33 16v nykiminen & kootut sähköviat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

33 16v nykiminen & kootut sähköviat

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Ostin sitten viime viikonloppuna ensimmäisen alfani (33 QV). Mahtava vehje maantiellä! Mutta pienillä kierroksilla kaasua löysätessä nykii inhottavasti. Onkohan tossa jotain vikaa vai johtuuko tuo vain moottorin luonteesta ja herkkyydestä...? Tänä aamuna käynnistyksen jälkeen vähän aikaa käytyään moottori sammui (käynnistyi kyllä uudestaan normaalisti), liittyyköhän nuo yhteen?
Viimeksi muokannut Kirk, 08 Joulu 2007, 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Sammuminen uudemmissa malleissa (esim. 156) johtuu usein kaasuläpän likaantumisesta. Likaantumista aiheuttaa mm. huohotusjärjestelmästä tuleva skeida. Kannattanee tarkastaa, mikäli rakenne on saman tyyppinen.

Tämä kommentti on enemmän arvaus sektorilta:
En tunne 33sen moottorinohjausta laisinkaan, mutta mikäli imujärjestelmä vuotaa ilmamassamittarin jälkeen, niin saattaa auto käydä laihalla seoksella ja tuntua nykivälle.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Saattaa olla, että huohottimesta tuleva mönjä sotkenut tyhjäkäynnin säätimen. Aiheesta juttua esim. täällä:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ht=mokkula
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Hepa kirjoitti:Saattaa olla, että huohottimesta tuleva mönjä sotkenut tyhjäkäynnin säätimen. Aiheesta juttua esim. täällä:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ht=mokkula
Tyhjäkäyntiventtiiliä itsekin epäilin, oireet viittais kyllä siihen. Mutta mistähän se löytyy ja minkä näköinen mötikkä se mahtaa olla? Entisestä sitikasta tollasen Boschin tekeleen oon aiemmin putsaillu, mutta lieneeköhän tuo Motronic 4.1:n säädin samanlainen kuin tuossa sitikan Motronic ML5.1:ssä, jos joku vaikka sattus tietämään... :shock:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jos kyseessä on eka alfa (varsinkin 33) niin itsellä aikoinaan oli aika shokki siirtyä pikku toijotasta 33:n ... ja mielestäni se "tökki" kanssa kun kaasusta päästi pienillä vaihteilla, mutta tasaannuttuaan rullasi nätisti, jopa tyhjäkäynnillä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

No löytyihän tuo säädin omin avuinkin. Käytin irti ja putsasin, ei siellä kyllä juuri yhtään paskaa ollut, mutta luisti oli jumissa... Ainakin sitikassa luisti pyöri ihan meisselillä törkkimällä, mutta tuo ei inahtanutkaan. Se oli siis jämähtäny hieman auki eli käy kaiken järjen mukaan laihalla. Huomasin, että jos tyhjäkäynnillä painaa ihan vähän kaasua, niin kierrokset putoaa ja kone sammuu kun luisti ei tulekaan mukaan jelppimään lähdössä. Kun antaa reilummin kaasua, niin lähtee liikkeelle ihan normaalisti. Tosta siis johtui se sammuminen, kun painoin ilmeisesti leveällä monollani vahingossa hieman kaasua jarrua polkiessani.

Pystyyköhän tuon herättämään vielä henkiin jollain konstilla vai kannattaako suosiolla ostaa uusi?

P.S. Jos joku haluaa kuvan tosta mötikästä, niin mulle voi pistää pikaviestinä sähköpostiosoitteen...

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Onko kukaan testannu että toimiiko tuo 164/75 TS:n tyhjäkäyntisäädin 33:ssa? Kun kaikki on kuitenkin samalla ruiskulla. Noissa ei näyttäis olevan mitään muuta eroa ku putkien suuntaus ja hinta. 33:een tarkotettu liikkeestä riippuen ~230-290€ kun ton toisen saa motonetistä 144 eurolla... Numerotkin on samat lukuunottamatta viimästä numeroa. Olisin kiitollinen jos joku osaisi sanoa ja mielellään nopeasti. Pitäis saada tuo mielellään huomenna tilaukseen.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Jos osanumero on tämä 0 280 140 514
niin Boschin katalogin mielestä käy Porsche 911 ja 944 myös. Ei puhu muista Alfoista mitään.

Boschin online kataloogi löytyy varmaan kun googlettaa "ecat online"
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Ostin sitten tuollaisen 0280140516-numeroisen säätimen kun tuo Nellin mainitsema olis ollu melkein tuplasti kalliimpi. Ja tuo kuitenkin "pitäis" toimia 33:ssakin. Mutta ongelmatta tuo ei kyllä tuohon sovi, kuten arvata saattaa. Nyt oon tässä pari tuntia ton kans säätäny ja homma on muuten valmis, mutta putket on paitsi eri suuntaiset, myös paksummat kuin alkuperäisessä, joten pötikkä ei sovi alkuperäiseen tiivisteeseensä... Eli tuohan tulee kiinni suoraan imusarjaan, jossa on vain reikä ja putkenpätkä tiivisteenä. Tuohon ei varmaankaan mistään sopivaa tiivistettä löydy, paitsi tuurilla, mutta voiskos siihen tehdä itse tiivisteen esim. vulkanointiteipistä?? Toimiiko/kestääkö? Muita ideoita?

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

No niin, saihan sen siihen alkuperäiseen tiivisteeseenkin jotenkuten kiinnitettyä. Ja tuntuu pysyvän paikallaankin. Ja tuo "väärä" osa siis todellakin toimii. Auto ei enää sammu risteykseen ja tyhjäkäynnin seilaaminen loppui. Mutta nykiminen ei kadonnut mihinkään! Ja tuntuu että se pahenee vain. Viikko sitten nykimistä ei edes huomannut. Lieneekö lambda tiensä päässä? Auto on menossa perjantaina 100 tonnin huoltoon (ajettu siis 97 tkm) ja huoltovihon mukaan tohon huoltoon todellakin kuuluis lambdan vaihto, jota kylläkin AD-korjaamolla ainakin pitkään kummasteltiin (sinne auto ei kuitenkaan ole menossa)...

P.S. Onko palstalaisten Oululaisilla (miksei muillakin) hyviä/huonoja kokemuksia autokorjaamo Virho & Raitiosta? Nimenomaan Alfojen suhteen, kuulemma Italian ihmeitä siellä paljon käy. Joskus Kadettia tuolla käyttänyt, sillonkin oli tupa täys Alfoja. Kadetin kanssa tekivät kyllä hämmästyttävänkin hyvää työtä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuon 16-venttiilisen omituisuuksiin kyllä kuuluu tietynlainen kulmikas käytös tyhjäkäynnille ja takaisin vetoon siirryttäessä, tekee varsinkin ruuhka-ajosta aika ärsyttävää.

Oletko vaihtanut bensansuodatinta ja kokeillut ruiskusuutinten puhdistusainetta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Enpä ole tuolle vielä muuta tehnyt kuin tuon tyhjäkäyntiventtiilin vaihdon. Bensansuodatin kylläkin huollossa vaihdetaan, kuten kaikki muutkin suodattimet ja litkut. Voishan niitä pyytää tota puhdistusainettakin tankkiin lorauttaan. Mutta ruukaako tuo lambda tosiaan olla ihan kulutusosa?

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Boxer moottoreissa on aiheuttanut nykimistä omissa laitteissa tuo kaasuvivuston väljistyminen, uudet nivelet maksaa muutaman euron...
Tuon jälkeen on hyvä kalibroida alipainemittareilla vasemman ja oikean puolen ero samaksi, ja myöskin säätää kaasuläpänasennontunnistin kohdilleen(ei välttämätöntä)...

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Snake kirjoitti:ja myöskin säätää kaasuläpänasennontunnistin kohdilleen(ei välttämätöntä)...
Auto tuli juuri huollosta ja juurikin nämä aiheuttivat laihalla käynnin. Eivät olleet siis kohdallaan. Kävi kuulemma kolmella enkä ollu huomannu mitään... Olin myöskin asentanut tuon joutokäyntiventtiilin väärin päin :oops: Lisäksi laihalla käynti on pilannut tulpat ja käsittääkseni tulpat olivat vieläpä vääränlaiset. Kehotti hakemaan Deltasta alkuperäiset (NGK:n joku Alfan erikoismalli?), muut ei kuulemma toimi. Mitäs arvon raati on tästä mieltä? Saako noita alkuperäsiä muualta kuin Deltasta? Eivät voineet tulppia siellä vaihtaa kun itse nimenomaan olin sen kieltänyt :oops: kun ne oli juuri ennen auton ostoa vaihdettu. Autoa huoltaneelta sälliltä ilmeisesti kuitenkin asiantuntemusta löytyi, kun oli kuulemma itsekin samanlaisen laitteen aikanaan omistanut. Nykyään kertoi suhailevansa GTV 2.0 V6 turbolla :wink:

Kysytääs nyt vielä samaan hengenvetoon, että mistähän kannattais vikaa lähteä etsimään, kun
A) kuljettajan puolen lähivalo ei pelitä, oli katkaisija missä asennossa tahansa, kaukovalo kyllä toimii. Polttimo on vaihdettu ja johdot tarkistettu siihen asti kunnes menevät piiloon.
B) takaluukun saa auki ainoastaan pitämällä avauskahvaa koko ajan ylhäällä, jos sen päästää alas, luukun salpa sulkeutuu. Silmämääräisesti ja ropeloimalla en oo havainnu mekanismissa mitään vikaa :?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Jos omistat luottokortin nii saksasta saa tilattua noita tulppia alfa-serviceltä. palvelu on hyvää ja osat tulee nopeasti,noin viikossa. tulpat näyttäis olevan huimat 2.67e kappale joten ei oo hinnalla pilattuja.ja on ngk:t.

Sit toi ajovalo vika, jos liittimet,johdot ja lamppu on ok niin jäljelle jää sulake ja rele. omassa pimeni ajovalot vähä väliä, vaihoin uudet lampun liittimet ni alko pelaan paremmin.

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Akun alla on pari isoa italialaista suojaamatonta liitintä, sielt olen itse korjaillut...

Avatar
Eeyore
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Elo 2005, 19:23
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Eeyore »

Snake kirjoitti:Akun alla on pari isoa italialaista suojaamatonta liitintä, sielt olen itse korjaillut...

Juurikin kyseisessä kohdassa ainakin minulla on aina vika, jos ei valot toimi...
Tosin myös uudet lamppujen liittimet auttoivat valojen toimimiseen.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

(NGK:n joku Alfan erikoismalli?),
NGK PFR6B ja saa yleensä ihan varaosaliikkeistä. Tais ainakin AD:ssä viime keväänä maksaa 18€/kpl. Ja ne pystyy kyllä kotikonstein vaihtamaan.
lähivalo ei pelitä
Mulla viimeviikolla ei lähivalot yhtenä aamuna pelannu ollenkaan. Syyksi paljastui huono kontakti isoissa liittimissä ratin keskiöllä muovien alla.
Takaluukku-casessa voisit yrittää säätää lukon naaraspuolta, eli korin puoleista kappaletta alaspäin. Se on kahdella 10 mm pultilla kiinni ja säädettävissä.
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

ollikuhta kirjoitti:
(NGK:n joku Alfan erikoismalli?),
NGK PFR6B ja saa yleensä ihan varaosaliikkeistä. Tais ainakin AD:ssä viime keväänä maksaa 18€/kpl. Ja ne pystyy kyllä kotikonstein vaihtamaan.
Pitääpä käydä sitten huomenna kyselemässä noita, hintakaan ei mahdottomalta vaikuta, jos kyseessä on siis platinakärjet, niinkuin annoin itteni ymmärtää...?
lähivalo ei pelitä
Mulla viimeviikolla ei lähivalot yhtenä aamuna pelannu ollenkaan. Syyksi paljastui huono kontakti isoissa liittimissä ratin keskiöllä muovien alla.
Takaluukku-casessa voisit yrittää säätää lukon naaraspuolta, eli korin puoleista kappaletta alaspäin. Se on kahdella 10 mm pultilla kiinni ja säädettävissä.
Tarkennetaan nyt vielä, että apparin puolen lähivalo siis toimii, mutta kuskin puolen ei. Ja kaukovalot toimii molemmilla puolilla. Eli ei luulis ainakaan liittimessä olevan vikaa. Pitääpä tutkia nuo akun alla (mitä tällä nyt sitten tarkotetaankaan???) olevat liittimet.

Edit: Takaluukku-case ratkaistu! Lukon naaraspuolen alas siirto ei yksin auttanut, vaan se piti siirtää ihan vasempaan reunaan. Nyt toimii nätisti. Ajovalon liittimeen ja akun edustan sähköliitäntöihin suihkin contact cleaneria -> ei vaikutusta. Tosin oli tuolla akun seutuvilla niin puhdastakin että tuskimpa sieltä vikaa löytyy. Sulake oli myös ehjä.

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeet ja johdot, niin pitkis kuin lyhkäsiskin....

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Snake kirjoitti:Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeet ja johdot, niin pitkis kuin lyhkäsiskin....
Jep, ja ehjät on. Mihinkäs johtoihin siinä liittimessä pitäis virta tulla? Molemmilla puolilla tulee virta vain yhteen (harmaaseen) johtoon. Mustat on arvatenkin maita, mutta mikäs se vihreä sitten on? Siihen ei tuu virtaa kummallakaan puolella, silti toinen puoli toimii normaalisti ja toinen ei... Alkaa ideat loppua kesken!

Tulpatkin sain, mutta mitenkäs ne pitäis saada kotikonstein vaihdettua? Tulppa-avain ei mahdu venakopan kolosta tulpanreikään, koska tulpanreikä on liian kapea tai tulppa-avain liian pitkä, näin ainakin tunnustelemalla päättelin. Näkemisestä on turha edes haaveilla. Korjaamolla sanottiin, että moottoria pitäis laskea että mahtuis paremmin. No, se ei kyllä tuossa kerrostalon parkkiksella onnistu, ja tuskin se tulppa-avain siltikään sinne mahtuis. Auttakee, pajan hinta ois satasen luokkaa!! :drinking:

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

No vihreä on sit varmaan pitkien plusa... en ny muista ku ei o tommottist enään... tulpat saa vaihdettua orkkis tulpanavaimella, oli itel semmonen paksis auton mukan, aika pitkä ja ohkanen saapi olla....

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kiitos Snake!!! Sieltähän se orkkisavain löyty viininpunaisesta Alfa Romeo -pussista varapyörän vierestä 8) Ja sain tulpatkin vaihdettua, onneks oon tällanen riisikeppi, että nuo narut mahtu sinne rakoon. Jotku Boschin halpiskynttiläthän sieltä löyty - ja aika mustat sellaset :evil: Mutta muutaman kilsan testilenkin jälkeen vaikuttais siltä, että vittumoisin nykiminen katos, ei edes ykkösellä nykässy kertaakaan kun jalan nosti kaasulta. Alakierrosvääntökin tuntui parantuneen ja muutenkin tuntui nyt tosi timmiltä tuo kone. Hieman tuota Scuderian mainitsemaa "kulmikkuutta" kuitenkin vielä esiintyy, se johtunee löysästä moottorintuennasta... Nuo kumet kun jaksais vielä joskus vaihdella niin avot!

Huomasin muuten että sisävaloissakin on ihan samanlainen mystinen vika kuin ajovaloissa: cven kun aukasee, niin takana syttyy valo, mutta edessä ei. "ON"-asennossa sisävalo toimii sekä edessä että takana. Kytkimen käytin auki, kontakteissa en havainnu vikaa.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

Tämä nyt on typerä kysymys mutta täytyy nyt vielä varmistaa jos liitännöissä ei ollu vikaa.

huomasithan että molemmissa, sekä etu- että takasisävalossa, on kolme asentoa? :)
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Ton verran meikäläisen älylläkin huomataan :)

esc
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Tammi 2005, 18:16
Paikkakunta: Helsinki, Finland

Viesti Kirjoittaja esc »

Sumuvalojen toiminta on sitten seuraava suuri mysteeri. Välillä toimii, välillä ei. Kuun asennolla suuri merkitys :P

Kiva kuitenkin kuulla, että vanhus on vielä jokseenkin iskussa.

/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

esc kirjoitti:Sumuvalojen toiminta on sitten seuraava suuri mysteeri. Välillä toimii, välillä ei. Kuun asennolla suuri merkitys :P

Kiva kuitenkin kuulla, että vanhus on vielä jokseenkin iskussa.

/esc
Alkaa itse asiassa olla pikkuhiljaa aika hyvässäkin iskussa :) Päästöarvotkin korjaamosedän mielestä huippuhyvät :shock: Kohta saapi todennäkösesti nuo puuttuvat verhoiluosatkin. Vanhojen katsastuslappujen perusteella painittu noiden valojen kanssa ennenkin... Yhdessä lapussa tais olla 5 (!) valovikaa + lamba-arvo yli sallitun -> silti hyväksytty!! (loppuvuos 2005)

Edittiä valohommeleista: nyt kun sain nuo sähkökaaviot (kiitos Hepa), niin selvis sisävalosta, että joku on ohittanu tuon etusisävalon... Eli vihreä-valkonen piuha, jonka pitäis tulla ensin etusisävalolle, onkin vedetty suoraan takasisävalolle. Eli kattoverhoilu auki ja piuhaa ettimään. Ajovaloista selvis kans että lähivaloille todellakin tulee virta molemmin puolin eli vian on kai oltava sitten polttimon ja liittimen välissä. Ja niiden väliinhän jää... ...no ei mitään. Siis missä **?=&/()#** se vika voi olla?? Testattu kolmella eri polttimolla, tuskin niissä kaikissa sama vika olis, varsinkaan kun pelaavat toisella puolella.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eikös tämä ole se auto josta nimim. esc:ltä kyselin eli siis hänen vanha? Erikoinen tapaus kun kilometrejä on noin vähän.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Sama vehe on kyseessä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kirk kirjoitti:Ajovaloista selvis kans että lähivaloille todellakin tulee virta molemmin puolin eli vian on kai oltava sitten polttimon ja liittimen välissä. Ja niiden väliinhän jää... ...no ei mitään. Siis missä **?=&/()#** se vika voi olla??
Mittaa jännite polttimon yli, kun polttimo on paikallaan ja valot kytkettynä päälle. Jos jossain on huono kontakti niin yleismittarilla ilman lamppua mittaamalla jännite voi näyttää hyvältä mutta kuorman kanssa sitten retkahtaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Jos virta tulee ja polttimo ehjä niin sittenhän se ei saa maita... Autosähköissä kun ei yleensä voi olla kuin kaksi erityyppistä vikaa. Ei saa maita kun tarvisi tai saa maita kun ei saisi saada :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kyllä se maita saa. Sähkö/yleismittaria en omista, mutta lamppumeisselillä oon testaillu; liittimen oma maapiuha irti liittimestä, hauenleuka kiinni siihen, liitin kiinni polttimoon, meisseli polttimon kantaan ja valot päälle: meisselin lamppu syttyy, mutta polttimon valo ei. Eli polttimo saa sekä virtaa että maita, mutta ei syty. Voisko virtapiuha olla jostain niin nirhautunut tms., että virta riittää hehkun, muttei halogeenin sytyttämiseen?? Piuhojen tarkempi tutkiminenkin hiukka hankalaa kun en tajua, mihin ne menee. Ne vain katoaa jossain vaiheessa :crazyeyes:
I do my loving in the winter.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kirk kirjoitti:Eli polttimo saa sekä virtaa että maita, mutta ei syty. Voisko virtapiuha olla jostain niin nirhautunut tms., että virta riittää hehkun, muttei halogeenin sytyttämiseen??
Voihan se. Mul oli viime talvena ongelmia valojen kanssa myös. Välillä himmeni toinen, välillä molemmat. Joskus paloivat jopa iha kohtuu kirkkaudella. Vaihoin uudet liittimet polttimoille ni joha rupes pelaan. johdot oli aika haperot ja niitä joutu jonkun matkaa leikkaa pois. johdot tosiaan katoo muistaakseni johonki moottorin päällä menevään johtosarjaan. Mut kuitenkin siis mielestäni jos virtaa tulee ja saa maita niin jossai on oltava sit sellanen jännitehäviö mikä ei saa polttimoo hehkuun. Jos ne liittimet on epäilyttävän näköset ja muoviosa rapisee käsiin ni hommaa ihmeessä uudet, ei montaa euroo maksa ja löytyy esim. motonetistä.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

No sehän siinä onki kun kaikki mikä on näkösällä, tuntuu olevan ihan kunnossa. Rupes tuo takasisävaloki sitten temppuileen. Välillä syttyy, välillä ei. Enpä ois uskonu että valoista tulee auton pahin ongelma... Toisaalta ihan hyvä vaan :wink:
I do my loving in the winter.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tätä lukiessa palautui mieleen että omaankin kolmekolmoseeni vaihdoin nuo ajovalojen liittimet. Toinen oli muuttunut aika mielenkiintoisen näköiseksi möykyksi (sulanut siis), mutta toisessa ei näkynyt päällepäin sen kummempaa. Valot pätkivät. Vaihto korjasi homman. Vaihtaessa kävi ilmi, että ne oli vaihdettu ainakin kertaalleen aiemmin, joten joku niitä "syö". En jaksanut koskaan keksiä tuolle tarkempaa selitystä, mutta ne liittimet eivät maksa juuri mitään joten kannattaa ehkä kokeilla.

Oli muuten ainoo kerta kun kelpuutin Alfaani Bilteman varaosan.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Suihkin taas kerran contact cleaneria siihen ajovalon liittimeen sekä akun vierestä löytyneeseen liittimeen, mihin nuo piuhat valoilta näyttävät menevän. Ja kappas - sehän rupes toimimaan :-D Mutta. Sama vika vain siirtyi nyt toiselle puolelle :crazyeyes: Eli nyt ei sitten toimi vänkärin puolen lähivalo. Vaikka suihkuttelin sinnekkin reilusti sitä cleaneria. Naapurin kans mittailtiin jännitteetkin. Oli ihan normaalit (~11.6V, sama kuin pitkillä, jotka siis toimineet koko ajan). Siis mikä helvetti tossa voi olla vikana???!!!
I do my loving in the winter.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Mittaappa maajohto. Alfoissa sähköhäiriöt johtuvat useimmiten maavioista.
TPP

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Parkit ottaa maattonsa ajovalojen maapiuhan kautta eli koska parkit toimii (ja pitkät) niin käsittääkseni maavika on poissujlettu vaihtoehto. Kaikki valojen - ja muutama muukin - maapiuha menee samaan paikkaan, joka on puhdas ja ehjä. Ja olen myöskin siihen suihkinut kliineriä. Pitänee vielä tuhannennen kerran hinkata niitä liittimiä puhtaiksi, jos se nyt sitten siellä ois. Eihän muu nyt voi jumankauta olla mahdollista. Uudet Bilteman polttimoliittimet on jo hommattu, mutta ne on niin rumat, etten kyllä vaihda kuin vasta äärimmäisessä hädässä :mrgreen:
I do my loving in the winter.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Mittaa kuitenkin maajohto - ajovaloissa tarvitaan vähän enemmän paukkuja kuin parkeissa.
TPP

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Mitä tarkotat mittaamisella? Niinku pari viestiä takaperin kerroin, että jännitteet oli ok. Ja kaukovalot tosiaan myös samalla maapiuhalla ja pelittää. Luulis että ne tarvii vielä enemmän paukkuja.
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Paskapuheet editoitu pois.
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Jatketaampa nyt tähän, kun ei viitsi enää muiden ketjuja ryövätä. Eli otin ILMIn irti ja rupesin pöydällä sitä testailemaan (tarkotit rasvis varmaan tota ilmin läppää etkä kaasuläppiä?) Elikkä läppä kiinni antaa sellasen 43 ohmia. Kun läppää alkaa kääntämään, arvo pompsahtaa melkein heti (n. sentin matkalla) jonnekkin 500 ohmin tuntumaan, sen jälkeen kasvaa parin-kolmen sentin matkalla tasasesti 800 ohmiin asti. Tässä vaiheessa läpän läpi katsottaessa alkaa valo kajastaa. Siitä eteenpäin arvot pyörii epäsäännöllisesti 800-970 ohmin välillä ja kun läppä on aivan auki, resistanssi putoaa yhtäkkiä n. 400 ohmiin... Yli 1000 ohmissa se ei käy kuin ehkä ihan hetkellisesti jossain välissä (ei oo kovin tarkkaa tuo mittaus). Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Ja miten tuon mustan yläosan saa auki, ei viittis väkisin vänkäämällä sitä rikkoakaan. Kun tuo on kerran boschin katalogin mukaan vaihtolaite, niin luulis että sen pystyy ehkä jopa korjaaman. Nyt pliis auttakaa joka tietää!!

P.S. Tuolla läppärungon sisällä on hieman samanlaista mustaa paskaa, mitä löytyi yhtä vähän myös tyhjäkäyntimoottorista. Ei vaikuta aiheuttavan läpässä mitään takertelua, joten sillä ei liene suurta seksuaalista merkitystä?
I do my loving in the winter.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo sitä ilmamäärämittarin läppää tarkoitin. En tiedä mitä niiden resistanssien pitäisi olla, mutta "arvot pyörii epäsäännöllisesti 800-970 ohmin välillä" ei kuulosta kovin hyvältä. Ne pienet resistanssit läpän auki- ja kiinniasennoissa todnäk kuuluu asiaan.

Sen mustan rasian kannen saa pienellä väkivallalla avattua, mutta kasatessa se pitää liimata nippuun jollakin tiivistemämmillä ettei sinne pääse kosteutta ja likaa. Sisältä löytyy läpän akseliin kiinnitetty "viisari", jonka kärki saattaa jossain vaiheessa kuluttaa liukupinnan puhki. Viisaria voi murjoa vähän mutkalle niin, että kärki osuu aikaisempaa sisemmälle, kulumattomalle kehälle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kiitos. Jonkunlaista kulumaa on havaittavissa, tiedä sitten onko liian kulunu vai ei, pitää kuitenki koittaa vähän vääntää sitä. Viisaria ei taida saada rikkomatta irti akselista? Olis vähän helpompi murjoa. Viisarin asentoa pystyy näemmä säätämäänkin. Eli jos käännän viisaria keskemmälle, niin koneen pitäis periaatteessa käydä aavistuksen rikkaammalla, eikö totta? Ja toisinpäin niin laihemmalla? Vois kokeilla vähän säätää viisaria ensin ja käydä välilä nakkaan kiinni se ja testata, toimiiko paremmin. :o:
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Viisari on nyt kulumattomilla urilla. Viisaria säätämällä sain arvot melkien kaks kertaa korkeammiksi. Mutta jos noilla Maunun mittauspöytäkirjan arvoilla (ne on voltteina) on mitään tekemistä näiden resistanssiarvojen kans, niin ei ne kyllä ole ihan samoissa lukemissa... Kertokaas joku, mikä on jännitteen ja resistanssin suhde, kun en oikein hanskaa tota sähköoppia... Niin ja kokeilin ilmiä "uusilla asetuksilla", mutta käytös ei parantunu yhtään. Starttauskin kuulostaa todella vaivalloiselta.
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

EDIT: No lähti sittenkin käyntiin kun autto kaasulla. Taitaa olla imupuolella tämä vika kun välillä ei lähde ilman kaasua käyntiin. Ilmi siis näyttää toimivan pöydällä niinkuin pitääkin, mutta maadoituskohta (johon muuten menee valojenkin maapiuhat!!!) on tuohannen ruosteiset ja vihreät. Voisko olla...?
I do my loving in the winter.

kiltti_oon
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Kesä 2005, 22:55
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja kiltti_oon »

itsellä hävis nykiminen kokonaan (toistaiseksi) ajelin tos yks yö huvikseni aikaa paikasta A paikkaan B niin reippaan puolen tunnin ajon jälkeen ei tietoakaan nykimisestä. (jännitti tosin et millon kosahataa kone)

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Lisää sähkövikoja 3 kpl.

1. Sumuvalot. Piuhat menee sähkökaavion mukaan suoraan ajovaloille. Ne piuhat on korjattu eli vika ei liene siellä. Myös polttimot ja sulakkeet vaihdettu. Jäljelle jää releet (ilmeisesti 2 kpl??), jotka päällisin puolin katsottuna ehjät (nastat ei hapettuneet). Voi ilmeisesti silti olla rikki? Valot sammui n. kuukaus sitten "lennosta" eli oli päällä ja yhtäkkiä sammu eikä enää syty.

2. Töötti. Missä se sijaitsee? Pitääkö repiä puskuri irti? Missä muualla vois olla vika? Akun vierestä tosiaan kaikki liittimet uusittu ja maadotukset kunnostettu. Tämäkin toimi vielä kun viimeksi kokeilin.

3. Akku (uusi) tyhjenee n. 1,5 kuukaudessa. Auton seisoessa virtaa kuluttaa hälytin + sähkölasien katkaisijoiden valot. Nämä ei selittäne akun tyhjenemistä noin pitkässä ajassa. Ajettua tulee kuitenkin melkein joka päivä (lyhyttä ajoa, usein penkinlämmitin ja takalasinlämmitin päällä + reteot tietty) Toimiiko muilla sähkölasit vaikka virrat ei oo päällä? Voisko ne syödä sähköä koko ajan? Laturi toimii 95% varmasti. Jännitteensäädinkin kuukaus sitten vaihdettu.

4. Ja nykimisestä vielä: tuntuu olevan tosi paljon kiinni kaasun ja kytkimen käsittelystä. Sopivasti käsiteltynä ei nyi moottorijarrutuksessa ollenkaan n. 1000 kierroksessakaan. Jos jalan repasee irti polkimelta, alkaa kauhee rytkytys. Onko muut havainnu saman? Muilla autoilla en oo ite havainnu vastaavaa. Mitä voi päätellä lambda-arvosta, joka on 1,0149? Eikö sen pitäis olla aika tasan 1?

Jos joku vielä jaksais yrittää auttaa :oops:
I do my loving in the winter.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

itelläni oli sumareiden ainut vika niissä liittimissä siellä alhaalla juuri ennen sumareita kävithän ne liittimet läpi?
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Siis kummalla pulen puskuria? Ulkopuolelta joo, mutta sisäpuolelle en oo päässy käsiksi (ennen ajovaloja -osioon). Napsahti siis molemmat yhtäaikaa, joten liittimet kuulostaa aika epätodennäköseltä, ellei ne sitten oo molemmat yhden piuhan takana??
I do my loving in the winter.

Vastaa Viestiin