Alfa 156 nykiminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

Alfa 156 nykiminen

Viesti Kirjoittaja hula »

Olisin kysellyt aavistuksia mistä mahtaisi johtua Alfa 156 V6:n lievä nykiminen. Lähinnä sen huomaa kierrosalueella 2000-3000 rpm.
Autolla ei ole ajettu kuin 40.000 km joten tuskinpa tulpat sentään vielä ovat kypsiä. Edes useamman sadan km:n maantielenkki ei poistanut ongelmaa.

luuteri
Viestit: 32
Liittynyt: 21 Elo 2003, 20:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja luuteri »

Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

En ainakaan noin pienillä oireilla lähtisi vielä ILMIä vaihtamaan.
Minulla veto hyytyi koko kierrosalueella kun oli ilmi vaihtokunnossa. Mitään tuommosta pientä nykimistä ei sitä ennen ollut havaittavissa.
Ei enää Alfaa... eipä

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Mulla veti ainakin CDA boksin kautta vettä moottoriin asti (tarkistin asian aukaisemalla koko sydeemin, ilmo märkänä ja kumiputkessa vesivana aina mottiin saakka.). Aiheutti 2x pientä nykäisyä.

On siel vaan melkoiset imut ku jaksaa imee vettä melkein metrin matkan ja puoli metriä ylöspäinkin. Pitäs varmaan pikkusen tilkitä sitä keulan nyrkin mentävää reikää näin talven ajax.

Mitä kaikkea haittaa vesi aiheuttaakaan?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Skyhorse kirjoitti: Mitä kaikkea haittaa vesi aiheuttaakaan?
Poistuupahan karsta ainakin tehokkaasti kun on vähän vettä seassa :lol: ei kai se pieninä määrinä muuta tee kun hapattaa ja sotkee pinnat...

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Nykimistä voi aiheuttaa myös toi kaasuläppämoottori, mutta yleensä sitten on myös tyhjäkäynti huonoa.

Jos oireet ovat kyseiset, niin ei muuta kuin koneisto irti imuputkesta ja imusarjasta. Sitten vaan putsaus ja crc:tä läpän mekanismiin. Huomaa kuitenkin että kyseinen moottori on ns. itseoppiva, joten jos otat sähköjohdon pois muisti nollaantuu ja auto alkaa nykiä paljon enemmän. Muistin saa korjattua pistämällä virrat päälle 60 sekunniksi, virrat pois 15 sekunniksi ja taas päälle. Pitäisi taas toimia normaalisti jos ei niin uudestaan sama rutiini.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Maunu kirjoitti:Nykimistä voi aiheuttaa myös toi kaasuläppämoottori, mutta yleensä sitten on myös tyhjäkäynti huonoa.

Jos oireet ovat kyseiset, niin ei muuta kuin koneisto irti imuputkesta ja imusarjasta. Sitten vaan putsaus ja crc:tä läpän mekanismiin. Huomaa kuitenkin että kyseinen moottori on ns. itseoppiva, joten jos otat sähköjohdon pois muisti nollaantuu ja auto alkaa nykiä paljon enemmän. Muistin saa korjattua pistämällä virrat päälle 60 sekunniksi, virrat pois 15 sekunniksi ja taas päälle. Pitäisi taas toimia normaalisti jos ei niin uudestaan sama rutiini.
Juuri noilla eväillä loppui minun autoni nykiminen. Samoin tyhjäkäyntiä ei menannut löytyä millään. Se heilui kylmänä melkoisesti ennen kuin asettui kohdalleen. Kaikki ongelmat poistui, kun tuo muisti oli nollattu.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Maho kirjoitti:En ainakaan noin pienillä oireilla lähtisi vielä ILMIä vaihtamaan.
Minulla veto hyytyi koko kierrosalueella kun oli ilmi vaihtokunnossa. Mitään tuommosta pientä nykimistä ei sitä ennen ollut havaittavissa.
Voi se olla ILMIkin, oireilut ovat aika pieniä alussa ja pahenevat pikkuhiljaa. Omassa muistaakseni esiintyi lievää nykimistä aluksi.

Jos nykiminen ei kovin häiritsevää ole, niin suosittelisin tarkkailla tilanetta vähän aikaa..
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Skyhorse kirjoitti:Mulla veti ainakin CDA boksin kautta vettä moottoriin asti (tarkistin asian aukaisemalla koko sydeemin, ilmo märkänä ja kumiputkessa vesivana aina mottiin saakka.). Aiheutti 2x pientä nykäisyä.

On siel vaan melkoiset imut ku jaksaa imee vettä melkein metrin matkan ja puoli metriä ylöspäinkin. Pitäs varmaan pikkusen tilkitä sitä keulan nyrkin mentävää reikää näin talven ajax.

Mitä kaikkea haittaa vesi aiheuttaakaan?
Muukonen suositteli että talven ajaksi ilmanotto takaisin suojaisempaan paikkaan...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

miksei kukan insinööri rakentais jotain lämpövastusverkkoo putken sisään ennen mittaria niinku kylmänajanajoon et se lämmittäis sitä ilmaa verkonläpi kulkiessaan ja pysyis aina hetken kuumana ku sammuttaa koneen niin pysyis kuivana...en todellakaan tiä en oo insinööri :crazyeyes: :drinking:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vanhassa golffissa on läppä joka ohjaa ilmaa joko etumaskista tai sitten pakosarjalta riippuen ulkolämpötilasta, sellanen?

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Rolle kirjoitti:Vanhassa golffissa on läppä joka ohjaa ilmaa joko etumaskista tai sitten pakosarjalta riippuen ulkolämpötilasta, sellanen?
Moinen härpäke löytyy myös A-mallin Vectrasta... jaa mistäkö tiedän? Häpeäkseni tunnustan kakkosauton olevan kyseinen katiska... :oops:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sportwagon kirjoitti:Häpeäkseni tunnustan kakkosauton olevan kyseinen katiska... :oops:
Osaat sitten varmaan arvata mistä minä tuon tiesin :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Vanhassa golffissa on läppä joka ohjaa ilmaa joko etumaskista tai sitten pakosarjalta riippuen ulkolämpötilasta, sellanen?
Joo, noita taitaa olla jossain muodossa melkein kaikissa kaasaripeleissä. Niissä kun kaasuttimen kurkku jäätyy imuilman ollessa sopivan kylmää ja kosteata (nollakelin huitteilla). Ruiskupelin ruokapuolella ei ole tuollaisia jäätyviä paikkoja, joten ilmaa ei tarvitse erikseen lämmittää. Kylmä imuilmahan vaan parantaa hyötysuhdetta eikä pienestä määrästä kosteutta pitäisi olla mitään haittaa. Ankkalammen kautta taas ei muistakaan syistä kannata oikaista.
- Epäkelpokeräilijä -

hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

156:n nykiminen

Viesti Kirjoittaja hula »

Avasin imuputkiston, putsasin sen läpän ympäristön ja suihkautin CRC:tä akselin päihin. Ei auttanut. Ilmamäärän anturin johdon irrotin ja suihkautin kosteudenpoistajaa varmuuden vuoksi vaikka kontaktipinnat vaikuttivat ihan siisteiltä.
Kosteutta ei löytynyt imuputkistosta. Auto kävi kesällä Keski-Euroopassa jolloin karstat tuli poltettua (Saksan läpi mennen tullen about 200 lasissa), toivottavasti ei esim. tulpat kuormittuneet liikaa ? Ilmanputsarin vaihdoin keväällä (Motonet:in tarvike), pitänee yrittää vaihtaa se taasen josko olisi mennyt tukkoon.

Nykiminen on omituista, sitä ei oikeastaan havaitse kuin tasakaasulla, tasaisella nopeudella. Mahdollisesti myös talla pohjassa kiihdytyksissä saattaa olla epämääräisiä nykäyksiä, testasin muutaman kerran.
Sen huomaa millä tahansa vaihteella välillä 2000-3000 rpm.

Epäilenpä sitä sähköistä kaasupolkimen asennon tunnistinta (?) koska pääasiassa kaupunkiajoa jolloin kaasupolkimen asento on tyypillisesti juuri tota kierrosaluetta vastaavalla aluella.
Tyhjäkäynti ihan tasainen, ei ongelmia about 500 rpm.
Kokeilin vaihteen ollessa vapaalla painaa kaasua niin että kierrokset asettuisivat noin 2500 rpm. Ei tahdo onnistua millään, hetken päästä kone joko nostaa kierrokset 2800 tai pudottaa 2200 paikkeille.

Auttaisikohan tuo läppämoottorin kaapelin irrotus tosiaan?
Kannattaisikohan kokeilla kat.moottoriin sopivaa jäänestoainetta jospa vaikka tankkiin olisi kertynyt kosteutta liiallisessa määrin?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156:n nykiminen

Viesti Kirjoittaja V6 »

hula kirjoitti:

Tyhjäkäynti ihan tasainen, ei ongelmia about 500 rpm.
Kokeilin vaihteen ollessa vapaalla painaa kaasua niin että kierrokset asettuisivat noin 2500 rpm. Ei tahdo onnistua millään, hetken päästä kone joko nostaa kierrokset 2800 tai pudottaa 2200 paikkeille.
Kannattaisikohan kokeilla kat.moottoriin sopivaa jäänestoainetta jospa vaikka tankkiin olisi kertynyt kosteutta liiallisessa määrin?
tyhjäkäynti kuuluu mittarin mukaan olla siinä vihreän rajalla,taitaa oikeasti olla hiukan 500rpmä enemmän. Tuo tasakaasu on vaikea pitää taitaa olla ominaisuus, kone tuntuu kerjäävän lisää kaasua kokoajan ja ajosta tulee helposti kaasulla edestakaisin pumppaamista :mrgreen:
En oikein jaksa uskoa että tankissa olisi kosteutta.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

Viesti Kirjoittaja hula »

luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),
että silleen.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Terve!
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu :cry:

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Hamil kirjoitti:Terve!
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu :cry:
Oireet ovat ihan samat kuin meikäläisellä taannoin (v6 -98 75tkm ajettu silloin). Nyki kylmänä, jopa pientä pauketta kuului, ei kiihtynyt yli 3000 kierroksen sitten yhtään. Eli haiskahtaa kyllä vahvasti ILMIltä. Sen vaihdolla korjaantui täysin.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Sassicaia kirjoitti:
Hamil kirjoitti:Terve!
Oma auto on 156 v6 koneella. Ajettu n.90.000km. Vuosimalli 1998.
Seuraavia ongelmia alkanut esiintymään. Nykii kylmänä, Tehot poissa, ei kiihdy niinkuin pitäisi. Ilmamäärämittari tod.näköisesti rikki. Mitä arvelette? Koska eihän ne tehot voi yksinkertaisesti kadota kuin tuhka tuulee. Alkaa olemaan kohta tippa linssissä kun kuutonen murisee mutta mitään ei tapahdu :cry:
Oireet ovat ihan samat kuin meikäläisellä taannoin (v6 -98 75tkm ajettu silloin). Nyki kylmänä, jopa pientä pauketta kuului, ei kiihtynyt yli 3000 kierroksen sitten yhtään. Eli haiskahtaa kyllä vahvasti ILMIltä. Sen vaihdolla korjaantui täysin.
Sama mulla... tosin kilometrejä oli tuplasti enemmän, loppuvaiheessa ei kylmänä käynyt alle 3000 kierroksen ja sillonkin yski melkosesti. :shock:

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Kiitos vastauksista! Nyt ei muuta kun ilmi ostoksille ja eiköhän se elämä taas ala hymyilemään :-D

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

hula kirjoitti:
luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),
että silleen.
Kerropas joutessasi puhelinnumero/e-mail osoite tms strategista Häkkisen korjaamosta. On meinaan niin paljon halvempi hinta kuin mistä olen itse kysellyt että jos pitää paikkansa tilaan sieltä heti huomenissa...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

hula kirjoitti:
luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),
että silleen.
häkkiseen kannattaa luottaa sielä ne omanki sääti...ainut oli et 2pv ja 500mummoo muuttu 2vko ja yli6000mummoo :mrgreen:
mut pojat oli asialla :wink:

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Wile E. Coyote kirjoitti:
hula kirjoitti:
luuteri kirjoitti:Olisko surullisenkuuluisa ilmamäärämittari;
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... am%E4%E4r%
No, kaiken laista kokeiltua tuli ostettua se ILMI. Siinä vika. Hinta 240,- Turkulaisella Häkkisen korjaamolla (valtuutettu Bosch jälleenmyyjä),
että silleen.
Kerropas joutessasi puhelinnumero/e-mail osoite tms strategista Häkkisen korjaamosta. On meinaan niin paljon halvempi hinta kuin mistä olen itse kysellyt että jos pitää paikkansa tilaan sieltä heti huomenissa...
Kyse on varmaan Autosähkö & Dieselhuolto Häkkisestä. Ihan ok pulju, itse huollatin edellistä autoa siellä. Palvelu ihan hyvä ja hinnat kohtuullisia-eli ihan positiivisia kokemuksia. Niin, yhteystietoja:

Paikan puhelinnumero: 022450366
Sähköposti: asdhakkinen@kolumbus.fi
www.asdhakkinen.com
Ammattina autokauppa

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Hoh, minulla alkoi nykimään nyt märkien kelien alettua ja autolla on ajettu 6000km.. Nykiminen on todella pientä ja sitä tapahtuu vain ajoittain kovassa kiihdytyksessä. Tuntuu vähän samalta kuin automaatti vaihteilla kiihdyttäisi. Nykäisee lievästi muutaman kerran 3000 ja 6000 välillä. Ei se tuota kesällä tehnyt. :(
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitos paljon yhteystiedoista. Taidanpa pirauttaa pojille maanantaina. Alkaa olla aika ikävä ajaa kun ei mitään tapahdu yli 5 tonnin, ja sen allekin on jotenkin tukkoisen oloinen. Vaikea tosin arvioida kun tainnut tapahtua pikkuhiljaa.

Mielenkiintoista asiassa on se että kulutusta se ilmeisesti lähinnä laskee :o Tulin juuri Ikaalisista ja laskin kulutukseksi 500km matkalta 8,1l :shock: Enhän mä ole ikinä noin vähällä selvinny. Aina yli kympin matka-ajossakin. Ajo oli tietty aika rauhallista, mut kuitenkin sen "normaalin kympin" yli sallitun ja ohiteltuakin tuli ainakin enemmän kuin itse olin ohitettavana. Käyköhän se niin laihalla, ja siitäkö se tehon puute johtuu? Muuta eroa en keksi paitsi kitkarenkaat leveiden kesäpyörien sijaan. Ei kai se paria prosenttia enempää vaikuta...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Wile E. Coyote kirjoitti: Mielenkiintoista asiassa on se että kulutusta se ilmeisesti lähinnä laskee :o Tulin juuri Ikaalisista ja laskin kulutukseksi 500km matkalta 8,1l :shock:
Mulla oli ihan sama homma... kahdeksan pintaan pääs helposti ja nyt ei itkemälläkään. tosin ajattelin sen johtuvan ajotavan muutoksesta kun nyt auto ehjänä oikeen kerjää kierroksia 8)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ajotapa sen kai tekee tosiaan. Soittelin muuten sinne Autosähkö/diesel-huolto Häkkiselle. Numero on muuten 02-253 8447. Tai ainakaan se Nikin antama numero ei jostain syystä toiminut? Ei ollut Herra Häkkinen paikalla, pitää yrittää myöhemmin uudelleen. Toivottavasti se hinta pitää paikkansa. Vähän epäilyttää kyllä jo eukäteen, kun muualla pyydetään melkein tuplaten. No toivossa on hyvä elää sano lapamato :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

No nyt se on tilattu ja hinta oli 240€ @Häkkinen. Ei halpa, mutta verrattuna muihin paikkoihin joista kyselin ei voi kuin ihmetellä paljonko niissä hinnoissa on ilmaa :crazyeyes: Deltalla pelkkä osa melkein tuplaten kalliimpi. Tuskinpa Häkkinen tappiolla myy :)

Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.

Yritän muistaa pitää kameran lähettyvillä ja dokumentoida vaihdon, vaikka eihän tuo kummoinen homma ole. Ainakin on suosittu puheenaihe.
Ayrton Senna da Silva forever

hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

Viesti Kirjoittaja hula »

Wile E. Coyote kirjoitti:No nyt se on tilattu ja hinta oli 240€ @Häkkinen. Ei halpa, mutta verrattuna muihin paikkoihin joista kyselin ei voi kuin ihmetellä paljonko niissä hinnoissa on ilmaa :crazyeyes: Deltalla pelkkä osa melkein tuplaten kalliimpi. Tuskinpa Häkkinen tappiolla myy :)

Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.

Yritän muistaa pitää kameran lähettyvillä ja dokumentoida vaihdon, vaikka eihän tuo kummoinen homma ole. Ainakin on suosittu puheenaihe.

Vaihto erittäin yksinkertainen, pistoke irti, imuilman putkistosta klemmari auki, taita sivuun ja relekopan kansi pois. Vaatii tosin sormiakrobatiaa että saa sen pois ahtaasta kolosta. Uusi kiinni valmiiksi virtausputkessa joten ei tarvita mitään ihmeempiä työkaluja.
Sen oikean osanumeron löytää virtausputken kyljestä tai Bosch:in Saksan nettisivuilta.

Tosin vika jatkuu jatkokertomuksena: ILM:in vaihto auttoi hieman mutta sama ärsyttävä pikkunykiminen tasakaasulla on yhä. Nyt vuorossa Lambda-anturin vaihto.
Vikakoodit eivät paljastaneet mitään (0) seoksia ja kaikkia muita arvoja seurattiin. Dynamometrin tarkkuuden puitteissa tehot näyttäisivät jotakuinkin olevan tallella (viitisen kw alle ohjearvon).
Ikävä mahdollisuus kuulema voisi olla että hammashihnan vaihdossa (vaihdettu heinäkuussa) on töpeksitty, voi olla toisella lohkolla hampaan verran pielessä. Tosin olisi luullut tuon huomaavan aikaisemmin. Tiedä häntä, ehkä siinä kiristäjässä (vaihdettu samaan aikaan) on jotain vikaa, hihna päässyt löysälle ja on loikannut pykälän. Hoh, hoh. Palaan asiaan

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Wile E. Coyote kirjoitti:No nyt se on tilattu ja hinta oli 240? @Häkkinen. Ei halpa, mutta verrattuna muihin paikkoihin joista kyselin ei voi kuin ihmetellä paljonko niissä hinnoissa on ilmaa :crazyeyes: Deltalla pelkkä osa melkein tuplaten kalliimpi. Tuskinpa Häkkinen tappiolla myy :)

Lisäksi selvisi (moni saattoi jo tietääkin) että 9/2000 jälkeen rekisteröidyissä on eri osa. Ainakin varaosa numero on eri. Ei uskaltanu tarkemmin tietämättä tilata, mutta kiinnostaisi kyllä tietää jos kyseessä on kenties paranneltu osa joka käy mahdollisesti vanhempiinkin malleihin. Omani on juuri 9/2000 eli pitäisi olla "vanhalla" osalla.
Olisiko ilmi muuttunut samaan aikaa kun tehot nousivat huimat 2hv ja (motronic on myös uudempaa mallia) tämä taisi tapahtua tuossa -00 -01 vuoden vaihteessa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Juu, voipi hyvinki olla. Nyt kun se on vihdoin tilattu, odottelen sormet syyhyten postista paketti ilmoitusta. Ehkä maanantaina... :(
Ayrton Senna da Silva forever

hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

Viesti Kirjoittaja hula »

Eli jatkoa,

Lambda sensori vaihdettu, nykii edelleen tasakaasulla. Enpä tiedä mitä tehdä jatkossa. Jos jakohihnan ajoitus toisella lohkolla pielessä, täytyy kaiketi avata koko kone ennenkuin ajoituksista saa selvää. Karmea homma tai maksaa maltaita. Jakohihnan vaihtoi valtuutettu Alfa jälleenmyyjä+korjaamo Keski-Euroopan reissulla, joten kuluttajansuojasta ei kannata puhua mikäli siinä vika - vaan miten otat selvää onko ajoitus pielessä purkamatta konetta!

Oliskohan jollakulla ideoita mitä tehdä/missä vika.



Tosin vika jatkuu jatkokertomuksena: ILM:in vaihto auttoi hieman mutta sama ärsyttävä pikkunykiminen tasakaasulla on yhä. Nyt vuorossa Lambda-anturin vaihto.
Vikakoodit eivät paljastaneet mitään (0) seoksia ja kaikkia muita arvoja seurattiin. Dynamometrin tarkkuuden puitteissa tehot näyttäisivät jotakuinkin olevan tallella (viitisen kw alle ohjearvon).
Ikävä mahdollisuus kuulema voisi olla että hammashihnan vaihdossa (vaihdettu heinäkuussa) on töpeksitty, voi olla toisella lohkolla hampaan verran pielessä. Tosin olisi luullut tuon huomaavan aikaisemmin. Tiedä häntä, ehkä siinä kiristäjässä (vaihdettu samaan aikaan) on jotain vikaa, hihna päässyt löysälle ja on loikannut pykälän. Hoh, hoh. Palaan asiaan[/quote]

hula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Marras 2003, 16:22

Viesti Kirjoittaja hula »

Eli lambdasensori vaihdettu, nykii edelleen. Enpä tiedä mitä tehdä seuraavaksi. Jos jako toisella lohkolla pielessä ei taida olla muuta tehtävissä kuin koko koneen purku (=karmea homma ja/tai kallista).
Jakohihna vaihdettu valtuutetussa Alfa:n merkkikorjaamossa syksyllä Keski-Euroopassa joten kuluttajansuoja ei pahemmin pure.

Oliskohan jollakulla ideioita mikä muu voisi vielä olla vialla?

Nokkien ajoitusta tuskin pystyy tarkistamaan kuin sylinterikannet poistamalla.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

hula kirjoitti:Nokkien ajoitusta tuskin pystyy tarkistamaan kuin sylinterikannet poistamalla.
No ihan sylinterikansia ei tarvi purkaa :crazyeyes: venttiilikopat auki ja imusarja irti & jakopäänkoppa auki sekä ykkössylinterin tulppa irti niin saat selvää ajotuksista.... hommansa tosin siinäkin. Päästöarvoissa kuulemma näkyy jos hampaan pielessä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

YES!

Vaihdoin eilen sen kirotun massamittarin ja nyt kone suorastaan kerjää hanaa :-D Homma on niin helppokin ettei siitä tosiaan kannata maksaa. Aikaa kaikkine työkalujen haalimisineen ja jälkien siivoamisineen meni about 45min. Rauhallisesti ja huolellisesti tehden. Laitan albumiin pari kuvaa jos sinne vielä mahtuu.

Pikaliima tai ruuvilukite on muuten mielestäni oiva apu noissa ahtaissa paikoissa työskentelyyn. Prikat esim voi liimata kevyesti ruuveihin niin eivät sitten tipu pohjamuovin päälle :x
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
joaweste
Viestit: 205
Liittynyt: 17 Heinä 2003, 16:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja joaweste »

Terve!

Käykää katsomassa gtvv6.com foorumia, pojat ovat kirjoittaneet kilometri määriä ilmamäärämittarista ja ovat nyt lähettämässä Boschille valituksen,
http://www.gtvv6.com/afm.htm

tutustukaa esim näihin,
http://www.gtvv6.com/phpBB2/search.php?mode=results

Vaikuttaa siltä että se uudempi mittari on aiheuttanut enemmän huolia kuin se vanhempi malli. Ainakin gtv:ssä

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pistin heti postia menemään. Saas nähdä kuuluko mitään. Olen ehkä pessimisti, mutta tuskinpa :evil:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

YES!

Vaihdoin eilen sen kirotun massamittarin ja nyt kone suorastaan kerjää hanaa Homma on niin helppokin ettei siitä tosiaan kannata maksaa. Aikaa kaikkine työkalujen haalimisineen ja jälkien siivoamisineen meni about 45min. Rauhallisesti ja huolellisesti tehden. Laitan albumiin pari kuvaa jos sinne vielä mahtuu.
Hieno homma! Itse vaihdan huomenna. Olen nyt jo kuin tulisilla hiilillä :crazyeyes:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
niki
Viestit: 1652
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): 159 2.0 JTDm -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00, Fiat 600e -24
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Wile E. Coyote kirjoitti:Ajotapa sen kai tekee tosiaan. Soittelin muuten sinne Autosähkö/diesel-huolto Häkkiselle. Numero on muuten 02-253 8447. Tai ainakaan se Nikin antama numero ei jostain syystä toiminut? Ei ollut Herra Häkkinen paikalla, pitää yrittää myöhemmin uudelleen. Toivottavasti se hinta pitää paikkansa. Vähän epäilyttää kyllä jo eukäteen, kun muualla pyydetään melkein tuplaten. No toivossa on hyvä elää sano lapamato :roll:
On näköjään puhelinnumerot sitten vaihtuneet... :roll:

Olisi kiva jos myös ilmoittaisivat vaihdoksesta :)
Ammattina autokauppa

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Taitaa olla tuo ILMI hieman monimutkaisempi mitä ainakin itse luulin. Avasin vanhan ja sehän on aikamoinen vekotin. Laittaisin kuvia tähän perään jos osaisin? Linkitättekö te niitä omilta sivuiltanne, vai millä niitä tänne laitatte. Auttakaa miestä mäessä...tai ainakinjos kiinnostaa nähdä?
Ayrton Senna da Silva forever

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Wile E. Coyote kirjoitti:Taitaa olla tuo ILMI hieman monimutkaisempi mitä ainakin itse luulin. Avasin vanhan ja sehän on aikamoinen vekotin. Laittaisin kuvia tähän perään jos osaisin? Linkitättekö te niitä omilta sivuiltanne, vai millä niitä tänne laitatte. Auttakaa miestä mäessä...tai ainakinjos kiinnostaa nähdä?

joo omilta sivuilta linkki tänne mulle voi lähettää jos ei löydy omaa webbitilaa :roll:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tai uploadaus omaan galleryyn ja linkki siihen.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tosi vanha ketju eikä otsake aivan oikein, mutta 166 V6 kehitti täsmälleen samanlaisen käyötkseen kuin "hulan" auto. Linkitän tämän vanhaan niin ehkä palvelee enemmän tulevia ongelmaisia. Eli alle 2200 rpm:n kaikki on normaalia ja samoin yli 3000 rpm:n. Tuossa välissä auto nykii erittäin nopealla syklillä ja tuon 2200-3000 rpm kierrosalueen ylittäminen ottaa kolme kertaa enemmän aikaa kuin normaalisti. Vika ei ole koko ajan päällä, vaan auto saattaa toimia normaalisti pidemmänkin aikaa. Vika esiintyy kaikilla vaihteilla.

Hulan autossa oli vaihdettu ilmiä ja lambdaa, ilman että vika poistuisi. Arveltiin että jako olisi pielessä. Itse on 100% varma että minulla jako ei ole pielessä (toimiihan tuo välillä aivan normaalisti), eikä varmaan ilmikään paukahtamassa koska ottaa erittäin hanakasti kierroksia rajoittimeen saakka kun pääsee kolmen tonnin yli. Lambdasta en tiedä mutta päästöt ovat esimerkillisen pienet. Vikakoodeja ei ole.

Nykiminen ei ole pahaa, mutta ärsyttävää. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^joo, mulla teki mm. tuollaista, varsinkin kylmänä, viime vaiheessa myös kone lämpimänä. Vika korjaantui lambdan vaihdolla.

Päästöt olivat alkuvaiheessa ok, lopussa ei ollut mittaustuloksia, mutta ilmeisesti pielessä. Alussa lambdan lämmityselementti meni pois pelistä, lopulta kilahti koko anturi. Uuden (alkuperäisen) kanssa ei mitään ylläkuvattuja ongelmia.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

^ Lambda voi tietty olla yksi vaihtoehto, sitä itsekin pohdin. Tosin "hulan" autossa se ei auttanut. Olen epäillyt myös kaasupolkimen potikkaa, kaasuläppäympäristön likaisuutta, kampiakselin pyörimistunnistinta...

Mystistä ja jotenkin asiaan kuuluvaa on että erittäin reippaan karstanpoistolenkin jälkeen auto toimi koko eilisen päivän (700km) kuin ihmisen mieli...

Oliko sinulla käytös kierrosalueineen täsmälleen samanlainen kuin minulla?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^juu, samat olivat oireet kuin sinullakin, lukuunottamatta tuota karstanpolttolenkkiä; lopulta ei auttanut enää mikään muu kuin anturin vaihto. Niin, ja bensaakin paloi hiukan normaalia enemmän.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ciancarlo kirjoitti:^juu, samat olivat oireet kuin sinullakin, lukuunottamatta tuota karstanpolttolenkkiä; lopulta ei auttanut enää mikään muu kuin anturin vaihto. Niin, ja bensaakin paloi hiukan normaalia enemmän.
Ookoo, pitänee alkaa purkamaan ongelmaa lambadasta. Siis sitten kun se ongelma taas esiintyy. Tuota aavistuksenomaista bensankulutuksen kasvua on omassakin yksilössä. Kiitokset kommenteista.

Vastaa Viestiin