33 ruiskukone käy rikkaalla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

33 ruiskukone käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

Tervehdys alfaväki!

Kysymykseni kuuluisi tekniseen osioon, mutta kun kirjoittelu sinne,ei onnistu, niin tehdään,se täällä. Eli kyseessä 16v 1.7 vm-90 kone motronic ml 4.1 ohjaus-systeemillä. Kone käy raskaasti ja vain kuumana vaivoin tyhjäkäyntiä. Kierroksia annettaessa hirvee musta pilvi perästä. Polttaa putkessakin. Vakumivuodot korjattu,ruiskut testattu-eivät vuoda. Uusi happianturi. Ilmamäärämittaria joku ronkkinut ja tätä ronkkimalla (jousta keventämällä musta pilvi katosi, mutta käynti edelleen raskasta.) Jakopääremppa tehty-merkit varmasti kohdallaan. Vinkkeistä kiitollisena odottamaan jään.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siirretään kuitenkin tänne, tekninen osio on tarkoitettu enemmänkin faq-tyyppiseksi ja projektiosasto taas yksittäisen vian korjaamista suuremmille rakenteluille.

Onko bensanpaineet mitattu? Oman 33 16v:n paineensäädin ryhtyi anteliaaksi ja vei seoksen liian rikkaalle.
- Epäkelpokeräilijä -

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

Kiitos!
On ollu mielessä mutta ei ole mittailtu kun ei ole oikeanlaista mittaria

Avatar
Maunu
Viestit: 3486
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Pistin albumiin oman 33:sen mittauspöytäkirjan. Siinä on kerrottu ohje arvot jokaiselle tärkeälle pinnille.

Toivottavasti auttaa edes vähän. Itse jouduin säätämään tuota CO potentiometriä. Se on se pieni ruuvi siinä ilmamassamittarin kyljessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

Kiitän faktoista.Testailaan kun keretään.

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

No nin!

Testasin bensapaineen 2.7 bar vakumilla 2.6 (eli kone ei tuota vakumia).
Jälkikäteen ilmeni, että kolmosen tulppa löysällä. paine lienee alueella.
Lamda näyttää 0.48v/2500rpm eli laihaa seosta?! Palaan vielä ilmamääräanturiin. Tämä läppä on mielestäni kireällä (NAPSAHTAA KIINNI
OIKEIN KUNNOLLA). Tällaisen säädön tulisi tuottaa laiha seos- vaan mustaa
pukkaa silti. Tietääkö kukaan miten löysällä-kireällä tämän jousen tulee olla.
Voisiko olla niin, että liian laiha seos ei pala kunnolla vaan savuttaa (olettamuksella, että lamda voltit näyttävät oikein.Lamda- anturi on uusi halpaversio)

Ehdotuksia kiitollisena odotellessa.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Olisikkohan ilmamäärämittarin ronkkija onnistuneesti rikkonut tuloilman lämpötila-anturin ja näin ollen kone saa liikaa bensaa.Anturin vastusarvot löytyvät ainakin minulta myös moottorin lämpötila anturin viallisuus aiheuttaa rikkaan seoksen,tosin moottori käy tyhjäkäyntiä lähes oikein kylmänä koska lisäilmaa tulee tyhjäkäyntimoottorin kautta.Minulla on omassa autossa lisäliitäntä Motronic boxille eli ledi ja painonappi josta saa pulssikoodin ulos,antureille on omat koodit ja jos joku anturi on rikki tai arvo ulkona Motronicin kartalta niin ruisku menee kotiin ontumistilaan eli kaikki säätöparametrit asettuvat noin keskiarvoihin.Kone käy varalta rikkaalla ja veto on heikko koska ennakon säätörajoittaa kierrosherkyyttä.

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

kiitoksia raviniemi!

Nyt alkoi alfattamaan. Ykköspytty poksauttelee paineita imupuolelle silloin tällöin-eli kansiremppa häämöttää. Eikä yhtään huvittaisi. Mutta ensin käyntihäiriöön.
imuilman lpt anturi näyttää ok, en toki sata varma asiasta. Samoin koneen lpt anturi. Tuo vikakoodin purkusysteemi liitettäneen motronicin avoinna olevaan töpselihässäkkään, voitko kertoa tarkemmin mihin,(kuva töpseleistä albumissani).Ymmärääkseni itse valoimaisin on tyyppiä on-off katkaisn-1k ohmin vastus-ja ledi perätysten.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Omanihan käy liian laihalla, huomasin juuri että ILMI:ssä kannen alla olevasta aste(?)rattaasta olisi U:n muotosen rauta haa'n toinen rattaaseen kiinnittyvä taite poikki, jos ovat symmetrisiä, tätä tukee rattaan vaurioituminen kyseisestä kohtaa. Vaihtaahan tuo haka vähintäänkin täytyy, kaiketi rataskin, ja ilman lämpötilan anturi oli taittunut seinää päin. Jos joku osaa pohtia näiden tekijöiden vaikutusta laihalla käymiseen tai muuhunkin, niin mielenkiintoista olisi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Motronic koodit

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Alfa 33:sa on liitin T2 jossa on neljä pinnaa,johtojen värit 1 vaalean sininen/punainen,2 pinkki,3 vaalean sininen/keltainen ja 4 musta.Numero 1 tulee Motronicin pin. 17,2:n s12b releen pin. 87,3:n Motronicin pin. 4:n on maa.Kytkentä painonappi 3:sen ja 4:sen väliin ja ledi 2:sen ja 1:sen väliin (siis normaali ledi sarjassa 1 k:n vastuksen kanssa tai valmis 12 voltin ledilamppu.Diagnoosin käynnistys virta päälle nappia painetaan 5 sek. vilkkuminen alkaa 1 pitkä n. 2,5 sek. sitten lyhyitä sarjoja 0,5 s. sama koodi jatkuu kunnes painat nappia 3 sek. sitten tulee seuraava muistissa oleva koodi jne kunnes viimmeisen painalluksen jälkeen tulee sarja lyhyitä.(koodinumero selviää lyhyiden vilkahdusten määrästä.Koodit 4444 ei vikaa,1211 jännite yli 16 V,1212 vika kaasuläpän asennon tunnistimessa tyhjäkäynnillä,1213 läpän tunnisti ei totea täyttä kaasua,1214 mootorin lämpötila anturin mukaan yli 140,3 astetta C tai alle 35,4 astetta ilman lämpötila ollessa yli -20 C,1221 ilmamäärämittarin virheellinen arvo,1222 tyhjäkäyntimoottorin vika,1223 lamda arvon säätöraja tapissa,1224 lamda yli 2,5 sek. 1,009 V tai alle 0,0928 V nämä vain jos moottorin lämpö 74,6 astetta kaasuta n. 5 sek. ,1225 ilman lämpötila yli 140,3 C tai alle -35,4 C,1243 bensapumppu tai rele rikki jos kaikki muut on ok. ,1244 bensahöyry venttiili vika,1251 Motronic vaihtoon.Myös nämä testit saa tehtyä,nappi pohjaan virta päälle pidetään pohjassa 5 sek. eli ruiskut auki kiinni 10 Hz taajudella koodi 1411 taas 3sek. 1412 tyhjäkäyntimoottori hakkaa laidasta laitaan sekunnin välein ja taas 3sek. 1413 bensahöyry venttiili antaa 0,5 Hz äänen,testit saa pois kun kääntää virran pois päältä.Vikakkodi muistin resetointi akun -napa irti yli 10 sek. tai pitkän vilkusarjan jälkeen paina nappia yli 10 sek. auto käyntiin jos lamppu sammuu ei vikoja,mutta jos syttyy koneen käydessä niin on ainakin yksi vika.Olikohan tarpeeksi sekavaa jos on kysyttävää saa kysyä,yritän vastata. 8)

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

Hienoa raviniemi!

Ohjeesi ovat tosi selkeät. Testaan asian kunhan löydän aikaa.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Ainakin yksi virhe tuli tehtyä selostuksessani eli T2:sen pinna 3 menee Motronicin pinnaan 4:jä ja T2:sen pinna 4 on maa.Kaikki ajatukset ei onnistu yöaikaan ja toivon tosiaan että selitysyrityksestäni on apua. :oops:

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

Tervehdys!

kytkentäohjeet tepsivät. 3 vikaa: bensahöyryventtiili, lambdan säätöarvo ja 4 ykköstä. Suurkiitos, kohta luulis pelittävän.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

bensahöyry hiilipytty

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

bensahöyrysuodin löytyy kuskin puolelta ihan edestä lokarin alta (semmonen musta kahvipaketin kokoinen laatikko jonka päähän tulee letku) Motronic päättää million venttiili on auki,se toiminta testi varmistaa vain sitä että toimiiko venttiili,siksi sen pitäis surista auki ja kiinni nopeasti jos ei reakoi on jumissa tai rikki.

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

Hiilipöntön venttiili!

Sieltähän se löytyi likaisena ja ruosteisena. Asensin sen konetilaan, ja koska liittimet levisivät käteen, värkkäsin ruuvi/johto-patentin, sekä asensin johtoliitoksen summassa. Ehkäpä väärinpäin-siksi vikakoodi 1244. Kokeilen toisinpäin, kunhan saan kitupiikin käyntiin(akku tyhjeni koodeja hämmmästellessäni)

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Testaa se venttiili nyt siinnä testimoodissa,siinnähän on 3 testiä niin suoraan siihen eli hypit ruiskusuuttimien testin ja tyhjäkäynti-venttiilin testit yli 3:n sekunnin painallus pieni tauko ja taas 3 sekuntia,joka painalluksen jälkeen käynnistyy testi,mutta sen tyhjäkäyntiventtiilin lonkseen jälkeen pitäs tulla se 0,5 Hz surina joka kuuluu ja tuntuu siinnä venttiilissä jos on kaksi johtoa jotka menee venttiilin kelalle niin aivan sama kummin päin ne kytket,venttiilin vikakoodi tulee vain jos johdot on irti tai oikosulussa keskenään. :)

Jucciz
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Joulu 2006, 20:35

Viesti Kirjoittaja Jucciz »

hiilipöntön venttiili!

Olet tosi avulias Raviniemi-kiitos. Se venttiili on kuollut. Liottelin ja kopsuttelin, eikä vielä ole herännyt henkiin. Ratkaisin ongelman laittamalla releen tämän venttiilin tilalle ja tukein hiilipönttöön menevän vakumilinjan. Ei tule enään 1224:sta. Mutta tämä tyhjäkäyntilonksutus- testi kyllä lonksuttaa, vaan ei anna asiasta vilkkukoodeja, eikä myöskään etene hiilipönttösolenoidi-testiin. Sitten vielä tänään tuli 1222, eli tyhjäkäynti lonksutin meni oikoseen?Seurausta ehkä siitä,että 3 pytyn alipaineletku pullahti ulos. Noh jotain positiivistakin. Sain ilmamäärämittarin hiukan parempaan säätöön(löysäämällä läppäjousta, sekä ruuvaamalla co-ruuvia lamda arvoon n:500mv) Tässä ehkä vinkiä herralle AyebdH tai sinne päin.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Tota noin en tullut varoittaneeksi siitä ettei saman laitteen testiä saa jättää liian pitkäksi aikaa päälle,se tyhjäkäyntimoottori (lonksutin) kuummenee koko ajan jos ilma ei virtaa venttiilin läpi (venttiilillä tarkoitan tässä tapauksessa tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevaa ilmanvirtauksen säätöosaa) laitetta kutsutaan suomessa moottoriksi vaikka se kääntyy vain noin 1/3 kierroksen.Laitteen idea on se että sen kautta annetaan ilmaa kaasuläpän/läppien ohi moottorille koneen ollessa kylmä,samalla bensaa ruiskutetaan lisää ja näin kone käy ryyppy päällä eli rikkaalla seoksella korkeammalla kierrosluvulla kunnes se lämpenee.Minulla on itselläni niin pitkäaikainen ja monipuolinen pohja (perkele kun täällä haisee omakehu) etten tule aina ajatelleeksi miten asiat olisi järkevintä selittää,taidan lähteä huommenna poimimaan vaikka puolukoita niin en selittele tyhmiä.Mustaa-makkaraa ja puolukkahilloa nam! :oops:

Vastaa Viestiin