Ratin irroitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
makedo
Viestit: 45
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 16:15

Ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja makedo »

Onko kokemuksia? Olen vaihtamassa GTV:n viiksipakettia ja ratti/airbag pitää ottaa edestä pois. Kaikki on nyt purettu edestä pois, mutta ratti ei irtoa millään. Tein ulosvetäjänkin ja väänsin niin paljon kuin uskalsin...ei auttanut. Onko kenelläkään jippoa millä ruori irtoaa...vai olenko töpeksinyt??
vinohrady

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei kokemusta gtv:n ratista, mutta jos on vaan juuttunut kiini, niin ulosvetäjä kiini ja muutama napakka isku vasaralla ulosvetäjän päähän. Saattaa lähteä. Tai sitten perinteisempi keino.
Seiska5mma kirjoitti:Ratti ei sitten lähden millään irti. Jos saat siihen ulosvetäjän jotenkin, niin käytä ISOJA liikkeitä. Ne ovat sellaisia että heilut hampaat irvessä ratissa ja selkä tekee noin puolen metrin liikkeitä. Mikään pikkunylkytys ei auta.

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

Ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Jos, ratti on perinteisesti kiinni keskellä ohjauspylväässä isolla
mutterilla niin, minulla 164:ssa kiersin mutteria auki melkein
viimeisiin kierteisiin- sitten kämmenpohjilla molemmin puolin
rattikehää vuorotellen napauttelemalla ratti irti booreistaan.
Tärkeää että mutteri ohjauspylväässä on kiinni koko ajan ettei
ratti ponnahda irti naamalle.

:-D :-D :-D
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ulosvetäjän lisäksi kylmäspray on aika kova sana. Itse vedin akseliin kylmäsprayta ja napautin kaksi kertaa vasaralla akselin päähän ja lähti ilman ulosvetäjää irti.

Mutterinhan olet akselin päästä irroittanut? ajattelin varmistaa kun tekstissä ei sitä lukenut :mrgreen:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Kuinka tuo ratin keskio lähtee irti? (alkuperänen).
Siten miten se kontakti rengas?
mutteri irti, mut pitääkö muuta purkaa?
Akku kai on hyvä irrottaa.
Tarkotus olis kääntää rattia boorin verran.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

beetta julia kirjoitti:Kuinka tuo ratin keskio lähtee irti? (alkuperänen).
Siten miten se kontakti rengas?
mutteri irti, mut pitääkö muuta purkaa?
Akku kai on hyvä irrottaa.
Tarkotus olis kääntää rattia boorin verran.
Siinähän on sitten aurauskulmat, eikä ratti vinossa...

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

JaRoDD kirjoitti:
beetta julia kirjoitti:Kuinka tuo ratin keskio lähtee irti? (alkuperänen).
Siten miten se kontakti rengas?
mutteri irti, mut pitääkö muuta purkaa?
Akku kai on hyvä irrottaa.
Tarkotus olis kääntää rattia boorin verran.
Siinähän on sitten aurauskulmat, eikä ratti vinossa...
Eipä välttämättä. Kyllä noita on tullut vastaan omallakin kohdalla, että ratti on vinossa, vaikka kulmat ovat just kohdillaan. Yksi esimerkki seisoo pihalla juurikin parhaillaan. On niitä tehtaallakin laitettu ratteja vinoon :-)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Siinä on laitettu hammastanko rattiakseliin väärille booreille,
ajattelin et olis varmaan helpompaa kääntää rattia kun kokorattiakselia?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Ratin irroitus.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Ainakin 75:sen rattiakseli ei mene paikoilleen kun yhdessä asennossa. Onko sulla joku käyttänyt väkivaltaa, ja survonut sen paikoilleen väkisin. Hammastangossa on lovi johon työnnetään 8mm pultti jolla lukitaan rattiakseli, joten ei pitäisi mennä kuin yhdessä asennossa. Tosin en tiedä näistä uudemmista malleista,onko näin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ratin vinoutta korjata sitä siirtämällä. En ole varma onko 156:sessa mahdollista saada akselia väärään asentoon. Raidetankoja säätämällä pistetään ratti suoraan, eli kulmien säätöön mars mars. Ellei nyt ratti ole ihan 90astetta pielessä.
Eipä välttämättä. Kyllä noita on tullut vastaan omallakin kohdalla, että ratti on vinossa, vaikka kulmat ovat just kohdillaan.
Juu, ei se ole mikään ongelma, pyöräkulmia säätäessä ratti jää aikas useinkin vinoon, se ei tarkoita että kulmat olisi väärin, mutta ratti on tullut lukittua väärään kohtaan, hommahan korjaantuu vain säätämällä kulmat uudelleen.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Kiitos vastauksista!

Hammastanko vaihdettu justiin, ja ratti jäi vinoon.
Asentaja meinas että akseli olis menny väärään kohtaan,
kun oli ollu vaikeuksia saada pultti paikalleen.

Olis kyllä paljon uskottavampaa, et on laittanut raidetangon päät päin p:tä.

No, pitää tilata aika kulmien säätöön.
Ratti on noin 30 astetta pieles.

Se on tällästä, ku vie johki harakiri korjaamoon autonsa.
Ei se kyllä maksanukkaan ku 550€ kaikkinensa.
Joten jos tuo kulmien säätämisellä kuntoon tulis, olis halpa kuitenkin.
(Näkee ny ainakin, onko vika vaan sielä).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

beetta julia kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Hammastanko vaihdettu justiin, ja ratti jäi vinoon.
Asentaja meinas että akseli olis menny väärään kohtaan,
kun oli ollu vaikeuksia saada pultti paikalleen.
Eikös toi kuuluis korjaamotakuun piiriin? (jos sillä seppukusepällä on semmoista)

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

155 ratin irroitus onnistui ainakin helposti. Pultti auki ja parit napakat iskut ja lupsahti irti.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

h_lauri kirjoitti:
Eikös toi kuuluis korjaamotakuun piiriin? (jos sillä seppukusepällä on semmoista)
Totta helevetis kuuluis, en vaan enää jaksa tapella sen kans,
ja sen takia vaihto oli noin halpa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tiige kirjoitti:Ei kokemusta gtv:n ratista, mutta jos on vaan juuttunut kiini, niin ulosvetäjä kiini ja muutama napakka isku vasaralla ulosvetäjän päähän. Saattaa lähteä. Tai sitten perinteisempi keino.
Seiska5mma kirjoitti:Ratti ei sitten lähden millään irti. Jos saat siihen ulosvetäjän jotenkin, niin käytä ISOJA liikkeitä. Ne ovat sellaisia että heilut hampaat irvessä ratissa ja selkä tekee noin puolen metrin liikkeitä. Mikään pikkunylkytys ei auta.
No joo, näin meilläkin.

Jos on kaveri paikalla se voi samanaikaisesti vetää ratin yläkehästä rattia ulospäin ja sinä voit nostaa vaikka toisella jalalla rattia ulospäin, lisäksi se ulosvetäjä ja PAINAVA vasara jolla kunnon napautus akselin päähän. Aika tiukassahan se on...

Avatar
h_lauri
Viestit: 6687
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

beetta julia kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:
Eikös toi kuuluis korjaamotakuun piiriin? (jos sillä seppukusepällä on semmoista)
Totta helevetis kuuluis, en vaan enää jaksa tapella sen kans,
ja sen takia vaihto oli noin halpa.
Arvelinkin, että on jokin hyvä syy viedä muualle. Auktoriteettiuskoisena halusin varmistaa. :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

no täytyyhän ne kulmat jokatapauksessa säätää jas hammastanko on vaihdettu, ja näin ei ilmeisesti ole tehty? Ei niitä aurauksia millaan rullamitalla säädellä. En nyt sitä kiellä etteikö voisi olla rattiakselikin väärin laitettu, toki sekin kannattaa (kulmien säädön lisäksi) tarkistaa. Muistaakseni sen näkee kuskin jalkotilasta kun siirtää vähän verhoilua syrjään.

Vastaa Viestiin