omituinen ääni moottorista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

omituinen ääni moottorista

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Onko muilla esiintynyt samanlaista. Konehuoneesta kuuluu omituinen ääni 2500 kierroksen kohdalla... kuulostaa vähän resonanssin ja pakosarjan vuotamisen sekoitukselta ja ventiili tai kaksi pitää pikkuisen ääntä samalla kierrosluvulla... ääni alkoi kuulumaan paripäivää sitten... Konalan Alfa mestari kuunteli ja oli huolestuneen näköinen ja sanoi että todennäköisesti tulisi nokka akseleista tai jakopäästä... autolla ajettu karvan alle 50tkm (147 2.0TS -05)...?

AR_155_wb
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Huhti 2003, 14:31
Car(s): Giulia Super 1.3 -73
Vespa GL 150 -64
Ducati ST4s -06
EX. 75 TS LE -91
EX. 156 Super -01
EX. 155 Super -96
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja AR_155_wb »

Hei,
minulla kuului 156 1.8 ts:ssä moottorista n. 2500 rpm kohdalla kuuluvaa resonanssia mutta en osannut paikallistaa äänen lähdettä.
Hihnanrempan yhteydessä (2v 8kk ja 57 tkm edellisestä jakopäärempasta) todettiin hihnan olleen aivan löysällä ja kulunut sekä kiristinpyörä aivan lopussa.
Nyt uusilla osilla ääntä ei kuulu eli luultavasti löysä hihna tai kiristin resonoivat tietyllä kierrosluvulla.
Raudassa ei ole raha hukassa.

kiahonen
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Touko 2007, 12:49
Paikkakunta: Kirkkonummi / Nilsiä

Viesti Kirjoittaja kiahonen »

Minulla kuuluu myös samanlaista resonoivaa ääntä. Auto menee ensi viikolla nokkahihnan vaihtoon, joten saapa nähdä häviääkö samalla myös tuo hämmennystä aiheuttava ääntely. Mittarissa on nyt 52 tkm ja Kesäkuussa tulee täyteen 3 vuotta auton käyttöönotosta.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

kiahonen kirjoitti:Minulla kuuluu myös samanlaista resonoivaa ääntä. Auto menee ensi viikolla nokkahihnan vaihtoon, joten saapa nähdä häviääkö samalla myös tuo hämmennystä aiheuttava ääntely. Mittarissa on nyt 52 tkm ja Kesäkuussa tulee täyteen 3 vuotta auton käyttöönotosta.
En ajaisi metriäkään tollaisten äänien saattelemana. nimim. kokemusta on.

Kandee avata jakohihnan muovikoppa ja kattoo ettei mikää satu olemaan menossa poikki.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

mulla vaihdettiin eilen hihna ja ajoituksenmuunnin takuuna ja toivoin että ko.kaltainen ääni poistuisi, mutta ei. Tyhjäkäynnillä kalkatus hävis ja auto suorittaa pehmeämmin ja paremmin eli muunnin oli kyllä skö, mutta tuontapainen sivuääni vielä häirii. kuuluu maantieajossa sellaisena tasaisena mökänä, kun olisi jokin pakoputkiviritys. Veikkaan itse jotain pakosarja juttua tai ihan vaikka laakeria koneessa (mitään en näistä ymmmärrä).
Autohan on kyllä ihan kalkkiviivoilla,, 17 000 km jo mittarissa ja jo vaihdetaan kallita osia kauheaan tahtiin. :shock:
täytyy ajaa Konalaan tuota kuunteluttamaan.
(Laitoin jo kerran mailia että ottaisivat keksintönsä takaisin, myyjä ei vastannut :o: )

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

AR_155_wb kirjoitti:minulla kuului 156 1.8 ts:ssä moottorista n. 2500 rpm kohdalla kuuluvaa resonanssia mutta en osannut paikallistaa äänen lähdettä.
Hihnanrempan yhteydessä (2v 8kk ja 57 tkm edellisestä jakopäärempasta) todettiin hihnan olleen aivan löysällä ja kulunut sekä kiristinpyörä aivan lopussa.
Sama oli minun ex. 147 Selessäni, n. 55Mm ajettuna piti vastaavaa vaimeaa ääntä muutaman päivän ennen hihnan vaihtoa. Syyksi paljastui kiristimen loppumisen johdosta löysä hihna. Ääni loppui vaihdon jälkeen.

Vaihdata hihna asap. Deltahan voisi maksaa osan työstä kun ennen aikojaan joutuu vaihtamaan.
Viimeksi muokannut Alfisti felice, 09 Touko 2007, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aluksi voi katsoa ettei pakosarjan lämpösuoja (se alumiinifoliosta askarreltu kikkare) ole korkannut toisesta kiinnityksestään. On ainakin helppo tutkia, pelti vaan auki ja lärväkkeen kulmista vääntelemään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Aluksi voi katsoa ettei pakosarjan lämpösuoja (se alumiinifoliosta askarreltu kikkare) ole korkannut toisesta kiinnityksestään. On ainakin helppo tutkia, pelti vaan auki ja lärväkkeen kulmista vääntelemään.
Tämä tuli mullekin ensimmäiseksi mieleen, vaimon entisessä pelissä se helisi aikansa , sitten pistelin vähän isompia prikkoja mutterin alle.

Uus oli muuten hävyttömän hintanen ja ei sitä voi oikeen poistaakaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Joo ei ole se lämpösuoja... ja yksi tai useampi ventiilikin pitää pientä ääntä... veikkaisin tuota aiemminkin mainittua jakohihnan kiristäjää. Mielenkiitoista oli se että parempaa huoltoaikaa varaessa kaveri tisikin takaa sanoi että jos nokka-akselissa on vika niin sitten kestää, koska ne ei oo hyllytavaraa... käsittämätöntä jos maahantuojalla ei ole osia hyllyssä... uskaltaisin väittää että kaikilla muilla autonmaahantuojilla on.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Alfisti felice kirjoitti: Sama oli minun ex. 147 Selessäni, n. 55Mm ajettuna piti vastaavaa vaimeaa ääntä muutaman päivän ennen hihnan vaihtoa. Syyksi paljastui kiristimen loppumisen johdosta löysä hihna. Ääni loppui vaihdon jälkeen.
Onhan näistä kiristimien uudelleenvirittämisistä ollut puhetta. 30 tkm kohdalla viritys ja sen jälkeen ei enää veny juurikaan. Todettu on.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

nihell
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Marras 2006, 17:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja nihell »

Kandee avata jakohihnan muovikoppa ja kattoo ettei mikää satu olemaan menossa poikki.[/quote]

Kuinka tuo koppa lähttee auki, onko työläskin homma?

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

nihell kirjoitti:Kandee avata jakohihnan muovikoppa ja kattoo ettei mikää satu olemaan menossa poikki.

Kuinka tuo koppa lähttee auki, onko työläskin homma?
Ei sen kova homma pitäis olla. Jos haluaa kopan kokonaan irti, pitää ottaa apulaite hihna pois, mut suojaa pääsee varmaan raottamaan ilman että hihnaa irroittaa.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

juhala kirjoitti:mulla vaihdettiin eilen hihna ja ajoituksenmuunnin takuuna ja toivoin että ko.kaltainen ääni poistuisi, mutta ei. Tyhjäkäynnillä kalkatus hävis ja auto suorittaa pehmeämmin ja paremmin eli muunnin oli kyllä skö, mutta tuontapainen sivuääni vielä häirii. kuuluu maantieajossa sellaisena tasaisena mökänä, kun olisi jokin pakoputkiviritys. Veikkaan itse jotain pakosarja juttua tai ihan vaikka laakeria koneessa (mitään en näistä ymmmärrä).
Autohan on kyllä ihan kalkkiviivoilla,, 17 000 km jo mittarissa ja jo vaihdetaan kallita osia kauheaan tahtiin. :shock:
täytyy ajaa Konalaan tuota kuunteluttamaan.
(Laitoin jo kerran mailia että ottaisivat keksintönsä takaisin, myyjä ei vastannut :o: )
No nyt se myrkyn keitti! Kävin autoa näyttämässä. Ja siellä asiantunteva asentaja totesi sivuäänestä.:"Tulee tod.näk kiertokangen laakerista, lohkosta joka tapauksessa! ":shock:
Ei voi miestä näin kohdella! Ostaa ensimmäisen melkein uuden auton neljänkympin kunniaksi ja homma on tällaista säätöä :crazyeyes:
Eli pajalle ja moottori auki jne... On joskus ajettu ilmeisesi öljystä kuivalla moottorilla.... Itselle kun vehje tuli mittarissa oli 10 600 ja nyt 7000 enemmän. Pimeetä!
Voiko näillä eväillä jo kauppoja perua? Eräiden tarkastetut takuuvaihdokit..prkle. :twisted:
edellisessä huollossa (14 000 km) jo juttelin äänestä, mutta silloin koeajolla ei huomattu kun en itse tajunnut osoittaa mitä ääntä tarkoitin. Juuri tällaista välttääkseni ostin maahantuojalta premium hinnalla vähänajetun. Tuohan on jo melkein petos! :wink:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

juhala kirjoitti:Ei voi miestä näin kohdella! Ostaa ensimmäisen melkein uuden auton neljänkympin kunniaksi ja homma on tällaista säätöä.
juhalan postauksia lukeneena ei voi kuin ihmetellä miten yhdelle miehelle voi kerääntyä kaikki viat. Todella valitettavaa, kun kyseessä varmaan ensimmäinen Alfa. Voi vain kuvitella lähipiirin kommentit, kun kaikki essonbaarin puheet käyvät toteen..
Itselläni myöskin ensimmäinen Alfa ja vikoja ei ole ollut nimeksikään.
Tämä ei varmaan silti sinua yhtään lämmitä..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Alf a on kyllä jo toinen (tai siis kolmas) edellinen oli.vm. 88 75 1.6 kaasareilla. Sen myin n.vuonna 2000. Oli paljon luotettavampi :P
ainakin suhteessa odotuksiin/hintaan. Tuo mun 2. yksilö ilmeisesti ollut esittelyautona.... :roll:
Merkkiä en kyllä vaihda! Olen jo omaksunut tämän "mies joka ajaa punaista Alfa-Romeoa" minäkuvan niin voimakkaasti :-)
mutta voi olla että noihin "takuuvaihdokkeihin" en enää koske.
Hakisin saksasta itse jonkun kivan, mutta kun tu perheen Audi kehitti IHAN kaikki saksantuonti myytit toteen :lol:
(Olen varmaan ollut edellisessä elämässä Idi Amin tai muu lajitoverien sydänystävä ja se palkitaan nyt näissä....)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

juhala kirjoitti: Juuri tällaista välttääkseni ostin maahantuojalta premium hinnalla vähänajetun. Tuohan on jo melkein petos! :wink:
Kai ne sen kuntoon laittaa, kun takuukin on. Kurja homma kumminkin.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Se tuossa vaan mietityttää, että vaikka laakeri tulisi kuntoon, niin jääkö muita juttuja vielä piiloon. Vahvin epäily vaurioiden syntyyn on että autolla on joskus ajettu vajailla öljyillä. Tai rääkätty konetta kylmänä. (esittelypeli).
Lisäksi toinen takaovi on aikalailla erivärinen kuin muut. Kuva albumissa.
eli hotsittaako maksaa melkein "golgytdonaa" moisesta pommista "jos" vaihtoehtona on kaupan purku-/auton vaihto. Olen vähän kahden vaiheilla?
Mitä itse tekisitte?
Toisaalta kaiken ihmisen tekemän voi periaatteessa korjata...
Edit:sorry ketjun kaappaus.

milaih
Viestit: 181
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 22:17
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

moro

Viesti Kirjoittaja milaih »

pura kauppa, tulee hyvä mieli...saattavat tietty nikotella, mutta sulle lienee myönnetty pitkä takuu? Voihan sitä korjauttaa maailman tappiin asti mutta itselläni vastaavia kokemuksia uusista autoista (eri merkki) ja merkki meni vaihtoon. Ei voi seisottaa pajalla jatkuvasti monta päivää...
Brittiläinenkään rauta EI ruostu

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

juhala kirjoitti:Se tuossa vaan mietityttää, että vaikka laakeri tulisi kuntoon, niin jääkö muita juttuja vielä piiloon. Vahvin epäily vaurioiden syntyyn on että autolla on joskus ajettu vajailla öljyillä.
Niin se ajoituksenmuunninhan hajos jo, oli ehkä saanut metallipurua sisäänsä tai jäänyt muuten vaan vähälle öljylle. Nokista löytyy skraaduja ja nostajista ehkä leikkausjälkiä mikäli kone on tosiaan ollut vähällä öljyllä. Öljynsuodattimen sisältö antaisi myös viitteitä siitä mikä on koneen tila.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

juhala kirjoitti:Tai rääkätty konetta kylmänä. (esittelypeli).
Siitä voit olla aika varma, että jossain vaiheessa esittelyauto on saanut kunnolla kenkää kone kylmänäkin. Sen takia niitä vehkeitä kokeillaan, että vastaako kulku odotuksia. Kaikki eivät odota, että kone olisi lämmin, valitettavasti. Se onko tuo ääni tai vika tullut siitä, on sitten asia erikseen.

Minulla oli aikoinaan uudesta -92 164 TS:stä kiertokangen laakeri sökö. Kone nakutti ja kilisti vähän samaan tapaan, kuin olisi ollut liian vähän oktaaneja bensassa tai sytkä aikaisella. Kokeilin jopa ajaa 98:lla, ei auttanut :) Laakeri vaihdettiin takuuna ja kärry on edelleen liikenteessä.

kiahonen
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Touko 2007, 12:49
Paikkakunta: Kirkkonummi / Nilsiä

Viesti Kirjoittaja kiahonen »

kiahonen kirjoitti:Minulla kuuluu myös samanlaista resonoivaa ääntä. Auto menee ensi viikolla nokkahihnan vaihtoon, joten saapa nähdä häviääkö samalla myös tuo hämmennystä aiheuttava ääntely. Mittarissa on nyt 52 tkm ja Kesäkuussa tulee täyteen 3 vuotta auton käyttöönotosta.
No niin, nytpä on jakohihna vaihdettu ja löytyihän samalla ylimääräisen ääntelyn syykin; Moniurahihnan seurantapyörä ja kiristinrulla olivat aivan lopussa. Nyt ei kuulu ylimääräisiä resonointeja ja vinkumisia.
Jakohihna osastollla ei kuulema vielä ollut nähtävissä mitään vaaran merkkejä hihnan katkeamisesta.

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

No tänään auto oli sitten Deltassa... vaihtoivat jakohihnan ja kiristäjän ja sanoivat että hyvä kun toit huoltoon oli sen verran huonossa kunnossa hihna.... lupasivat kuulemma tulla hinnassa vastaan 1/6 osan koska hihnanvaihto olisi ollut 60tkm ja nyt se oli finaali 49tkm kohdalla... olisko pitänyt ajaa surutta 60tkm asti ja jos se olis mennyt ennen sitä poikki niin olis menny koko setti takuuseen koneen vaurioiden kanssa...?

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Twin Spark kirjoitti:No tänään auto oli sitten Deltassa... vaihtoivat jakohihnan ja kiristäjän ja sanoivat että hyvä kun toit huoltoon oli sen verran huonossa kunnossa hihna.... lupasivat kuulemma tulla hinnassa vastaan 1/6 osan koska hihnanvaihto olisi ollut 60tkm ja nyt se oli finaali 49tkm kohdalla... olisko pitänyt ajaa surutta 60tkm asti ja jos se olis mennyt ennen sitä poikki niin olis menny koko setti takuuseen koneen vaurioiden kanssa...?
Tuskin olisivat koko remonttia silti maksaneet. Eiköhän se oo kaikkien osapuolien kannalta parempi korjata viat ennen ku ne aiheuttaa enemmän vahinkoja. :roll:

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Mulla kuulostaisi samanlaiselta vialta. Melko kovaääninen resonoiva ääni (kolina), kuten esim. pakoputki hakkaisi, kun kannatin on särki. Juurikin n. 2500 rpm kohdilla ja moottorijarrutuksessa. Eipä mitään, varasin ajan perjantaina Delta-Autoon, niin kolina loppui kuin siihen paikkaan. Sen jälkeen olen ajanut autolla n. 1000 kilometriä, eikä kalina ole palannut. Ilmeisesti tekivät DA:ssa jonkin etähuoltotoimenpiteen.. ja vielä ilmaiseksi! :o:

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

koska autossa on täysi takuu päällä niin ihan varmasti olisivat joutuneet maksamaan... muuten olis mennyt nenä hommiksi... :mrgreen:

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Twin Spark kirjoitti:koska autossa on täysi takuu päällä niin ihan varmasti olisivat joutuneet maksamaan... muuten olis mennyt nenä hommiksi... :mrgreen:
Eiks mahda olla sellanen käytäntö että ainakin saavutetun hyödyn joutuu maksamaan. Eli käytännössä 5/6 hihnanvaihdosta olisit varmaan joutunu maksamaan silti. Ainoo ero nykyiseen tilanteeseen olis ollu suunnaton v*tutus ja auto pois ajosta pari viikkoo. :P

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

meinasitko että jos autossa olisi esim. 100tkm / 3 vuotta takuu.... niin jos se hajoaa esim 95tkm kohdalla alle 3 vuodessa ja jos esim. korjaus kustannus olisi vaikka 20k euroa... niin auton omistaja joutuis maksamaan 95% kuluista ja 5% maahantuoja... jos se näin menee niin tarvii seuraavaa autoa valittaessa lukea pirun tarkaan takuu ehdot... :crazyeyes:

...nyt ei kuitenkaan oo enään aprilli päivä... :happy:

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Vaikkei asia minulle kuulukaan, niin sotkeudunpa tähänkin.

Eli saavutetusta hyödystä oli kyse. Jos hihna katkeaa esimerkiksi 55000 km:n kohdalla aiheuttaen ~3500€ kustannukset, niin näistä kustannuksista joutuu itse maksumieheksi hihnan vaihtoa koskeviin kustannuksiin. Ei siis koko korjauskustannuksiin. Luulen ma.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

juuuso kirjoitti:Vaikkei asia minulle kuulukaan, niin sotkeudunpa tähänkin.

Eli saavutetusta hyödystä oli kyse. Jos hihna katkeaa esimerkiksi 55000 km:n kohdalla aiheuttaen ~3500€ kustannukset, niin näistä kustannuksista joutuu itse maksumieheksi hihnan vaihtoa koskeviin kustannuksiin. Ei siis koko korjauskustannuksiin. Luulen ma.
Juurikin tätä tarkoitin.

mopokuume
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Loka 2007, 19:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mopokuume »

Mulla paljastui autossa sama oire eli kankien ylemmät laakerit kulahtanut, autolla kurvattu 55Kkm, epäilevät soikeaa laakeripesää syyksi ovat Tammerissa kuulemma mittauksessa. Auto siis 156 2.0 -04
juhala kirjoitti:
juhala kirjoitti:mulla vaihdettiin eilen hihna ja ajoituksenmuunnin takuuna ja toivoin että ko.kaltainen ääni poistuisi, mutta ei. Tyhjäkäynnillä kalkatus hävis ja auto suorittaa pehmeämmin ja paremmin eli muunnin oli kyllä skö, mutta tuontapainen sivuääni vielä häirii. kuuluu maantieajossa sellaisena tasaisena mökänä, kun olisi jokin pakoputkiviritys. Veikkaan itse jotain pakosarja juttua tai ihan vaikka laakeria koneessa (mitään en näistä ymmmärrä).
Autohan on kyllä ihan kalkkiviivoilla,, 17 000 km jo mittarissa ja jo vaihdetaan kallita osia kauheaan tahtiin. :shock:
täytyy ajaa Konalaan tuota kuunteluttamaan.
(Laitoin jo kerran mailia että ottaisivat keksintönsä takaisin, myyjä ei vastannut :o: )
No nyt se myrkyn keitti! Kävin autoa näyttämässä. Ja siellä asiantunteva asentaja totesi sivuäänestä.:"Tulee tod.näk kiertokangen laakerista, lohkosta joka tapauksessa! ":shock:
Ei voi miestä näin kohdella! Ostaa ensimmäisen melkein uuden auton neljänkympin kunniaksi ja homma on tällaista säätöä :crazyeyes:
Eli pajalle ja moottori auki jne... On joskus ajettu ilmeisesi öljystä kuivalla moottorilla.... Itselle kun vehje tuli mittarissa oli 10 600 ja nyt 7000 enemmän. Pimeetä!
Voiko näillä eväillä jo kauppoja perua? Eräiden tarkastetut takuuvaihdokit..prkle. :twisted:
edellisessä huollossa (14 000 km) jo juttelin äänestä, mutta silloin koeajolla ei huomattu kun en itse tajunnut osoittaa mitä ääntä tarkoitin. Juuri tällaista välttääkseni ostin maahantuojalta premium hinnalla vähänajetun. Tuohan on jo melkein petos! :wink:
Tämäkin tuli hankittua rakkaudesta muotoiluun.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Ja autokin on samanlainen, ellei peräti sama??

Jaa, ei taida kilometrien puolesta olla mahdollista.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

mopokuume kirjoitti:Mulla paljastui autossa sama oire eli kankien ylemmät laakerit kulahtanut, autolla kurvattu 55Kkm, epäilevät soikeaa laakeripesää syyksi ovat Tammerissa kuulemma mittauksessa. Auto siis 156 2.0 -04
ei ole, mutta muuten saatan tietää tapauksen. Koeajelin kesällä noilla kilsoilla olevan 04 JTS:n Helsingissä, autossa oli "niukahkosti" öljyä tuolloin.... :roll:
Auto oli punainen SW. Hinta oli ainakin tuolloin suht.edullinen, joten koneen laitto ei kokonaisuutta vielä ihan täysin tärvää. Tuo oli yksityishenkilöllä myynnissä.

Jihti
Viestit: 181
Liittynyt: 28 Elo 2007, 11:21
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Jihti »

Ei saakeli.. heitän nyt oman lusikan sekaan! Ostin jokin hetki sitten Alfa 156 1.8ts:n -00 ajettu 74tkm! ja juurikin tuolla n.2500rpm kohdalla kuuluu sellainen reso ääni kiihdytyksessä ja jos ajaa tasaisesti sillä kierosnopeudella! onko tämä tuota samaa vikaa...? itse lähinnä ajattelin sen tulevan jostain pakoputkesta tai jostain, en pitänyt vaarallisena. autossa kluitenkin on se 6kk takuu koska sen DA:sta ostin joten taidampa käydä siellä vähän kyselemässä..

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Itellä oli samaa vaivaa ennen jakopäänhuoltoa. 2500rpm kohdalla resonanssia ja rapinaa. Ihan sama oliko veto päällä vai ei. Tutkin äänenlähdettä paikallaan kaasuttelemalla ja jakopään seutuvilta se kuului. Kuvittelin kuitenkin että todellinen syy ois pakoputken mutka koneen alla.

No nyt kun huolto on tehty - ääni loistaa poissaolollaan. Kysäisin syyllistä huoltomieheltä ja tuomio oli moniurahihnan kiristin. joka oli ihan finaalissa.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Mun hihnalla ajettu 47 000 km. Ja kone kyllä pitää ihme mekkalaa kun kierrokset ylittyy sen 2300 -2500 rpm. Ensi heinäkuussa muistaakseni tulee 3 vuotta täyteen, et ei kai helvetti toi ny enne sitä laukee.... :roll:

Näky muuten tuore Brera eilen liikenteessä...

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

PK kirjoitti:Mun hihnalla ajettu 47 000 km. Ja kone kyllä pitää ihme mekkalaa kun kierrokset ylittyy sen 2300 -2500 rpm. Ensi heinäkuussa muistaakseni tulee 3 vuotta täyteen, et ei kai helvetti toi ny enne sitä laukee.... :roll:
Kyllä laukee, eikä ole paha homma käyttää vaikka vain näyttämässä sitä huollossa.... voi säästyä useampi tuhat euroa. Tarkistus maksaa maks 30e.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

PK kirjoitti:Mun hihnalla ajettu 47 000 km. Ja kone kyllä pitää ihme mekkalaa kun kierrokset ylittyy sen 2300 -2500 rpm. Ensi heinäkuussa muistaakseni tulee 3 vuotta täyteen, et ei kai helvetti toi ny enne sitä laukee.... :roll:
Usko pois, kyllä se voi laueta. En riskeerais.
Mulla remmillä ja kilkkeillä oli ajettu muistaakseni 45tkm ja 2v 10kk. Ei ois kuulemma kestäny enää pitkään. Samalla paskana ollut kiristin oli melkein katkaissut itse hihnankin.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Juu voi hajota helpostikkin. Mulla kuului kans epämäärästä meteliä kun kiihdytti, juurikin tuolla n.2400-2800 kierroksen tietämillä.
Kurkkasin kopan sisään ja tasapainohihnankiristin siellä kolkutteli tapissaan ja ite hihnankiristinkin oli kulunut (muovinen kun oli).

Rojut lähti ennenaikaseen vaihtoon (40tkm ajetut) ja ääntelyt katos.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

No melkein tuntuu että mulla tuo ääni olisi hieman vielä voimistunut, mutta jos sitä pitää kuvailla, niin se kuuloistaisi enemmän siltä kuin venttiilit kilkattaisivat siinä reilun 2000 rpm:n kohdalla. Autossani joku aiempi omistaja on vaihdattanut hihnan Lappeenrannan Deltassa 2005 ja soitin sinne, niin sanoivat että hihnan takuu on vuosi ja 15 000 kilometriä. No piruuttani soitin Lahden Deltaan, ni hemmo sano että takuu on vaihtoväli, että kannattaa olla yhteydessä vaihdon tehneeseen liikkeeseen... onkos muut kyselleet ja saaneet vastaavaa tietoa...

Vastaa Viestiin