156 JTS ja kuollut termari?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

156 JTS ja kuollut termari?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Edellisestä 156 TS:stä vaihdoin termarin kun neula ei noussut yli ~65C ... termarin vaihdon jälkeen neula nousi ~90C ja pysyi sielä...

Nyt on sama juttu 4 vuotta uudemman JTS:n kanssa...
En muista lukeeneeni täällä tai missään muualla JTS:n termari ongelmista.. onko niitä ollut muilla?
Onko JTS:n termari yhtä vika-alits kuin TS:n... vai mitä täh häh?

Nimi. ostan uuden jos on tarve ;)
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Luulisi siellä olevan samanlainen termari kun on sama peruskone? Ja hajoo ne termarit kait oli auto mikä vaan, samalla periaatteellahan ne toimii suurin osa.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

En tiedä onko samanmoinen termari kuin tessussa, mutta itselläni ei lämmöt nouse ikinä lähellekään 90:tä JTS:ssä. Tiedä sitten onko rikki vai ei... Wanhassa 147:ssa sitten taas nousi lämmöt aina tasan 90:een.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Antijape kirjoitti:En tiedä onko samanmoinen termari kuin tessussa, mutta itselläni ei lämmöt nouse ikinä lähellekään 90:tä JTS:ssä. Tiedä sitten onko rikki vai ei... Wanhassa 147:ssa sitten taas nousi lämmöt aina tasan 90:een.
Kyllä ne lämmöt pitäisi 90 nousta... TS:ssä tuo vaikutti mielestäni moottorin käyntiinki :shock:
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Mulla sahaa JTS:ssä 90 ja siitä seuraavan alemman pykälän (70?) väliä kokoajan. Pysyy 90:ssa lämpimällä ilmalla ja tyhjäkäynnillä. Liikkeelle lähdettäessä rupeaa seilaamaan taas.

Ymmärtääkseni tämä on normaalia. Alfassa on vaan niin tarkka mittari että heiluu kokoajan, näin olen lukenut. Esimerkiksi aamulla kun lähtee kylmänä liikenteeseen huomaa milloin se termostaatti aukeaa. Lämmöt nousee siis hitaasti lähelle 90 astetta ja sitten yhtäkkiä notkahtaa, taas nousee, jne...

Ainakin tämän jutun mukaan se olisi normaalia. Vai onko sittenkään? Olisi kyllä hyvä saada 100%:n varmuus asiaan ettei turhaan ajele vajaalämpöisellä koneella. Deltaan soittelin ja eivät osanneet yllätten ottaa kantaa.

Tästä aiheesta on muuten toinenkin ketju jo olemassa, jossa asiaa on puitu.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

70 - 90 asteen seilaus on normaalia... mutta se että lämmöt on kokoaika alle 70 ei ole
Ei alfat enää maistu :(

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kyllä sen seilaamisen kanssa on ihan niinkuin >>Kaitsu tuossa selosti. Kaikki Alfani ovat tehneet tuota jonkin verran, joskin on todettava että nykyisessä 156:ssa tuo näkyy kaikista voimakkaimmin. Samanikäinen 147 seilaa huomattavasti vähemmän ja lähempänä 90:n viivaa, mutta näkyy se silläkin tuo ilmiö.

Termarihan on ihan kulutusosa joka väsyy käytössä, ei riipu moottorista tms. Jokaiseen roomeoon olen joutunut vaihtamaan. Tuo 70 astetta on moneen otteeseen todettu rajaksi, jos jää alle niin vaihtoon.

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Sama juttu, mittari seilaa 70-90 välillä, laskee nopeasti kunhan vaan ensin nousee. Hieman hitaampi lämpiämään kuin entinen Tessu.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Pasi kirjoitti:70 - 90 asteen seilaus on normaalia... mutta se että lämmöt on kokoaika alle 70 ei ole
Juu aivan, en lukenut viestiäsi tarpeeksi tarkkaan. Jos tuo on tilanne niin termari vaihtoon vaan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Nyt... äkkiä... joku kertokaa kuinka monta litraa JTS syö jäähdytysnestettä kokonaisuudessaan!?!!?

Löysin manuaalista kaiken muun infon mutta en jäähdytysjärjestelmän vetoisuutta!
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

autodata sanoopi että JTS:n vetoisuus jäähdnesteen suhteen olisi 6.9L.......

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kiitoskii
Ei alfat enää maistu :(

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Nonih, tässä olen viime viikkoina kiinnittänyt huomiota taas noihin lämpöihin. Nykyään mittari seilaa ajon aikana 70 molemmin puolin, välillä viisari on millin yli 70 ja välillä taas millin ali. Kylmä ei ulkona ole ja kuten viime keväänä tänne kirjoittelin niin lämmöt heilui silloin paljon korkeammalla. Oliskohan se termari nyt sitten tullut tiensä päähän? Vieläköhän menisi Deltan vaihtotakuun piikkiin...

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Vai että vaihtotakuu Deltassa.. Mulle ainakin sanoivat, että normaalia Alfassa.. :roll:

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Mä en ole omastani jaksanut huolehtia sen suuremmin. Neula on ja pysyy n. 70, paitsi ruuhkassa nousee 90een, joskus hieman yli. Onkos seuraamukset tuosta 70sta eli "liian" alhaisesta käyntilämpötilasta (jos se sellaista on) millaiset ?

Avatar
skylark
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Huhti 2006, 22:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja skylark »

Minulla neula seilasi ennen 70 - 90 väliä (ruuhkassa 90 motarilla 70).
Termarin vaihdon jälkeen neula on ollut tasaisesti hiukan tuon 70-90 puolivälin yläpuolella.

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

JST kirjoitti:Onkos seuraamukset tuosta 70sta eli "liian" alhaisesta käyntilämpötilasta (jos se sellaista on) millaiset ?
Noin niinkuin lyhyellä ajalla, kabiiniin ei tule niin lämmintä, sekä saattaa kuluttaa enemmän polttoainetta. Jos nyt vuosia ajelee niin kyllähän se saattaa moottoria kuluttaa, moottori on kuitenkin suunniteltu käymään n90 asteisena.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Kuten on useaan otteeseen foorumilla todettu, niin tuo 70 ja vähän päälle tuntuu olevan jonkinlainen mukavuusalue mittarille. Todellinen lämpö lienee vähän korkeampi kun se sinne jää uudellakin (87 asteen) termarilla.

Jos jää alle 70 niin on kaputt.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Minulla neula seilasi ennen 70 - 90 väliä (ruuhkassa 90 motarilla 70).
Termarin vaihdon jälkeen neula on ollut tasaisesti hiukan tuon 70-90 puolivälin yläpuolella.
Mullakin aikaisemmin 80-90 astetta ja nyt pysyttelee visusti 70 asteessa. 50€ näyttäis olevan uusi termari Heikalla, joten jos takuuseen ei mene niin eipä tuo talous kaadu jos vaihtaisi ihan omaan piikkiinkin.

Avatar
Riccardo
Viestit: 531
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Itseasiassa veikkaan, korjaan tiedän ajoviiman olevan syy. Ilman lämpötila kun laskee, kylmä ajoviima häiritsee anturia.

Näillä nollakeleillä ja pakkasilla kaupungissa lämmöt 90:ssä mutta tien päällä vähän päälle 70 ja lämpöä riittää. Edesmenneessä V6 koneisessa Audissani oli ilmojen kylmettyä juuri samat oireet. Eli ei vikaa vaan ominaisuus.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Itseasiassa veikkaan, korjaan tiedän ajoviiman olevan syy. Ilman lämpötila kun laskee, kylmä ajoviima häiritsee anturia.
Joo, mutta kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin niin vuosi sitten samoissa olosuhteissa tilanne oli eri. Auto on edelleen sama. Viime talvena lämmöt pyöri kaupungissa ja moottoritiellä 80 ja 90 välimaastossa. No samapa tuo ja seuraillaan tilannetta.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Käytin auton määräaikaishuollossa ja vaihdatin samalla termarin. Oli se vanha rikki. Nyt lämmöt nousee iloisesti 90 asteen tuntumaan ja siinä se sitten pysyy aika tarkasti. Vanhalla termostaatilla ja maantiellä ajaessa lämmöt heiluivat siinä 70 tienoilla, oli lämmin tai kylmä keli, mutta ruuhkassa silläkin nousi 90 asteeseen ja välillä jopa yli.

Vastaa Viestiin