Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tervehdys,
Irroitin tänään kytkinpolkimesta sensorin (osanumero on 50515148) ja purin sen. Sisällä on kolme kaaressa kulkevaa kiskoa, joiden päällä kulkee kussakin kolme pinniä (laahainta). Yhden kiskon päällä kulkevista laahaimista kaksi on poikki, joten kaikki virta/jännite kulkee yhden pinnin kautta. Kahdessa muussa kiskossa laahaimet ovat kunnossa. Osaa löytyy monesta eri fiudesta muun muassa. Osa sinänsä ei ole hinnakas, joten laitoin kyselyn uudesta osasta Autokeskukseen. Netistä ulkomailta sitä saa kyllä tilattua. Auttaako tuo ajoittaisena ilmenevään vikaan jää siis nähtäväksi. Tuollaisena en usko sensorin kestävän kuitenkaan kovin kauan aikaa. Kysytäänpä nyt täältäkin, notta sattuisiko jollakin olemaan tuota osaa uutena/purkuosana?
Kuva
Kuva

Edit 21.3.2018: Uusi osa tilattu ja pitäisi tulla ensiviikolla. Josko sillä pääsi edes jostakin vikakoodista eroon taikka estäisi uusien syntymistä?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mystiikka alkaa hiljalleen seljetä experimenttien myötä. Tänään otin kytkinpolkimen sensorin kokonaan irti ja kävin noin 25km:n koeajolenkillä. MES oli kytkettynä autoon kokoajan ja vikakoodit luettiin tasaisin väliajoin. Havainnot ovat seuraavat:

* aiemmat vikakoodit pysyivät poissa kun ne oli ensin kuitattu
* uutena tutustuin koodiin P0704 (Clutch switch), mitä ei todellakaan voi pitää yllätyksenä
* kierrokset pysyvät korkealla jokusen sekunnin pidempään vaihtaessa kuin normaalisti
* Start & Stop ei toimi
* Vakionopeuden säädin ei toimi
* D-ajomoodi pysyy päällä (yllätyyyyys!)

=> Kokeilusta en voi vetää kuin yhden johtopäätöksen: kaikki aiemmin mainitut ongelmat johtuvat viallisesta kytkinpolkimen tunnistimesta. Nyt vaan odotellaan uutta osaa saapuvaksi 55 euron hintaan. Vinkin sensorin tsekkaamiseen sain alfaownerista.

gaylord
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja gaylord »

En tiedä mihin lankaan tämän laittaisin, mutta pistetään nyt tähän.

Eli, giulietan kauko-ohjain avain mitä ilmeisimmin hotkii patterin hetkessä. Kasalla pattereita testannut ja joka kerta vaihdon jälkeen avaa ja sulkee ovet normaalisti, mutta ei mene kauaakaan kun mykistyy täysin.

Availin tuossa kotelon ja maallikon silmin ei vissiin mitään ole irronnut. Paha sanoa kun ei ymmärrä. Oisko vinkkejä mitä tuolle voisi koittaa tehdä tai mistä mahdollisesti edullisesti kokonaan uusi kake?

Tämän kun saisi pelaamaan, niin osaísi taas arvostaa tätäkin ominaisuutta, on niin vittumaista availla ja sulkea ovia kuskinovesta.
Liitteet
IMG_2441.JPG
IMG_2441.JPG (106.74 KiB) Katsottu 9773 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tilaamani kytkinpolkimen sensori saapui tänään ja asensin sen paikalleen. Aiemmista vikakoodeista LIN ja Cruise Controliin liittyvät vikakoodit poistuivat, mutta DNA edelleen tipahtelee silloin tällöin pois päältä. Kytkinpolkimen anturi ei siis vaikuta olevan kytköksissä DNA-systeemiin.

Lähdinpä siis koeajolle ja otin pojan mukaan MES:n käyttäjäksi. Yllättäen vikakoodeista ei enää paljastunutkaan DNA switch error vaan vasemman etupyörän kiihtyvyyssensori (plausible, intermittent). Vikailmoituksen kuittaus ei auttanut, vaan se tuli aina uudelleen takaisin. MES:stä valittiin parametreiksi vasemman ja oikean pyörän kiihtyvyyssensori ja laitettiin graafinen esitys päälle. Tästä näki, että vasen kiihtyvyyssensori tuotti ajossa lähes tasaista viivaa, kun oikea tuotti suht'koht loogista käyrää epätasaisuuksien mukaisesti.

Pihassa, ajon jälkeen, tunkkasin auton vasemman puolen ylös ja otin samanaikaisesti käyrää MES:llä edelleen. En tiedä miksi, mutta tämä alkoi avata ongelmaa. Vasen puoli ylös tunkattuna vasemman pyörän sensori antoi oikeaan verrattuna hyvin loogista tulosta ja reagoi hyvin muun muassa oven aukaisuun ja sulkemiseen. Tätä pohdiskelin hetken aikaa ja päätin laskea auton takaisin tassuilleen. Tuloksena oli lähes tasainen käyrä ja vikakoodi. Vielä kerran nostin vasemman puolen uudelleen ylös ja käyrät ovat jälleen loogiset. Itse tulin tästä siihen päätelmään, että kiihtyvyyssensorille menevistä johdoista on joku menossa poikki (signaali, virta taikka maa) ja se katkos kohta löytynee jostakin sieltä missä johdot pääsevät liikkumaan autoa ylös tunkattaessa. Tarina ei siis ole vielä päätöksessään. Tänään ei enää jaksa.
-----------------------
Edit 28.3.2018: Vasemman puolen etupyörän kiihtyvyysanturin johdot osin uusittu pyöräholvissa. Nyt kestää DNA:sta valittu mikä tahansa ajomoodi päällä. Oikean puolen vastaavan komponentin johdot uusitaan kun sormet sulaa ja huulien sininen väri alkaa punertamaan eli torstaina :mrgreen: .
-----------------------
Edit 29.3.2018: Oikealta puolelta löytyi yksi kuorensa sisältä poikkinainen johto (musta, kiihtyvyysensorin). Sikäli jännässä paikassa, että se löytyi iskarin kyljessä olevan läpivientikumin sisältä. Korjauspätkä on kolvattu ja toistaiseksi se ei anna vikakoodeja. Yleensäkin nyt on vikakoodeista puhdas auto. Kokonaan uusien johtojen rakentaminen on kyllä aiheellista, mutta tähän palataan kesän korvalla taikka kesällä kun kaikki tarvittavat liittimet ja soveltuvat johdot on hankittu. Nyt vain kovaa ajoa. Case closed for the time being.
Viimeksi muokannut JiiPee, 29 Maalis 2018, 15:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

gaylord kirjoitti:..Eli, giulietan kauko-ohjain avain mitä ilmeisimmin hotkii patterin hetkessä...
Löytyisköhän ratkaisua tuosta ketjusta?

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja TeroL »

159:stä pimeni oikean puolen ajovalo (xenon D1S). Vaihdoin uuden polttimon mutta eipä syttynytkään. Mistähän osaisi vikaa etsiä?
Sulake mitattu. Ehjä oli.

Pölli
Viestit: 24
Liittynyt: 31 Touko 2017, 18:07
Car(s): 159 TBI SW
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Pölli »

Täällä oli samanlainen ongelma ja korjaantui uudella ballastilla.

TeroL
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Huhti 2016, 14:41
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja TeroL »

Kiitos vihjeestä. En osannut epäillä ballistia, kun vain toinen valo oli pimeänä. Mutta tuohan taitaa ohjata molempia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin , kylmäkostea keli ei taida sopia vanhukselle ... enkä tarkoita nyt itseäni , vielä keski-ikäistä pappaa :wink:

Toissapäivänä päästelimme vaimon ja 156:n kanssa pitkää siivua a 450 km vaihtelevassa vesi-, räntä- ja lumisateessa Etelä-Savosta Etelä-Pohjanmaalle ja mietin ajaessa, että
pitäisi jotakin varttikuutosen sähköille tehdä kun apumittareiden taistavalot kuten kiekkamittarinkin vastaava ovat pimeänä, ja samoin joskus
vilkku toimii mystisesti ja putoaa pois. Mittareiden taustavalot tosin ovat olleet pimeänä jo 2-3 vuotta... :wink:

Jarrupalojen kulutusanturit jo edellisessä huollossa tsekattiin ja johdotus korjattiin turhan Go to Dealer - merkkivalon takia.

Nyt sitten työmatkalla aamukosteassa ihan puskasta ABS/VDC System Failure - merkkivalo päälle , olikohan isoon lätäkköön ajon jälkeen. Taitaa olla jossakin huono maa. Akku pitäisi olla tikissa, mutta siitä aloitan vianetsinnän.

Muita ehdotuksia , ABS-pyöränlaakerianturin piuha esim ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jiitee kirjoitti: Muita ehdotuksia?
Vikakoodien luku?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Muita ehdotuksia?
Vikakoodien luku?
Joo, olisikin eka kerta kun ko. vehjettä tarvitaan.
Vuonna -13 olen kerran kokeillut laitetta , jotta toimiiko. Toimi.

Kohta 8 vuotta Alfalla ilman koodinlukijan käyttötarvetta , aika hyvin sanoisin :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jiitee kirjoitti:
Kohta 8 vuotta Alfalla ilman koodinlukijan käyttötarvetta , aika hyvin sanoisin :mrgreen:
9 tuntia firman parkkihallissa ja JTD päätti, että et tartte käyttää edelleenkään vikakoodinlukijaa...
osaa näemmä lukea ajatuksia jo .

Kyl niin pal parree luotettavuus olisi Alfalla jos johtojen a) maadoitukset ja b) kosteussuojaus olisi parempi
kuin pelkkä ohut johdin. Jopa Lexus-tasoa sanoisin :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kostea talvi ei tosiaan tunnu wanhalle frouvalle sopivan :wink: ... luigisähkö nostaa päätään taas.
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...

Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Huutelen taas viereisiin pöytiin kun en justiinsa ko. mallissa ole moiseen vikaan törmännyt, mutta... eikö ratin kääntämisen vaikutus kerro selvästi vian olevan vilkkuviiksessä tai sen johtosarjassa? Vilkkureleen uusiminen tuntuisi aavistuksen pitkälle menevältä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös 156:n vilkkuviiksipaketissa ole rele mukana?

Muistan ainakin yhteen 156:een tehneeni hyppylangoilla vilkkureleen yleismallista, kun ahtaseen koloon ei isompi rele mahtunut.
Muistelen myös et oireena oli huono vilkun toimivuus (joskus välkkyi kiltisti, joskus jäi palamaan, joskus ei syttynyt lainkaan).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jiitee kirjoitti:Kostea talvi ei tosiaan tunnu wanhalle frouvalle sopivan :wink: ... luigisähkö nostaa päätään taas.
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...

Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Non niin, ensihoitona roiskin kontaktispreitä reilusti viime viikolla ohjauspylvään ja ohjauspyörän väliseen rakoon yli yön.

Häiriöt vähentyneet nyt siten, että jo eilen vilkut pelasivat koko ajan normaalisti. Hapettumaa liittimissä tai huono maadoitus
jossakin. Tutkitaan lisää ohjauspylvään muoveja aukomalla, jos vaiva uusiutuu.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

v6 kun kääntää avaimesta ei tapahdu mitään. työntämällä kyllä käynntiin lähti mutta ei lähde avaimesta. akku uusittu 2 kk sitten, olisko startti :x

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikä mahtaakaan olla vanhemman 166:n vasemmassa etuparkissa, kun vilkahtelee tasaiseen tahtiin, mut ei pala yhtenään, vilkku toimii normaalisti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jnyalfa kirjoitti:olisko startti :x
Vahvalla todennäköisyydellä kyllä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja 155TS »

jnyalfa kirjoitti:v6 kun kääntää avaimesta ei tapahdu mitään. työntämällä kyllä käynntiin lähti mutta ei lähde avaimesta. akku uusittu 2 kk sitten, olisko startti :x
Kokeile piruttaan laitaa käynnistyskaapeli moottorin ja rungon välille lisämaadoitukseksi. 166:n katkennut moottorin maadoituskaapeli oireili samalla tavalla. Jos ei auta niin sitten startti vaihtoon.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ennen startin vaihtoa voisi vielä kokeilla antaa suoraan virtaa startin herätenastaan. Ettei turhaan uusi ehjää starttia. Niin, ja löysätä akun kengät ja pyöritellä niitä hieman (tai putsata kunnolla) ja kiinni uudelleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kun kerran kyseessä on busson startti niin kaikki yllä mainitut konstit kannattaa kokeilla ennen kun sitä alkaa irti purkamaan. :roll:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ei tämä varmaa mikään mystinen vika ole, kun selvittelyyn vain uhraa aikaa. Eli MiTo:n takalasin pyyhin pysähtyy heti kun käännän viiksen 0-asentoon. Ennen se pyyhkäisi nätisti kierroksensa loppuun ja asettui totuttuun asentoon takalasille. Sama koskee takalasin pesutilannetta. Heti kun päästää viiksen palautumaan normaaliasentoon, pyyhin pysähtyy. Onko tässä kyse siitä niin tavallisesta johtosarjasyndroomasta vai onko kyseessä viallinen rele? Sanottakoon vielä, että about samanaikaisesti lopettivat takakilven valot toimintansa. Nämä viat voivat liittyä toisiinsa taikka olla liittymättä.

Edit 17.2. Posti kuljettelee johtosarjan korjaussettiä pitkin Eteläistä-Suomea ja Pirkanmaata, odotellaan ...
Viimeksi muokannut JiiPee, 17 Helmi 2020, 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ääni johdoille.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

mutt kirjoitti:Ennen startin vaihtoa voisi vielä kokeilla antaa suoraan virtaa startin herätenastaan. Ettei turhaan uusi ehjää starttia. Niin, ja löysätä akun kengät ja pyöritellä niitä hieman (tai putsata kunnolla) ja kiinni uudelleen.
juu olisin tätä konstia jo kokeillut mutta on niin älyttömässä paikassa tuo startti että sinne ei pahemmin taida saada annettua herätenastaan virtaa :( kaikkea on kokeiltu paitsi tuota moottorista runkoon kaapelia? se täytyy vielä kokeilla ja jos ei auta niin varmaan startin vaihto edessä, sellainen kyllä tuli huomattua että radio ei edes toimi enää että voisiko vikana olla jopa virtalukon pohja :o:

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Akunvaihdon jälkeen GT:ssä virrat pätki oikein reippaasti eikä ollu välillä ollenkaan. Kävin sitten läpi ne kaikki johdot jotka tulee siihen plus-napaan (ihme häkkyrä siinä) ja niitähän oli löysällä ja mitenkuten kiinni. Kiristelin niitä ja taas saa virtaa. Siinä akunvaihdossa jotenkin onnistuin niiden kanssa toheloimaan. Tulipahan todettua ettei ne näön vuoksi siinä oo :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^^Virtalukon pohjasta olen itse löytänyt huonosti liittimessä kiinni olleita ja jo liittimen mustanneita johtoja. Suoja pois ja vakoilemaan. Auto lähti käyntiin, mutta lumisateisena aamuna olisi ollut kova sana, jos olisi toiminut myös pyyhkijät, valot ja lämppäri.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Aquatica kirjoitti:Ääni johdoille.
Erittäin hyvä ääni :-D . Takaluukun johtosarja haitarikumin alueelta kaivettu esiin ja korjaussarja asennettu. Jälleen toimii niin kuin on tarkoitettu. Tuossa on kuva siitä, kuinka karseassa kunnossa originaalit johdot & niiden paikkausyritykset voivatkaan olla. Kylmäävää.
MiTo johtosarja.JPG
MiTo johtosarja.JPG (103.47 KiB) Katsottu 7136 kertaa

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Juurikin tuon takia ne korjaukset täytyy ja pitää tehdä liikkumattomalle osalle johtosarjaa. Eli purkaa se johtosarja C-pilarista ulos ja tehdä jatkot taittuvan / liikkuvan kohdan yli kokonaan. Kuvassa näyttäisi olevan myös lämpökutistettava puristejatko, jota ei ole edes "kutistettu"...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^Peukut ammattimiehelle :-D .
Korjaussarja - vai miksi sitä nyt kutsutaankaan - oli tehty silikonipäällysteisistä johdoista. Itse johdinkarva oli todellakin hienojakoisempaa kuin tuo originaali tönkkökarva. Pari tuntia tuossa hommassa lupsahti mukavasti. Yhden johdon olin itse aiemmin nipusta paikannut, mutten enää muista minkä. No, sillä ei ole merkitystä. Muuten, vaihdoin samalla ratin peitemuovin, kun vanha oli jo aika kauhtunut.

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

Missäköhän vika, kun vaihdoin 75:n uudet tulpanjohdot, ja nyt parin tuhannen kilsan jälkeen oli puolan johdon liittimeen, virranjakajan puolelle kertynyt sinistä sotkua?
Johdot vaihtaessani en havainnut tällaista, eli mudistunut lyhyessä ajassa.

Kyseessä on EB sparesilta ostetut tarvikejohdot.
Liitteet
FA220F07-495C-4E5A-BF9D-3290C800522D.jpeg
FA220F07-495C-4E5A-BF9D-3290C800522D.jpeg (29.77 KiB) Katsottu 6925 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joko saanut kosteutta reippaasti, tai sitten vähempikin on riittänyt huonolaatuisen kuparin kanssa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

petteri nyholm
Viestit: 204
Liittynyt: 25 Loka 2017, 18:23
Car(s): Alfa Romeo GT 1750 1968
Alfa Romeo Sprint 1.5 1988
Ex. Alfa 75 2.5 V6
(+muut ex. Mazda RX8, Peugeot 205 GTI 1.9)

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja petteri nyholm »

mutt kirjoitti:Joko saanut kosteutta reippaasti, tai sitten vähempikin on riittänyt huonolaatuisen kuparin kanssa.
Hattu vaikutti tiiviiltä ja ehjältä, eli ei nyt luulis vettä päässeen sisään. Toisessa päässä, eli puolan päässä oli samaa mössöä. Tulppien liittimet sen sijaan olivat täysin puhtaat. Ettei olisi kuparin suhteen joku maanantaikappale sitten tässä puolan johdossa. Täytyy kysellä myyjäfirmasta, josko vaihto onnistuisi.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Kupari on kallista joten halpavalmistajat käyttävät mahdollisimman ohuita johtoja tai kupariin sotketaan halvempia aineita,huonoimmassa tapauksessa on käytössä molemmat tavat,ulospäin näyttää hyvältä kun lisätään päälle paksu muovikuori.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jiitee kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Kostea talvi ei tosiaan tunnu wanhalle frouvalle sopivan :wink: ... luigisähkö nostaa päätään taas.
Vilkku ei jaksa aina vilkahtaa kun muutaman kerran, sitten ei mittään, kumpaankaa suuntaan.
Ohjauspyörän käännöllä saa homman hetkeksi pelittämään.
Nyt kun oikein muistelen niin se ajotietokoneen käyttöliittymäkään vasemman viiksen päästä
ei ole toiminut noin viiteen vuoteen...

Joten onko viiksi- ohjausspiraalissa huono kontakti vai onko vain rele väsymässä ?
Tehdasuusi viiksipaketti odottaa kyllä jo jemmassa, mutta pitänee myös tilata uusi vilkkurele samaan syssyyn varulle, vai mitä ?
Non niin, ensihoitona roiskin kontaktispreitä reilusti viime viikolla ohjauspylvään ja ohjauspyörän väliseen rakoon yli yön.

Häiriöt vähentyneet nyt siten, että jo eilen vilkut pelasivat koko ajan normaalisti. Hapettumaa liittimissä tai huono maadoitus
jossakin. Tutkitaan lisää ohjauspylvään muoveja aukomalla, jos vaiva uusiutuu.
No niin vilkkurele on nyt total kaputt, 360 tkm se kesti.Kiikutan alkuperäisen viiksipaketin luottokorjaamolle ja
samalla vaihdatan varastossa lojuneet uudet ajovaloumpiot JTD:hen. Miten tuon releen löytää viiksipaketista, ihan vaan varmistuksena?
Siis facelift-156 kyseessä.
Viimeksi muokannut Jiitee, 04 Huhti 2020, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.

Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.

Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:^
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.

Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.

Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin :D
Kiitos vinkeistä Aqu mutta ulkoistan nuo uudemmat sähköhommelit suosiolla. Vw Kuplaan ne tein vuonna 2000 toki vielä itse :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jiitee kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Airbagi irti, ratti irti, ajonvakautuksen härveli irti (ÄLÄ SÄHLÄÄ KELLOJOUSEN KANSSA!!!!), tada.

Järjestys ei ihan tuo, mutta perusajatus selkeä. Mun projektitopicista löytynee kuvat varmaan vielä, ehkä... Tuo tuli tehtyä siihen 1.8TS:ään.

Lisäksi toimiva rele joka on tarpeeksi pieni? Ei löydy. Viiksipaketin mukana saat ostettua. Itse tein jatkojohdot ja laitoin releen sulakeboksiin :D
Kiitos vinkeistä Aqu mutta ulkoistan nuo uudemmat sähköhommelit suosiolla. Vw Kuplaan ne tein vuonna 2000 toki vielä itse :wink:
Ei siinä, mut se viiksipaketti sitten myös Maksaa Rahaa, jos ei satu olemaan moista jo. Marmorilta eivät ainakaan löytäneet kokoonpanon osanumeroa, että pelkän releen voisi vaihtaa. Tuo rele kun on matalampi ja lyhyempi, kuin kaupasta ostettavat normaalireleet... Sinne ei siis fyysisesti mahdu isompi.
Ja tämä koskee autoja, joissa VDC. Ilman VDC:tä olevat saa tuon vakioreleen mikä maksaa sen jonkun 2-3euroa Fixuksella...

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^mulla ainakin oli releen perseessä varaosanumero jolla sen sai kaupasta.
Tosiaankin aika lyhkäinen rele oon kyseessä, olisikohan mulla vielä vanha hylsy tallella?

Mä tein tyyliin ratti irti, se hassäkkä löysään missä on rele niin sen sai kammettua nätisti välistä pois ja sitten vain uusi tilalle.
Sattui löytymään kuvatuskin paljonko tuota purin.

https://1drv.ms/u/s!AmVYHHVaBarBgZwInu4DxXhlmz5GQg

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_206 Apr. 05 16.38.jpg
ScreenHunter_206 Apr. 05 16.38.jpg (13.9 KiB) Katsottu 6144 kertaa
Vilkkurele 156034618. 3-napainen vakio Fiat-vilkkurele numerolla 735419937, ollut käytössä lähes kaikissa malleissa '80-luvulta lähtien.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jep, kyllä se rele löytyi myös kotona olevasta viiksisetistäkin, alla 1. kuvassa
on meinaa hyvin jemmassa ja pieni :

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taidan vaihdattaa koko uuden viiksipaketin, josko se kestäisi vielä auton kestotestin loput km:t tuonne
500 000:een :wink:

Kiitos Sepolle ja Aqulle vinkeistä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

seppo kirjoitti:
ScreenHunter_206 Apr. 05 16.38.jpg
Vilkkurele 156034618. 3-napainen vakio Fiat-vilkkurele numerolla 735419937, ollut käytössä lähes kaikissa malleissa '80-luvulta lähtien.
Nyt kyllä meni maku marmorista :| Ne kovasti kuvista katseli ja sanoi, että ei saa kuin koko paketin...

Mutta hyvä tietää tuokin!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Uudet viikset releineen kiinni, ja toivotaan, että vilkkurele kestää seuraavat 17 vuotta kuten alkuperäinenkin :mrgreen:

Kuvia mielenkiinnosta itselle ja itsevaihtajalle opiksi wanhasta osasta, joka on releen vaihdon jälkeen taas vaihtokelpoinen.
Siis turvatyynyn irroittamisen jälkeen kellojousi pois ( 3 ristipääruuvia ) ja sitten 2
ristipääruuvia auki.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alkupään 156:siin mahtuu ton releen vaihtamaan irroittamatta muuta kuin ratin alamuovin. Ylimääräistä tilaa pituussunnassa on ehkä 0,5 mm :mrgreen: Uudemmista ei oo kokemusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

vesamaan kirjoitti:Alkupään 156:siin mahtuu ton releen vaihtamaan irroittamatta muuta kuin ratin alamuovin. Ylimääräistä tilaa pituussunnassa on ehkä 0,5 mm :mrgreen: Uudemmista ei oo kokemusta
FL ( ja ilmeisesti BoseLiftistä alkaen ) ei ainakaan onnistu kuin purkamalla ed. kuvien mukaisesti rele esille.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos oikein oon ymmärtäny ni VDC syö tilaa tuolta tienoolta niin ettei onnaa. Äkkiseltään voisin kuvitella, että huoltotila on uhrattu ratin asentoanturoinnille.

Ps. kuvia voi pienentääkin, säästää aikaa, bittejä ja energiaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin , ei mennyt tämä homma asentajilla kuin elokuvissa.
VDC -merkkivalo syttyi kun ajoin autoa kotiin päin heti kun nopeus oli yli 40 km/h.

Ei kun heti takaisin huoltamolle, ja selitin, että myös ohjauspyörän asentoanturi
pitää kalibroida kun viikset on vaihdettu.
No tänään soittivat, että Boschin diagnostiikalla kyllä näkee asentoanturin
arvon ( n. 8000 ) , mutta ei voi säätää... Fiat ecuscan tai muu tarpeen ?

Ja oma OBD2- Alfa 156 FL CF3 -yhteensopiva kapula on juuri nyt hukkunut kun en ole sitä tarvinnut 8 vuoteen :roll:
Lupasin antaa hemmoile vinkkejä kun autolla ei ole mikään kiire takaisin :mrgreen:

Joten Seppo , Aqu tai muut tuon viiksi/vilkkurelehomman tehneet , sanokaas
miten edetään ? Se ohjauspyörän keskiasento lienee pyörät suuntaamalla selvitettävissä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Testeri vaaditaan, ja sen VDC-aktiividiagnooseista pitää löytyä "Steering Angle Calibration". Testeri antaa sen jälkeen ohjeet, se muistaakseni meni siten että keskiasennosta käännetään ensin toiseen ääriasentoon ja sitten toiseen. Ei sen kummempi, mutta vaatii testerin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

seppo kirjoitti:Testeri vaaditaan, ja sen VDC-aktiividiagnooseista pitää löytyä "Steering Angle Calibration". Testeri antaa sen jälkeen ohjeet, se muistaakseni meni siten että keskiasennosta käännetään ensin toiseen ääriasentoon ja sitten toiseen. Ei sen kummempi, mutta vaatii testerin.
Kiitos Seppo, lisäinfona tuli tuo vikakoodi äsken : C1508 Traction Control of Engine Exceeds Time-Out.

Tuli vielä mieleen , että oikean etupyörän ABS-laakerin sensorin piuha on joskus heittänyt pesun jälkeen VDC-koodia, mutta
kuivuttuaan häipynyt. Ja kun muistelen niin ajoin viime viikolla savista peltotietä niin paljon, että sisälokareilta sai kaapia
4-5 cm savea pois ja painepesurilla päälle.... hmm

PS. Sepon kuvailema kalibraatio onnistui myös pajan Boschin testerillä... vain 15 astetta vasemmalle ja sitten 15 astetta oikealla ja homma siinä. Sllti VDC -ilmoitus tuli hetken päästä takaisin. Pyöränlaakerianturit ?

Hmm. linkissä selitetty tuo C-koodi http://c1508.engine-trouble-code.com/
Pitää kavereiden vielä tarkistaa tuo vikakoodi , heitti ulkomuistista tuon, joka viittaa MAFFiin ??
uuden viiksen piuhat jääneet liian tiukalle ? Vedin ratin toki omaan asentooni heti vaihdon jälkeen eli max -pituudelle...
Toki Alfalla C-vikakoodi pitäisi viitata aina runkoon ( Chassis )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

C1508 on valmistakohtainen vikakoodi, joka on (saa olla) jokaisella valmistajalla oma, ja se on, yllätys yllätys, kääntökulmatunnistin, ei kalibroitu! Joko kalibrointi ei ole onnistunut tai siellä on jotain muuta ongelmaa joka vaatii tutkimista!

Vastaa Viestiin