HELP! Päästöt sekaisin-> 156 TS Korjattu!!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

HELP! Päästöt sekaisin-> 156 TS Korjattu!!

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Nyt kävin näyttää alfaa uudestaan konttorilla.
Ensimmäisellä yrityksellä oli HC 225 (max100) Vain tyhjäkäynnillä muut arvot oli ok!
Vaihdoin kaikki tulpat -> ne olivat TODELLA huonossa kunnossa lisäksi uusin ilmansuodattimen.
Toisella kerralla tuli seuraavat arvot:
Tyhjäk. CO= 5,83 / HC=325
@2000 CO=5,47 / HC=239 ja Lambda 0,86

Eli huollon jälkeen on kaikki arvot mennyt pahempaan suuntaan rajusti!!

Mitäs nyt keksitään??????

Auto siis -99 156 1.6 TS
Viimeksi muokannut nuhapumppu, 13 Helmi 2008, 06:26. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Jos sinulla on ohjelmisto jolla voisit itse seurata lambdan signaaleja joista voit muunnostaulukon perusteella katsoa onko arvot jonkin muutoksen jälkeen kohdillaan.

Kopio sivulta:
Seos palaa parhaiten, C0-pitoisuuden ollessa alhainen ja HC-pitoisuus erittäin alhainen. Pienin HC-pitoisuus saavutetaan yleensä CO:lla 0,4-1,0%. HC-pitoisuus kasvaa epätäydellisen palamisen johdosta seoksen rikastuessa tai laihentuessa riittävästi. Koska korkea HC-pitoisuus merkitsee epätäydellistä palamista, sen avulla on helppo tarkkailla seoksen palamista ja moottorin kuntoa.

Täältä näet vaivattomasti, kun vain tiedät lambdan arvot missä mennään:
http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm
Viimeksi muokannut Dobber, 23 Touko 2007, 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Fjöördi
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Maalis 2007, 18:02
Paikkakunta: Oulu-Raahe

Viesti Kirjoittaja Fjöördi »

Mulla tuossa alkuvuodesta CO päästöt oli tuota 6:n luokkaa.

Vika löyty pakoputken alkupäästä puuttui ruuvi ja pakoputki raollaan, lambdan anturi nokeentunut eikä toiminut yhtään. putken kiinni laiton jälkeen pieniä elonmerkkejä lambdassa, mutta pelasin varmanpäälle ja vaihdoin kokonaan uuteen ja sen jälkeen päästöt kohillaan

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Fjöördi kirjoitti:Mulla tuossa alkuvuodesta CO päästöt oli tuota 6:n luokkaa.

Vika löyty pakoputken alkupäästä puuttui ruuvi ja pakoputki raollaan, lambdan anturi nokeentunut eikä toiminut yhtään. putken kiinni laiton jälkeen pieniä elonmerkkejä lambdassa, mutta pelasin varmanpäälle ja vaihdoin kokonaan uuteen ja sen jälkeen päästöt kohillaan
Kävin DA:ssa lukemassa vikakoodit ja se antoi Lambdan vikakoodia eli ostin sitten uuden alkuperäisen lambdan ja vaihdoin sen. Vanha lambda olikin joku tarvike. Tänään käyn jossain mittaamassa noi savut uudestaan....

Edit: Tänään klo 14.00 mittaillaa savut uudestaan...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Nyt on savut mitattu!
Tyhjäkäynnillä HC oli 325 edelleen ja lamda 0.82!!!
Kierroksilla kunnon huudattamisella saatiin kaikki arvot kohdalleen myös HC (94)! Mutta kun pudotti tyhjäkäynnille nousi HC taas yli 200!

Soitin Auto Milanoon ja siellä olivat aika neuvottomia, sanoivat että katti saatta olla tukkoinen ja kannattaisi ajaa pitkä motarilenkki esim. Hki-Lahti-Hki! se saattaisi ehkä auttaa katin tukkoisuuteen, jos se edes on tukkoinen...

Mitä nyt tehdään :crazyeyes: pitääkö siisti alffa laittaa paaliin kun ei sitä enään leimttuakaan saa :twisted:

Milläs pystyisi selvittämään toimiiko ilmamääärä/massa mittari (mikä se nyt onkaan) Eikös se vaikuta myös noihin polttoaineseoksiin?
Fjöördi kirjoitti:Mulla tuossa alkuvuodesta CO päästöt oli tuota 6:n luokkaa.

Vika löyty pakoputken alkupäästä puuttui ruuvi ja pakoputki raollaan, lambdan anturi nokeentunut eikä toiminut yhtään. putken kiinni laiton jälkeen pieniä elonmerkkejä lambdassa, mutta pelasin varmanpäälle ja vaihdoin kokonaan uuteen ja sen jälkeen päästöt kohillaan
Missä se ruuvvi muuten tarkalleen oli joka sulla oli löysällä / irti????
Ja eikö puuttuva ruuvvi siiten pitänyt pörinää???
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no onko se pakoputkisto ym nyt tarkistettu ettei ole vuotoja?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla parani sama vika lambdan vaihdolla. Kaikki asiantuntijat väittivät ettei lambda anturi voi olla rikki kun lambda arvo oli kohtuuden rajoissa, mutta toisin kävi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Viallinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa kohonneen HC:n. Pitäisi antaa kyllä Bosch`in diagnostiikalla virheilmoituksen.

Toinen oire tuosta asentotunnistimen viallisuudesta on, jos kierroslukumittarin osoitin väräjää tiheällä frekvensillä kierroksien laskiessa vedosta kytkimen pohjaanpainamisen jälkeen laskeutuessaan tyhjäkäynnille.

Edellämainitut viat ja oireet omasta kokemuksesta sekä luettuna muistaakseni 156net`istä.

Edit (lisäys); Jos joudut tuon osan hankkimaan, niin Saksassa oli joku paikka, joka myy n. 100 euroon. Bosch`illa 250 euroa ja Deltalla varmaan satanen lisää.

Avatar
mattijus
Viestit: 5265
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kuten jo aiemmassa saman auton päästötopicissa muistaakseni totesin, päästömittauksen lambda-arvo on laskennallinen, eikä siitä voi suoraan päätellä lambdan toiminnasta mitään. Esim vuotava pakoputki vaikuttaa lukemaan.

Oletko tarkistanut imuvuodot? Vuotaako pakoputki?

Extreme hätäapuna voit kokeilla laittaa viinaa (Sinol / Masinol) lähes tyhjään bensatankkiin ja siitä sitten päästömittaus.
VMP

Fjöördi
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Maalis 2007, 18:02
Paikkakunta: Oulu-Raahe

Viesti Kirjoittaja Fjöördi »

Se ruuvi puuttu jo kun auton ostin. En hoksannut kun en sen kummemmin kuunnellut. Aattelin vaan että se on V6.

Mulla oli kans katti menny paskaseksi. Korjaamolla lambdan vaihdon jälkeen käskivät moottoritielle isoilla kierroksilla, että sillä se katti pikku hiljaa puhdistuu Minä huristelin Oulun motaria edes takaisin kierrokset 5000-6500. Ja seuraavana päivänä sama sessio juuri ennen katsastusta.

Se ruuvi puuttu siitä liitoksesta just ennen sitä lambdaa.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kyllä se vaikuttaa seoksiin. AFR = Ilma/Bensa suhde ja FAR = Bensa/Ilma suhde lukemaan. Katso linkki jonka aikaisemmin lähetin.
Viimeksi muokannut Dobber, 29 Kesä 2007, 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Yritän jotain kommentoida omista kokemuksista (samaa tarinaa löytyy varmaan haulla lisää). Eli nuo ensimmäisen viestin päästölukemat näyttävät tutulta, joskin minulla oli aikanaan vielä hieman hurjemmat lukemat, CO yli 6 (-> ajokieltoraja) ja HC jotain 500...700. Lambda-arvoa en valitettavasti muista. Syylliseksi paljastui lambda-anturi, joten sitä olisin ehdottanut. Uudella anturilla siis ilmeisesti tilanne korjaantui huomattavasti. Syystä tai toisesta tuo mittauksessa saatu lambda-arvo on kuitenkin edelleen rajusti pielessä, mikä käsittääkseni tarkoittaa että säätö ei toimi oikein eikä vaadittuihin päästöarvoihin silloin voi päästä. Kuten jo edellä kävi selväksi niin se ei automaattisesti tarkoita että itse anturi toimisi väärin, vaan esim vuotava putki voi aiheuttaa tuon.

Mieleen on jäänyt sellainen käsitys, että ehjä katti puhdistaa HC:tä noin 200 yksikköä, ei juuri enempää. Huom. jos joku tietää paremmin niin älähtäköön! Tuo lämmittämällä (huudattamalla) saatu muutos 325 -> 94 kuitenkin olisi suunnilleen tuon verran (EDIT: luin uudestaan ja ilmeisesti oli tyhjäkäynnilla 325 -> 200 ja kierroksilla sitten ???-> 94). Katti ei siis välttämättä ole tukkoinen. Omalla kohdallani kylläkin oli, ja autoa huudatettiin pihalla pitkän aikaa, minkä jälkeen se oli sylkenyt putken päästä "kaikenlaista" ja sen jälkeen oli mittaustulos suunnilleen puhdasta nollaa. Tämä siis anturin vaihdon jälkeen. (Seuraavana vuonna muistan että mittaus haalealla koneella antoi vajaa kahdensadan lukeman, katin huolellisen lämmittämisen jälkeen taas nollaa, joten vastaa jotenkin noihin edellisiin lukemiin).

Ilmin, asentoanturin jne. pitäisi ainakin periaatteessa antaa vikakoodia, joten olisko siellä putkessa nyt kuitenkin vuotoa? Muistelen kyllä palstalta jonkun tapauksen jossa viallinen ilmi oli ensin antanut lambdan vikakoodia (vai toisinpäin?), ja toisen vaihdon jälkeen sitten toista, eli kumpikin olivat lopulta rikki, joten onhan sekin mahdollista. Eli yksi etenemistapa olisi lukea vikakoodit uudestaan lambda-anturin vaihdon jälkeen. Se tietysti taas maksaa jne.

Sori paljon tekstiä ja paljon spekulaatiota, mutta vaikea aihe niin jos tästä jotain apua olisi. Kyllä tuohon varmasti ratkaisu löytyy, ei tarvitse paaliin laittaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onhan nyt sytytyspuoli varmasti kunnossa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Fjöördi kirjoitti:Se ruuvi puuttu jo kun auton ostin. En hoksannut kun en sen kummemmin kuunnellut. Aattelin vaan että se on V6.

Mulla oli kans katti menny paskaseksi. Korjaamolla lambdan vaihdon jälkeen käskivät moottoritielle isoilla kierroksilla, että sillä se katti pikku hiljaa puhdistuu Minä huristelin Oulun motaria edes takaisin kierrokset 5000-6500. Ja seuraavana päivänä sama sessio juuri ennen katsastusta.

Se ruuvi puuttu siitä liitoksesta just ennen sitä lambdaa.
Saman ohjeen sain sekä Delta-Autosta että Auto Milanosta.
Minä sitten reipppaana poikan motarille ja nelosella 120 km/h vauhtia kohti Porvoota, noin 5 km kehä kolmosen jälkeen syttyi laturin valo ja ohjus muuttiu jäykäksi ajoin tien sivuun ja huomasin apulaitehihnan puuttuvan kokonaan! ei muutakin hinuriila verstaalle ja huomenna mennään huudattamaan konetta uudestaa ja sitten taas nittaillaan niitä päästöjä uudetaan.

Lambda on tosiaan nyt vaihdettu, sytystys puolesta ein tiedä enempää kuin että tulpat on vaihdettu, vanhat olivat todella kuluneet!

Pakoputkea on katseltu mutta vuotoa ei ainakaa ole toistaiseksi havaittu.
Seuraavalla kerralla mitataan päästöt ennen ja jälkeen katalysaattorin jolloin saadaan varmuus siitä että onko vika katalusaattosissa vai muualla....

Kunhan nyt saadaan alfa taas ajokuntoon niin ehkä se aurinko kohta taas hymyilee.... :crazyeyes:
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

On mahdollista myös että jakopään ajoitus on pielessä...käy ja toimii suht normaalisti mutta päästöt ei mene rajoihin.

Onko bensasuuttimet katottu?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Antaako se välttämättä vikakoodia jos ei ole aivan mykkä mitkä ovat ne rajat jossa se alkaa oireilemaan. Ja kun muistaa, että kestoikä on n.2000 tuntia (>100 000km) niin voi jo siitä päätellä anturin olevan vaihtokunnossa. Boschin mukaan anturin kestoikä juuri Alfassa olevalla anturilla tai ts. vaihtoikä on 160tkm.

Tässä on hyvä esimerkki kuva kuinka jännitteentaso putoaa kun lambda alkaa olla riittävän kauan käytössä ollut:

http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/ ... a_erot.jpg
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

jiiässä kirjoitti:On mahdollista myös että jakopään ajoitus on pielessä...käy ja toimii suht normaalisti mutta päästöt ei mene rajoihin.

Onko bensasuuttimet katottu?
Kaikki´lienee mahdollista. Autosta on menny jakohihna poikki 168 tkm kohdalla ja kanteen on laitettu kaikki venttiilit ja ohjurit uusiksi sillonhan hihnakin on vaihdettu ja toki on mahdollista että jako olisi seksisin kun ei tiedä edes että kuka sen on tehnyt...

Mitä niistä besansuuttimista pitäisi katsoa?

*Edit* Eihän sieltä ollut sitten pelkkä hihna menny, kiristin ja jokin ohjainrulla oli sulanut myös!! Vastoinkäymiset jatkuvat..
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kannattaa laittaa tankkiin suuttimien puhdistusainetta sekin voi auttaa ongelmaan ja sitä kannattaisi käyttää säännöllisesti.

Minkä bensafirman polttoaineella ajat sen verran on tietoa että esim. st1 bensoilla varsinkin jos on lastutettu ja varmaan voi muutenkin tuottaa ongelmia eli 98 tankkiin jonkun muun aseman tai mieleuiten vpoweria? Tulee ongelmia varsinkin nakutuksen suhteen.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Dobber kirjoitti:Kannattaa laittaa tankkiin suuttimien puhdistusainetta sekin voi auttaa ongelmaan ja sitä kannattaisi käyttää säännöllisesti.

Minkä bensafirman polttoaineella ajat sen verran on tietoa että esim. st1 bensoilla varsinkin jos on lastutettu ja varmaan voi muutenkin tuottaa ongelmia eli 98 tankkiin jonkun muun aseman tai mieleuiten vpoweria? Tulee ongelmia varsinkin nakutuksen suhteen.
Joo tuota ainetta oon just mens ostaa, ie olel lastua tms kun on 1.6 ts :mrgreen: laitetaan V-Poweria ja lisäainetta.... kaikki auttaa...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
Gasolina
Viestit: 4733
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tarkasta nyt vielä se sytytyspuoli, ettei mitään jäänyt löysään tulppien vaihdon yhteydessä ja uusikin tulppa voi olla rikki.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo palamaton bensa nostaa HC:n ja sekoittaa Lambdan. Onko autossa muita oireita kuin tuo katsastusmittaus? Suurentunut bensankulutus, bensan hajua, kulkeeko normaalisti yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Kyllä se sytkä on sen verrasn katottu ettei sieltä ainakaan ole mitään irti...

Mitään muita oireita ei ole ollut kuion tuo kats.mittaus. Kulutuksesta en tosin ole ihan varma se on saattanut olla hieman koholla mutte sekin on selitettäviss ajotavalla.

Nyt kävi jo vähä hu udattamassa sitä noi n 25 min kehätiellä klomosella 100 km/h @ 4600 rpm ja kotipihalla katti tikitti hieman -> ainakin se on lämmennnyt kunnolla. Teen viikonloppuna vielä toisen reissun jollkoi ajan lenkin korkeilla kierroksilla jotta mahdollinen karsta palaa pois. Maanaintaina kahdeksalta mittaan kaasun neljänne kerran ja sillon päätetään mitä tehdään -> katti vaihtuu kaiketi seuraavana...

Nyt on apulaitehihna j akiristin + ohjainpyörä vaihdettu.
Syy miksi apulaiteihna katkesi oli kiristimen kiinnileikannut laakeri!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Täällä olisi myös tessun ( 1.8 ) päästöt sekaisin. Ilmi, lambda, öljy, suodattimet sekä tulpat ovat tuoreet joten niitä ei liene epäillä. Johtoja kylläkin? Yksi kuoreltaan haljennut puola on myös vaihdettu. Hihnan + ajoituksenmuuntimen vaihto tehty edellisen katsastuksen jälkeen.

Bensaa menee litran, kaksi yli normaalin ja veto on aaltoilevaa, sekä puolilämpimänä parempaa kuin moottorin kunnolla lämmettyä. Kunnolla lämpenemisellä tarkoitan yli vartin ajoa.

Tyhjäkäynti ok ilmastointi pois päältä, ilmastoinnin kanssa ryhtyy pogoilemaan.

Putkesta ei tule näkyvää savua vaikka kuinka polkisi, mutta pää on nokeentunut.

Päästöt olivat luokkaa (muistinvaraisesti)

CO: 0,46-0,52
HC: 170-220
Lambda: 1,010
CO2 en muista varmaksi mutta oisko ollut 17,xx
O2 en muista lukua, mutta mekaanikko sanoi jotta niin matala ettei isompaa pakoputkivuotoa (lambdan jälkeen kaiketi?) voi olla.

...joten hylkyä pukkaisi katsastuksessa.

Ideoita? Kuukausi aikaa keksiä vika tai hävittää auto.

Avatar
Janne
Viestit: 2126
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tuo HC arvo taitaa olla lähinnä kohollaan? Muut lienee rajamailla.
Oliko hiilivetyjen raja-arvo muistaakseni tasan 100? Liikaa palamatonta bensaa kulkee siis koneen läpi.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Sallitut arvot:
CO-pitoisuus: 0,20
HC-pitoisuus: 100
Lambda-arvo: 0,97-1,03
02-pitoisuus: 5,00%

Katsastuksessa:
CO-pitoisuus: 0,01
HC-pitoisuus: 18
Lambda-arvo: 1,00
CO2-pitoisuus: 15,74
02-pitoisuus: 0
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Päivitystä aiheeseen:

P0170 Lambda Regulation Above Maximum - tästä lähdetään ja ensi viikon maanantaina auto huoltoon. Alipaine ja/tai pakosarjan vuotoa epäilevät.

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Ruokoton kirjoitti:Päivitystä aiheeseen:

P0170 Lambda Regulation Above Maximum - tästä lähdetään ja ensi viikon maanantaina auto huoltoon. Alipaine ja/tai pakosarjan vuotoa epäilevät.
Mä epäilen kans tota pakopuolen vuotoo omassa kun putkisto " suhisee " hieman...
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Eipä ole tullut selvyyttä vielä. Bosch paja #2 testasi ilmin ja lambdan toimiviksi ja ei osannut muuta enää ehdottaa kuin ECUn uudelleenohjelmointia (joku softapäivitys tullut 2002) Deltalla.

Päästöt edelleen yhtä v**tuillaan, vikakoodi P0170 päällä, maantiekulutus 8,5-9l / 100km plus bonuksena tyhjäkäynti huitelee 3-4k välissä ja avaimella tehtävä kevytresetti ei tilannetta korjaa. Huimaa.

Auto on nyt seissyt 2 päivää Deltan pihalla odottamassa vapaata hetkeä katsomiselle. Sanoisinko jotta harmillista.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ruokoton kirjoitti:Päivitystä aiheeseen:

P0170 Lambda Regulation Above Maximum - tästä lähdetään ja ensi viikon maanantaina auto huoltoon. Alipaine ja/tai pakosarjan vuotoa epäilevät.
Onko tätä epäilyä tutkittu?
Ruokoton kirjoitti:Eipä ole tullut selvyyttä vielä. Bosch paja #2 testasi ilmin ja lambdan toimiviksi ja ei osannut muuta enää ehdottaa kuin ECUn uudelleenohjelmointia (joku softapäivitys tullut 2002) Deltalla.

Päästöt edelleen yhtä v**tuillaan, vikakoodi P0170 päällä, maantiekulutus 8,5-9l / 100km plus bonuksena tyhjäkäynti huitelee 3-4k välissä ja avaimella tehtävä kevytresetti ei tilannetta korjaa. Huimaa.

Auto on nyt seissyt 2 päivää Deltan pihalla odottamassa vapaata hetkeä katsomiselle. Sanoisinko jotta harmillista.
Jotenkin ihmetyttää, että miksi ECU yhtäkkiä pitäisi ohjelmoida uudelleen, jos päästöt olleet samalla ohjelmalla ja samoilla ehjillä palikoilla kunnossa. Jostainhan sen ohjelman on saatava väärää tietoa tai koneen liikaa ilmaa/bensaa. Miten olisi tuo imusarjan kunto, eikös jollakin ollut sekin rikki?

Jokin logikkahan tuossa viassa on oltava, vaikka "eksoottista" ja outoa tekniikkaa onkin, korjaamojen mielestä ainakin. Itsellä meni korjaamoihin maku kun 33:n päästöjen kanssa temppuilin. Olisivat vaan vaihtaneet arpomalla osia kalleimmasta alkaen... (olis voinut laittaa vaikka avautumisiin, mutta tulipa nyt tänne, kun haiskahtaa taas valohoito...)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sehän tässä onkin kun näillä palikoilla ei päästöjä ole mitattu ikään hyväksytysti. Autossa on uusi ilmi, lambda ja jakohihna + ajoituksenmuunnin on vaihdettu edellisen katsastuksen jälkeen.

Alkuperäisessä(?) lambdassa oli lämmityskarva maadoitettu suoraan auton runkoon ohi ECUn eli jotain vikaa, vikaa, vikaa tuossa on ilmeisesti ennenkin ollut.

Juu, arvonta ja työnvieroksunta hieman haiskahtaa. Helpompi vaihtaa palikkaa kuin todella tutkia missä vika on. :evil:

Avatar
TeroV.
Viestit: 540
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

jiiässä kirjoitti:On mahdollista myös että jakopään ajoitus on pielessä...käy ja toimii suht normaalisti mutta päästöt ei mene rajoihin.
Ääni yllämainitulle diagnoosille. Hihnanvaihdon yhteydessä voi varmasti jako heittää parikin hammasta, eikä se vielä vaikuta radikaalisti ajamiseen, mutta päästöt voivat seota totaalisesti. Ajoituksen kohdallaan olon luulisi olevan helpohko asia tarkistettavaksi millä tahansa jakohihnavaihtoja harrastavalla pajalla, muuallakin kuin Deltassa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ruokoton kirjoitti:tyhjäkäynti huitelee 3-4k välissä ja avaimella tehtävä kevytresetti ei tilannetta korjaa
Ainakin tyhjäkäynninsäätimen jälkeen tuo oli opetettava ihan testerissä, muuten tyhjäkäynti jäi roikkumaan useampaan tuhanteen. Avaimella tehtävä resetointi ja säätöarvojen uudelleenkoulutus ei tuohon jostain syystä riittänyt.

Onko sille säätimelle tehty jotain vai onko jossain massiivinen imuvuoto?
- Epäkelpokeräilijä -

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ei kaiketi - ajoin tuolta Bosch pajalta kohti Deltaa ja tyhjäkäynti ryhtyi vain kohoamaan ja kohoamaan. Alkaa menemään melko Kafkamaiseksi menoksi.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

TeroV. kirjoitti:Ääni yllämainitulle diagnoosille. Hihnanvaihdon yhteydessä voi varmasti jako heittää parikin hammasta, eikä se vielä vaikuta radikaalisti ajamiseen, mutta päästöt voivat seota totaalisesti. Ajoituksen kohdallaan olon luulisi olevan helpohko asia tarkistettavaksi millä tahansa jakohihnavaihtoja harrastavalla pajalla, muuallakin kuin Deltassa.
Tämä epäilyttäisi itselläkin koska eivät onnistuneet kerralla saaman jakopäätä kuosiin (ekan yrityksen jälkeen rallatti kiristäjä(?) melkoisen ikävästi - purku, uudelleen kasaus -> ok) - tämä siitä huolimatta että lukkopalat olivat saatavilla :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aika kummaa hommaa jos eivät edes tyhjäkäynnistä löydä vikaa, tuollaisen kolmen tonnin käynnin luulisi jo edellyttävän aika selvää murhepaikkaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Auto oli käännetty Deltan pihalla toisin päin parkkiin mutta mitään ei kuulunut asian tiimoilta - pitänee käydä huomenna kyselemässä montako planeetan pyörähdystä vielä kestää edes alustavan tilannearvion saamiseen.

Tämä alkaisi nyt olla enemmänkin avautumis-threadiin kuuluvaa.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Imusarjassa vuoto josta hörppii ilmaa. Imusarjan kotelon saumoissa ollut vuotoja. Näin tällä foorumilla jonkun 166 TS josta oli kuva korjatusta osasta.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Noniiin - nyt alkaa selviämään.

Katalysaattori on kutakuinkin kuollut - ilman useamman minuutin hehkuttamista siellä ei tapahdu yhtikäs mitään joka varmistettiin mittaamalla kaasut ennen ja jälkeen katin.

Hehkutuksen jälkeen saatiin hetkeksi melkein nollatulokset HC:lle - nyt vielä pitäisi selvittää mikä katin on murhannut ennenaikaisesti.

Yli 3k kierroksilla kattia lämmittäessä lambda heilahteli väliin 1.1 lukemissakin (tasakaasulla) mikä taitaa olla hiukka liian laihalla - tuosta voisi alkaa selvittämään muita murheita. Imuvuoto, ruisku, bensanpaine - joku muu, mikä.

cromatbo
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja cromatbo »

Alfoista ei isommin kokemusta ole, mutta tuon toisen italialaisen merkin kanssa on tullut taisteltua jo pitempään. Mulla oli tuossa Croma turbossa sama ongelma, eli HC:t korkealla ja muutenkin päästöt sekaisin. Mittauksissa ongelma korjaantui jostain syystä kierroksien kanssa eli yli 3000 rpm ja arvot olivat kunnossa. Vika paljastui kun mitattiin puristukset ja kävi ilmi että kahdessa sylinterissä oli ohivuotoa. Kone avattiin ja selvisi että pakoventtiileiden ohjurit olivat todella kuluneet ja venttiilit pääsivät liikkumaan reilusti. Uudet ohjurit ja venttiileiden koneistus niin homma on toiminut hyvin sen jälkeen. Saatiin jopa koneeseet tehot takaisin.

Voi olla kaukaa haettu, mutta mittaa nyt noi puristukset kuitenkin?!

Taitaa muuten tuo reilu hiilivetyjen käsittely olla syynä noihin katalysaattori murheisiin?

MDMKIV
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Loka 2006, 11:02

Viesti Kirjoittaja MDMKIV »

Nyt on sama vika täällä (-kin) :crazyeyes:
eli 156 1.6 ts -98
päästöarvot :
CO: 5,55%
HC:521 ppm
CO2:10,60%
o2:0,3%

ILMI vaihdettu, ensin tarvikkeeseen , joka piti konetta TODELLA rikkaalla (bensan kulutus n 20 l/100km +mustaa savua putkenpäästä. ILMI vaihdettiin sitten aitoon Bosch:ilaiseen jonka jälkeen ed mainittu mittaus.
Tulpat; +nokkaremmi vaihdettu+ Ei syö öljyä.
omat arvaukset :
a) Lambda (kimahtiko tuolla tarvike ilmillä ?) tosin AF-ratio listan mukaan linjassa ?
b) tarvii jonkun normaalia kovemman resetin jotta vanhat arvot nollaantuu.

c)täälläkin ehdotettu ilmavuoto (ei tosin suhise ja o2 vain 0,3%)


olisko raadilla ehdotuksia ?

ps :
(OBD piuha +alfa diag tilattu joten koodeja tulee myöhemmin) :evil:

dino
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

MDMKIV kirjoitti:Nyt on sama vika täällä (-kin) :crazyeyes:
eli 156 1.6 ts -98
päästöarvot :
CO: 5,55%
HC:521 ppm
CO2:10,60%
o2:0,3%

olisko raadilla ehdotuksia ?
ECU reset ja ajoa vähän pidempi lenkki. Sitten huudattamalla johonkin huoltamoon päästömittauksiin. Näin siis itsellä lambdan vaihdon jälkeen.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kyllähän noiden arvojen perusteella säädöt on aika pahasti pielessä joten kaikki anturit jotka vaikuttavat moottorin säätöpuolelle ovat mahdollisia. Varmaankin se lambda on ensimmäinen vaihtoehto ja jos ilmi on vaihdettu, niin se on ok. Kun saat ohjelmiston niin saat kerättyä tietoa ja otat tallenteen käyristä, niin se kertoo melkoisen paljon mistä lähteä vikaa hakemaan ja vikalista on myös hyvä ensin tsekata.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

pamaus
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pamaus »

Mulla oli 155 16v:n kanssa arvot pakokaasuissa päin p:tä. Syyksi paljastui ilmavuoto imupuolella. Ilmansuodattimen kotelolta lähtevä haitariletku oli haljennut n. sentin verran alapinnaltaan. Hörppäsi sitä kautta ylimääräistä ilmaa ja arvot aivan sekaisin. Uusi letku tilaukseen ja pikakorjauksena roudarin teippiä viiltokohtaan. Joskus näinkin yksinkertainen asia. Oli vaan pirullinen vika löytää... 8)

MDMKIV
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Loka 2006, 11:02

Viesti Kirjoittaja MDMKIV »

No niin !
Jari-petterin piuha ja Alfadiag hommattu. Lambdan käyrää en saanut ulos mutta 5 vika koodia muistissa, :failed component Lambda; ja Lambda regulation over limit tjsp... eli seuraavaksi lambda kauppaan ja sitten uudestaan mittarille . Ja lambdaksi vain originaali bosch:ilainen ?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kannattaa tyhjentää muisti ja ajaa hieman. JOSKUS esim.ilmi aiheuttaa seoksia joissa lambdan arvotkin käyvät rajojen ulkopuolella. Näin oli omassa autossakin tällä viikolla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Näin raportin omaisena - kävin katsastuksessa ( hylky: oik. yläpallonivel :P ) ja katsastusmies katseli kummissaan mukana tuomaani päästölappua sanoen että CO2 arvo ei voi pitää paikkaansa (~20%) - päätti mitata päästöt jossa vaiheessa minä olin melkoisen kalpeana, mutta äläkkös vain: ilman mitään erillistä hehkuttelua auto pukkasi täysin OK arvot (CO mitätön, HC 40, CO2 16%, O2 0,2%, Lambda 1,01)

Outoa on italialainen tekniikka. :shock:

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3253
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Sen ilma/alipaine letku vuodon voi aika helposti paikallistaa. Käyt vain ostamassa pullon startti pilottia, suihkuttelet sitä auton käydessä imusarjalla yms. letkuille. Aiheuttaa kierrosten nousua, jos pääsee jostain imeytymään järjestelmään.


nimim. 75 tessun letkut vuotivat niin ettei leimaa..

MDMKIV
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Loka 2006, 11:02

Viesti Kirjoittaja MDMKIV »

NO niin!
AR 156 1,6 ts -98
eli arvot oli ensin (uudella bosch ilmillä) :
päästöarvot :
CO: 5,55%
HC:521 ppm
CO2:10,60%
o2:0,3%

Tämän jälkeen uusi (Bosch) Lambda , vika koodien nollaus , Starttipilotin ruiskutus sessio (ei tulosta), pakoputkea kuunneltu (ei tulosta) , ja uudet arvot :
CO: 6,13%
HC:444 ppm
CO2:10,55%
o2:0,7%

eli käytännössä ei mitään muutosta . ALFADIAG antaa seur vika koodit :
P1653 Timingvariator solenoid:failed Short to GND
P0443 Canister circuit open
P0170 Lambda regulation above maximum limit (tämä pysyy hetken poissa kun nollaa mutta palaa sitten)

mitäs seuraavaksi kokeillaan ?
voiko tuo Variator- vaikuttaa tyhjäkäynti päästö arvoihin noin paljon ?
Nokkaremmi vaihdettu mutta tuota Variatoria ei ollut saatavilla siihen hätään joten sen on edelleen "DIESEL" ääninen.
Canister on ilmeisesti joku (aktiivi hiili) pänikkä mutta mites sen saa tarkistettua ?

5000 euron kiesiä EI viittis Deltaan viedä , voi "arvo" äkkiä tuplaantua :-(

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

MDMKIV kirjoitti:P1653 Timingvariator solenoid:failed Short to GND
Tämä ei ilmeisesti viittaa siihen varsinaiseen öljynpaineella ajoitusta vaihtavaan, nokka-akseliin asennettuun mokkulaan, vaan siihen solenoidiin, joka sitä öljynpainetta ohjaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5265
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Topicin aloittajalla oli myös HC liian korkea katsastuksessa, kiinnostaisi tietää onko ongelma ratkennut? Lisäksi jos/kun kyllä, niin millä päästöt tuli kuriin. Tiedosta voisi olla apua muillekin vastaavan ongelman kanssa painijoille.
VMP

Vastaa Viestiin