Jakohihna 164 v6 superiin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rm
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Kesä 2006, 22:15
Paikkakunta: kuusankoski

Jakohihna 164 v6 superiin

Viesti Kirjoittaja rm »

Elikkäs olis hihnanvaihto ajankohtanen ja neuvoja kaipailisin.Kyseessä 12v versio.Mitä erikoistyökaluja tarvii,ja onko tossa koneessa kunnon merkit?Mitä kaikkia osia kannattaa vaihtaa samalla.Yritin tossa ettiä ohjeita ja kuvia,mut en löytäny.Budjetti ei salli vaihdattaa joten yritettävä ite.Motonetista ei löytyny osia,mut lienee jostain kouvolan seudun muusta varaosa liikkeestä löytyyy?Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan!

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Ei tarvi mitn erikoistyökaluja, nokkien ja kampiakselin stefat kannattaa vaihtaa samalla... ajoitusmerkeistä en ny muista mut ei kait mitn ihmeellistä.. Jos ilmennyt öljyvuotoja niin hihnankiristäjän korjaussarja kannattaa varata, maksaa noin 35€, itse en vaihtanut edes kiristimen rullaa vaan otin suojat pois ja painoin injektioruiskun neulalla uudet rasvat sisään, kallis kun muistaakseni oli uus rulla... Säädöstäkään en ny muista mut jostain muistaakseni löytyy topicci... Jotaa sentää muistaa.. :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kampiakselin ajoitusmerkit oli muistaakseni hihnapyörällä, nokkien merkit löytyvät laakeripukeista joten venakopat ja vähän muutakin tauhkaa on purettava pois että niitä pääsee mulkoilemaan.

Nokkien hihnapyörissä oli joku moniosainen keksintö ja välissä o-renkaat jotka pitää vaihtaa jos hihnapyörähäkkyrät menee purkamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Snake kirjoitti:Ei tarvi mitn erikoistyökaluja, nokkien ja kampiakselin stefat kannattaa vaihtaa samalla... ajoitusmerkeistä en ny muista mut ei kait mitn ihmeellistä.. Jos ilmennyt öljyvuotoja niin hihnankiristäjän korjaussarja kannattaa varata, maksaa noin 35€, itse en vaihtanut edes kiristimen rullaa vaan otin suojat pois ja painoin injektioruiskun neulalla uudet rasvat sisään, kallis kun muistaakseni oli uus rulla... Säädöstäkään en ny muista mut jostain muistaakseni löytyy topicci... Jotaa sentää muistaa.. :roll:
tuossa superissa kiristin muistaakseni erityyppinen kuin vanhemmissa 12V koneissa eli ei ole öljynpaineella toimiva, toisinsanoen ei tarvii mitään korjausarjoja..

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Pitää paikkansa ainakin 97-mallissa. Kiristin on mekaaninen ja ilmeisesti pitää vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteydessä.
Tuli itsellekin yllätyksenä kun luulin suojamuovien alta löytyvän hydraulisen kiristimen.
" No risk, no fun"

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Terve,
täältälöytyy ainakin rakenteet:
Jopi

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Kyseinen operaatio tuli suoritettua viikonloppuna (ehti vähän muutakin tehdä). Osat tilasin alfa-servicestä ja tulikin nopeasti 5:ssä päivässä. Itse kiristin menee tosiaan kokonaan uusiksi ja kustansi n. 150eur. Suurin työ on purkaa kaikki ylimääräset rojut pois tieltä. Kannattaa aloittaa purkamalla apukuskinpuolen sisälokarit, koska sitten hymyilyttää miten hyvin kaikki on esillä. Sen jälkeen ei enää paljon tässä hommassa tosin hymyilytäkään.

Alakerran merkit löytyi niin vaihdelaatikon aukosta kurkkimalla kuin myös jakopään puoleisesta päästä hihnapyörästä, tosin joku voi haluta irrottaa tämän pyörän vaikkakin remmin saa pois ja uuden tilalle myös hihnapyörän ollessa paikallaan. Ja ne yläkerran merkithän on siellä nokka-akseleissa/pukeissa, ja minä ainakin halusin nähdä niiden olevan kohdallaan, joten otin venttiilikopan kannet irti.

Summa summarum, voisi tuosta helposti pari satkua maksaa jollekin jos ei älytöntä intoa ole itse alkaa rassaamaan. :mrgreen:

Vastaa Viestiin