta jää vikakooditkin pois, kun venttiili saa liikuskella sen mitä tahtoo :-D
Ohjausventtiilihän on siellä paineilmaputken/letkun päässä koneen takana eikä sitä tarvii poistaa vaikka koko EGR-venttiilin poistaiskin. Se ohjausventtiilikin muuten voi takkuilla.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tutkin tänään konetta päällisin puolin irrottamalla suojuksen. Outoa tekniikkaa bensakoneisiin tottuneelle. Varsinkin kun tavaraa menee helkutisti edestakaisin imu- ja pakosarjan välillä. Olin muka tunnistavinani pakokaasun kierrätys-putken, mutta se mahtoi olla huohottajan kierrätys... tulipahan öljyn erotin putsattua. Hieman pitää suunnistaa ennen kuin löytyy.

Taisin löytää turbon painekellon, josta oli puhetta. Sille johtaa imusarjasta pieni 4mm letku/putki jossa on sähköinen venttiili. Naksahtaa voimakkaasti. Kello (Garret lukee kyljessä) on turbo/pakosarja paketin alla.

Pakosarjan päällä on lisäosa, johon tulee/menee letkuja. Lienevätkö juuri näitä pakokaasujen kierrätyshässäköitä. Lämpösuoja peittää osan romuista.

Koneen takana on polttoainesuodin ja letkuja niin kuin käärmeen pesässä... Hitto kun tuolla ePerissäkään ei ole enään oikeita purkukuvia ja hakutoiminto pers...tä. Kun saisikin vanhanaikaisen varaosakirjan räjäytyskuvineen.

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Kuulostaa samalta kun mun autossa. Sammu noin 10sekunnin jälkeen kun lämpinä käynnisti ja otti huonosti alakierroksia. Toi EGR-venttiili oli mulla se ongelma (jäi aukiasentoon). Ja ilmamäärämittari vaihdettiin kanssa, vaikka ajettu vain 30tkm. Auto siis 159JTDm. Nyt pelittää taas auto moitteitta (kop-kop).

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kiitti, alkaa mennä pinna tämän vehkeen kanssa. Oli kannet auki tänään ja luulisin löytäneeni tuon pirun keksinnön.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7056

Pitihän tuota helk... piuhaa kokeilla irtikin. Ja eikös se #$@! Motor Control Failure siitä palkkioksi. En vielä kokeillut, mutta tuohan tarkoittaa, ettei se enään käy korkeilla kierroksilla (korjaamoon nilkuttamisohjeoma) eikä edelleenkään alakierroksilla (EGR ohjelma).

:bad-words:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuo kone onkin aikalailla erillainen tuohon 2.4 JTD:hen verrattuna. Tulppaus tulee juurikin tuohon epäilemääsi kohtaan, sen EGR:n rungon ja imusarjan väliin.

Myös Seatissa syttyi moottorin vikavalo, kun irroitti EGR:n piuhan. Kun liittimen laittoi takaisin, valo sammui ja auto toimi normaalisti. Toivottavasti näin on myös Alfoissa (ainankin omassani oli vikamuistissa jokin EGR herja, mutta auto toimi ihan OK, kai...)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Moottorinohjauksen merkkivalo pysyi pari päivää, mutta hävisi lopuksi, eikä aiheuttanut lisäoireita. Tulppaukseen riittänee ohut peltilevy jonka voi leikata pahvimallin tms avulla. Onkohan tiivisteenä reunaa kiertävä o-rengas vai paperi... no tiivisteliimalla sitten

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse askartelin tulppauksen 1mm alumiinilevystä, on hieman mukavampi leikata. Toisen pinnan tiivisteenä käytin alkuperäistä, käytettyä, tiivistettä ja toiseen pintaan levitin ohuelti legendaarista GM-silikonia :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Joo, kattoo nyt jos Delta vaihtais vielä uuden venttiilin, mutta se taitaa olla vain vaikeuksien lykkäämistä. Kiinni tuo menee.

Nyt kun on oppinut tuntemaan venttiilin toiminnan, niin huomaa selvästi kuinka se syö nimenomaan alle 2000rpm herkkyyttä ja vääntöä. Nuo olisivat juuri niitä hiljaisia Diesel matkakierroksia joiden pitäisi olla herkkiä isollakin vaihteella. Muuten menee HiAce tyyliseksi kun 3000kiekkaa kuulostaa mehulingolta.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kokeilin ajankulukseni tulpata tuon mokoman takaisinkierrätyksen imusarjan ja venttiilin väliin tekemällä peltitulpalla. Tulokset yllättivät positiivisesti. Kone on kuin uusi, eli kiertää ja vääntää todella hienosti. Käytännön vetoalue tippui yli 500rpm ja kone kiertää 5000 paljon pontevammin. Hieno homma paitsi... moottorinohjauksen merkkivalo syttyi parin ajokerran jälkeen, eli elektroniikka mokoma huomasi, että kone saa liian raitista ilmaa.

Tjoo, eli onko komekuksia moottorinohjauksen ohjelmoinnista niin, että tuon egr:n voisi ohittaa myös ohjelmassa? Siis niin, ettei tuota virheilmoitusta tulisi.

Niin helppo viritys, että tämä pitää saada onnistumaan.

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Tulevan viikonloppuna olis tarkotus tuo EGR tulpata joten arvelin varmistaa pari asiaa. Eli siis "tulppauslevy" tulee sen metalliharsolla päällystetyn letkun ja imusarjan väliin? Olenko oikeassa. Ja onnistuu myös jos sen laittaa pakosarjan puoleiseen päähän? Vai oonko ihan hakoteillä?? :crazyeyes:

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mitähän mahtaa vaikuttaa pakokaasujen lämpötilaan EGR:n ohittaminen?

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Jarno kirjoitti:Mitähän mahtaa vaikuttaa pakokaasujen lämpötilaan EGR:n ohittaminen?
Ei liene merkitystä kun ei tyhjäkäynnillä kovin kummoiset pakolämmöt muutenkaan ole. Korkeammilla kierroksillahan EGR:n ei pitäis olla auki ollenkaan jos toimii oikein.

Joggeri
Viestit: 82
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Kellä on kokemuksia tuosta EGR:n tukkimisesta, niin voisko kertoa tyhmälle ohjeet miten se otetaan pois käytöstä... :-D Esim. mihin tukkimislaikka laitetaan yms. tärkeää.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

2,4JTD 10V:
Keltsi kirjoitti:Itse tulppasin omasta JTD:stä ERG:n tekemällä sokean levyn imusarjan ja EGR:n putken väliin 1mm alumiinista.
tai:
1,9JTD 16V
Keltsi kirjoitti:Tulppaus tulee juurikin tuohon epäilemääsi kohtaan, sen EGR:n rungon ja imusarjan väliin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Joggeri kirjoitti:Kellä on kokemuksia tuosta EGR:n tukkimisesta, niin voisko kertoa tyhmälle ohjeet miten se otetaan pois käytöstä... :-D Esim. mihin tukkimislaikka laitetaan yms. tärkeää.
Oli hämärää minullekin, mutta homma oli luulemaani helpompi. Ensin koneen suoja irti. Sitten irrotin EGR venttiilin imusarjasta neljällä pultilla. Huohottimen kiinnike on samoissa pulteissa, joten se lähteen samalla. Irti pienellä kopautuksella. Liitoksessa on tiiviste, jota mallina käyttäen smirgelöin ohuesta pellistä samanlaisen, mutta tietenkin umpinaisen. Sitten vain nippuun.

Softa onkin sitten eri juttu. Tämä yksilö huomasi tulppauksen ja polttaa nyt moottorinohjauksen virhettä. Kulkee silti kuin ei koskaan ennen, eli venttiili oli jumissa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Etsiskelin kansainvälisiltä sivuilta Motor Controll Failure ilmoituksen hakkerointi mahdollisuuksia. Ei löytynyt vielä. Onko täällä tietoa siitä onko moottorinohjauksen softaa päivitetty missään tältä osin? Eiköhän tuon voi ohittaa kokonaan halutessaan.

Toisaalta saattaa olla olemassa taas joku "Hotkey" systeemi jolla tuon saa pois päältä. Tyyliin ovet auki, ikkunat alas, paina jarrua jne...

Eli huhutkin kelpaavat, että pääsisi jäljille

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Oletteko kokeilleet OBD/EOBD-ohjelmilla EGRn ohjauksia päälle ja pois? Riittävän laaja softa sillä pystyy myös tuohon vaikuttamaan varmasti.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Vika korjattu. Delta vaihtoi EGR venttiilin takuuna. Käy ja kukkuu taas hienosti.

Venttiili oli vuotanut "sähkö-päästä" pakokaasua, eli pakokaasu oli päässyt virtaamaan ja sotkemaan koko venttiilin käyttötekniikan ja sähkömoottorin ohi. Näyttäisi siltä, että tuon sähköpuolen päätylaipan tiivistyksen vuotaminen aiheuttaa hiljalleen ohjausmekaniika jumituksen. Hiton pieni juttu, mutta johtaa suureen vikaan.

Vika varmistui EGR:n jumittamiseksi kun tulppasin sen ja menohalut palasivat

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

onko kukaa saanu tulpattua egr:ää ilman että alkaa vikavalo palaa?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pitäisi kuulemma onnistua, jos poraa tulppauspeltiin muutaman reiän. Delta tekee itse 4kpl kynän kokoisia reikiä.

Nokeentuminen oletettavasti aiheutuu vääristä seoksista ja korjaaminen vaatii kaikkien vimpaimien korjausta. MAF, ahdintunnistimet, hukkaporttihimmelit jne, kaikki ovat mahdollisia.

Omaan meni tonnilla osia ennen kuin toimi lopullisesti. EGRkin vaihdettiin toistamiseen, niin kuin monilla muillakin tähän kierteeseen joutuneilla.

Seuraavasta JTDstä otetaan koko EGR ohjelmallisesti pois, aika on jo tilattu ohjelmointiin.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

Itelle on tehty tuo tulppaus jossa reikiä, silti liikkeellelähtö on taistelua kun ei kunnolla jaksa paikaltaan lähteä... Miten ja millä olette egr:iä puhdistelleet?

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Tuossa Cromassa EGR sytyttää vikavalon. Ei tunnu kyllä ajossa mitenkään.
Deltassa kuittasivat valon pois mutta palasi taas. Sovittiin että EGR tutkitaan/putsataan/vaihdetaan samalla kun auto menee sinne takaisin vetokoukun ja Defan asennukseen.

Asentaja sanoi että tuo EGR on muuttunut ihan uusimmissa (-10) toisen tyyppiseksi. Lautasventtiilin (takerteluongelmaa) tilalle on tullut kierto/sylinteri tyyppinen. Idea kai se että aina kiertyessään tuo venttiili puhdistuu samalla ja takertelupulmat vähenee/poistuu.

Onko muilla tietoa ja näkemystä voisikohan tuo olla jälkikäteen muutettavissa tuohon uuteen tyyppiin?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Luulisi kaikissa MJetissä olevan samanlainen EGR, joten eiköhän tuon uudemman mallin saa vanhempaankin koneeseen. Solenoidi ei tiedä millaista venttiiliä se ohjaa. Tietysti jos uutta EGR:ää ohjataan samanlaisella solenoidilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

nonii, tuli tänää pudistettua egr oikein kunnolla, crc air sensor cleaneria joka väliin ja noet hankaamalla pois. oli uskomaton kerros p*skaa... sitte normi crc:tä ja kasaan. en olisi uskonut, mutta ero on aivan mieletön. siis nythän toi toimii :D 2 tuntia meni koko hommassa ku kunnolla puunas, sisältäen tupakka tauot...saas nähdä millo menee uudestaan tukkoon :D

Futuh
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D

Viesti Kirjoittaja Futuh »

Mites tuo motor control system failure vaikuttaa katsastukseen? Tuleeko hylsy sen takia?

Ja mitä hyötyä tulppauksesta on jos levyyn tehään reikiä?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tulee hylsy jos merkkivalo päällä / merkintä ajotietokoneessa. Se tulee kuitata ja poistaaa OBD työkalulla.

Ei siitä täyttä hyötyä olekaan, mutta jättää EGR:n toimimaan vain osateholla.

Futuh
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D

Viesti Kirjoittaja Futuh »

Jos sen poistaa vikakoodin lukijalla niin eikö se syty hetken päästä uudestaan kun on edelleen tulpattuna?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tulppaamisen ei pitäisi välttämättä sytyttää valoa. Ajelin mekaanisesti tulpatulla apout 15tkm, jonka jälkeen sain vikailmoituksen. Vikaa korjattiin muutamasta anturista jne ja lisäksi myös tuo EGR. Vaikea sanoa siis, että oliko tulppaamisella vaikutusta MCF valon syttymiseen.

Joissakin koneissa EGR kanavan lämpötilalla on vaikutusta ja kone huomaa tukkeutetug venttiiliin... kuulemma...

Tällä ohjelmallisesti tulpatulla ei ole vielä niin paljon ajettu, että osaisin sanoa. Se on kuitenkin varmaa, että kun myyntiin tulee MULTIAIR vehkeitä, niin menen kauppaan. Niissä EGR on käsittääkseni korvattu sisäisellä pakokaasujen kierrätyksellä, kun pakoventtiilin sulkeutumista voi säätää. Systeemi vain jättää sylinteriin tarpeellisen määrän pakokaasua ennen uutta täyttöä.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Futuh kirjoitti:Mites tuo motor control system failure vaikuttaa katsastukseen? Tuleeko hylsy sen takia?

Ja mitä hyötyä tulppauksesta on jos levyyn tehään reikiä?
Eipä tule dieseleissä hylsyä keltaisen moottorikuvan palaessa, ei. Todettu 2004 GT:llä.

Ja reijitetty levy ei anna aihetta merkkivalon sytyttämiselle.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

alfista kirjoitti:Tulee hylsy jos merkkivalo päällä / merkintä ajotietokoneessa. Se tulee kuitata ja poistaaa OBD työkalulla.

Ei siitä täyttä hyötyä olekaan, mutta jättää EGR:n toimimaan vain osateholla.
Dieselissä ei tule hylsyä. nyt jo 2 kertaa katsastettu vikavalon kanssa kun egr on jumissa, savutusarvot on kumminkin hyvät, ei ole ehtinyt/jaksanut EGR:ää vaihtaa. Eivät myöskään lue OBD:ta dieselistä.

Futuh
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D

Viesti Kirjoittaja Futuh »

alfista kirjoitti:Seuraavasta JTDstä otetaan koko EGR ohjelmallisesti pois, aika on jo tilattu ohjelmointiin.
Reiät tulpassa ei auttaneet mcsf:ään, joten seuraava operaatio olisi tuo ohjelmallinen poisto tai uusi egr. Mutta paikallisilla pajoilla ei soittelujen perusteella ole mahdollista tuo egr:n kytkeminen pois niin missäs forumilaiset on operaation suorittaneet ja paljonko laihdutti rahapussia?

Tuo egr:än toiminta kyllä ihmetyttää, fiatecuscanin ohjelmalla venttiili kyllä liikkuu niin kuin kuuluukin niissä "testeissä" mutta vasta 2 tonnin kierroksissa arvot näyttävät että se on kiinni kokonaan? Tosiaan tossa vajaassa kahdessa tonnissa on pieni vedoton alue. Eli siis pätkäsee siinä ja meno jatkuu parin millisekunnin päästä.. Ei kovin toivottu "ominaisuus"

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

pikkis77 kirjoitti:Dieselissä ei tule hylsyä. nyt jo 2 kertaa katsastettu vikavalon kanssa kun egr on jumissa, savutusarvot on kumminkin hyvät, ei ole ehtinyt/jaksanut EGR:ää vaihtaa. Eivät myöskään lue OBD:ta dieselistä.
Ihan tosi? Ok juttu.

^ ohjelmointi tehtiin alan harrastajalla Kauhavalla ja maksoi muistaakseni 300.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oletteko huomanneet EGR:n (ohjelmallisen tai mekaanisen) tulppauksen vaikutusta kulutukseen? Tämä 156 1.9 16v kun tahtoo viedä koko ajan lähemmäs seitsemää litraa sadalla, alle kuuden ei mene millään muuta kuin ajoluulokoneen mielestä. Aikaisempi 2.4 10v taas vei ainakin litran vähemmän. Siinä oli myös vetoja tyhjäkäynnin lähettyvillä paljon paremmin, eli joku oli varmaan tulpannut venan.

Ei sillä että talous siihen litraan kaatuisi, mutta pienentäisi kynnystä maksaa softamuutoksesta jos osa hinnasta tulisi löpölaskujen pienenemisenä takaisin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Olisikohan jossain muualla vikaa? Gt on tietysti hiukan sutjakampi, mutta tuossa aika vakioituneessa ajossa eli työmatkalla pitkin motaria (40km) ja taajamassa (8km) meni aina 5,3 l/100km normirenkailla ja yliläskeillä 5,9 l/100km. Tietsikka sitten povaileekin jo nelosella alkavia lukuja.
Egr on siis käytössä ja putsattuna.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, maa ei tia. Tosin onhan mullakin "yliläskit" 225:t alla mutta ei niiden nyt ihan noin paljoa luulisi hallaa tekevän.

Jarrut ei ainakaan laahaa eikä muitakaan murheita tuntuisi perstuntumalla olevan.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin