Resetointi ja kalibrointi?
Valvoja: Moderators
Resetointi ja kalibrointi?
Mites nämä ecu-resetoinnit ja kaasuläpän kalibroinnit ohjeineen? Onko faktaa vai jotain "asiantuntijoiden" mutu-juttuja? Ainakaan 156 v6 -98 ohjekirjassa ei asiasta sanaakaan. Onko linkkiä valmistajan/maahantuojan ohjeisiin?
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä on ihan newbie step-by-step:
1. ovet auki
2. (konepelti auki ja) akusta miinus irti
3. odota 45 min.
4. akku kiinni (ja konepelti kiinni)
5. vaihde vapaalle
6. virrat päälle 120 sek (ei käynnistystä!)
7. virta pois ja avain lukosta 5 sek.
8. käyntiin, älä koske kaasuun
9. odota 15 min.
10. sammuta (auto, ei tupakkaa)
11. odota 10 min.
12. käyntiin ja ajoon
Itse olen huomannut tämän auttavan. ECU oppii myöhemminkin ajotyylin mukaan, joten jos auto tuntuu laiskalta niin pienempää silmään ja spurttailuja niin jo vot alkaa pelittämään.
1. ovet auki
2. (konepelti auki ja) akusta miinus irti
3. odota 45 min.
4. akku kiinni (ja konepelti kiinni)
5. vaihde vapaalle
6. virrat päälle 120 sek (ei käynnistystä!)
7. virta pois ja avain lukosta 5 sek.
8. käyntiin, älä koske kaasuun
9. odota 15 min.
10. sammuta (auto, ei tupakkaa)
11. odota 10 min.
12. käyntiin ja ajoon
Itse olen huomannut tämän auttavan. ECU oppii myöhemminkin ajotyylin mukaan, joten jos auto tuntuu laiskalta niin pienempää silmään ja spurttailuja niin jo vot alkaa pelittämään.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11350
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Ei näistä omistajan käsikirjassa puhuta, kun ei resetointia ole tarkoitettu tavallisen autonkäyttäjän tehtäväksi. Tarkkaa proseduuria en osaa kertoa, mutta sen voin varmaksi sanoa että oma Sparkkini todellakin reagoi noihin temppuihin. Tyhjäkäynti oli resetin jälkeen aika karua koneen ilmeisesti opiskellessa uusia antureiden korjausparametreja, mutta sen jälkeen auto kyllä myös pelasi paremmin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Tiige
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Ohje on varmaan ihan vain kokemukseen perustuva. Tiettävästi kukaan ei ole saanut autoaan hajotettua tuolla kikkailulla. Ohjekirjassa ei välttämättä tämmöisiä ohjeita anneta, vaan oletetaan ne teetettävän korjaamolla. Siitä ei ainakaan minulla ole tietoa miten siellä resetoivat, mutta jos kotikonstein onnistuu noin, niin miksi ei?
edit, rasvis ehti ensin
edit, rasvis ehti ensin

- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Niin no... kaikkihan täällä on autoasennusalan ammattilaisia 30 vuoden kokemuksella... eikö!spede kirjoitti:Joo. Mistähän tämä ohje on peräisin? Vieläkin kaipailisin ns. virallista faktaa asiasta. Tuo kommentti "käsittääkseni ei" on just sitä mainitsemaani mutu-tietoa. Yhtä hyvin vois vastailla jokaiseen asiaan: Ehkä, Ehkä Ei.
"Käsittääkseni ei" koska lueskeltuani MONIA alfa palstoja USEITA vuosia en ole koskaan nähnyt kenenkään puhuvan 155 kaasuläpän resetoinnista puhuttaessa 156 kaasuläpän resetoinnista.
Varmaa tietoa ei siis ole koska en ole alan ammattilainen!
Jos haluat 100% faktaa etkä mainitsemaasi mutu-tietoa, niin meneppä sitten juttelemaan vaikka deltan asentajien kanssa.
Ei alfat enää maistu 

voisi helpottaa oleellisesti myös vastauksen/neuvojen saamista jos kertoisit mihin tuota tietoa tarvitset, kuten todettu tuo ohje on varmasti peräisin huoltocdltä, siinä tosin on tuo exminer vehje kiinni tuon ylläolevan ohjeen ajan, mutta ohjeen mukaan sillä vain tarkistetaan että toimtinto on suoritettu onnistuneesti, jos oikein käsitän. Enkä ole tuota ohjetta kenenkään nähnyt vielä tyrmäävän ettei toimisi/vaikuttaisi.
- mattijus
- Viestit: 5312
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
ECU resetoinnista on tälläkin forumilla jonkin verran tietoa, jos vaan vaivautuu sitä hakemaan. Jos vastaus ei miellytä, ei se välttämättä tee vastauksesta väärää. Melkein voin luvata, että miltään autofoorumilta ei saa 100% faktavastausta mihinkään kysymykseen, jolloin on mentävä painotetulla arvalla.spede kirjoitti:Älä nyt Pasi vedä luumua nenääsi. Nimenomaan se 100% fakta olis hakusessa. Nyt satuin kyselemään tältä palstalta, DA:n asentajilta ehkä joku toinen kerta. Olen yhä sitä mieltä että mitään arvailuja ei ole syytä tarjota neuvoina niitä tarvitseville.
Vastaavanoloisella sadetanssinomaisella rituaalilla ainakin tuon TS:n käytös muuttui radikaalisti. (eli luultavasti ECU resetoitui)
Onko moottoriin vaihdettu jotain antureita tms. osia, kun olet resetointia tekemässä?
VMP
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Varmaan kannattaa resetoida huoltamolla, jos ei kelpuuta muuta kuin "faktaa". Tuskimpa tuollaisia ohjeita missään virallisesti julkaista. Olisit tyytyväinen, että voit tehdä homman näiden "asiantuntijoiden" ohjeilla ja säästää muutaman euron. Loppuu kirjoittelut ja vinkit varmaan aika lyhyeen, jos kaikki jutut täytyy perustella ns. mustaa valkoisella ja linkittää maahantuojan, Alfan virallisiin tietoihin. Ei niitä tietoja ole missään virallisesti, ainakaan kaikkea (siis netissä).
edit. muut ehti ensin.
edit. muut ehti ensin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Resetointi ja kalibrointi?
Vanhemmissa on pääsääntöisesti vaijeri kaasuläppä. Lambda sopeumat niistä useinmiten katoaa, kun ottaa akun kengän irti.
Kunnossaoleva moottori on keskellä sopeuma ikkunaa, jonne se menee resetoinissa/nollauksessa, tosi bensaan lisätyn alkoholin takia rikastaa nykyään joitain prosentteja (vanhemmat autot). Kulunut tai viallinen auto sitten tietenkin voi olla missä vaan (lambda)+-20%.
Akun kengän / resetoinnin jälkeen, kun käynnistää kymän moottorin ja antaa sen käydä lämpimäksi koskematta kaasuun ja ilman sähkökuormaa, niin joutokäynti ja seossopeuma ovat hakeneet paikkansa. Tälläinen ohje oli takavuosina jollain merkillä en muista millä. (hyvä yleis ohje)
On myös merkkejä mitä ei saa toimimaan, vaikka on vaihdettu kunnossaolevat osat, jos autolla väkiste ajettu viallisilla komponenteilla, että on ajanut kaikki sopeumat päin persettä. Ainut vaihtoehto sopeumien resetointiin on merkkitesteri.
Mitä suuree on euro päästöluokka sitä enee on niitä sopeumia, ja sidonaisuudet keskenään seos, käynti, urea, hiukkas, egr........ on mitä uskomattomanpia. Yksi komponentti on rikki ja kaikki sopeumat päin helvettiä. Saa sitte naputtaa koneella ja ajaa, että on takas hengissä. Dieseleissä varsinkin talvella mahtavaa,kun pakoputki ja moottori pitää saada lämpöiseksi, että jotain alkaa tapahtumaan ja ne kun sitte lämpenee mahtavasti......
Kunnossaoleva moottori on keskellä sopeuma ikkunaa, jonne se menee resetoinissa/nollauksessa, tosi bensaan lisätyn alkoholin takia rikastaa nykyään joitain prosentteja (vanhemmat autot). Kulunut tai viallinen auto sitten tietenkin voi olla missä vaan (lambda)+-20%.
Akun kengän / resetoinnin jälkeen, kun käynnistää kymän moottorin ja antaa sen käydä lämpimäksi koskematta kaasuun ja ilman sähkökuormaa, niin joutokäynti ja seossopeuma ovat hakeneet paikkansa. Tälläinen ohje oli takavuosina jollain merkillä en muista millä. (hyvä yleis ohje)
On myös merkkejä mitä ei saa toimimaan, vaikka on vaihdettu kunnossaolevat osat, jos autolla väkiste ajettu viallisilla komponenteilla, että on ajanut kaikki sopeumat päin persettä. Ainut vaihtoehto sopeumien resetointiin on merkkitesteri.
Mitä suuree on euro päästöluokka sitä enee on niitä sopeumia, ja sidonaisuudet keskenään seos, käynti, urea, hiukkas, egr........ on mitä uskomattomanpia. Yksi komponentti on rikki ja kaikki sopeumat päin helvettiä. Saa sitte naputtaa koneella ja ajaa, että on takas hengissä. Dieseleissä varsinkin talvella mahtavaa,kun pakoputki ja moottori pitää saada lämpöiseksi, että jotain alkaa tapahtumaan ja ne kun sitte lämpenee mahtavasti......
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
Re: Resetointi ja kalibrointi?
Jatkan tätä samaa ketjua, spedespiideissä on syytä olla multiecuscan ja tehdä, kuten ohjeissa laatikon suhteen käsketään. Suurin osa ”viallisista” on tullut sopeutuksella ihan toimivaksi. Muutaman satatuhatta näillä ajanut ja sen huomaa laatikon käytöksestä, kun se täytyy kalibroida.
..ammattina autoslalom..
Re: Resetointi ja kalibrointi?
Vanhemmissa autoissa, kuten 156 V6 -98, sitä ei yleensä mainita valmistajan käsikirjoissa? Entä jos kysyisit autoa myyvältä henkilöltä



missä on tahto, siellä on myös keinosex dolls cheap