Oma merkki valinta mietityttää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Oma merkki valinta mietityttää

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tulin juuri apparalta katselemasta historicin testejä, alkoi oma harrastaminen myös mietityttää. Olen aina ollut nopeiden autojen ystävä, harrastajakin. Tallissa ollut mm. -81vm B9 alpina, niitäkään ei täälä liikaa ole.

Katselin siinä erään gtv:n kulkua radalla, kaikilla alfaholiksin alusta palikoilla, kuitenkin ihan "oikea" kilpuri. Olen pitänyt alfaa nopeana, mutta ei sillä edes pärjännyt aikakauden escortille, monzalle... yms. Olihan siinä ryppäässä myös uudempia ja nopeampia autoja. Ainoa mistä ohi päästiin oli mini.

Kuvittelin ehkä hieman alfan kulkuvaroja paremmiksi.. täytyy vain alkaa harkita taas noita mutteriwirityksiä, niillä kun päästään oikeasti lujaa.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei alfasta mitään formulaa saa, mielestäni maine on ainakin minun silmissäni tällä hetkellä hieman kyseenalainen.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Juu kyllä harvemmassa taitaa olla oikeasti nopeat Alfat tässä maassa.

Vaan ei se kalleimmillakaan palikoilla varustettu auto kulje itsestään siellä radalla vaan kuskin täytyy osata ajaa ja säätää autoa oli se sitten mutteriviritys tai ei.
Tällä nyt en sitten tarkoita tuota kumimuumin mainitsemaa gtv:tä vaan ihan yleisesti (ei ole harmainta hajua ko. autosta tai henkilöstä).

Noita Oopeli-, Fjoord-, Bmw- ym. harrastajia/rakentajia on niin paljon enemmän, että varmasti löytyy nopeita autojakin.
Tuskin Alfoissakaan mitään rakenteellisia tai muita rajoittavia tekijöitä on nopean auton rakentamiseen, eli ei muuta kun rohkeesti virittämään vaan! :)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tavallaanhan tässä korostuu oma keskinkertaisuuteni...??
Alfahan on nopea osaavissa käsissä.. :mrgreen:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse olen täysin vain penkkiurheilija, siis autourheilussa. Tilastollisestihan Alfa pärjäsi hyvin omana aikakautetaan. Samoin "tehtaan" historic porukkakin on voittanut mm. EM:n. Autourheilu on kuitenkin aika nopeasti kehittyvää. Jos kaksi 70-luvun autoa kilpailee keskenään ovat ne aivan eri lähtökohdissa jos toinen on suunniteltu 67 ja toinen 77 vuonna. Samoin auton kehityskaari on merkityksellinen. Jotain B-Asconaa vietiin rallissa ja radalla pitkään ja paljon. Osia tehtiin ja kehitettiin huomattavasti enemmän ja pitempään kuin Alfoihin. Tietysti käytännössä tulee vielä rengas, kuljettaja, säädöt, luokkaerot yms. vaikuttavat kierrosaikaan paljon.
Ja jos 60-70 luvun Alfan otti suoraan hihnalta niin ei montaa merkkiä ollut nopeampaa tai tehokkaampaa. Vaikkapa Alfetta sedan, esittely 1972, 1.8L kone ja 122hp. Puhumattakaan 1963 esiteltyä Bertone GTV:tä, moottoritehot olivat tuolloin "käsittämättömiä". Tosin niin oli auton kilpailumenestyskin.
Toki Alfalla on pahoja floppejakin. Pahimpana ehkäpä koko Formula 1 touhu 80-luvulla.
Ja Minihän kiusasi aikanaan montaa isompaa merkkiä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Buon di,

Komppaan pohjoisen Alfistia. Kyllä GTV:n ja minkä tahansa Alfa Romeon
kilpailuhistoria kestää tarkastelun ja antaa aihetta rinnan röyhistelyyn
niin halutessa. Kyse lienee pitkälti siitä, että tietoa, taitoa, osia ja
harrastuspohjaa moneen muuhun merkkiin täältä suomenmaasta löytyy helpommin ja halvemmalla.
Ja aika on tehnyt tehtävänsä kaiken tämän kasvattamisessa, nykyään esim. rengastuksella
voidaan käsittääkseni tehdä asioita joihin aikanaan tarvittiin italialianen alustainssi.

Summa summarum: 2000-luvun tekniikalla ja osaamisella saadaan Opel Monzakin kulkemaan kovaa :=)

Ja minulla siis ei ole mitään Monzaa vastaan, harvinaisen sympaattinen
Opel, mutta ei varmaan kannata verrata GTV:n kilpailumenestyksen
osalta.

-Tazio
Odottaa mielenkiinnolla lyökö joku kohta pöytään käsittämättömät
kilpailumeriitit Monzalle.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Minullekin on pistänyt silmään tuo Alfojen vaisu meno historic kisoissa. Itse olen käynyt kolmen vuoden aikana niin Kemorassa kuin Ahvenistollakin katsomassa ja aina on Alfat olleet luokissaan viimeisinä. Rengastuksen piikkiin ei tuota voi laittaa kun esim historic luokissa on renkaat rajattu aika tarkasti. Samoin virittäminen on sallittua vain aikakauden mukaisilla varusteilla ( http://www.historicrace.fi/HISTORIC.HTM Ehkä menohalujen puute selittyy kuskin kyvyillä, jos nuo autot on kerta omalla aikakaudellaan olleet hyvä kulkuisia verrattuna muihin. Tiedä häntä.

Tuo GTV ajaa roadsport luokassa, jossa säännöt on hieman väljemmät. Ei tuo roadsportissa ajava Monzakaan tosin ole sarjassa menestynyt vaan on niitä peräpään pitäjiä :-D

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

tsav kirjoitti:Minullekin on pistänyt silmään tuo Alfojen vaisu meno historic kisoissa. Itse olen käynyt kolmen vuoden aikana niin Kemorassa kuin Ahvenistollakin katsomassa ja aina on Alfat olleet luokissaan viimeisinä. Rengastuksen piikkiin ei tuota voi laittaa kun esim historic luokissa on renkaat rajattu aika tarkasti. Samoin virittäminen on sallittua vain aikakauden mukaisilla varusteilla ( http://www.historicrace.fi/HISTORIC.HTM Ehkä menohalujen puute selittyy kuskin kyvyillä, jos nuo autot on kerta omalla aikakaudellaan olleet hyvä kulkuisia verrattuna muihin. Tiedä häntä.

Tuo GTV ajaa roadsport luokassa, jossa säännöt on hieman väljemmät. Ei tuo roadsportissa ajava Monzakaan tosin ole sarjassa menestynyt vaan on niitä peräpään pitäjiä :-D
Ah.. ensimmäinen joka tajusi mitä tarkoitettiin.

Ei mua oikeasti kiinnosta paskaakaan, onko alfalla pärjännyt jyväjemmareiden latoympärityönnössä -55 ja -61. Tai monza -86.
Vaan se että miksi sillä ei tänäpäivänä päästä radalla enää lujaa.

Alan siis epäillä, mahdanko saada edes rahan kanssa autostani nykyisen harrasteympäristöni (datsuneita ja paljon alfoja) sisääpiirille pärjäävän auton ?? (anteeksi unohdin sen erään vihreän gtv:n, sille ei pärjännyt kutitetulla tessulla) <-- toisaalta tuosta mun 75 ts:stä meni kaverin loimaalla heiluva finni heittämällä ohi.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

kumimuumi kirjoitti: Ah.. ensimmäinen joka tajusi mitä tarkoitettiin.

Ei mua oikeasti kiinnosta paskaakaan, onko alfalla pärjännyt jyväjemmareiden latoympärityönnössä -55 ja -61. Tai monza -86.
Vaan se että miksi sillä ei tänäpäivänä päästä radalla enää lujaa.
Ok, asia tuli selväksi. Ainakin minua johti hieman harhaan tämä:
kumimuumi kirjoitti: mielestäni maine on ainakin minun silmissäni tällä hetkellä hieman kyseenalainen.
Luin tuon maineen tarkoittavan muutakin kuin juuri eilen tai
viime viikolla tapahtuneita


-Tazio

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Niin mainehan tarkoittaa montaa asiaa. Merkin mainehan on syntynyt jo vuosia sitten, silloin alfa on ollut varsin kilpailukykyinen.

Ihmettelen vain, että mistä se on voimansa tähän päivään saanut.. eilen kun ei oikein radalla pärjätty. Ehkä säädöt olivat huonot, kuljettaja?? tai appara ei vain sovi alfan luonteeseen...

Ei gtv:llä mitään -80 lukuisia ämmäläisiä haasteta, mutta.. kavereiden kesken pitää kyllä pärjätä. Niin radalla kuin esson baarin puheissa.
Tosin mulla on kyllä vatasen jalat ja omat kädet.. :mrgreen:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

kumimuumi kirjoitti: Ei gtv:llä mitään -80 lukuisia ämmäläisiä haasteta,
Ei ehkä pitäisikään olettaa, että GTV tarjoaisi vastusta M3:lle.

Eivät tainneet aikanaankaan peistä keskenään taittaa. Eikös M3
astunut kehiin '87 ja GTV6 puolestaan väistyi jo '85 - keräten uransa
aikana 4 ('82 - '85) merkkimestaruutta.

-Tazio

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

viimmeinen virallinen valmistusvuosi GTV6:lle on 1986..

ja mielestäni on todellakin huono verrata E30 M3:sta GTV6:een koska vastaava BMW on ehkä ennemminkin E30 325i..

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Oma merkki valinta mietityttää

Viesti Kirjoittaja juhala »

kumimuumi kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei alfasta mitään formulaa saa, mielestäni maine on ainakin minun silmissäni tällä hetkellä hieman kyseenalainen.
Uskosi horjuu, veli hyvä! Vahvistukseksi 15 "Ave Alfaa" katoliseen munkkityyliin!

Ei vaiskaan, kyllä sitä miettii aina välillä näiden käyttöautojenkin kohdalla merkkiuskollisuuden meielkkyyttä,,, :oops:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Oma merkki valinta mietityttää

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Käsittääkseni tuon GTV:n omistaja/rakentaja pyörii myös tällä foorimilla (nimimerkistä en ole nyt varma, niin jääköön nyt pois)
Itse olen pyörinyt Roadsportin varikolla useita vuosia huoltohommissa ja siten tämä sarja on erittäin lähellä sydäntäni, joten kommentoidaan nyt hieman...

Tuossa Roadsporttien vertailussa kannattaa olla tarkkana. Niitä on kolme eri luokkaa(A,B ja C), jotka eivät päällepäin eroa toisistaan kuin numeron ja luokka tunnuksen osalta. Luokkajakohan perustuu laskennalliseen teho/paino suhteeseen. Tämä mahdollistaa sen, että melkein millä tahansa merkillä/mallilla voi pärjätä. Jos aihe kiinostaa, niin http://www.historicrace.fi/HARRASTE.HTM Sieltä löytyy myös linkkejä useiden teamien sivuille, kannattaa katsella!

Ulkonäkö saattaa todellakin pettää näissä kilpureissa. Nykyisin kalusto on erittäin näyttävää ja niiden rakentamisessa ei aina ole euroja säästelty. Kuitenkin suurin osa autoista on kuljettajien rakentamia eikä niistä välttämättä löydy huippu hi-tec osia (esim. A-luokkaa viime vuosina hallinnut Niemisen Tonin Bemari on hyvinkin pitkälle Tonin itse rakentama ja sisältää todella paljon itse tehtyjä osia mm. paineilma tunkit)

Kuten kaikessa moottoriurheilussa, kuljettajalla on erittäin suuri merkitys. Myös auto on osattava säätää ja autoa tulee kehittää kokoajan, ettei tipu kelkasta. Tämä on yleistä löpinää, eikä mitenkään suunnattu tuohon mainittuun GTV:hen.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Pakkohan tähän solvaamiseen on nyt jotain sanoa! :lol:
Historic kalusto pohjautuu tietysti vanhoihin autoihin ja aikakautensa virityksiin, mutta voisinpa väittää, että hieman helpommin löytyy varsinkin moottoripuolelle viritysosaa melkeinpä mihinkä vaan muuhun kuin alfaan. 105 sarjalaisen koneista on juuri ja juuri mahdollista saada tunnetuilla viriosilla ~200hp kun taas escortit tms. pelit ovat taas olleet niin yleisiä, että niiden viritys osien kehittely on ollut paljon kannattavampaa ja laajempaa. Eikä ymmärtääkseni alfan koneista ole teoriassakaan mahdollista saada yhtä paljon tehoja irti kuin muista aikakauden kinnereistä on mahdollista saada. Eli todellisuudessa historic autojen nopeutta vertaillessa ehkä tulisi ajatella kuinka nopeita ne olivat aikakaudellaan. ---> GTA(m)

Suomessa rakentelu on melkoisen lapsen kengissä, kun vertaa muuhun eurooppaan, jossa 105 sarjalaisilla historic-luokissa pärjätään mainiosti.

Kaikki yllämainittu mielestäni pätee myös 80-luvun autoihin. Moottoritekniikka ei hirvittävästi muuttunut, eikä esimerkiksi 2.0 Twin sparkistakaan juuri hevillä tuota 200hp revitä. Kun verrataan vaikka vastaaviin bemareihin. 2.5 GTV6:sta ja 75 2,5 V6:sta vertaisin kyllä 325:seen ja 75 evoluzionen verrokkina pitäisin M3:sta.

Ja kumimuumi kyllä niistä alfoistakin formuloita saadaan saadaan. Käytettiinhän Dallaran F3:sessa 80-90 luvuilla usein Alfan "vakio"koneita!
:lol:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Miksei Alfan 2.0 TS:ää pysty virittämään yhtä paljon kuin vastaavaa bemaria?

Mä kun olen aina luullut että italialaisissa autoissa on paljon viripotentiaalia ilman pelkoa hajoamisesta.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Jarama kirjoitti:Miksei Alfan 2.0 TS:ää pysty virittämään yhtä paljon kuin vastaavaa bemaria?
Yksi syy on ehkä alfan koneiden pitkä iskunpituus, joten kierroskoneita ei oikein alfoista saa (helposti siis).
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Lukaiseppa Jarama täältä linkistä jossa on tessuista asiaa. Vaparista on revitty paljon tehoja (>230hp) ja tehty kierroskoneita (>10 000rpm):

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ngine.html
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Itse puhuin koko ajan ketjullisesta twin sparkista... :roll:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..taas menee ihmisillä remmivetoiset ja ketjukoneet sekaisin.. :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Otsosmi kirjoitti:Itse puhuin koko ajan ketjullisesta twin sparkista... :roll:
No kyllä niistä ketjukoneistakin saa ihan hyvin voimaa irti kun jaksaa ja raaskii tehdä sen moottorin hyvin. 100hv/litra saa TC:tä (kait) ihan yläkerran muutoksilla. TS:tä vähän enemmän etenkin jos tekee sen tuolla suorasytytysversion kannella. Siinä kun imukanavat on paremmassa asennossa.

Kumimuumin alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että noissa "isojen poikien" koppiautokapinoissa Alfalla on aina pärjätty hyvin. Kaikenmoisia mestaruuksia on tullut vuosien varrella ihan riittävästi. Kyllä Alfastakin saa nopean, etenkin jos kuskilla on ranteissa tarpeeksi olkatappirasvaa. :lol:

Historic Grand Racen osanottajalistalta ei muuten löytynyt harrasteautopuolelta yhtään GTV:tä. Historicin puolella on jännä nähdä kuinka Helge Snabb (ei ole mikään pikkupoika enään) työntää herrasmiemäisesti menemään GTV 2000:lla.

Niin ja näkyihän siellä lähtöluettelossa sellainenkin erikoisuus, kuin Locost Alfa Romeo TS...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^Isot pojat puhuu muuta............ :o:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä just toi iskusuhde on ongelma. Sinällään erittäin hieno urheilumoottori.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tällä pitäis pärjätä radallakin suomen sarjoissa voittoisasti:

Kuva

General specifications
Record last updated Before 12 / 01 / 2004
Country of origin Italy
Years of production 1998 - 2002
Numbers built N/A
Body design N/A
Weight 975 kilo / 2149.5 lbs
Drivetrain
Engine Straight 4
Engine Location Front , transversely mounted
Displacement 1.998 liter / 121.9 cu in
Valvetrain 4 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed Weber Marelli Mr3 Fuel injection
Aspiration Naturally Aspirated
Gearbox Xtrac 6 speed Sequential
Drive Front wheel drive
Performance figures
Power 310 bhp / 231 KW @ 8250 rpm
Torque N/A
BHP/Liter 155 bhp / liter
Power to weight ratio 0.32 bhp / kg
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

105 sarjalaisen koneista on juuri ja juuri mahdollista saada tunnetuilla viriosilla ~200hp kun taas escortit tms. pelit ovat taas olleet niin yleisiä, että niiden viritys osien kehittely on ollut paljon kannattavampaa ja laajempaa.
Vanhakoppa BDA escortissa ratakoneessa oli n270-290 hp Lucas suihkutuksella ja rallissa noin 220-240hp...kiersi lähes kymppitonnin...ei taida pitkäiskusesta vanhasta ketju TC saada millään samaa irti luotettavasti. Jossain vanhassa kisa GTV:ssa jostain lueskelin olevan radalla jotain 240hp joku speciaali versio 270hp 2-litrasena...


BTCC 156 auton kone perustuu kuuleman mukaan 1,8 lohkoon joka on porattu 2-litraseksi, lyhempi iskunen...ihan kivasti toi 310 kaakkia vielä suht matalilla kierroksilla.. :-D

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Haa... ukot ja akat ovat tajunneet mitä tarkoitettiin. Tuollaisia Bda-escoja vastaan tulee kyllä pärjätä, onhan merkillä voitettu blaa-blaa...
Kysymyshän on siitä, että miten? millä koneella, osilla? täytyykö kaikki ostaa kaupasta?

Ja jos joku nyt sanoo että aikakauden autoilla niiden tavalla, niin ei hyvä heilu. :lol:

On ostettu kirjaa, luettu lehtiä, avattu koneita, ihmetelty osia... Ei vain oikein huvita alkaa tekemään, noilla mitä nyt tuola radalla näin. Varmasti oli parannettavaa, mutta.. Jos "oma" harraste auto kulkee radalla palikoilla muiden jaloissa, EI siitä ainakaan kyllä yhtään motivaatiota tule.

Hävis näköjään kaikki into nyt mihinkään ropaamiseen. :roll:

*sovittaa mäyräkoiraa jääkaappiin ja huutelee rivouksia parvekkeelta naapurin mersukuskille*

P.S il biscione 1/2007: lainaus: Alfa loi legendaarisen maineensa 1900-luvun ALUSSA kilpailu ja urheilusaavutuksillaan.
Juttu 164:sta.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kyllä se siitä, kun vaihdat Toyotan, niin eiköhän ilon käyrä ala nousemaan kohti taivasta, tuosta taantumuksen tuskasta. :wink: :drinking:
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

kumimuumi kirjoitti: eilen kun ei oikein radalla pärjätty. Ehkä säädöt olivat huonot, kuljettaja?? tai appara ei vain sovi alfan luonteeseen...
Ihan mielenkiinnosta kysyn; Millasia aikoja olet apparalla ajanu? 75TS/GTV?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

kumimuumi kirjoitti: Kysymyshän on siitä, että miten? millä koneella, osilla? täytyykö kaikki ostaa kaupasta?
No riippu vähän siitä, että meinaatko ajaa jotain sarjaa vai ihan muuten vaan virittää.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tuossahan en siis itse ajellut. Radalla oli vain samanlainen vehje.

75 tessulla viime kesänä, kiertelin 1.56... tai tms. siinä jossain se kuitenkin oli. Ei mikään formula aika, mitenkäs niin??
..ammattina autoslalom..

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Harrastaa, ei ajaa sarjaa. Ei kilpailla. Mutta tarvittaessa saisi vaikka ehtiäkin. Itsellä ei taida olla rahaa tai taitoa liikaa niihin hommiin.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mä oon kanssa kuullut harrastajilta ja kilpa-autoilijalta, ettei näistä mitään ihmeitä irtoa. Kyllä puristuksia täytyy nostaa sieltä ysistä pitkälle toiselle kymmenelle kaiken kansien kairaamisen lisäksi ennen kuin voi edes kuvitella 200 cavallista! Iskusuhde on toki sopivampi katuauton turbomoottoriin, mutta ainakin 4-venttiilisistä on kyllä muissa merkeissäkin revitty ihan mukavasti tehoa. Muutenkin 4-venttiillisiin vertaaminen lähinnä masentaa. Pitääkö tuon potentiaalia pursuavan Fiatin koneen olla niin ruma ja kauhea (valurauta +hihna), ettei sellaista kehtaa klassikon keulalle asentaa...

Honda S2000: 87 mm poraus x 84 mm isku 2,2L versio 87 mm x 90,5 mm! silti punaviiva 8000 r/min.
BMW M3 2,3 93,4 x 84 , mutta:
BMW M3 3,2 87,0 x 91 ja kiertää!

Jos perversiot yltyvät, niin täältä löytyy Toyota-tyydytystä: http://www.jzxproject.com/toyota_engines.html
http://www.thermactor.com/files/pages/Tech/toyoeng.html
:mrgreen: :drinking:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

kumimuumi kirjoitti:Tuossahan en siis itse ajellut. Radalla oli vain samanlainen vehje.

75 tessulla viime kesänä, kiertelin 1.56... tai tms. siinä jossain se kuitenkin oli. Ei mikään formula aika, mitenkäs niin??
Eikäkö ajattelin vaan että että onko siellä menty isoo kovaa, ja jos ois menty
niin halusin vertauspohjaa omiin aikoihin..

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Koko asian ydin on tosiaan tämä: autossa oli täydet alfaholiksin alusta palikat, turvatankki... tms. kilkkeitä joita saa rahalla.

Eli siis samoja osia joita olen suunnitellut ostavani n. 2vuoden budjetoinnilla. Jos näillä osilla ei päästä osaavan? kuljettajan käsissä riittävän lujaa, miten käy keskinkertaisen kuljettajan, kuten minun?

Mitäs nyt tilalle? Tavallaan pyyhkäistiin osa matosta jalkojen alta.
Saan minäkin osat rahalla, koneen yms. miksi?

Täytyy miettiä siis mitä voisi tehdä toisin, etsiä uutta intoa tai alkaa entisöidä. :mrgreen:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

kumimuumi kirjoitti: Mitäs nyt tilalle? Tavallaan pyyhkäistiin osa matosta jalkojen alta.
Saan minäkin osat rahalla, koneen yms. miksi?

Täytyy miettiä siis mitä voisi tehdä toisin, etsiä uutta intoa tai alkaa entisöidä. :mrgreen:
Siis Tahtoisit 75TS:sta rivakan club day pelin? Itse lähtisin keventämään ja laittaisin läppärungon (muukkosella tais joskus olla 850e hintaan tessuun) niin ois tuo kulkupuoli kunnossa jo aika pitkälti. Mutta jos meinasit GTV:a, niin voin vain sanoa, että esimerkiksi isäni on 72vm gtv:llä kiertänyt ahveniston aikaan 1:32... :mrgreen:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

kumimuumi kirjoitti:Koko asian ydin on tosiaan tämä: autossa oli täydet alfaholiksin alusta palikat, turvatankki... tms. kilkkeitä joita saa rahalla.:
Siinäpä se onkin. Jos haluaa kilpa-autoilussa manestyä ja pärjätä, niin ne hilppeet mitä saa rahalla ei riitä.

Muutenkin tympii väitteet siitä, ettei Alfan koneissa olis potenttiaalia. Se on kone siinä missä muutkin ja vieläpä lähtökohdiltaan varsin hyvä sellainen. Esim. 105 ja 115-sarjan koneiden (unohdetaan se 115-sarjan kutonen) kaikki kampi- ja nokkaakselit käyvät koneesta toiseen kuten kannetkin. Sylinteriputkia voi aina teettää ja mäntiä on maailma täys. Niistä valitaan sitten iskun pituuden ja puristussuhteen mukaan sopivaa, jos sekään ei ole hyvä kampiakseleita ja kansia on muokattu kautta ajan sivun.

Anteeks nyt vihainen asenne ja purkautuminen, mutta jotenkin tuntuu että nykyajan kilvanajo ihmisillä on välillä peukku perseessä. Ja jos tietokone ei kerro miks ei kulje, niin vika on merkissä.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

lepidus kirjoitti: Muutenkin tympii väitteet siitä, ettei Alfan koneissa olis potenttiaalia. Se on kone siinä missä muutkin ja vieläpä lähtökohdiltaan varsin hyvä sellainen.
Janne
Max Banks Alfaholicsilta epäili, että ei ole juurikaan mahdollista saada paljoa yli 200hp mitenkään 105sarjalaisesta vapaasti hengittävänä. Mielestäni suhteellisen luotettava kaveri kertomaan...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eipä noista vanhoista Bertone ja kiila-GTV:n ketjukoneista ole taidettu Suomessa mitään isoja tehoja ottaa. Taisipa olla ainakin 90-luvun puolivälin tietämissä nopein (ja tehokkain) olla se keltainen Bertone joka nykyään majailee vissiin erään suurisuisien Turkulaisen tallissa. Silloin katuhyväksytyillä renkailla tuo auto meni jonkin matkaa alle 1.40:nen ja sillä ajettiin Roadsport B:ssä. Sen auton jälkeen omistajalle tuli toinen tuollainen kilpuri (joka on vissiin Carfin päivillä ollut ajamassa?) mutta sen ajoista mulla ei oo tietoa kun ei tullut enää sen jälkeen tuolla historiccivarikolla niinkään pyörittyä. Onkohan sama tapaus mihin Otsosmi viittaa?

Kyllä tuollaisesta GTV:stä sen verran vauhtia saa irti että sillä suurimman osan katuautoista pystyy radalla pieksemään - ja millä tyylillä :crazyeyes: . Mutta tuo vaatii muutakin kuin yhden harjoittelukerran Apparalla... :roll:

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Laitan siis koneen vaihtoon, kuten alunperin meinasin. Mutta taitaa tulla ahtimesta huolimatta hidas, ns. jenkkityylinen suoraan ajolaite.

Tarttee varmaan hommata joulukuusi jo nyt tuolta lähimetsästä. Saa alkaa harjoitella valoja --> akka vilauttaa kuusta karmin takaa ja minä otan spurtin sängyltä vessaan.. :mrgreen: Katsotaan sitten reaktio aikaa hidastuksena kalsareista.
..ammattina autoslalom..

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Otsosmi kirjoitti:Max Banks Alfaholicsilta epäili, että ei ole juurikaan mahdollista saada paljoa yli 200hp mitenkään 105sarjalaisesta vapaasti hengittävänä. Mielestäni suhteellisen luotettava kaveri kertomaan...
Yksinkertaisesti en suostu uskomaan.
Jo aikoinaan otettiin Volvon tappikoneesta yli 230 takapyörästä vaparina ja kaasuttimilla.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllähän rahalla saa mitä tahansa..

http://www.alfabb.com/bb/forums/showthr ... readid=714
http://www.alfabb.com./bb/forums/showth ... valve+head

"Back in 1972 Angellini got 300hp consistantly out of that car using the Spica fuel injection"
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

lepidus kirjoitti: Yksinkertaisesti en suostu uskomaan.
Jo aikoinaan otettiin Volvon tappikoneesta yli 230 takapyörästä vaparina ja kaasuttimilla.

Janne
Meinaat, että kukaan ei ole vain viitsinyt, taikka osannut ottaa alfan vanhoista 4pyttysistä enempää vaparina?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

V6 kirjoitti:kyllähän rahalla saa mitä tahansa..

http://www.alfabb.com/bb/forums/showthr ... readid=714
http://www.alfabb.com./bb/forums/showth ... valve+head

"Back in 1972 Angellini got 300hp consistantly out of that car using the Spica fuel injection"

Jahas, toiset harrastaa rahalla. Ja toiset tekemällä, soveltamalla ja kokeilemalla.. hyvin tai ei niin hyvin. Taidan ottaa kamujen vanhan endu-teamin nimen käyttöön. PA-racing.
..ammattina autoslalom..

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Otsosmi kirjoitti:Meinaat, että kukaan ei ole vain viitsinyt, taikka osannut ottaa alfan vanhoista 4pyttysistä enempää vaparina?
Juurikin näin. Tai siis ainakin suomessa on pitäydytty enempi noissa yleisimmissä merkeissä. Aihiot on pirun paljon edullisempia.

Ja mitä siihen suoraanajokilvanajoajoneuvoon tulee, niin. Mietippäs miten sen esen taka-akseli on kiinni siinä kulkineessa ja milläs ne etupyörät siellä roikkuu. Jaa, että alffasta ei saa ajettavaa? Siinä on ne tuet jo valmiiksi mitä moni muu kaipaisi, jos saisi ne sääntöjen puitteissa rakentaa.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

En muista puhuneeni alustasta mitään... :lol: Kyllä alfoista saa nopeita ja ajettavia, sitä en ole koskaan epäillytkään. Onhan se todistettukkin. Se mikä voimassa hävitään.... :wink: Ja kyllä se ~200hp riittää maniosti, kun autosta saa keventämällä ~850kg painavan.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Saakos Alfan kansiin (8v) helposti laitettua isompia venttiilijä?

Twinsparkissa (8v) se lienee kans yksi aika tehoja rajoittava homma, mutta onko tuplatulpista haittaa siinä kohdassa...?

Kunnon nokat, viilaukset, puristukset, läppärungot, isot venat, tasapainotukset ym niin luulisi nyt vähintään sen löytyvän mitä vanhasta volvosta.

Tietääkö joku millanen kone sen paljon maailmaa nähneen Teuvan miehen keltasesta sprintti GTV:stä löytyy, se ainakin tuntuu parkuvan suht kivasti..? Leif Tuomela on nimi...

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

jiiässä kirjoitti: Tietääkö joku millanen kone sen paljon maailmaa nähneen Teuvan miehen keltasesta sprintti GTV:stä löytyy, se ainakin tuntuu parkuvan suht kivasti..? Leif Tuomela on nimi...
Twin sparkki se taisi siellä lymyillä nykyään.
GTV2000 2.0 koneesta tehdystä kisakoneesta ei saatu juurikaan yli 200hp:
-poraamalla tilavuus muistaakseni 2,2l
-keventämällä nokkia, venttiilikuppeja ja oikeastaan kaikkea liikkuvaa massaa
-kehittämällä siihen mekaaninen ruisku läppärungolla
-tekemällä tuplasytys
-cosworthin takomännillä
jne jne...
Ja kaikki tämä melkosen professionaalimiehen tekemänä, jonka nimeä en tässä mainitse.
Nyt oli vimonen viesti tähän ketjuun.......... :?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Otsosmi kirjoitti:En muista puhuneeni alustasta mitään... :lol: .
Juu, en niin ajatellutkaan. Se vaan tuli se ajettavuus jotenkin esille aiemmin tossa, enkä jaksanut sitä erikseen lainata tai jotain.

jiiässä kirjoitti:Saakos Alfan kansiin (8v) helposti laitettua isompia venttiilijä?

Twinsparkissa (8v) se lienee kans yksi aika tehoja rajoittava homma, mutta onko tuplatulpista haittaa siinä kohdassa...?
Riippuu kannesta ja siitä kuinka määritellään helposti. Ne kannet on ihan samoja valumöykkyjä 1300-2000 koneissa.

Ne tulppien/tulpan paikat saattaa sinäänsä olla hidaste, mutta ei mikään etste. Niitä voi lähes aina siirtää, jos haluaa.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Otsosmi kirjoitti:^Isot pojat puhuu muuta............ :o:
Oot kuunnellu vääriä isoja poikia!

Ihan käyttö/harraste autoina täältä kylmästä pohjolasta löytyy esim. 157hv/190nm 1.6 75:nen ja 216hv Alfetta. TS koneita ei ole kukaan vissiin tuonne suuntaan viennyt. Hurreilla taitaa olla muutama tehokkaampi TS-kone monoblock sylinteriputkilla ja ahtimella. Penkissä tais hönkiä nelinumeroisen luvun polleja.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^kiitos, joku jaksaa taas kepittää.. Eli kuljettajasta kiinni.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tuota noin onko tämä moottori mistä mallista?


Kuva

ja tämä?





Kuva

Kyllähän se on kuljettajasta aika pitkälti kiinni. Hyvälläkin autolla voi hävitä, jos ei ole taitoa kuten hyvät tessukuskit ohittelevat v6 ja jopa pistävät gta tiukalle ratakamppaluissa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Vastaa Viestiin