75 ja kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hapsku
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:58
Paikkakunta: vantaa

75 ja kytkin

Viesti Kirjoittaja Hapsku »

Seiskavitoseeni vaihdettiin kytkimen työsylinteri, kun edellinen alkoi vuotamaan. Nyt poljin toimii aivan lattian läheisyydessä, eli polkimen vaikutuksellinen liikerata on muutaman sentin luokkaa, kun se ennen oli "normaalin" mittainen... Missäköhän mahtaa vika olla?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ilmaa systeemissä? Auttaako polkimen pumppaaminen?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ilmaa sinne on jäänyt. On vähän normaalia haastavamapi ilmattava.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jep, ilmaa jäänyt. Itselläkin täytyi ilmailla pariin otteeseen työsylinterin vaihdon jälkeen. Lopulta tein niin, että täytin systeemin tippakannulla nipan kautta ja tuli aika hyväksi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

kun tässä kytkimestä jauhetaan niin kysyn että mikä kytkin olisi hyvä piristettyyn Ts:ään?? tarkoitus ei kuitenkaan ole mitään sintteri versiota hommata, vaan normaalia jäykempi.

Hapsku
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:58
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Hapsku »

Pitääpi kokeilla ilmata se vielä... On kyllä pirun hankala ilmata, mutta tuota tippakannu konstia voisi kokeilla... Kiitoksia vastanneille :)

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^^ Nouko88 , se vakio kelpaa mainiosti :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Voihan siihen ostaa Moposportista vaikka pelkän jäykemmän asetelman jos haluaa.
Ehjä ts:n kytkin kyllä riittää, mikäli imusarjassa ei esiinny ylipainetta :wink:

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Abarth kirjoitti: Ehjä ts:n kytkin kyllä riittää, mikäli imusarjassa ei esiinny ylipainetta :wink:
Heh.. :lol: Selevä...

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Ei kytkimen ilmaamisessa ole mitään hankalaa. Tunget esim. sorkkaraudan tai puun kappaleen kytkimen kammen väliin (vaihdelaatikon päässä) niin ettei kampi pääse liikkumaan. Sen jälkeen voit ilmata kytkimen ihan niinkuin jarrutkin, eli poljetaan kytkimeen paine ja kun paine on syntynyt niin kaveri avaa ilmausruuvia. Kun poljin painuu pohjaan kaveri sulkee ruuvin jonka jälkeen polkimen voi päästää ylös ja aloittaa paineen polkemisen uudelleen. Muutaman toiston jälkeen kytkin toimii täydellisesti jos molemmat sylinterit ovat ehjät. Pidä huoli ettei säiliöstä lopu neste kesken ilmauksen.

Ilmauksessa on hyvä käyttää läpinäkyvää muovi-/kumiletkua jonka toinen pää sopii ilmausnippaan ja toinen pää laitetaan vaikkapa korkkiin tehtävän reijän kautta limupulloon jossa on jarrunestettä. Letkun pää laitetaan pullossa olevaan nesteeseen. Korkkiin tehdään myös toinen reikä josta ilma pääsee ulos.
TPP

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

yks jippo on laittaa letku avatusta jarrusatulan nipasta avattuun kytkimen nippaan ja avata säiliö. sitten vaan pumppailee jarrulla ilmat pois järjestelmästä ja nipat kiinni! :wink:
@lfat...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tai ei koske polkimeen vaan ilmaa sen niin että liikuttelee suoraan työsylinteriä. Tuo konsti oli ainoa millä sain Gtv:n kytkimen ilmattua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Taas pitää heittää mun vakiojuttu. Muukkosellakin ilmattiin meikäläisen autoa oikein urakalla. Nostivat kädet pystyyn. Olisi kannattanut nostaa konepelti ja huomata, että jarrun tasapainosäädin vuosi kuin seula.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Nouko88 kirjoitti:
Abarth kirjoitti: Ehjä ts:n kytkin kyllä riittää, mikäli imusarjassa ei esiinny ylipainetta :wink:
Heh.. :lol: Selevä...
minkäslaisiin lukemiin asti tuolla vakiokytkimellä on mahdollista päästä?

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Ainakin 400Nm pitäisi vakio turbon/3.0 kytkimen riittää ilman ongelmia. (Vai mitä Jappe :wink: ) Itse laitoin sintterin, koska oli 3x halvempi.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Otsosmi kirjoitti:Ainakin 400Nm pitäisi vakio turbon/3.0 kytkimen riittää ilman ongelmia. (Vai mitä Jappe :wink: ) Itse laitoin sintterin, koska oli 3x halvempi.
niin sitten se ei voi olla sama kuin tessussa? vai? jos ei niin mitä eroa niissä on?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mulla rupes Tessun kykä luistamaan heti kun sain koneen nostamaan ahtoja nopeammin rajapaineventtiilin avulla.
Kone suht vakio ja ahdot n. 0.7

Kytkimen iästä ei tietoa.

Sintteri tuli tilalle.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Otsosmi kirjoitti:Ainakin 400Nm pitäisi vakio turbon/3.0 kytkimen riittää ilman ongelmia. (Vai mitä Jappe :wink: ) Itse laitoin sintterin, koska oli 3x halvempi.
niin sitten se ei voi olla sama kuin tessussa? vai? jos ei niin mitä eroa niissä on?
Eikös TS:ssä ole normaali puristavakytkin, kun taas ainakin tossa minun turbossa on vetäväkytkin. Halkaisia on sama 215mm. Joissain GTV6 on ollut vetävä tuplalevykytkin.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

155TS kirjoitti:Eikös TS:ssä ole normaali puristavakytkin, kun taas ainakin tossa minun turbossa on vetäväkytkin. Halkaisia on sama 215mm. Joissain GTV6 on ollut vetävä tuplalevykytkin.
Halkaisija on sitten ainakin sama, ilmeisesti turbossa jäykempi asetelma?

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Noita kytkimiä on muistaakseni ainakin kolmea erilaista V6/turbo-malleihin. Asetelmaa vetävänä ja painavana. Lisäksi monilevykytkintä löytyy osasta. (ilmeisesti vain GTV6:sta) Itse sain mopo sportista väärän asetelman, mutta meni tosin hyötykäyttöön. Levy laitettiin hätäpäissä kiinni. Tosiaan 1.6-2.0:ssa, TS:ssä ja "woimamoteissa" taitaa olla kaikissa eri kytkimet. Näin muistelisin....
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tuossa on kuva alkuperäisestä turbon kykin levystä. Kitkamateriali on aika erikoisen näköistä. Siinä on vissiin kuparia seassa.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Näyttää perinteiseltä asbestikitkamateriaalilta tuo kytkin, mitä se voi hyvin ollakin jos on NOS-osa.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mikä kytkin turbotettuun TS:ään? Moposportista sintterilevy ja 30% jäykempi asetelma?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^
Mulla on juuri edellä mainittu paketti.
Toimii ja hinta oli ainakin pari vuotta sitten varsin kohtuullinen.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Onkohan hinnat vähän noussut, kun luin jostakin että pari vuotta sitten tuo paketti maksoi ~150€. Äsken soitin niin levy 145€ ja asetelma 118€. :roll:

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No kylläpä on hinta pompsahtanut. :shock:
Itse maksoin juuri sen ~150e.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Itse juuri vaihtamassa kytkintä tuohon 75 TC:hen. Eli sen takia vaihdan tai ainakin avasin kytkimen, koska täristi luistattaessa aivan pirusti. Tuohonhan olisi virallisia syitä ainakin se, että öljyä olisi päässyt kytkinlevyyn mitä en itse nähnyt ja se että jossain olisi väljää tai jotain rikki asetelmassa. Avatessa ainoat epämääräiset asiat mitä huomasin oli se, että kytkinlevy on aika tumma ja pölyä ihan perkeleesti. Pintaa kytkinlevyssä on hyvin.

Eli onkos jollain ollut samanlaista ongelmaa?

samalla tulee uudet puslat taakse ja lootan kannakkeet sekä syncrot, jos noita nyt vielä jostain saa.

olavi mäentaka
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Elo 2009, 20:16
Paikkakunta: tampere

Re: 75 ja kytkin

Viesti Kirjoittaja olavi mäentaka »

samat oireet oli täällä,vaihdoin vielä pää sylinterin niin alkoi toimia!

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Mulla oli samaista tärinää, tosin v6:ssa ja ongelmana oli kulunut kitkapinta siellä kytkimessä, eli se metalli pinta oli täynnä hiushalkeamia... laitoin ts:n kytkimen ja siihen 3.0l levyn ja hyvin on pelannu!
@lfat...

Vastaa Viestiin