164 takajarrusatula

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

164 takajarrusatula

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Muistan joskus täällä nähneeni räjäytyskuvan takajarrusatulasta, onko jollain vielä tallessa jossain?
Aloin tänään ihmettelemään että eikö satuloissa todellakaan mitään palautusjousta sylinterin sisällä sille säätötapille. Vai onko käynyt niin että itseltä tai joltain ed. omistajalta on tapin palautusjousi lentänyt pois??
En siis tarkoita nyt sitä käsijarruvivun palautusjousta satulan ulkopuolella vaan satulan sisällä.
Eihän käsijarrun pitäis olla edes mahdollista säätyä ilman ko. palautusjousta...?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

http://www.alfabbs.fi/album_personal.php?user_id=34

tuoltahan se löytyy TeroV:n albumista.

Ei siellä sisällä mitään jousta ole, eiköhän se palaudu ihan tuolla ulkopuolella olevan jousen voimalla :roll:

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Elikkä sieltä siis puuttuu kierretapin palautusjousi, mikä löytyy kyllä näemmä 155 satulasta (osa nro. 14)
Kun itse kunnostin satulat ja levyt ja palat, mutta käsijarru oli silti nolla, avasin tuon uudelleen ja aloin sitä oikein tosissani järkeilemään.
Kun kerran kaikki liikkui hyvin ja oli kunnossa niin pitäisihän sen käsijarrunkin toimia, mutta kun ei toimi.
Päättelin sitten että ko. jousen puuttumattomuuden takia se ei voikaan toimia kunnolla, koska jos ei mikään palauta sitä kierretappia takaisin pohjaan, niin käsijarru ei silloin voikaan toimia, koska mäntä vetää jarruttaessa sen kierretapin lukkorenkaaseen asti mukanaan.
Eli se on jo valmiiksi liikeratansa päässä, ts. samassa pisteessä kuin käsijarru päällevedettynä. Tämä ongelma minulla ainakin oli.
Täytyy nyt vielä sitä kokeilla viritellä.
Oli muuten Motonetin satulakumisarjan O-renkaat täysin turvoksissa. Eivät olleet kestäneet rasvaa, vaikka jarruvaseliinia käytinkin. En osta enää.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Kyllä albumissani olevassa kuvassa pitäisi olla kaikki osat molempien mallien satuloista. Silloin kun teurastin puhtaasti henkkoht mielenkiinnosta Epezin luovuttaman 164:n viallisen satulan (muistaakseni juuri käsijarrun heikkous vaivasi), erityisesti jarrusylinterin pohjan, eli tuon kierretapin juuren tiivistysperiaate jäi vähän hämäräksi... Sieltähän se sitten lopulta vuoti, kun Epezi sitä pura-kokoa -harjoitukseni jälkeen kokeili. Saattoi olla, että poistettu ruostetöhnä oli toiminut tiivistyksenä ja puhdistuksen jälkeen esille tulleet kuoppautumat vuotivat nesteet pihalle, kun satulaan alettiin tarjota nestepainetta.

Voisiko se kierretapin palautus toimia hydraulisesti, eli kun sylinteriin tulee paine, se työntää toisaalta mäntää ulospäin ja toisaalta kierretappia pohjaan? Tuo automaattisäädön säätöperiaate on siinäkin mielessä periaatteeltaan erilainen kuin 155:ssa, että 155:sen takasylinterin mäntä ei saa pyöriä männän liikkeen aikana ja siksi jarrupaloissakin on männän pyörimisen estävät nappulat (ja männissä vastaavat kolot). 164:ssa ei tällaisia muistaakseni ollut.

155:sen takasatuloita muutaman remontoineena suurin ongelma on ollut kuluminen; joko kierretapin sisällä oleva kolo (johon 155:n satulan osa n:o 18 tulee) on syventynyt tai sitten itse osa 18 on kulunut. "Lontoon rakeen" ja kierretapin yhteismitta on siis liian lyhyt. Säätövara ei tällöin riitä ja vaijerilla aikaan saatava männän liikerata on olematon tai sitä ei ole ollenkaan. Korjaukseksi olen tehnyt uuden pidemmän tapin normi (8.8 ) 6mm ruuvista: pätkä kierteetöntä ruuvin osaa aihioksi, päät pyöreäksi smirgelilla ja paikalleen. Välykset pienenevät ja käsijarru pitää taas. Ei varmaan autoliiton suosittelema tapa kässärin korjaukseen, mutta toimii. Tappiaihio tietysti voisi olla jotain kovempaakin tavaraa olla, mutta on se nyt jo vuosia toiminut tuolla kilopultista sorvatullakin versiolla. Saattaa olla, että sama temppu toimisi 164:sen satulassa, mutta kokemusta tästä ei ole.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Se tiivistys tapahtuu O-renkaalla/tiivisteellä mikä tulee kirretapin juureen. Tai korjaussarjassa tuo oli O-rengas mikä oli kuten sanoin turvonnut sen verran isoksi että tapin liike oli jäykkä ihan käsipelillä kokeiltuna.

Alkuperäisenä tiivisteen virkaa ajaa vähän enemmän stefan näköinen osa, joten luulisin että tuollakin on jotain vaikutusta sen jäykkyyteen.

Lisäksi käsijarruraudan tiivistää satulan runkoon vielä oma stefa, joten jos jarruneste tulee ulos asti niin tiivisteet on aika heikossa kunnossa.

Ainakin 164 satulassa lontoon rakeen antama liikematka on luokkaa 3-4mm, eli pitäisi riittää jos ei kauheasti välyksiä ole.

Nestepaineella sen tapin ilmeiseti pitäisi jotenkin palautua, mutta uskoisin että on aika heikko palautus pelkällä nesteellä.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Tein nyt sitten sellaisen johtopäätöksen että ainoa tapa millä käsijarrun saa kunnolla toimimaan on asennettaessa jarrusatulaa paikalleen täytyy mäntä painaa ihan pohjaan tongeilla tms. mutta kuitenkin täytyy olla lähellä, eli niin piukka kuin juuri mahtuu. Siten palat ovat lähellä ja käsijarruvipu nollakohdassaan.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Lueskelin tässä omaa tekstiäni ja täytyy vähän selventää.

Eli kun tuota jarrusatulan mäntää säätää lähelle niin täytyy vääntää kuusiokolosta aukipäin vähän kerrallaan kunnes on sopivan tiukka että juuri mahtuu paikalleen.

Jos vääntää aukipäin ja vääntää hiukan liian ulos niin ettei sovi paikalleen, niin täytyy koko homma aloittaa alusta. Eli vääntää reilusti sisäänpäin, ainakin 3 kierrosta ennenkuin lähtee taas avaamaan hiukan kerrallaan. Voi vielä varmistaa asian painamalla vielä kertaalleen tongeilla/puristimella pohjaan.

Syynä tälle on se että kun mäntää vääntää aukipäin niin männässä oleva kierre vääntää käsijarrun käyttötappia "nollakohtaan" eli sisäänpäin eli päin käsijarruvipua.

Jos vääntää sisäänpäin niin kierre nostaa tappia ulospäin eli sama kuin käsijarru olisi pohjassa, eli tappi/käsijarru on jo niin ulkona kuin voi.

Tämän tapin liikkeen voi havaita parhaiten kun ruuvaa mäntää, niin saa ruuvata hyvinkin kierroksen ennenkuin mäntä liikkuu vähääkään.

Systeemistä kun puuttuu se käsijarrutapin nollakohtaan palauttava jousi eli tapin pitäisi palautua jarrunesteen paineella. Tämä tietysti vaatii hyvät nesteet ja rasvat ja tiivisteet, eli paska systeemi.

Joten seuraavan kerran kun laittaa takajarrusatulan paikalleen niin kannattaa muistaa tämä ruuvausjuttu ja ennen käsijarrun vetäisemistä vielä polkee jarrut lähelle, niin pitäisi olla käsijarru OK.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänään piti heittää Delta katsastukseen mutta niinkuin ilman poikkeusta minulle tapahtuu, ropaaminen venyi niin etten kerennyt katastukseen. Kävin siellä ilman yhtä jarrulevyä paikoillaan ollenkaan mutta totesin että siirretäänpäs huomiseen. 'Tutut' Girlingithän tässäkin pelissä on eikä vielä ollut varsinaisesti ruosteessa eikä pitäisi olla huonossa kondiksessakaan. Mäntä ei vain halunnut mennä sisään. Ensin painettiin ilmausruuvi ollessa auki, sitten kieritettiin ja sitten tehtiin molempia samaan aikaan kunnes tajuttiin että sitä pitää tosissaan painaa ja kiertää samaan aikaan. Puristin puristimella mäntää sisään ja samalla löin meisselillä männän reunasakaraa ja välillä kiristelin lisää puristinta. Vanhan Dedran takalevyt on muuten täysin samat. 28.5e pari.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei niiden satuloiden noin jäykät kuulu olla. Ennustanpa, ettei käsijarrun automaattisäätö tule toimimaan... :?

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jos Deltassa on vastaavat satulat kuin 155:ssa, niin siinä tapauksessa herkästi liikkuvat osat aiheuttavat sen, että mäntää pitää painaa tosissaan saadakseen sen sisään. Männän sisällä olevan "mutterin" tiivisteineen kuuluu pyöriä, jolloin sen kiertämiseksi sisäänpäin ruuvia pitkin vaaditaan reippaasti puristamalla aikaansaatavaa kitkaa. Jos mäntä kiertyy kovin helposti sisään, männän sisällä olevat kilkkeet ovat jumissa eikä automaattisäätö toimi. Omissa harjoituksissa on oma elopaino riittänyt puserrusvoiman lähteeksi eikä puristinta ole tarvittu, mutta se ei tarkoita että käytetty voima olisi ollut mitenkään pieni... Tämä yleistys ei päde 164:een, siinä männän sisukset eivät käsittääkseni ole tarkoitettu pyöriviksi.

Näistä takajarrusatuloiden toimintaperiaatteista pitäisi varmaan järjestää miitti tai paremminkin saunailta, jotta saataisiin porukalla pohdittua, miten ne härpäkkeet oikein hommansa hoitavat! :-D

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Ei 164 satula ainakaan painamalla edes pitäisi mennä. Tai kaikki menee jos vaan on voimaa yliylipaljon, mutta kyllä sen kiertämällä pitäis ihan nätisti mennä jos vaan mäntä pyörii. Jos pyörii mutta mutta ei liiku eteen eikä taakse niin on käsijarrutapin lukituslevy irti.

Ota mäntä pois ja kurkkaa sisään, ei tuossa oikeen muu varmaan auta.
Jos ei tahdo lähteä niin rasvaprässillä rasvan kanssa ulos. Paineilmaakin voi käyttää, mutta lähtee aika ärhäkästi jos lähtee (tallin seinästä läpi)

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Edelliseen kommenttiini vielä täsmennyksenä se, että toki 155:senkin mäntää pitää pyörittää samalla kun sitä painaa sisään, ei homma muuten onnistu. 164:sen ja 155:sen takajarrusatulan männät ovat sisuksiltaan aivan erilaiset, kuten albumini kuvista ehkä pystyy päättelemään. 155:sen osakuvassa näkyy mm. pieni reikä männässä (pölysuojan urassa), jollaista 164:sen männässä ei ole lainkaan. Tuo reikä mahdollistaa sisuskalun (kuvassa osa nro 8 ) asentamisen; ellei reikää olisi, ei ko. osaa saisi paikalleen männän päähän jäävän "ilmatyynyn" takia. Osa 8:ssa on siis myös kumitiiviste, jonka takana jarrupaineet ovat. Kumeilla toteutettuja tiivistyksiä on siten männän sisällä (osa 8 ), sylinterin alapäässä (osa 17) ja sylinterin seinämässä (osa 10). Käsijarrun käyttövivun juuressa oleva stefa on käsittääkseni vain pölysuoja, jarrunesteen paineen ei pitäisi päästä sinne saakka.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

TeroV. kirjoitti:Näistä takajarrusatuloiden toimintaperiaatteista pitäisi varmaan järjestää miitti tai paremminkin saunailta, jotta saataisiin porukalla pohdittua, miten ne härpäkkeet oikein hommansa hoitavat! :-D
Kannatan! Itse voin uhrata satuloita räjäytettäväksi :mrgreen:

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:Tänään piti heittää Delta katsastukseen mutta niinkuin ilman poikkeusta minulle tapahtuu, ropaaminen venyi niin etten kerennyt katastukseen. Kävin siellä ilman yhtä jarrulevyä paikoillaan ollenkaan mutta totesin että siirretäänpäs huomiseen. 'Tutut' Girlingithän tässäkin pelissä on eikä vielä ollut varsinaisesti ruosteessa eikä pitäisi olla huonossa kondiksessakaan. Mäntä ei vain halunnut mennä sisään. Ensin painettiin ilmausruuvi ollessa auki, sitten kieritettiin ja sitten tehtiin molempia samaan aikaan kunnes tajuttiin että sitä pitää tosissaan painaa ja kiertää samaan aikaan. Puristin puristimella mäntää sisään ja samalla löin meisselillä männän reunasakaraa ja välillä kiristelin lisää puristinta. Vanhan Dedran takalevyt on muuten täysin samat. 28.5e pari.
Satulat pelas tänään. Ei huipputehoja mutta tasaisesti ja tehoakin saattaa tulla kun palat asettuvat uusille levyille (olisi pitänyt ostaa palatkin mutta en jaksanut ja nyt tulikin katastussedältä mukava vikalista mitä räveltää)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mayday. Viitsisikö joku kertoa onko näiden penteleen takajarrujen automaattisäädön kanssa ollut sellaista ongelmaa että ne tuppaa jumimaan jarruja päälle? Tuli tuossa jumpattua takajarrusatula huolto 156:seen, takana kai Lucas/Girling 38mm männällä jarrusatula.

Alunperinkin ongelmana oli laahaaminen palojen vaihdon jälkeen, luulin että tulisi kuntoon satulan huollolla mutta ei. En avannut tuota männän sisällä olevaa automaattisäätöön liittyvää mutikkaa kun sinne ei mitään voi vaihtaakaan.

Mutta siis, pitääkö nuo jarrut virittää jollain tapaa vai onko ne selkeästi mennyttä? Männät ruuvasin sisään, satula paikalleen, jalkajarrulla painalluksia useampia jotta mäntä ottaa kiinni, ja sitten vasta käsijarrua. Näinhän se menee kai ja pitäisi toimia? Mutta kun laahaa ja hiihtää vaan...

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vika voisi olla myös jarruletkussa, joskus voi turvota niin umpeen, että paine pääsee satulaan, mutta ei poispäin. Tuskin mäntä jumittaa, jos meni kohtuu helpolla kiertämällä takaisin.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ja onhan käsijarruvaijerit varmasti niin löysällä että satulan vivut palauttaa tappiin saakka?
Kimmo

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Käsijarru vaijerit on uudet ja 100% varmasti löysällä, satulaan on vaihdettu pölysuoja ja männän tiiviste, käsijarrumekanismissa ei ollut merkkiäkään jumittamisesta, palauttaa tappiin.
Liukutapit on rasvattu eivätkä takertele, uudet suojakumit. Männän liikutteluun mulla on se bilteman työkalu jolla mäntä liikkuu helposti. Satulan huollossa ei ollut mitään ongelmaa.
Kuskinpuolen jarru toimi jopa hetken ihan loogisesti kun se oli kasattu, sitä jarruteltiin useamman kerran niin että toinen oli jarrulla ja toinen pyöritteli levyä. Irrotti ihan selvästi. Kunnes laitoin käsijarruvaijerin kiinni ja yksi nykäisy, niin heikkeni selvästi.
Tämän jälkeen ajelin muutamia kilometrejä ja jarruttelin monta kertaa, koko ajan tarkistin että käsijarruvaijeri pysyy löysällä, eli ottaa kiinni korkeintaan ihan ylhäällä.
Lopputulos: toinen takalevy tuntuu jopa laahaavan pahemmin kuin keväällä.
Niin ja siis uudet levyt ja palat.

Edit: niin ja se automaattisäätöhän on siellä männässä, sillä ei ole mitään tekemistä satulan puolella olevan liikutusmekanismin kanssa, joka siis tuntui toimivan todella liukkaasti.

Edit2: Ja palat on viilattu jo kahteen kertaan niin väljäksi että melkein tippuvat pois itsestään kun satulan ottaa irti. Ei ole niistä kiinni.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Joko tarkistit VMTD:n ehdottaman mahdollisuuden? Jos jarru jää paineen vuoksi päälle, niin sen voi todeta esim. raottamalla ilmausruuvia, jolloin sen pitäisi vapautua.
Kimmo

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kuskinpuoli toimi ihan normaalisti ilmauksen jälkeen kunnes laitoin käsijarruvaijerin kiinni.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Käsijarru vaijerit on uudet ja 100% varmasti löysällä
Onkos vaijeri jumissa jostain, liian kireellä mutkalla jossain kohtaa pohjassa tai takkuaa keskipaneelissa kahvan vieressä jotenkin.

Puritko satulaan enempää kuin vaan männän pois? Loppuosa siitä eteenpäin sisältää ainakin yhden juuttuvan osan, eräänlainen pieni mäntä joka on säätömekanismin ja käyttövivun välillä, se voi hapettua pahasti ja sen tiiviste joka pitää jarrunesteet männän puolella voi olla melko huono joka saa sen jumitteleen. Tämä saa myös käsijarrun jäämään päälle vaikka käyttövipu palautuu.

Yhden "välimännän" sain tekohengitettyä hienolla vesihiekkapaperilla ja reilusti jarrukumirasvaa tiivisteeseen...toimi oikein hyvin n 1,5 vuotta mutta sitten alkoi taas jumioireet.

EDIT:
uli tuossa jumpattua takajarrusatula huolto 156:seen, takana kai Lucas/Girling 38mm männällä jarrusatula.

Alunperinkin ongelmana oli laahaaminen palojen vaihdon jälkeen, luulin että tulisi kuntoon satulan huollolla mutta ei. En avannut tuota männän sisällä olevaa automaattisäätöön liittyvää mutikkaa kun sinne ei mitään voi vaihtaakaan.
Nämä ohjeet päti 164 mallin satulan jossa pystysuuntanen käyttövipu, 36mm männillä, joku samankaltanen rakenne lienee kuitenkin 156:en vaakamallin käyttövivun satulassa..?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^En purkanut muuta kuin männän irti, ajatus oli kyllä kun oli koko korjaussarja mutta kun se käsijarrumekanismi liikkui niin hienosti, ainakin siinä kädessä. Ja siitä vaijerista tämä ei todellakaan ole kiinni, tarkistin sormellakin auton vierestä että käyttövipu palautuu tappiin.

Ja tuosta jarruletkuteoriasta, kokeilin juuri äsken sen ilmausruuvin avauksen pahemmin laahaavaan satulaan ja sillä itseasiassa oli pieni vaikutus. Kun ennen ruuvin avausta ilmassa oleva rengas pyörähti yhden kierroksen sellaisella reilulla pyöräytyksellä, niin ruuvin avauksen jälkeen menikin kaksi. Mutta ei se siltikään samalla tavalla irronnut kun parempi puoli heti rempan jälkeen.
Laitoin ilmausletkun kiinni sillätavalla roikkumaan että pieni jarrunestehelmi jäi mutkaan. Katsoin sitä samalla kun avasin ruuvin, se lähti liikkumaan poispäin satulasta, tietysti kun jarrunestettä alkoi valumaan. Mutta mitään nytkähdystä en nähnyt niinkuin siellä olisi männän takana painetta ainakaan mitenkään isommin.

Taitaa mennä kuitenkin satulat vaihtoon ja jos ei tokene niin sitten lähdetään letkuja uusimaan. Eiköhän se siitä korjaannu kun vaihdetaan kaikki osat polkimen ja asfaltin väliltä... :silly:

Pidän kuitenkin toistaiseksi kiinni omasta teoriastani, se automaattisäätö on väsähtänyt männän sisältä.

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Pidän kuitenkin toistaiseksi kiinni omasta teoriastani, se automaattisäätö on väsähtänyt männän sisältä.
Hyvä arvaus. Jos satula on männän halkaisijaa lukuunottamatta identtinen 155:sen satulan kanssa, voisi jumiminen johtua siitä, että männän sisuskalut eivät pyöri kunnolla. Jos männän sisukset on tarkoitettu pyöriviksi, pitäisi jarrupaloissa olla jonkunlaiset nappulat, joilla männän pyöriminen estetään (männässä täytyy tietysti olla nappuloihin sopivat kolot). Jos tuollaiset nappulat löytyy, pitäisi männän sisusten pyöriä kohtuullisella voimalla, kun männän sisällä olevasta "putkesta" (jossa sisällä harva kierre) ottaa kiinni esim. kapeakärkisillä pihdeillä ja kieputtaa mäntää kädellä. Männän sisällä olevat kilkkeet eivät ole mitenkään kovassa jännityksessä, joten ne voi hyvin purkaa pois (kuvassaosat nro 3-8 ) ja voidella kunnolla esim. vaseliinilla. Jotta osat saa paikalleen, on männän urassa oleva pienenpieni "henkireikä" oltava auki, kuten edellä olevassa vanhassa vastauksessani tähän topicciin olen jo kirjoittanutkin.

Tämä vinkki siis täysin 155:sen satuloiden purku-kasausharjoituksiin perustuen, 156:n satulaan en ole koskaan kajonnut. Perhana, täytyisi jostain saada 156:senkin takasatula teurastusta varten, niin saisi siitäkin otettua räjäytyskuvan albumin koristukseksi... :wink:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Käytiin tänä aamuna Oulun Pörhön huoltopäällikön kanssa moottoritieajelulla. Vanha kettu, on kuulemma tehnyt Alfojenkin kanssa hommia. Tuomio: takajarrujen kuumeneminen oli ihan normaalia. Autossa siis pörhötakuu joka kattaa satulan, jos herkistelytoimenpiteet ei pure.

Mulla on sitten varmaan ollu kaikissa edellisissä, 3kpl ranskalaisia ja 1 saksalainen, ollu vialliset takasatulat kun ne ei lämmitelly levyjä. :roll:

Tällä voikin sitten lähteä rauhallisin mieliin parin viikon päästä kyntämään Jyväskylän suurajoihin auto täynnä alfa-kriittistä porukkaa. Stana jos nuo alkaa sillä reissulla vinkumaan niin Alfa saattaa mennä pörhön huoltoon sisälle vaikka olisi ovet kiinni :evil:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

JiiTeeÄssä kirjoitti:takajarrujen kuumeneminen oli ihan normaalia.
:lol: :lol:
Kimmo

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tuomio: takajarrujen kuumeneminen oli ihan normaalia.

Juu ei, tosin kannattaa huomioida että 156:en takajarrut osallistuu jarrutukseen aivan erilailla kuin vaikka 155:en tai 164:en. Jarrujarrujärjestelmä on vähän uudempaa sukupolvea.. :wink:

Tässä tavanomasia tehoja mitä noista yleensä irtoaa:

Etuveto 155 takajarrut kuivilla renkailla dynamolla kun jarrut on kunnossa ja alb pelaa... n 1,3-1,5kn per puoli, ei juuri enempää. Madallus lisää takajarrujen tehoa.

164 samaa luokkaa tai vähän enemmän, on alb, madallus lisää takajarrujen tehoa.

156: n 1,7-1,9kn tai enemmänkin jos kitkaa riittää , 156:ssa ei ole albia.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Kun vielä olisi jarruteltukin, tuo lämpeneminen tulee ihan ilman jarruun koskemista.

Tuossa paikallinen alfa-apu ystäväni MP heitti sellaisen ajatuksen kun hänelle oli kerran tullut vastaan liian paksut tarvikepalat että jospa palat olivat niin paksut, kun levykin uusittiin, että männältä loppuu kesken tila peruutella. Ja kyllähän se taisi niin olla että ne männät sai ruuvata ihan perille että satulat sai paikalleen, laitoin vielä kuparitahnaa väliin. Jospa ne siitä vaikka ajamalla rupeasi irrottamaan kun palat vähän kuluu?

Se pörhöhuollon setä tuntui kyllä varjelevan pörhön rahoja, tuntui että niinkauan kun auto ei pysynyt pienessä mäessä paikallaan, niin ei voi olla kyse laahaamisesta. Ei kyllä viime talvenakaan ollut jarrut niin pahasti päällä että ne juurikaan olisi autoa pidelleet, mutta silti ne alkoi kiljumaan Oulu-Kemi välillä. Sillion oli palat jumissa. No viikonloppunahan se taas nähdään ja kuullaan miten tuo väli selvitään.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 164 takajarrusatula

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jatketaanpa tähän ketjuun.

166:n vas. takasatulassa on onglemana käsijarrun huono pito. Kun satulan irrottaa ja käsijarrun käyttövipua painaa pihdeillä, niin männän saa liikkumaan n. 1 mm. Mikäli edellä olevaa ymmärrän, niin 3-4 mm olisi normaali? Jotakin on siis mekanismissa pielessä. Käsijarruvaijerin vaihdoin syksyllä, kun se oli täysin jumissa eikä palauttanut, joten satulassa olava jarruvipu oli aivan pohjassa koko ajan. Nyt liike on OK ja vipu palautuu täysin. Mutta mäntä ei siis ilmeisesti liiku tarpeeksi?

Mäntien kevytjumppa ei tuonut mitään tulosta. Satulan (n. 200 e) uusiminen auttaisi varmaan... Purkaminen voisi olla vaihtoehto (ei kyllä kovasti innosta). Ainakin pitäisi olla aika vakaa käsitys siitä, mitä on tekemässä. Valitettavasti nuo räjäytyskuvien linkitkin tuossa ylempänä ovat pimeänä..

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 164 takajarrusatula

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä tuo milli kuulostaa ihan riittävältä, kunhan mäntä on säädetty oikealle etäisyydelle. 3-4mm en ole yhdenkään auton männän nähnyt käsijarrua vetämällä liikkuvan.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 164 takajarrusatula

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Eikö se jarrumäntä ja palojen etäisyys säädy loppupeleissä automaatisessti ja sitä mukaa, kun palat kuluvat? En nyt ihan takuuseen mene tuosta edes tasan millin liikkeestä, kun en varsin mitannut. Enkä oikein muutakaan keksi tehottomuuden syyksi. Ei se vasen puoli tosin ihan hengetön ole, mutta oikea on selvästi ottavampi, sen huomaa mittaamattakin.

Vastaa Viestiin