147 sammui eikä starttaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

147 sammui eikä starttaa

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Aamulla töihin ajaessa yhtäkkiä Alfa nykäisi ja Motor control failure pompsahti ajotietokoneelle. Parin sekunnin päästä ilmestyi ruutuun Selespeed failure, pysäytin ja ruutuun ilmestyi kaikenmaailman valojen varoituksia yms. Sammutin ja yritin startata, mutta startti pyörii tyhjää. Onko iso vai pieni vika? :( Kampiakseli pyörii, mutta muusta ei tässä vaiheessa ole tietoa. Paria foorumia selatessani olen huomannu, että akun alhainen varaus on aiheuttanu vastaavia varotuksia, mutta toi starttausääni vähän ihmetyttää. Selespeed vaihtaa vaihteita normaalisti. Auton töihin hinannu työkaveri sano, että ajovalot vilkku pahemman kerran ku painoin jarrua. NYT V*TUTTAA. :evil:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

jakohihna poikki, starttaa ja pyörii mutta vain alakerta.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Pasodoble
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Huhti 2007, 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pasodoble »

Minkä ikäinen 147 on kyseessä? Paljon ajettu?
-onko pakko jos ei taho-

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

No ainakin kokemuksesta meikäläinen (ja foorumilainen mml) voi vahvistaa, että jos 2 litraisen akussa on virtaa pyörittämiseen, mutta ei starttaamiseen, niin startin ääni saattaa olla vähintäänkin korvia raastava. Aivan kuin koneessa ei olisi mitään vastusta, vaikka kaikki yläkerrassa on ehjää. Se mikä äänen aiheuttaa jäi mysteeriksi, mutta latauksella / uudella akulla ääni oli historiaa.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Mulla kävi ton kakspuolikkaan kanssa pari kuukautta sitten vähän saman tyylinen juttu. Starttasin ja kone hyrähti käyntiin, mutta sammui heti. Kun yritin uudestaan, niin startin ääni oli todella omituinen, ikäänkuin vastusta ei olisi ollut normaalisti. Hihna tuli tietysti heti mieleen (vaihdettu äskettäin), mutta se ainakin vaikutti olevan kunnossa, kun raottelin koppaa.

Siinä se seisoi muutaman päivän ja kokeilin välillä, mutta ei... Sitten pistin hinurin kyydissä Deltalle, jossa ehtivät ottaa käsittelyyn vasta parin viikon jälkeen. Soittivat, että starttasi ja lähti käyntiin normaalisti - tosin vähän röpöttäen aluksi märkyyttään. Eipä selvinnyt, mikä siinä oli, eikä vika ole uusinut.

Kovasti kyllä kuulostaa sinun(kin) tapauksessasi hihnan katkeamiselta, mutta toivotaan, että on jotain pienempää.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

EdotL kirjoitti:No ainakin kokemuksesta meikäläinen (ja foorumilainen mml) voi vahvistaa...

Kyllähän se rääkyi ja rumasti, mutta tässä tapauksessa kun vehkeet on levinneet kesken ajon kuin Jorinin juuret niin vika on varmaan joku muu.

Öljykorkki auki ja kaveri pyöräyttämään starttia. Jollei liikettä näy voit avata Jallupullon heti samantien...

Tosin jos jakohihna olisi mennyt, niin sen EI LUULISI mitään takavaloja sotkea niin kuin olit kirjoittanut. Joka tapauksessa sympatiat tältä suunnalta, toivottavasti ei mitään huippu kallista...
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Avausviestistä ainakin ymmärsin, että Jochanan sammutti auton itse, ja sitten ei enää startannut. Eikös pelit sammu hihnan porsiessa aika samantien.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onhan siellä nyt varmasti bensaa? Ei kai sen tuollaista pitäisi aiheuttaa, mutta tulihan vaan mieleeni...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Apulaitehihna poikki meno loppuu kun virtaa loppuu akusta kun laturi ei ole pelissä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

MrKirby kirjoitti:Mulla kävi ton kakspuolikkaan kanssa pari kuukautta sitten vähän saman tyylinen juttu. Starttasin ja kone hyrähti käyntiin, mutta sammui heti. Kun yritin uudestaan, niin startin ääni oli todella omituinen, ikäänkuin vastusta ei olisi ollut normaalisti.
Tämä on tunnettu ongelma v6:ssa, itsellekin käynyt niin. Kun sammuu nopeasti rikkaalla, niin kastelee tulpat. Saa kyllä käyntiin kun tarpeeksi pyörittää ja painaa ohjeiden vastaisesti vielä kaasua.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Kyseessä on -02 vuoden 147 ja mittarissa nyt 157 tkm. Hihnan vaihto olis ollu 23 tkm tai 6 kk:n päästä.

Kyllä siinä nyt kävi niin, että hihnasta oli kymmenen sentin matkalta hampaita pois ja kaikki pakoventtiilit lintassa, pari imuventtiiliä kierossa, männissä tietty venttiilinkuvat. Alakerta näytti päällisinpuolin olevan ok, huomenna mittaillaan. Akun "silmä" näyttää valkoista, eli pitäis vaihtaa. Mitään muuta selitystä muille varotuksille ei oo. Selespeedin varoitus oli ainoo, joka jäi palamaan vielä töistä lähtiessäkin (trailerilla mentiin siis) :P. Eipä sitä oikein voi tietää oliks näillä nyt jotain yhteyttä.

Vinkkejä edullisista kansista, kannen osista, vaihtomoottorista tai muusta sen sellasesta otetaan mieluusti vastaa.

:bad-words:

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Onko 156 ja 147 2.0TS:ät hyvin yhteensopivia? Voiko 147:aan siis laittaa 156:n kannen?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Sama kone.

Mutta ei voi kuin ottaa osaa tapahtuneeseen..voi-voi. :(
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^

Samat sanat

Oliko takuu?siis oletko ostanut diilerilta vai yksityisiltä?
Nothing beats cubic inch

Avatar
skylark
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Huhti 2006, 22:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja skylark »

Eikö kannattaisi nyt ensiksi selvitellä korvauskysymyksiä...? ei siinä mitään menetä jos ei saakaan.
Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisut (suositukset) on käsittääkseni menneet niin että myyjäorganisaatio/korjaamo/maahantuoja maksaa osan ja auton omistaja osan (ainakin korjauksesta saadun hyödyn) jos vaihtovälit huolto-ohjelman mukaiset ja vaihdatettu valtuutetussa paikassa.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Auto oli ostettu yksityiseltä. Huollot oli vissiin teetetty Deltassa, mutta kone on jo osina, enkä usko että korvaussummat olis vaivan arvosia. Vai onko jollakulla kokemusta? Mistä kannattais ruveta koneenosia kyselee?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Jochanan kirjoitti:Kyseessä on -02 vuoden 147 ja mittarissa nyt 157 tkm. Hihnan vaihto olis ollu 23 tkm tai 6 kk:n päästä.
Toisin sanoen remmillä oli ajettu 37tkm?!

Tolla 147 remelillä ei kannata edes yrittää 45tkm pidemmälle!
En silti vähättele, älä ymmärrä väärin. Mutta oma "luottomekaanikkoni" DA kertoi että 147 syö remmiä jostain kumman syystä 156 enemmän.
Ja uskon miestä, varsinkin kun lukee näitä 147 remminkatkeamisia.

EDIT: Pahin mahdollinen alku sun Alfisti uralle.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

pahoitteluni myös täältä suunnalta, tiedän että tossa vaiheessa tuntuu hieman toivottomalta, mutta kyllä se siitä.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Osannottoni... Ei tosiaan alkanut yhteinen matka Alfan kanssa parhaissa mahdollisissa merkeissä. :( :evil:

Tuossa yhdessä toisessa ketjussa oli tästä paikasta juttua. Näyttäisi saavan osia ja kokonaisia koneita.

Mahtaako muilta merkeiltä löytyä mitään vastaavaa rivinelosta kuin nämä Alfan viime vuosikymmenen aikaiset tekeleet eri muodoissaan, joka olisi yhtä epäluotettava? Päällimmäisenä tulee mieleen nämä suurta tuhoa aiheuttavat jakohihnojen napsumiset, öljynkulutusongelmat, kaikenlaiset anturiviat, nopeasti kuluvat ajoituksenmuuntimet ja nokka-akselit, jne... Onhan näitä samoja ongelmia ja kaikenlaisia muita tyyppivikoja muillakin merkeillä, mutta tuntuu näitä juttuja lukiessa että kaikki mahdolliset ongelmat löytyy näistä Alfan rivinelosista. Kiva kone kun toimii, mutta ei kyllä voi hurraata huutaa tuon luotettavuuden kanssa, ainakaan näiden ja muilta forumeilta lukemieni juttujen perusteella. Koputan puuta oman auton kanssa, joka tuntuu toimivan tällä hetkellä ihan nätisti... :silly:

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Opeleista katkeili jakohihnat männä vuosina. Niissä taisi jakohihnan vaihtoväli tippua 30 tkm välein vaihdettavaksi. Kun tämän lisäksi saman ajan Opelit olivat kovia ruostumaan, on ihme ettei merkin maine huononnut enemmän. Silti niitä porukat edelleen ostaa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

opeliksit oli vapaastipyöriviä ennen (80 luvun lopulla) silloin hihnoja katkes ku sulakkeita. Mutta eikun uus hihna takapakista tien päällä, ja vartin päästä on the road.
Sitten tuli 90 luku ja 16 tappiset myllyt, hihnoja meni samaan tahtiin ja aina oli lasku 4-5 tonnia, siis euroissa. Ongelma oli vain meillä pienissä pohjoismaissa, ei siis suuressa maailmassa. Ei tuntunut asia tehdasta hetkauttavan. (nimimerkillä läheltä seurannut).
Mites sitten lagunat, eikös niissäkin samaa hihna jupinaa, eli ei se ongelma ole vain Alffan, on aikas glopaalia.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Savo nosti mieleenkintoisen jutun ylös. Onko mahdollista laittaa 147/156 nokalle ketjullisen tessun?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Kaiken saa sopimaan, mutta selespeedin ja uuden auton kanssa muutama haaste vaikka paikalleen saisikin. Ainakin päästönormit ja sitten koneen ohjaus.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja Peogeotin huohotin jäätymiset ovat tehneet täystuhon useampaan moottoriin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^^Niin ja missään mallissa ei ole ollut ketjullista 16V tessua.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Jopas tämä alkaa olla liian ikävää, kun joka toisella hihnat porsii. Mikä ihme siinä rakenteessa mättää? Eihän tässä kohta uskalla lähteä minnekkään ajelemaan tai on vaihdettava hihnaromppeet, joka öljyn vaihdon yhteydessä 10tkm välein. Kiristin tietenkin syynä kyseiseen ongelmaan. Olen kuullut sitäkin että kiristintä ei välttämättä huollossa edes vaihdeta jos näyttää ehjältä jos asiakas ei välttämättä vaadi tai laskuun ilmaantuu kiristimen hinta mutta vanha jää paikoilleen asiakasta jymäytetään ja erittäin kalliisti. No nämä ovat vain huhuja mutta kaikenlaisia verstaita mahtuu tähänkin maahan ja yrittäjää.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Dobber kirjoitti:Kiristin tietenkin syynä kyseiseen ongelmaan. Olen kuullut sitäkin että kiristintä ei välttämättä huollossa edes vaihdeta jos näyttää ehjältä jos asiakas ei välttämättä vaadi tai laskuun ilmaantuu kiristimen hinta mutta vanha jää paikoilleen asiakasta jymäytetään ja erittäin kalliisti. No nämä ovat vain huhuja mutta kaikenlaisia verstaita mahtuu tähänkin maahan ja yrittäjää.
Siltä näytti munki tapauksessa, että kiristin oli jääny vaihtamatta. Tai vaihdon yhteydessä konetta ei oltu pyöritelty ja kiristetty uudelleen, jolloin jää ottamatta "löysät pois".

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa eli ei ole otettu löysiä pois. Se muovinen kiristinrulla on kyllä yleensä niin kulunut, että ei kai sellaista vatipäätä olekkaan joka sen jättää vaihtamatta. Ja sitten metallinen tilalle kun kokoat.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Onko hihna aina yhtä kireämmällä koneen pyöriessä kuin seisoessa ja lisäksi onko se jossakin kampiakselin asennossa hiukan löysemmällä kuin taas jossakin toisessa asennossa? Ei luulisi, mutta kyselen vaan, kun tutkailen oman hihnasysteemejä ja hihnan kireyttä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Eipä sitä kireyttä käydessä oikein voi tarkastaa. :) Kireys pitää tarkastaa ajotusmerkkien ollessa kohdalla ja kiristämisen jälkeen pyöräyttää pari kierrosta ja tarkastaa kireys. Siitä päästäänkin ajotusmerkkeihin...missä mahtaa merkit löytyä? Pakopuolen nokkapyörässä oli keltainen merkki, mutta imupuolella sellaista ei näkynyt. Pakopuolen nokka-akselin toisessa päässä on kolo. Mihin näitä pitäis tähdätä? Korjauskäsikirjasta en ainakaan vielä onnistunut löytämään.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Onkos siinä ajoitusmerkkejä? Eikös ajoitus laiteta kohdalleen lukitsemalla nokka-akselit lukituspaloilla ja pyörittämällä kone yläkuolokohtaan (heittokello).

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Aloita vaikka tästä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Aloita vaikka tästä.
Kiitoksia...eipä ollu toi osunu silmään. Löytyisköhän Autodataa jostain "varmuuskopioitavaksi"? :-D

Mistähän vois saada nokka-akselin lukituspaloja lainaan tai halvalla ostettua?

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Nyt on kansi taas ehjätty...kaikki pakoventtiilit ohjureineen meni vaihtoon, mutta imuventtiileille riitti hionta. Lisäks vedettiin kansi tasoon. Hinnasta ei kansiguru osannu vielä sanoo mitään...on vissiin vähän parempi moottoreiden ku tietokoneiden kanssa. :D Sit tarttis ostaa vielä jakopään osat.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jakopään osat saat kohtuuhintaan Heikalta.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Noni! Aika nopeastihan se tulee kuntoon taas. Milläs pajalla auto on? Ihan vaan kyselen, jos joskus itse tarvitsee vastaavia palveluja... :wink:

Kai sä muuten sen ajoituksenmuuntimen vaihdat samalla?

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Heikalta on osat jo osin tilailtu ja osin varailtu. Kone purettiin kaverin tallilla ja kannen remontoi Forssan Tehokansi. Ajoituksenmuunnin vaihdetaan samalla reissulla. Toivottavasti ei sulla Kaitsu tuu koskaan tarvetta samoille toimenpiteille. :silent:

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Nyt on kansi paikoillaan, rullat ja ajoituksenmuunnin vaihdettu. Hiukan ihmetyttää pakonokan ajoitusmerkin sijainti. Kun nokkien lukituspalat ovat paikoillaan, niin ajoitusmerkki on kolme hammasta perässä Autodatan ohjeiden mukaista kohtaa. Mitään varsinaista vertaamiskohtaa ei löydy kannesta, mutta nokkapyörässä on merkki. Kuvittelin Autodatan ohjeiden mukaan ajoitusmerkin kuuluvan samalle linjalle nokkien kanssa. Onko siellä joku merkki mihin nokkapyörän ajoitusmerkkiä pitäisi verrata?

Syy hihnaremonttiin ilmeisesti selvisi. Nokkahihnan kiristäjän mutteri oli todella löysällä. Kiristäjä pääsi irtoamaan kannen päästä useampia millejä. Ihme että on näinkin pitkään pyörinyt.

Kuvia remontin vaiheista ja ajoituksenmuuntimen vaihtoon käytetystä "erikoistyökalusta" :lol: tulee jossain vaiheessa jos saan aikaseks siirtää ne kännykästä. :P

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Autodatan ohjeessa merkki näyttäisi olevan klo 3:ssa. Lukituspaloilla tehtäessä merkki jäi muistaakseni n. klo 2:n paikkeille. Jos 1. sylinteri on YKK, lukituspalat paikallaan sekä hihnan merkit vastaa kammen ja pakonokan merkkejä, pitäisi homma olla ok.

Mitään vastuuta ylläolevaan en ota, sen verran aikaa kun viimeksi hihnanvaihtoa harjoittelin :-D
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joksa tuolla albumissaan kertoi ettei pakonokan hihnapyörässä ole kiilaa. Toisin sanoen jos irrotat hihnapyörän akselista, sen voi laittaa takaisin missä asennossa tahansa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joksa tuolla albumissaan kertoi ettei pakonokan hihnapyörässä ole kiilaa. Toisin sanoen jos irrotat hihnapyörän akselista, sen voi laittaa takaisin missä asennossa tahansa.
Kyllä mun pakonokassa ainakin on kiila. Imunokassa sen sijaan ei, mutta sen nyt saa ihan mihin tahansa asentoon muutenkin.

Se tosiaan jäi tohon kello kahteen, mutta jos näin kuuluukin, niin ei sit mitn.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

JEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!111yksyksyks :-D :-D


Nyt se lähti taas pörisemään. Aluks raksutti niin p*rkeleesti että vähän oikein pelotti, mut ilmeisesti venttiilinnostajat oli vaan ihan tyhjänä öljystä ni 10 min käymisen jälkeen ääni tasaantu. Toivottavasti ei enää ikinä tarvi moista remonttia tehdä.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Noni! Sele on taas entistä ehompana liikenteessä! :-D

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin... :(
Alfa-uros...tojota-naaras

dino
Viestit: 181
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin... :(
Meillä mutsin 147 1.6l 120hv 2001 auton kampiakselinlaakeriremppa tuli maksamaan 2900e (huom. ei korjattu Delta-Autossa).
Avautumisthreadissä oli meidän tapaus: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... start=1750

timopah
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Touko 2006, 19:20
Paikkakunta: Uleåborgland

Viesti Kirjoittaja timopah »

dino kirjoitti:
ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin... :(
Meillä mutsin 147 1.6l 120hv 2001 auton kampiakselinlaakeriremppa tuli maksamaan 2900e (huom. ei korjattu Delta-Autossa).
Avautumisthreadissä oli meidän tapaus: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... start=1750
Sama vika 03/06 ajettu 135tkm,
uusi kone Muukkoselta 3000e,
meni onneksi myyjäliikkeen piikkiin.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin... :(
Vähän hintsu tonni meni kaikkineen. Tosin tohon tuli sit jo uus akku, uudet öljyt ja suodatin yms. pikkusälää, mitä ei välttämättä olis tarvinnu. Työt tehtiin kaverin kanssa ite kannen korjausta lukuunottamatta. Yllättävän halvalla mielestäni selvisin...vaikka olis noilla rahoilla mieluummin ostanu vaikka coiloverit. :?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Jochanan kirjoitti:
ollikuhta kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta JOCHANALTA: Paljo meni fyffee remontiin... :(
Vähän hintsu tonni meni kaikkineen. Tosin tohon tuli sit jo uus akku, uudet öljyt ja suodatin yms. pikkusälää, mitä ei välttämättä olis tarvinnu. Työt tehtiin kaverin kanssa ite kannen korjausta lukuunottamatta. Yllättävän halvalla mielestäni selvisin...vaikka olis noilla rahoilla mieluummin ostanu vaikka coiloverit. :?
Suorastaan edullinen verrattuna kaverin 3 k€:n remonttiin... Tosin deltassa laittoivat nippuun :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Todellakin, toisilla kun menee siihen hihnanvaihtoonkin lähemmäksi kilo :shock:

Vastaa Viestiin