156 v6, jäähdyttimen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^^Mulla oli samat oireen. Poistuivat jäähdyttimen uusimisella.

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Mullakin on samat oireet eli moottori käy juuri samoilla yli 90 asteen lämpöasteilla kuin edellä kuvattiin ja ihan samoilla nopeuksilla ajettaessa.

Auto kävi korjaamolla ton takia tänään muuta ne ei halunneet vaihtaa syylaria "turhaan" ellen ehdottomasti sitä vaadi. En osannut vaatia. Olis pitänyt lukea tää viestiketju ensin.

Tuli kuitenkin mieleen kysymys, eli osaako joku selittää miksi se syylarin vaihto auttaa tähän ongelmaan? Onko se mennyt vain yksinkertaisesti tukkoon? Korjaaja sanoi että autoni syylari näyttää suht ok:lta, vain alin "rivoitus" on syöpynyt pois. Autolla ajettu 220tkm ja syylarilla about 70tkm.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

antra kirjoitti:Mullakin on samat oireet eli moottori käy juuri samoilla yli 90 asteen lämpöasteilla kuin edellä kuvattiin ja ihan samoilla nopeuksilla ajettaessa.

Auto kävi korjaamolla ton takia tänään muuta ne ei halunneet vaihtaa syylaria "turhaan" ellen ehdottomasti sitä vaadi. En osannut vaatia. Olis pitänyt lukea tää viestiketju ensin.

Tuli kuitenkin mieleen kysymys, eli osaako joku selittää miksi se syylarin vaihto auttaa tähän ongelmaan? Onko se mennyt vain yksinkertaisesti tukkoon? Korjaaja sanoi että autoni syylari näyttää suht ok:lta, vain alin "rivoitus" on syöpynyt pois. Autolla ajettu 220tkm ja syylarilla about 70tkm.
Kyllä itsellä ainakin kun katsoo syyläriä, mitä siitä nyt näkee on ylhäältäkin rivotusta jo kurtullaan siihen amlliin että varmaan puoli syyläriä on jäänyt kilometrien mukana tuonne ojan penkalle. Uusi syyläri odottaa vieläkin laatikossa laittajaansa :roll:
Life is too short to drive boring cars.

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Mun vanhasta syylarista ei ylhäältä näkynyt että olis huonossa kunnossa. Kun sain sen vihdoin irti, näkyi alareunasta noin 10cm matkalta osa ritilästä syöpyneen pois. Aika paljon sakkaakin tuli valumanesteiden mukana ulos.

Syylarin vaihto auttoi siis mullakin tohon lämmön kohoamiseen.

Ps. en ole ikinä elämässäni korjannut yhtään autoa tai edes mopoa. Aikaa operaatioon kului 5 tuntia, pääasiassa kiinni juuttuneiden ruosteisten ruuvien takia. Ja se tuuletintelineen pois saanti oli melkoinen ihme, se ei halunnut lähteä millään vapaaehtoisesti. Mutta homma hoidettu ja auto pelittää! Olen ylpeä itsestäni. Eikä jäänyt kun kaksi ruuvia yli! :-D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Homma aloitettu, eli syyläri on pois paikoiltaan tällä hetkellä. Johan olikin paskamoinen homma saada edes pois, saati sitten uutta tilalle.

Jouduin purkamaan alakautta kun ei lukkopelti irronnut toisista pulteistaan, tai sitten en vaan osannut.. Tuloksena yrityksestä yksi rikkinäinen räikkä ja pultista pyörähti kulmat, jeshhh. No alapuolelta otin sitten sen minkä palkin pois minkä päällä se syyläri "lepää", ja eikös siintäkin toisesta päästä palkkia katkennut molemmat ruuvit :twisted:

Pikaliittimen sain joten kuten ehjänä pois ja uuteen joten kuten vielä paikoilleenkin, aika näyttää pitääkö se mitään sisällään.

Homma jatkuu huomenna, luultavasti, jos ei paukkaa kauheeta rapulaa päälle.

Nimim. näinköhän tuo auto koskaan kulkee omalla voimalla enää :lol:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No tulihan se laitettua paikalleenkin se uusi tänään, paikalleen laitto oli nopeampaa kuin irroitus. Siitäkin huolimatta että piti porata kaksi katkennutta pulttia pois ja tehdä uudet kierteet, mutta nyt kestää taas.

Sain ilmeisesti sen "pikaliittimen" pitämään kun ei koe käytöllä ainakaan vuotanut yhtään :-D , jee...

Käytin koneen normaaliin lämpöön ja huomasin että ilmastointi päällä lähti flektit pyörimään mutta ilman ilmastointia vaikka lämmöt nousi 90c asteeseen ei flektit pyörineet :shock: Voikohan siinä nyt olla anturi rikki?

Huomenna jos jaksais napoa vielä puskurin kiinni ja pääsis ottamaan koe ajot niin kuulee varmaankin paremmin sen flektien toiminnan.
Life is too short to drive boring cars.

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Terve,
Ei se mun moottorin lämpiämisongelma syylärin vaihdolla sittenkään lähtenyt. Nyt myös resistorit tuulettimiin vaihdettu mutta ongelma jatkuu.
Flektit eivät lähde pyörimään sillä alemmalla nopeudella lainkaan, vasta hurahtavat sadassa asteessa päälle. Siispä vika voisi ilmeisesti olla siinä huolto cd:n mainitsemassa "4 stage pressure switch k10" jonka pitäs antaa signaali flekteille lähteä pyörimään hitaalla vaihteella. Mutta missä toi painekatkaisija on, miltä se näyttää ja miten se vaihdetaan?
Kiitos.
Antti

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Yksi ratkasu vois olla kokeilla vaihtaa se termarin vieressä oleva lämpöanturi. Onko ideoita mistä semmosen sais huokeella ja nopeasti? Jottei tarvi saksasta lähteä tilaamaan....
Kiitos
Antti

Avatar
Dio Natale
Viestit: 859
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Ei kuvaa

Lämpötilanant BMW/PSA/VAG vihr

155: 2,0TS-16V Valvonta VIHREÄ (M12x1,5) [1992-2005]
156: (valvonta voi olla myös mittarille!) 1,6/2,5 Valvonta VIHREÄ (M12x1,5) [1992-2005]tuolta voisi kysellä.Eli moponet ..ainakin anturit toimineet täällä,googlaa motonet ja hinta näytti 10,90.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

antra kirjoitti:Terve,
Ei se mun moottorin lämpiämisongelma syylärin vaihdolla sittenkään lähtenyt. Nyt myös resistorit tuulettimiin vaihdettu mutta ongelma jatkuu.
Flektit eivät lähde pyörimään sillä alemmalla nopeudella lainkaan, vasta hurahtavat sadassa asteessa päälle. Siispä vika voisi ilmeisesti olla siinä huolto cd:n mainitsemassa "4 stage pressure switch k10" jonka pitäs antaa signaali flekteille lähteä pyörimään hitaalla vaihteella. Mutta missä toi painekatkaisija on, miltä se näyttää ja miten se vaihdetaan?
Kiitos.
Antti
Alfadiagilla (varmaan muillakin) voi koittaa molemmat nopeudet ilman että huudattaa koneen kuumaksi. Samalla kuulee napsaako ne releet vai ei? Auttas vähän haarukoinnissa!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mutta missä toi painekatkaisija on, miltä se näyttää ja miten se vaihdetaan?
Tämä EI ole tietoa mutta arvelisin että painekytkimiä jotka ohjaavat puhaltimia on vain siellä ilmastoinnin puolella??
En lähtisi tuota ihan ekana uusimaan, vaatii kylmäaineiden poiston.

Mutta, tämä siis ei ole tietoa, vain arvaus :oops: oikaiskaa oikeasti tietävät jos ihan höpöjä kirjoittelen..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Joo, paineanturi on kuivaimessa kiinni. Sijainti etupuskurin takana pelkääjänpuolella. Vaatii puskurin poiston, jotta pääsee käsiksi.
Kylmäaineet pitää poistaa/järjestelmä ei ole enää suljettu, jos vaihtaa anturin.
Voi kokeilla toimintaa laittamalla hyppylangalla liittimestä maihin. Väriä en nyt muista.

Tämähän ei mielestäni liity lämpöihin, vaan ilmastoinnin kennon jäähdytykseen.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

kennosta yleisesti, kun ne ne ritilät karisee useammasta välistä niin jäähdytys heikkenee ja tuen hävitessä vesikanavista ne pullistuvat paineen vaikutuksesta. Omasta kun kennon vaihdoin niin kyllä oli nuo ritilättömät tosi pullistuneita, voi vain kuvitella kuinka lähellä on ollut repeäminen ja kennon nopea tyhjentyminen. Uudella kennolla paisarin pinta on alimmillaan täysin kylmänä kun vanhalla kennolla oli toisinpäin.

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Dio Natale kirjoitti:Ei kuvaa

Lämpötilanant BMW/PSA/VAG vihr

155: 2,0TS-16V Valvonta VIHREÄ (M12x1,5) [1992-2005]
156: (valvonta voi olla myös mittarille!) 1,6/2,5 Valvonta VIHREÄ (M12x1,5) [1992-2005]tuolta voisi kysellä.Eli moponet ..ainakin anturit toimineet täällä,googlaa motonet ja hinta näytti 10,90.
Kiitos. Moponetistä mukaan tarttui kaksi keskenään hieman eripaksuista anturia. Otin varmuudeksi molemmat sillä mielellä että toinen on väärä ja palautan sitten sen joka ei sovi reikään, mutta kun pääsin asennusvaiheeseen huomasin että molemmat anturit sopii kun niitähän on siinä termostaatin kupeessa kaksi vierekkäin. Miksi? Onko toinen mittarille ja toinen flektille?
toolman kirjoitti: Alfadiagilla (varmaan muillakin) voi koittaa molemmat nopeudet ilman että huudattaa koneen kuumaksi. Samalla kuulee napsaako ne releet vai ei? Auttas vähän haarukoinnissa!
Kiitos. Täytyy varmaan häntä koipien välissä soittaa korjaamoon jos ei flektit vieläkään ala toimia kuten pitäis.

Anturien vaihto sujui suht vikkelään kokemattomaltakin mutta täytyy vielä huomenna hinkata systeemistä ilmat pois, lämmöt kun nousee entistä korkeammalle eikä flektit vieläkään toimi kuin yhdellä nopeudella. Huomenna päivä uus. Tiedä vaikka lähtis pelittämään, sanoo ikuinen optimisti.

Avatar
nurmi
Viestit: 188
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Melko valmilta näyttää tämäkin :shock:
Kuva

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja antra »

Terve,
Tänään autosta mitattiin paisuntasäiliöstä lämmöt.
Auton mittari näytti 90 astetta kun paisuntasäiliössä vasta 65.
Auton käydessä paikallaan auton mittari kohosi 110 asteeseen jolloin flektit alkoivat pauhaamaan, paisuntasäiliössä
nesteen lämpötila 85 astetta. Mittarin anturi on vaihdettu just, samoin flektejä ohjaava nesteen lämpötila-anturi ja tietysti se syylärikin. Termari aukeaa ja letkut+syyläri alkaa lämpiämään
Mitä tarttis tehdä? Kysyy epätietoinen.
Kiitos avusta.
Antti

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tässä vielä oma syyläri mikä tuli vaihdettua joku aika sitten
Liitteet
IMAG0225.jpg
IMAG0225.jpg (216.53 KiB) Katsottu 4400 kertaa
Life is too short to drive boring cars.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja quppe »

Syyläri varmaan vaihto kunnossa, kun nestettä katoaa välillä, lämmöt nousee 90 jolloin flekti menee päälle.. kaupungissa ylikin ja eilen aamulla höyryä nousi edestä syyläristä ja muutenkin vihreyttä näkyy joissain kohti :lol: ?

Tänänä pitäisi mennä hakemaan uusi :shock:

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itse jouduin saman tilanteen eteen, kun auto oli lämpiämässä. Pukkas nesteet lattialle. Katselin täältä ohjeita ja aloin hommiin. Uusi syyläri 200 euroa paikallisessa varaosaliikkeessä, huomenna noudettavissa.
Työtä ei kannata pelätä jos jotenkin työkalut kädessä pysyy.
Työkalut jota tarvitset: 8mm piippuavain, 13mm piippuavain, 10mm piippuavain 13mm lista akun kiinnikkeelle, ristipäämeisseli, talttapäämeisseli. Ja jos suoritat työn kuten minä niin myös purkurauta :)

Ensin akun kengät irti 10mm piippuavaimella, ilmaletku putsarin ja imusarjan välistä pois talttameisselillä, käännetään sivuun ohuen letkun jäädessä paikalleen. Releet napsitaan irti akkutelineestä, käännetään sivuun. Paisuntasäiliöstä letku irti häiritsemästä, käännetään sivuun. Akkukannake irti 13mm kiintoavaimella, akku lattialle ja akun alta muovisuojakin pois. Akkuteline irti 13mm piippu ja akkutelineen takaa 10mm mutteri pois piipulla, pitelee jotain letkuja. Ilmanputsarin kotelo pois, lähtee nostamalla samalla kampeamalla imuputkea pois (tulee lokasuojan sisältä putsarin kylkeen) Flektille menevät 6 johtoa pois, nippusiteet katkotaan ja johdot käännetään sivuun. 8mm piipulla flektin 4 ruuvia pois, jakopään puolelta alimman saa lokasuojan etupuolella olevasta aukosta lattialla maaten. siirretään flekti keulasta oikealle ja käännetään vastapäivään pystyyn, tulee mukisematta. Syylärin letkut irti, itse en alaletkun pikaliitosta säälinyt kun teen uuden letkun ja klemmariliitoksen. Tälle jää tilaa kun ilmanputsarin korvaan tarvikevaparilla:) Ja klemmarit korvaan ruuvi-mallisilla joten väänsin ne piloille.

Sitten puskurin ritilä varovasti meisselillä kampeamalla kiinnikkeitten kohdalta pois, osa kiinnikkeistä saattaa hajota kun lukittu sisältäpäin jousirenkailla. (itse korjaan ongelman porakoneella ja mustilla peltikattoruuveilla). Molemmilta puolin maskin sivumuovit pois ristipäämeisselillä, lähtee nostamalla ylöspäin. Yhteensä 7 kpl kyseisistä aukoista näkyvää 8mm kannalla olevaa ruuvia pois piippuavaimella (toki piippuavaimen voi korvata räikällä ja 8 mm:n hylsyllä, mutta kun sellainen sattui käteen helpoiten:)).
Syylärin takaa ylhäältä konehuoneen puolelta 13mm piipulla yläkannake irti, väännetään syyläriä koneeseen päin ja nostetaan kannake kumeineen talteen. Itse väänsin kaksi syyläriä alhaalta paikoillaan pitävää ruuvia poikki purkuraudalla koska en jaksanut alkaa pohjamuovia irrottamaan. Syylärissä kyllä jää kiinnikkeitä ihan riittämiin!!!! syyläriä nostetaan hieman ja liutetaan oikealle päin, nostetaan pois.

Näin siis minä toimin, huomenna päivitän miten kasaus sujui. Pitäisi olla lastenleikkiä jos sopivan taipuisan alaletkun saan varaosaliikkeestä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja quppe »

Noniin tosiaan tuli Hessulta hankittua hintaa 206,50€ joka taisi olla halvimmasta päästä

^
Perskuta, juuri jotain neuvoja olin kyselemässä, että mitä pitää ottaa huomioon eli kiitokset tuosta. Projekti pitäisi tehdä katoksessa ulkona joten toivotaan että säät suosivat lauantaina :drinking:

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Vielä sen verran, että meninkin ekaa kertaa tankkaamaan 95:sta ruottista, tankkauksen jälkeen tuli nykinää ja ajotieska herjaa jotain control system failurea. Onko ruottin bensassa niin paljon kosteutta vai voiko 98:sta siirtyminen olla niin kranttua alfalle? tällekin lie oma osionsa täällä mutta kysynpä kuitenki. Kiitos vastauksistanne.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^No 156 näyttää puuttuvan E10-listasta, vai onko sveduissa vielä E95 myynnissä?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ruottisa kai myy ihan puhasta 95:sta ja sitten se e85... Juu näytti tuo Valeon syläri olevan ihan tinaamalla korjattavissa (kuparikenno), jos siis ei työlle laske kauheaa arvoa ja tinaustaito on olemassa. En sitä kuitenkaan paikalleen laita kun uuden oon jo hommannut. Jääköön varalle.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Juu siis pieni korjaus tuohon edelliseen viestiin koskien syylärin vaihtoa. Eli jäähdyttimeen menevät letkut irroitetaan ennen kuin flektejä aletaan purkamaan. Ja itse tein flektin jakopään puoleiseen alimpaan reikään hahlon viilalla, jolloin voin laittaa kyseisen ruuvin syyläriin pitkän matkaa hollilleen ja "muljauttaa" flektin paikalleen syylärin jo paikallaan ollessa. :)

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Juu, nyt on jäähdytin vaihdettu, nou propleemo. Yritin pöljyyksissäni tuota yläkiinnikettä tunkea väärinpäin, hyvä etten ruuvilla kiristänyt halki. Muuten ok hommeli, alaletkun ostin varaosaliikkeestä ja pikaliittimen heitin mäkeen. Orgineeli ilmanputsari ei sovi paikalleen enää, mutten sitä aio laittaakaan. Mahtavat imuäänet tuolla vaparilla ja paljon helpompi putsata/vaihtaa. Ei tarvi kun irrottaa imusarjalle menevä letku ja putsari klemmarilla pois. Heleppoa ku heinän teko:) Ja vikailmoitukset hävisi kun vuorokauden akku lattialla, puoli tuntia ei siihen riittänyt. Ja jotenkin tuntuu että tehoa tuli lisää, johtuu kai siitä kun en kovin usein ole putsaria viitsinyt vaihdella koska vaatii kauhiasti aikaa ja nysväämistä. Lisäsin kuvan alaletkusta, jonka alle laitoin kumipalasen koska vanha pikaliitin oli hangannut alla olevia putkia vasten. Ja kuva myös vaparista.
Liitteet
nimetön.jpg
nimetön.jpg (117.44 KiB) Katsottu 4224 kertaa
nimetön1.jpg
nimetön1.jpg (80.49 KiB) Katsottu 4224 kertaa

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Asiasta toiseen, jäähdytinremppa ok. Ja ruottalaista pensaa en voi enää syyttää, kun tilasin tuon http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... 6d9aa962fe" onclick="window.open(this.href);return false; Silläpäs selvisi että puola 4-pytystä on viallinen. Sen vaihdoin ja kuittailin häiriöt pois ja homma alkoi pelittämään. Alfako muka kallis korjata? höpönlöpö jos tällainen tomppelikin siihen pystyy!!!! ;)

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Niin ja tuo liitinhän löytyy sulaketaulun yläreunasta ratin vasemmalta puolen. Nyt itsekkin vasta huomasin missä koko sulaketaulu sijaitsee :) eli vasemmalta puolen rattia pienen säilytyslokeron päältä siipimutteri pois ja muovi onkin löysillä nipsuttimilla kiinni. Tää nyt ei ehkä oo oikeassa osiossa tää teksti eikä edellinenkään, siirtää ken haluaa.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re:

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Ois ehkä pitänyt laittaa tuonne tyhmiä kysymyksiä osastolle mutta tulkoon nyt tänne. Mikä on mielestänne "normaali" moottorilämpötila johon 156 V6 voi kivuta kun ajetaan moottoritievauhtia lämpimänä kesäpäivänä? Reagoin omiin lämpötiloihini hieman viime kesänä mutta syksyn tullen asia unohtui. Nyt ollaan lähdössä Italiaan ja asia rupes taas mietityttään, pahinta on että en ehdi enää vaihtaa vaikka olis tarvettakin. Tänä kesänä ei vielä ole ollut tosilämmintä päivää ollut mutta 24 C lämmössä saattaa ajoittain käydä yli 90C. Eihän tuossa vielä mitään ongelmaa mutta jos lisätään lämpöä, kuormaa ja vauhtia niin kuinkahan käy. Mihin asti tuo mittari kärsii nousta ennenkuin pitää huolestua ja vähentää rasitusta? Siinähän on vaan yksi viiva 90 ja 130 välillä, mitähän tuokin viiva sitten merkkaa?

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja Monza »

Auristo kirjoitti:Alfisti.netistä:

Cooler / watercooler Alfa 156/156SW, 1.6 16V TS -> 3.2 V6 GTA
199,00 EUR per pieces

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... 6-GTA.html
Päivän hinta nykyään näyttää olevan 249,90. Hmm. yksi syyläri muka koko mallistoon? GTA:han on oma varaosanumero ja sen pitäisi olla tehokkaampi kuin 2.5 busson. Ostin AK:sta 313 alvin kanssa, tässä tapauksessa en lähtisi tuolta tilaamaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mahtaiskohan tämä olla kuitenkin GTA:ta varten?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... 6-GTA.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Monza »

Aquatica kirjoitti:Mahtaiskohan tämä olla kuitenkin GTA:ta varten?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... 6-GTA.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, saattaa olla tuolla toisella sivulla turhan laaja mallisto. Eipä tuo AK:n hinta silti mikään totaalinen ryöstö ollut.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Tämä on myös hyvä paikka katella jäähdyttimiä, löytyy sekä alkuperäistä (Valeo) että aftermarkettia. http://www.shop4parts.co.uk/?name=store ... cts=Search" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Ottimo kirjoitti:Ois ehkä pitänyt laittaa tuonne tyhmiä kysymyksiä osastolle mutta tulkoon nyt tänne. Mikä on mielestänne "normaali" moottorilämpötila johon 156 V6 voi kivuta kun ajetaan moottoritievauhtia lämpimänä kesäpäivänä? Reagoin omiin lämpötiloihini hieman viime kesänä mutta syksyn tullen asia unohtui. Nyt ollaan lähdössä Italiaan ja asia rupes taas mietityttään, pahinta on että en ehdi enää vaihtaa vaikka olis tarvettakin. Tänä kesänä ei vielä ole ollut tosilämmintä päivää ollut mutta 24 C lämmössä saattaa ajoittain käydä yli 90C. Eihän tuossa vielä mitään ongelmaa mutta jos lisätään lämpöä, kuormaa ja vauhtia niin kuinkahan käy. Mihin asti tuo mittari kärsii nousta ennenkuin pitää huolestua ja vähentää rasitusta? Siinähän on vaan yksi viiva 90 ja 130 välillä, mitähän tuokin viiva sitten merkkaa?
Itse vetelin viime kesänä pari viikkoa hajonneella syylärillä mökille ja takas lämmöt siellä 110c kohdilla. Ei rikkonut mitään mutta tuskin tuo kovin hyvääkään tekee pitemmän päälle. Lämmöt täysillä, ikkuna auki, ulkona +32c, ei ollut herkkua ajaa satasen vauhtia 150 kilometriä.

Suosittelisin vaihtamaan sen syylärin pikemmiten.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=163" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta kannattanee kysellä. Vaikka näyttää varasto nollaa, soittamalla selvinnee. Jos eivät ole lomalla. 2-15.7 ovat lomalla.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Itse irroitin letkulämmittimen alemman klemmarin ja valuttelin sieltä enimmät nesteet pois.
Silloin ei tarvitse ährätä sen pikaliittimen kanssa syylarin ollessa paikallaan. Ja uuteen kennoon sen saa kiinni ennen autoon asennusta.
Räikkälenkillä oli helpoin avata ja laittaa kiinni edestä katsottuna vasen alempi flektikehikon kiinnike.

Tietysti ilmansuodatin on näppärä vaihtaa samalla.
Aikaa ripeydestä riippuen menee varmaan 3-5h.

Uusissa kennoissa ei taida olla ylhäällä "uraa", jossa tiivisteet (syylarin ja lukkopellin väliset) saisi helposti pysymään. Täytynee joskus liimalla vetää kiinni.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Bones »

normilämmöt on omassa niin että mittarin neula sojottaa tasan 9:n kohdalla. jos menee yli ysikympin maantieajossa, vaihda syyläri, jos jää numerottomalle viivalle, termaria vaihtoon.

faceliftissä ei taida onnistua vaihto puskuri paikallaan, ilmastoinnin kennoa ei saa pois kun kiinnitysruuvit on sen tuuliohjaimen takana. tai ehkä joku guru onnistuu mutta helpoimmalla pääsi kun ruuvasi puskurin tieltä. itsekin irroitin ensin letkulämppäristä ja sieltä nesteet pihalle.

mielestäni omassa oli urat ihan samalla lailla kuin alkuperäisessä, ainakin tiivisteet sinne asettui.
200 baria vaparissa..

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla jää niiden väliin (90 ja se alempi) termari on viime vuonna vaihdettu ja mallia Heikan 86 tai 87 asteinen.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tilasin uuden syylärin ebaysta. Hinta on ainakin kohdillaan, sitä en tiedä onko millainen

http://viewitem.eim.ebay.fi/ALFA-ROMEO- ... 7549203018" onclick="window.open(this.href);return false;
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

KauGoH kirjoitti:Tilasin uuden syylärin ebaysta. Hinta on ainakin kohdillaan, sitä en tiedä onko millainen

http://viewitem.eim.ebay.fi/ALFA-ROMEO- ... 7549203018" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
^Tuohan on ilmainen - ed. omistaja oli omaan JTD:hen vaihdattanut kuitin mukaan 300 euron orkkissyylärin :?
Laatu ???

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Minäkin vaihdoin edelliseen V6:seen ja ostin Heikalta yli 200€. Joten ei tossa kauheesti voi vikaan mennä jos tuo vaan mahtuu paikoilleen :-D

Aloin tänään kaupungilla ajaessa ihmettelemään kun lämmöt nousee yli 90 asteen vaikka 2 astetta vaan ulkona lämmintä. Pelti auki ja haperoa on koko syyläri. No ei kun vaihtoon.
Life is too short to drive boring cars.

soundstream
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
Paikkakunta: Porvoo/Sipoo

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja soundstream »

Minäkin tilasin Heikalta uutta jäähdytintä, meinasin vaihtaa sen parin viikon kuluttua ja ajattelin kysyä että muistaako joku tuon alavesiletkun liitoksen o-renkaan tarkkaa kokoa? Voisin käydä tällä viikolla tiivistekeskuksesta hakemassa valmiiksi kotiin sen.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Mulla on kans aika ryytyneen näkönen syyläri, kun tilasin brembon jarryhilippeet mister-autosta niin vilkasin sieltä hintoja.
NRF - Viite: 58215 120,57€
VALEO - Viite: 732013 206,20

Uskaltaako tuohon NRF merkkiseen luottaa?

odE
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Elo 2012, 12:37
Car(s): 156 2.5 V6 '01
Paikkakunta: Karkkila

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja odE »

http://spareto.ee/products/58215-radiat ... ne-cooling" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Sain vaihdettua tuon ebayn syylärin. Hyvin meni paikalleen ja ainakin viikon nyt toiminut moitteettomasti, ei vuodakkaan. "pikaliitin aiheutti suurimman työn että sai ensin irti ja sitten pitävästi paikalleen uuteen, laitoin vielä varmuudeksi klemmarin päälle.

Halpa remontti kun osat ei maksanut sataa euroa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
T Blomfeldt
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja T Blomfeldt »

Onko tietoja näistä halpis-syyläristä, ovatko kennot niissä putkimalleja jossa muovispiraali sisällä vai ovatko ne ohuesta neliskantti-profiilista tehty?

Tuo Thermotec mitä maksaa ~50 euroa tuntuu naurettavan halvalta, mahtaako laatu myös olla naurettavan huono :roll:

Avatar
Alexander Borgå
Viestit: 142
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 15:21
Car(s): Skoda Octavia RS -19 & 156 Boselift Busso -03 exät: Audi A3, MB CDI 220, BMW E90 320d, 156 V6,155 TS 16v, 156 SW JTS, 155 TS 8v, 159 1.9 JTS & 147 1.9 M-Jet
Paikkakunta: Porvoo

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Alexander Borgå »

Mä tilasin ja käyttäjän kalliais kanssa väänsin tänään paikalleen Thermotecin jäähdyttimen.
Homma toimi ja osa oli fiksun oloinen.
"Leave me alone, I know what I´m doing!"

Avatar
T Blomfeldt
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja T Blomfeldt »

Tuntuu lupaavalta. Kai minunkin pitäisi tilata uusi jäähdytin Virosta..

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06(ex)
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja nonno »

Tuli myös vaihdettua syylari, Behrin tarvikesyylari ja hyvän tuntuinen. Vanhat vedet tietenkin ulkona koneesta ja nyt sisällä pelkkää vettä sen aikaa, että näkee vuotaako jokin paikka.

Nyt on kuitenkin ongelmana se, että mitä pakkasnestettä pitäisi oikein käyttää alkupään 156:ssa. Poikkesin tuossa Motonetissa ja siellä oli näkyvillä ohjetaulu, jossa varoiteltiin "vanhan vihreän" käytöstä. Tietääköhän kukaan, minkä väristä ainetta näissä autoissa oli uutena silloin 15 vuotta sitten. Nyt olisi hyvä tilaisuus vaihtaa oikeaan aineeseen kun järjestelmä on ollut oikeastaan tyhjänä ja nyt pelkkä vesi huuhtelee kanavia.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mä laittelin tätä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-9843" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyy avainsanat vanhempiin, alumiini.
Sitä en tiedä mitä on alunperin ollut

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 v6, jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Liekkö tuo "vanha vihreä" tarkoittaa sitä vanhanaikaista vihreätä, mikä ei missään nimessä tykännyt (jos oikein muistan) alumiinin kanssa yhteistyöstä? Itselläni on nyt jotain uudempaa (oletan) vihreetä, kuten oli edellisessäkin. Vihreätä voi pääsääntöisesti myös sotkea sinisen kanssa, mutta harvemmin punaisen. Mutta sitten on kuulemani mukaan myös punaista, jota voi sotkea samanlaisen sinisen tai vihreän kanssa, eli värikään ei pakosti kerro mitään.
Kunhan se litku täyttää valmistajan vaatimukset ja tulee toimeen alumiinin kanssa, ei pitäisi hätää olla - uskoisin, että kaikkea normaalisti hyllytavarana löytyvää väristä riippumatta.

PS.
Itse muistan korjaamolta varoiteltaneen nimeomaa punaista, mahdollisesti jotain GM:n litkua? Sitten oli joku Öpel/GM-tökötti (vai oliko Ford kuitenkin?), joka oli melkein väritöntä, joskus sellaista pissin keltaisen suuntaista... Sitä ei kuulemma oikein mihinkään kannattanut laittaa. Tästä voimme päätellä, että oikeen mikään väri ei toimi oikean minkään kanssa, jos eri korjaamoita tai myyjiä on uskominen. Se sanottua; itse laitan niitä geneerisiä kuluttajalle myytäviä litkuja, jos ei erikseen sanota. Nykyisessä on ennen ollut punaista ja se on jopa paisarin värjännyt aikanaan, joka näyttää harvinaisen häiritsevältä kun pellin avaa...

Edellisessä oli ensin siniset, sitten vihreät ja sitten vihreä-sininen-komboa, kun defan letkulämppärin liitokset falskasi ja nestettä katosi taivaan tuuliin ihan tarpeeksi paljon.

Vastaa Viestiin