155 etupyörän laakerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

155 etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Onkos kenelläkään kokemuksia etupyörän laakerin vaihdosta? Onnistuuko ns. kotikonstein vai tarviiko esim. lämpöä tai isompia kuin metrisiä voimatyökaluja? Ei ole ehtinyt vielä tutkia tuota rakennetta, laakeri on jo hankittuna ja vaihto painaa päälle kun meteli vaan lisääntyy. Vai pitäisikö suosiolla antaa jonkun pajan vaihtaa? Vinkkejä, mielipiteitä?

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Pyörännapa on otettava kokonaan pois, tämä onnistuu vielä kotikonstein,
mutta laakeri ei lähde oikein muulla kun prässillä. Jos tuon navan kiikuttaa johonkin
korjaamoon niin saattavat vaihtaa laakerin odottaessakin.

Abs- anturi kannattaa irrottaa suosiolla konehuoneen puolella olevasta liittimestä,
koska anturin saamiseen ehjänä irti navasta kuluu yleensä paljon aikaa ja tupakkia.
Ei tuo kyllä hirveästi maksa vaikka teettäisi kokonaan korjaamollakin.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ääni edelliselle puhujalle: Järkevintä on ottaa napa itse irti ja hoidattaa laakerinvaihto jollakin pajalla, jossa on asianmukainen prässi.

Kyllä sen laakerin itsekin ilman prässiä vaihtaa, mutta vähän kikkailua siinä vaaditaan... Laakerin sisäkehän saa irti rälläköimällä kehän ohueksi (ei poikki saakka) ja napauttamalla taltalla se poikki. Ulkokehän irroittamiseen paras konsti on purkaa laakeri osiinsa siten, ettei napaan jää muuta kuin laakerin ulkokehä. Laakerin ulkokehän sisään kuulauraan hitsataan tämän jälkeen isolla virralla kunnon palko. Tuntuu hullulta konstilta, mutta toimii; hitsaus supistaa laakerin ulkokehää pesässään siten, että parhaimmillaan se irtoaa pienellä kopautuksella pois; joka tapauksessa se löyhtyy oleellisesti. Konstin käytöstä on omakohtaista kokemusta.

Kasaaminen kotikonstein onnistuu käyttämällä jotain isoa, mieluimmin tiheäkierteistä ruuvia puristimen korvikkeena. Isokin laakeri menee yllättävän siististi paikalleen ruuvin ja vanhan laakerin ulkokehän avulla.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Jep, kiitoksia tiedoista! Aika varattu ensi viikon perjantaille, saapi luottokorjaamo tehdä koko homman kun lupasivat hoitaa sen asialliseen hintaan. Ei tarvi sitten itse mennä näppejä jäädyttämään viikonloppuna. Ulkona kun ei ole enää kovin hauska touhuta eikä ole oikein riittävästi vielä sisätiloja käytössä harrastamiseen.

Vastaa Viestiin