Ruiskuvalon laajuus? *vika ratkennut*

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Ruiskuvalon laajuus? *vika ratkennut*

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajattelin laittaa tänne topikin koskien Alfa/Lancia 2.0T konetta, saa siirtää jos on tunnetta. 10 päivää on aikaa saada päästöt kuriin ja tilanne on jokseenkin epäselvä. Ruiskun valo on muutaman kerran jäänyt palamaan mutta sammunut uudella startilla. Mihin kaikkeen tuo vaikuttaa? Lamda oli asentajan mukaan kunnossa, mitattiin ainoastaan tyhjäkäynnillä. Auto toimii muuten normaalisti mutta 4800 kierroksen jälkeen alkaa taantua ja nykiä eli tuota enempää autoa ei käytännössä kannata kierrättää. Lisäilmaventtili on putsattu, oli aika puhdas. Imuvuotoja etsitty ja jotain pientä löydetty ja korjattu mutta ei vaikutusta. Vikakoodi pistoketta ei kuulemma ole..
CO tyhjäkäynnillä hyvä, kierroksilla yli kolme kertaa yli sallitun.
HC tyhjäkäynnillä paperin mukaan melkein neljä kertaa yli sallitun mutta kierroksilla melkein sallittu.
Lamda 1.09
CO2 on tasaisesti vähän yli 12
O2 on ok.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 09 Maalis 2008, 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla hc:t tippuu V6:ssa yli sadasta lähes nollaan kun polkee konetta ensin pari minuuttia 5000 k/min. Sen jälkeen tyhjäkäynti hc normaali. En osaa sanoa, mutta johtuisiko siitä että tarvikekatti on niin pitkällä koneesta ettei lämpeä kunnolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Täytyy tarkistaa tuo katti, luulen että olisi alkuperäinen mutta eipäs tiedä. Kone ainakin oli ihan asiallisesti lämmitetty en usko että kyse on siitä ja katti vaikuttaa käytännössä vain HC arvoihin? Eli ei olisi pääsyyllinen. Kiitos vastauksesta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Mulla oli vähän samanlaista vaivaa, vaihdettiin termostaatti, lämpötila-anturi ja lambdaa epäilin..Kahdessakaan korjaamossa ei saatu koodia ulos autosta.

Sijoitin sitten vielä kolmannelle korjamolle 40 € vikakoodin selvitykseen. Testeri kertoi että "evaporator control valve S.C to ground"....

Katselin tuota käsiini kulkeutunutta korjausmanuaalia ja bensanhöyryjen keräyssysteemin solenoidiventtiili näyttäisi aiheuttavan vikakoodin. Miten tuon "S.C to ground" eli kaiketi oikosulun saa pois, täytyy kääntyä varmaan autosähköasiantuntijan puoleen. Varaosakoodi tuolle solenoidille on Fiat/Alfa/Lancia 7539889. Ei kallis osa.

Osa on vielä hakusalla, työnä se ei näytä kummoinen olevan, venttiili sijaitsee GTV:ssä ainakin takabaksissa ja vaihtoon menee max. 2 min. Mahdollinen johtovika onkin sitten toinen juttu.

Vikaa onkin tähän saakka haettu tomerasti väärästä päästä autoa !

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

CO tyhjäkäynnillä hyvä, kierroksilla yli kolme kertaa yli sallitun.
HC tyhjäkäynnillä paperin mukaan melkein neljä kertaa yli sallitun mutta kierroksilla melkein sallittu.
Lamda 1.09
CO2 on tasaisesti vähän yli 12
O2 on ok.
Toi vaikuttas lambda vialta ja mahdollisesti vialliselta katilta jos ei uusi lambda ja kunnollinen lämmityskäyttö auta.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiiitosta. Tsekkasin tuonne bensapumpun juurelle mutta en spotannut venttiilejä vaikka niin luulin. Se saattaa sijaita vähän matkan päässä mihin on näkö-yhteys mutta ei kosketus.. Lamdaa mittailin juuri kierroksillakin ja vaihtelu oli 0.5:stä 78:n mitä näin. Revin varmaan katin irti ja katson mitä näkyy..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Lyö kevyesti kattia kädellä, ei saisi helistä sisältä...lämpösuojapelti voi vähän äännellä.. :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

jiiässä kirjoitti:Lyö kevyesti kattia kädellä, ei saisi helistä sisältä...lämpösuojapelti voi vähän äännellä.. :wink:
Tämä ei välttämättä kerro kaikkea joten vietin illan kiroten tallin lattialla yrittäen rälläköidä katin takaosaa irti n.2.75" tehoputkistosta mikä on katin jälkeisellä matkalla ja ilman liitoksia tietenkin. Katin pohjassa ei lue mitään ja katti on kaksiosainen, perä on suoraa putkea seinillä olevilla reijillä ja etupää on takaapäin ehjä. Miltei ainoa paperi mitä tuosta autosta minulla on, on melkein 2 vuoden takainen eli saksassa voimassa oleva katsastuslappu missä päästöt ovat menneet läpi. Täytynee vielä irroittaa katti edestä kun hommiin ryhdyttiin. Liekö tuo kisakatti?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Aah. Sain kunnon puhurin päälle vian selvitykseen kun löysin tältä hianolta foorumilta asiaankuuluvia topikkeja. Autohan käy siis laihalla mistä johtuu puhdin loppu yli viidessä tonnissa. Tulpat/johdot ok ellei joku tulppa ole mielisairas. Puolia katsottu pintapuolisesti ;) Lämpö-anturin arvo lienee normaali. +5 astetta 5.7kohm. Suuri kysymys on, onko nuo pakokaasu viat normaaleja 1.09 lamdan seokselle? Niin laihaa ettei syty aina? Minulla oli samanoloinen vika edesmenneessä Sitikka 2.0 turbossa eli miltei sisarmallissa. Siinä meni bensapumppu kahdesti paskaksi, (käytetyt) mutta tämä ei auttanut korkeiden kierrosten tehottomuuteen. Olin liian teini/ ei ollut aikaa vaihtaa bensafiltteriä tuolloin joten se on tarkoiten tehdä tähän probleemaan seuraavaksi ja forte käsittely. Tästä homma jatkunee säädettävällä bensapaineen säätimellä. MAF anturin resistanssi on 6ohmia ja piuhan 17kohm. Ehjä? Osa on vm. 02, eli nyt olisi oikea aika vaihtaa se ;) (6. vuoden välein) Jos gurut vaivautuu paikalle vastaamaan jotain niin ilo senkun yltyy :-D
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Hahaha. Autohan meni heti pasaksi. Tällä viikolla parin vuorokauden ajan akku tyhjeni tunnissa aivan pohjamutiin, mutta auto korjasi itse itsensä niinkuin hyvätapaisissa Fiudeilla on tapana. Noh tänään auto ei enään ole meinannut käynnistyä ollenkaan! Virtaa siis tällä kertaa on mutta mitään ei tapahdu, ja kun pamahtaa käyntiin niin mitään virheilmoitusta ei näkyvillä. Auto lähtee käymään parhaiten kun kääntää normaalisti avaimesta, jos pistää virrat päälle ja pienellä viiveellä starttaa niin ei ainakaan lähde.. Jesjes. Eikai siinä sitten muuta kun pirun solenoidia mittailemaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Uskomatonta vika löytyi näin nopeasti ja omin voimin :shock: Koitin hyvällä akulla ei auta -> testasin tuon ajoneston ohituksen kun ei ole kovin vaikeaa -> irroitin ohjausakselin alaosan mikä oli vattumaista tietysti, ruuvit ei meinannut antautua. Virtalukon pohjan kiinnike oli haljennut. Apuja noiden päästöjen kuriin saamiseksi otetaan ilomielin vastaan. Taitaa silti tuo viimeinen tarkistuspäivä 12.3 mennä yli. Noh eikai sitä voi olettaa että 360e katsastusmaksu valtiolle olisikaan riittänyt.. (180e katsastus, 20e jälkitarkastus, 10 e pakokaasumittaus ja 150e jarrutodistus)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

gYdEbUh kirjoitti:Uskomatonta vika löytyi näin nopeasti ja omin voimin :shock: Koitin hyvällä akulla ei auta -> testasin tuon ajoneston ohituksen kun ei ole kovin vaikeaa -> irroitin ohjausakselin alaosan mikä oli vattumaista tietysti, ruuvit ei meinannut antautua. Virtalukon pohjan kiinnike oli haljennut. Apuja noiden päästöjen kuriin saamiseksi otetaan ilomielin vastaan. Taitaa silti tuo viimeinen tarkistuspäivä 12.3 mennä yli. Noh eikai sitä voi olettaa että 360e katsastusmaksu valtiolle olisikaan riittänyt.. (180e katsastus, 20e jälkitarkastus, 10 e pakokaasumittaus ja 150e jarrutodistus)
Vaihda tulpanjohdot, tai mittaa ainakin minkälaista avastusta sieltä löytyy?. Kaksi ammattimaista korjaamoa joskus minun 75 V6 katin päästöistä sanoi että vaikuttaa kattivialta päästölappujen mukaan. Syynä oli tulpanjohdot kaikkien yllätykseksi. En muista miten ne päästöt oli pielessä, enkä niistä sen kummemmin ymmärrä, mutta yhtään katalysaattoria tai lambdaa en ole italiaanoihin koskaan vielä vaihtanut :)

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Hieno fiilis. Voi sanoa yhteensä menneen tuntitolkulla aikaa rälläköiden yhden tunkin varassa katti irti edestä ja takaa. Takaapäin oli ehjä ja usko alkoi hiipua, mutta tänään etupään antauduttua sen sisus olikin tohjona eikä mitään palasia ollut päässyt karkuun perän ollessa ehjä :shock: Ihme siis että pelasi muuten paitsi korkeimmilla kierroksilla. Vaikka osa on kallis niin fiilis erinomainen ettei katti irronnut turhaan. Onko katin sisälmykset muuten minkään arvoisia? Jos jotain kiinnostaa niin rikkinäiset palat poisronkittuna tuo katti täyttänee edelleen EURO 1 päästöt ja on 'tehty' 187 heppaselle koneelle eli virtaustakin on.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

lanciapoika
Viestit: 79
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

Onnea ja menestystä, jos vain osaaika lancistin pälli kestää suhrata näitten kans...meinaan lodju öljyjen vaihtokin voi mennä vitutukses jos ei tiedä täsmälleen missä öljyn poisto roppu on 8)

1" remmi vaan kantsii ajois vaihtaa jos enempi meinaat ajella...on se 30tkm vaihtoväli vaan niin lyhyt :lol:

Tämän ikäisessä voi olla monen näköistä käyttäjää ollut niin suurempi huolto
ei ole pöllömpi ajatus :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänään tuli 'hitsarituttua' avustaen suhattua katti paikoilleen. Tuntitolkulla paloi perinteisesti aikaa kun piti taiteilla mutkaa ja taitetta vaikka niin lyhyt matka olikin, mutta hyvä tuli. Se mistä nuo päästöt menee sekaisin tuskin selvisi koska auto hyytyy edelleen korkeilla kierroksilla, vaikka tilanne vähän paranikin. Huomenna päästömittaukseen ja jos ei mene läpi niin lyön bensapaineensäätimen kiinni ja katson miten vaikuttaa tilanteeseen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mittautin päästöt paikallisessa 'räkäläpuljussa' ja CO oli tippunut 100:sta 0.02 :n katin vaihdolla :shock: Pari aivan pientä imuvuotoa ja bensansuutinten puhdistustökötin olin tankkiin myös kaatanut mutta vaikutus tuskin ollut kummoinen. Kyselin heidän iänikuisen värkin toimivuudesta ja väittivät ainakin että normaali on ja katsastuksesta meni sen puolesta läpi. Muutakin pientä jänskää tuossa katsastuksessa oli mistä laitoin uuteen ketjuun.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tämä juttu muuten oikeasti selvisikin 'jo' nyt kun tarkistin männän kautta jaon ajoituksen, ja olihan molemmat nokkapyörät 1.5 hammasta jäljessä :oops: Yleensä mitä olen täältä lueskellut on jompikumpi nokkapyörä hypännyt vähän väärille raiteille niin jätin tutkimisen aikoinaan siihen että nokkapyörien merkit täsmää. Enää tarvitsee löytää mikä letku kusee paineet pihalle niin saa vähän tehua kippoon sopivasti talveksi. :P Aiemmin ihmettelin että mikä hiton dumppi tässä on kun sihahtaa vaihtaessa, mutta kyse onkin letkun reiästä, ja nyt kun kone on muuten kunnossa niin auto pihisee jatkuvasti kierroksilla. Tosin ritsa ei ole tällä hetkellä ajossa. Uskoakseni tuo ruikun valoakaan ei enää näy kun jako on kohdillaan. (tähän asti harvakseltaan ollut startatessa)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin