Kysymys 156:n tuulilasinpyyhkijöiden moottorista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Kysymys 156:n tuulilasinpyyhkijöiden moottorista

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Eipä onnistunut tekniseen osastoon kysymyksen laitto, joten pannaan sitten tänne.

Mulla 156:n tuulilasinpyyhkijöiden moottori on ollut melkomoinen riesa - olen uusinut moottorin kolmasti ja nyt pitäisi ostaa neljäs. Moottori kestää mulla kahdeksisen kuukautta: Viitisen kuukautta moottori toimii hyvin, mutta alkaa sitten pitää hienoista ääntä, joka aika parissa kuukaudessa kasvaa kovaksi rahinaksi. Lopulta moottori jumiutuu kokonaan. Ihmettelen, mikä moottorin jumiuttaa...

Ongelmana on tuo vaseliinin peittämä "kierukka" ja etenkin sen moottorin rungon sisälle työntyvä tappi joka on se jumiutuva osa. Albumissani on osista pari kuvaa. Toisessa kuvassa "kierukka" on paikallaan, toisessa ei. Kysymys kuuluukin, onko tapin reiässä jonkin sortin laakeri, vai onko tappi kolossaan pelkän vaseliinin ympäröimä? Entä pitäisikö paikallaan olevan tapin ulostyöntyvä pää (toisessa kuvassa se, josta kieltään esittelevä koiraa näyttää punnertavan esiin:)

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=8953

suojata asennuksessa jollakin?

Tekstistä ilmenee, että tekninen osaamiseni ei ole kovin korkealla tasolla...

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Voi olla että on tyhmäkin kysymys, mutta onhan sulla se pussukka tuon moottorin päällä, joka estää veden pääsyn tuohon moottoriin?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Kiitos kovasti vastauksesta. Eipä ollenkaan mikään tyhmä kysymys: En nimittäin ole mitään pussukkaa nähnytkään. Mistähän pussukasta mahtaa olla kysymys?

Jotain tällaista olen pikkuhiljaa alkanut epäillä...

kosmik
Viestit: 330
Liittynyt: 12 Touko 2006, 00:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kosmik »

Mulla ainakin se koko moottori on sen pussukan sisällä. Suojaa ilmeisesti vedeltä sitä moottoria.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

164:sen moottoreissa on samanlainen, taitaa löytyä miltei kaikista boschin moottoreista.

Ootko joskus vaihdattanut moottorin korjaamolla? ettei olisi jäänyt suojakäärö sinne?

Luulen että miltei kaikissa boschin moottoreissa on miltei vastaavanlainen suoja, joten sellasen löytäminen tuskin on vaikeeta.

Suoja on mustaa muovia joka pujotetaan päältä ympäri, sauma tulee alhaalle. Näi siis ainakin kuusnepan moottorissa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Moottori taitaa olla kyllä Magneti Marelli. Tosiaan musta pussi joka suojaa koko moottorin ja liittimet.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Joo, Magnetti Marelli tuo moottori on... En todellakaan ole pussia nähnyt. 156 on eka Alfani ja käytettynä sen ostin ja ilmeisesti ilman tuota pussia. Ennen mulle siirtymistä myyjäliike vaihtoi autoon tuulilasin. Pussihan olisi voinut ehkä hävitä siinäkin yhteydessä.

Auto on ollut mulla nelisen vuotta ja viime syksynä omistusaikani neljäs tuulilasinpyyhkijän moottori hajosi. Olen käynyt asiaa ihmettelemässa ja kuvia katselemassa Delta-Auton varaosaosastollakin eikä siellä kukaan puhunut pussista mitään. Pussia hankkimaan siis!

Kiitokset!

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Mutta entäpä tämä toisaalla oleva kuva sitten:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4677

Ylimmän kuvan näkymä on sama kuin mun autossa. Onko siis tuossa vaiheessa pussi jo poistettu?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Casa di Matti kirjoitti:Mutta entäpä tämä toisaalla oleva kuva sitten:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4677

Ylimmän kuvan näkymä on sama kuin mun autossa. Onko siis tuossa vaiheessa pussi jo poistettu?


Kuvan sähkömoottori on ilman "sadetakkia".

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

on ehkä vähän off topicci mutta en viitsi uuttankaan luoda.. Mistähän mahtaisi löytyä 156 v6:sesta pyyhkijöiden rele?

Vastaa Viestiin